..: Boj o zachování Ybbstalbahn :..

souprava po příjezdu do Lunz am See, foto: MichawelWaidhofen an der Ybbs – Rakousko je v očích mnoha železničních fanoušků spojeno i s legendárními úzkokolejnými tratěmi o rozchodu 760 mm. Ty se ale již nějaký čas nehodí do podnikatelského plánu koncernu ÖBB. Hned tři sítě takových drah se nachází v sousedním Dolním Rakousku - v okolí pohraničního Gmünd NÖ dvě tratě s čistě turistickým provozem, které měly být původně i propojené v Nové Bystřici se sítí dnešních Jindřichohradeckých místních drah, ze St. Pölten vycházející elektrifikovaná trať do poutního místa Mariazell a konečně Ybbstalbahn.

Hlavní trať Ybbstalbahn vede nejprve v souběhu s normálněrozchodnou tratí. Původně zde byla splítka tak, jak ji známe třeba z Jindřichova Hradce. Následuje vysoký most nad samotným městem. V celé délce trasa úzkokolejky kopíruje nejprve poměrně uzavřené, posléze typicky alpsky otevřené údolí řeky Ybbs.

5019.012-5 v Ybbsitz, foto: Zdeněk MichlPodle informací zveřejněných na stránkách NÖVOG, která pro spolkovou zemi dopravu koordinuje a objednává, se zdá vše být v podstatě v nejlepším pořádku. Trať Opponitz - Lunz am See, poškozená v září 2007, obdobně jako rok předtím, velkou vodou byla v únoru 2008 opravena a od 14. března 2008 opět zprovozněna. Původní jízdní řád na rok 2009 počítající s prodloužením jízdních dob v důsledku pomalých jízd byl již od počátku nahrazen jiným, méně drastickým. Od 1. března (ale jen do poloviny června) opět jezdí odpolední školní vlak a od 1. května i ranní výletní. Pohled na stránky sdružení propagujících dráhu však ukazuje něco jiného.

5090.009-1 YbbstalbahnRakouský stát údajně nabízí zemi Dolní Rakousy převod a provozování Mariazellerbahn a Waldviertler Schmalspurbahnen (síť u města Gmünd NÖ) za 1 € a zbylé trati, včetně Ybbstalbahn, zrušit. Všechny tratě jsou přitom nabízeny v současném, podudržovaném stavu. Odkazováno je na úspěšný model Pinzgaubahn (Zell/See - Mittersill - Krimml) ve spolkové zemi Salcbursko, kde vloni stát a ÖBB předal trať spolkové zemi a novému provozovateli SLB (Salzburger Lokalbahnen) včetně provozního kapitálu 33 mil. EUR. V případě Ybbstalbahn je navíc poukazováno na vyšší náklady snesení trati (likvidace jejíchž pozůstatků je považována za nebezpečný odpad s náklady odhadovanými na až 25 mil. EUR) proti opravě a zatraktivnění trati (odhadované na 20 mil., z toho odstranění pomalých jízd na 12 km z celkem 60 km délky na 6 mil.).

Lunz am See v ziměKritizovány jsou v podstatě tytéž body, jako tomu bylo v případě Ybbstalbahn. Do údržby trati se neinvestuje, nepořizují se nová vozidla, nabízen je neatraktivní jízdní řád (jen oprava těch 12 km pomalých jízd by umožnila během několika měsíců nabídnout v celé trati hodinový takt a odpojování vozů do a od Ybbsitz v Gstadt), neexistenci partnera pro diskusi s regionálními politiky, "pěstování" pomalých jízd pro dosažení pomalejších jízdních dob, konkurence vlakům autobusy vlastní dceřiné společnosti dopravce, koncept nahrazení vlaků autobusy a výstavby cyklostezky v trase trati, zrušení nákladní dopravy. Bylo konstatováno, že ekonomicky úspěšný model musí uspokojit všechny hlavní segmenty poptávky - školáky, pracující, turisty i nákladní dopravu, a že kolejová doprava má představovat páteřní síť veřejné dopravy doplněný autobusy.

Regionální sdružení Mostviertel se 21. dubna rozhodlo vyhledat nového provozovatele pro Ybbstalbahn, sestavit koncept vlak a autobus a nový koncept obsluhy regionu zahájit až v polovině roku 2010. Mezitím se objevují dohady o provozu dráhy jako "minitramvaje" mezi Waidhofen a Gstadt, případně až po Hollenstein. Uvažuje se i o turistickém provozu až po Lunz am See.

Lunz am SeeJiž 3. května oslaví odbočná větev Ybbstalbahn z Gstadt do Ybbsitz 110. výročí. Podle pozvánky NÖVOG vyjede 3. května z Waidhofen an der Thaya (stanice se nachází nedaleko hranice na zrušené trati ze Slavonic) zvláštní parní vlak do Ybbsitz. Za 14€ by to byla bezkonkurenční cenová nabídka. Zcela jistě však pojede až z Waidhofen an der Ybbs. Právě na této odbočné větvi je argumentováno možností rozšířit silnici, pokud by byla zrušena železniční trať, a to i přes památkovou ochranu mostů v Gstadt a nádraží v Ybbsitz.

Pokud máte zájem, můžete se připojit svým podpisem k následující "rezoluci pro zatraktivnění Ybbstalbahn", kterou vyhlásilo sdružení probahn Österreich:

  1. Stát má dle smlouvy z Gösingu za povinnost se postarat o řádný stav trati - 10 úseků s pomalou jízdou o celkové délce 12 km (ze 60 km délky trati) odhaluje neplnění této smlouvy. Sanaci je třeba financovat ze státního rozpočtu. Tím by během několika měsíců byly splněny předpoklady pro zavedení atraktivního hodinového taktu z Waidhofen an der Ybbs do Lunz am See s přípojem do Ybbsitz.
  2. Spolková země Dolní Rakousko by měla sanaci trati vymáhat resp. zažalovat u státu.
  3. ÖBB mají v úmyslu se zbavit všech úzkorozchodných drah včetně Ybstalbahn. Předání dráhy by mělo být samozřejmostí.
  4. Z pravidel fair play vyplývá, že nový vlastník resp. provozovatel dráhy by měl dostat k dispozici dostatečný počáteční kapitál. Případné snesení trati by ÖBB stálo nemalé náklady. Vzorem by měla být smlouva o předání úzkorozchodné dráhy Pinzgauer Lokalbahn (Zell am See - Krimml). Nabídka státu, předat trať spolkové zemi Dolní Rakousko za symbolické 1 euro je třeba vzhledem k opomenuté údržbě ze strany státu a ÖBB odmítnout jako nemorální.
  5. Spolková země Dolní Rakousko by měla zahájit jednání se státem a s ÖBB o převzetí dráhy a neprodleně zahájit hledání nového provozovatele. Existují domácí i zahraniční zájemci. Je třeba, aby spolková země stanovila zkušenou a kompetentní osobu, která by vedla jednání.
  6. Je nutno zpracovat perspektivní koncept mobility pro region, který bude zahrnovat koordinovaný systém železniční a autobusové dopravy pro oblast ohraničenou obcemi Waidhofen, Ybbsitz, Gresten, Scheibbs, Lunz, Göstling, Hollenstein a také Weyer v sousedním Horním Rakousku a Palfau ve Štýrsku. Těžištěm by se mělo stát propojení důležitých přepravních tepen, které tvoří Dráha korunního prince Rudolfa, dráha údolím řeky Erlauf a Ybbstalbahn.
  7. Podobně jako v případě Pinzgauer Lokalbahn je nutno vytvořit marketingový koncept pro Ybbstalbahn, na kterém budou kromě zástupců obcí spolupracovat také zástupci turistiky, místního průmyslu, hlavních skupin cestujících a také obou zúčastněných iniciativ.

Původní znění petice a svůj podpis můžete připojit na stránkách sdružení.

Největší sítě dochovaných dolnorakouských úzkokolejek o rozchodu 760 mm

  • Mariazellerbahn
    • Trať 115 St. Pölten – Ober Grafendorf – Laubenbachmühle – Mariazell (85 km)
    • Odbočka Ober Grafendorf – Mank (19 km)
    • Hlavní trať je elektrifikovaná. V prvním úseku dodnes slouží dojíždějícím, čím dále od výchozího bodu tím spíše má však provoz charakter turistické dráhy, včetně vlaku "vyšší kvality" s názvem "Ötscherbär". V provozu celoročně, celotýdenně.
  • Waldviertlerbahn – wikipedia
    • Trať 801 Gmünd NÖ – Weitra – Gross Gerungs (43 km), osobní doprava ÖBB zastavena 2001
    • Trať 802 Gmünd NÖ – Alt Nagelberg – Litschau (26 km), osobní doprava ÖBB zastavena 1986
    • Odbočka Alt Nagelberg – Heidenreichstein (13 km), osobní doprava ÖBB zastavena 1986, v provozu sdružení Waldviertler Schmalspurbahnverein
    • Na obou větvích jsou v letní sezoně několikrát týdně provozovány výletní vlaky s parními a dieselovými vlaky.
  • Ybbstalbahn
    • Trať 132 Waidhofen an der Ybbs – Gstadt – Opponitz – Lunz am See (54 km), v provozu ÖBB, podporováno sdružením Pro Ybbstalbahn, v okolí Waidhofen je prozatím nabízen hodinový takt, až do Lunz am See je však vedeno jen několik spojů denně
    • Odbočka Gstadt – Ybbsitz (6 km), v provozu ÖBB, drtivá většina vlaků je letos nahrazena autobusy
    • Horská trať Kienberg-Gaming – Lunz am See (17,5 km), v museálním provozu spolku Ybbstalbahn Bergstrecke pod značkou Ötscherland-Express, osobní doprava ÖBB zastavena v roce 1988

Související odkazy


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 1.5.2009 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Rakousko


registrovaný uživatel InterCity  mail  
03.05.2009 (20:05)  
Nikdy bych si nemyslel, že i v Rakousku můžou vzniknout takové úchylné nápady, jako "rozšířit silnici na úkor dráhy" nebo "pěstování pomalých jízd". To byla snad vždycky doména země zdejší ...
Ad: Pokud máte zájem, můžete se připojit svým podpisem k následující "rezoluci pro zatraktivnění Ybbstalbahn"
Pochybuju, že někdo bude vůbec brát v úvahu mínění lidí žijících byť jen v okolí dráhy, natož v zahraničí. To bych do toho článku ani nepsal/kopíroval.
03.05.2009 (10:15)  
Ja se na trat dival jen z vitorazskeho hradu a prisla mi luxusne udrzovana... :) Nicmene, kdyby to nechtel ten Bundesland, tak bychom to mohli koupit (jedno euro se mi nekde valelo na stole, rad venuju :) ) a propojit s JHMD. Satava umi lowcost opravy ve vlastni rezii a ten kraj je nadhernej a narozdil od Cech tam nezapomeli dobre varit. Turosticky potencial jako blazen...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko