..: BR 35.10 DR :..

35.1097, Hr. Kojetice u Prahy - Zlonín, foto: Patrik Dne 25. května 2013 byla v galerii ŽelPage zveřejněna fotografie lokomotivy DR řady 35.10. Nejen proto, že se pravděpodobně jedná o premiéru tohoto stroje na stránkách ŽelPage, poodhalme trochu historii této lokomotivní řady, která k nám však zpravidla nezajížděla.

Lokomotiva řady (BR) 23.10, později označená jako 35.10, byla zadána DR do výroby v první polovině 50. let minulého století. V letech 1955 až 1959 dodala lokomotivka LKM v Babelsbergu celkem 113 těchto moderních strojů. Stroje byly určeny pro dopravu osobních a spěšných vlaků, ale i lehkých a středně těžkých rychlíků na převážně sklonově méně náročných tratích středního a severního východního Německa. Zdejší tratě však mají poměrně dlouhá vozební ramena a nezřídka poměrně dlouhé mezistaniční úseky.

Vozbu shodné skupiny vlaků zajišťovala u DRG, následně pak u DR i DB velmi početná řada Pruská P8 konstruktéra Roberta Garbeho, po roce 1924 označená jako BR 38.10 – 40. Jednalo se o jednu z prvních lokomotiv s přehřívačem páry dle patentu Schmidt. Celkem bylo těchto lokomotiv (2’C, p2) od roku 1906 do roku 1923 vyrobeno 3.948 kusů a prosluly dálkovými výkony na trase Berlín – Königsberg (dnes Kaliningrad). Řada P8 byla považována za úspornou, na provoz a údržbu nenáročnou lokomotivu. V důsledku událostí po 1. i 2. světové válce tyto lokomotivy provozovaly i další železniční správy. Několik kusů bylo i u ČSD označených jako řada 377.0.

Již koncem 30. let uvažovala DRG o náhradě řady P8. Proto v rámci doplňku programu jednotných lokomotiv (Einheitslok) byla navržena lokomotiva BR 23, (1 C 1, p2) vyrobená v počtu 2 ks roku 1941. Kotel byl shodný s řadou 50. Konstrukce je považována za úspěšnou, pro válečné události však nedošlo k sériové výrobě. Oba stroje převzala po roce 1945 DR.

Nová řada 23.10 DR ve velké míře převzala pojezd z původní řady 23, dosazen však byl moderní kotel se spalovací komorou a směšovacím předehřívákem napájecí vody. Shodné kotle byly dosazovány i na další řady lokomotiv užívaných DR. Plocha roštu 3,71 m², celková výhřevná plocha 159,60 m², přetlak 16 bar. Při nápravové hmotnosti 18,3 tuny měla lokomotiva indikovaný výkon 1.250 kW a povolenou rychlost 110 km/h, tendrem napřed 50 km/h. K přeznačení strojů z řady 23.10 na řadu 35.10 došlo v lednu 1970 souběžně s uplatněním elektronického zpracování dat. Lokomotivy sloužily na pravidelných výkonech převážně v osobní dopravě u DR do roku 1977, tedy jen o 5 let déle, než řada 38.10-40. Stroj 35.1113 byl reaktivován a sloužil v depu Nossen do roku 1985. Formálně řada zanikla až roku 1991. Do dnešních dnů se dochovalo 6 kusů, z toho dva provozní.

Prototyp 23.1001, foto: Rudolf Hesse Prototyp 23.1001, foto: Rudolf Hesse 23.1020 mládežnická ke sjezdu, foto: Krueger 23.1012 mládežnická ke sjezdu, foto: Erich Schutt P8 – předchůdce, foto: Schmidtke BR 23 provedení DB, foto: Manfred Feiss 23.10 model BTTB, foto: Markscheider

Vzpomínka:

Na osobních a spěšných vlacích nebyly v první polovině 70. let lokomotivy 35.10 na sever od Berlína vzácností. Roku 1974 se mi poštěstilo jet s ní mezi Binzem a Stralsundem. S pěti tříosými Reko-Wagen si snadno poradila a jízda byla velmi svižná.

Když dva dělají totéž, není to nikdy totéž:

Na nadějné prototypy navázala novou konstrukcí i DB. V letech 1950 až 1959 převzala DB celkem 105 strojů řady BR 23. Zde se však jednalo o zcela novou konstrukci, nejen s moderním kotlem ale i novou konstrukcí pojezdu, s válečkovými ložisky. Šlo o poslední typ parní lokomotivy dodávané pro DB.

Nejpočetnější zastoupení:

Nevíce vstoupila řada 35.10 DR do podvědomí veřejnosti, v neposlední řadě české, a to již v 60. letech, jako několikrát modernizovaný model ve velikosti TT, původně od TT Zeuke, později Berliner TT Bahnen, nyní Tillig. 

Zdroje: volně podle Google, Wikipedia, Müller, Petzold, Weissbrot – Dampflokarchiv (Transpress); Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7]


stoupa Poslat mail autorovi | 26.5.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo


27.05.2013 (15:42)  
To bylo radosti, když jem před asi 50 lety našel BR23 pod vánočním stromečkem, ještě ji mám schovanou.
A jeden postřeh k popularitě řady v DDR: Briketárna Deuben vyráběla kdysi brikety s vyobrazením 35.1113.
27.05.2013 (14:08)  
Ekvivalent této řady by v našich poměrech mohla být snad 365.0,která je ovšem značně starší konstrukce. Z poválečných lokomotiv ČSD není srovnatelná žádná...buďto šlo o mnohem větší lokomotivy,nebo naopak tendrovky. Asi nejvíc se jí blíží již zmíněná Ol-49 PKP. Zkrátka svižná moderní lokomotiva střední kategorie,kde je kladen důraz spíše na rychlost než zátěž.
Jen bych doplnil,že stroje DR ř. 23.10 (35.10) bylo možno vídat v 60.a 70.letech v Děčíně,kam zajížděly s mezinárodními rychlíky a expresy,neboť "nula jedničky" neměly podél Labe přechodnost a v Drážďanech se muselo přepřahat. Dalším důvodem byla rovněž skutečnost,že 01 nebylo k dispozici tolik,aby mohly obsluhovat rameno z Berlína až do Děčína. Posledním rokem jejich provozu byl pravděpodobně grafikon 1974/75,kdy je vytlačily dieselhydraulické V 118 (dříve V 180).
27.05.2013 (10:23)  
Hezky clanek, popularni lokomotiva, hlavne kvuli toho modelu. Slo tedy o jakysi ekvivalent Slechticny, nemylim-li se.
registrovaný uživatel Rabín 
26.05.2013 (11:19)  
Je zajímavé, že o náhradu pruské P8 se snažily nejen obě německé železniční správy, ale i polské železnice, kde P8 také ve velkém počtu jezdily (řada Ok 1). Tím polským pokusem byla rovněž vcelku úspěšná řada Ol 49, díky panu Drahošovi zde vícekrát prezentovaná. A je zajímavé, že i tyto moderní polské lokomotivy jen o málo přežily ty, které měly nahradit. Vše to jen dokazuje kvalitu práce pruských konstruktérů a dělníků...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko