..: Bistrovůz s GPS i laminátka 21. století: ohlédnutí za MSV 2009 :..

MSV_2009_BRNO_06, foto: FilipoBrno — V uplynulých dnech proběhla v areálu brněnského výstaviště jedna z nejdůležitějších letošních železničních akcí: již po jednapadesáté otevřel návštěvníkům své brány Mezinárodní strojírenský veletrh, jenž v minulosti často představoval první šanci vidět na vlastní oči novinky dopravního průmyslu z celého bývalého Československa. Nejinak tomu bylo i letos, kdy v rámci sesterského veletrhu Transport a logistika prezentovalo své nejnovější produkty hned několik výrobců. Po železničně slabším loňském ročníku tak letos opět bylo co vidět: ŽOS Vrútky zde představily nový přírůstek vozového parku ČD, bistrovůz ARmpee, zatímco maďarské dráhy se pochlubily novou verzí velkoprostorové 1. třídy a několik zajímavých exponátů předvedly i výrobci lokomotiv. Vedle vozidel však mezi novinkami nalezneme i nový systém řízení provozu na vedlejších tratích od AŽD Praha nebo univerzální řešení bezdrátové datové sítě firmy ČD-Telematika. Pojďte se podívat.

Hlavní lákadlo: první třída s bistrem v barvách ČD

MSV_2009_BRNO_01, foto: FilipoAsi nejočekávanější novinkou MSV bylo oficiální představení kombinovaného bistrovozu řady ARmpee ČD, který vznikl rekonstrukcí původních vozů BRm/BRcm v dílnách slovenského výrobce ŽOS Vrútky. Do konce roku mají České dráhy obdržet první tři exempláře této řady, zbylé tři pak do služeb národního dopravce nastoupí v prvních měsících roku 2010. Jedny z nejmodernějších vagónů ve vozovém parku ČD budou primárně nasazeny na výkony do Bavorska, Vídně a Žiliny.

MSV_2009_BRNO_06, foto: FilipoKromě estetické změny v podobě uplatnění šedo-modrého barevného schématu Najbrt nabízí vozy ARmpee celou řadu funkčních novinek: na vnější straně skříně jsou dosazeny informační displeje firmy Unicontrols pro snadnější orientaci cestujících. Pasažérům na palubě jsou navíc poskytovány podrobnější informace o poloze vlaku, jízdním řádu, nácestních stanicích i aktuální rychlosti prostřednictvím stropních LED displejů a LCD panelů na představcích. Informační systém disponuje přijímačem signálu GPS, podle kterého zobrazované údaje automaticky aktualizuje. Panely jsou snadno programovatelné přes vozovou sběrnici a standardní spojení UIC kabelem. Zásadní novinkou je ovšem systém elektronických rezervací, jenž je u ČD použit vůbec poprvé. Malé VFD panely nad sedadly tak nahradí obligátní lístečky, označující obsazená místa, což vlakovému personálu umožní aktualizovat místenkování centrálně, byť prozatím pouze pro konkrétní vůz.

MSV_2009_BRNO_03, foto: FilipoRekonstrukce vozů BRm se vyznačuje i důležitou technickou novinkou v podobě dosazení magnetické kolejnicové brzdy, jež v kombinaci s kotoučovou brzdou a opravenými podvozky typu GP 200S umožňuje vozu pohodlně splnit kritéria pro jízdu cestovní rychlostí 160 km/h. 46 tun vážící vůz ARmpee je v interiéru rozdělen na velkoprostorový oddíl 1. třídy a barovou část s dvěma půlkruhovými boxy na sezení a barovým pultem. Uspořádání bistra předpokládá servírování lehkého občerstvení a pokrmů nenáročných na přípravu, kde uplatnění nalezne zejména mikrovlnná trouba. Celkové řešení interiéru odpovídá dřívějším projektům ŽOS Vrútky pro ZSSK - vozům Ampeer a WRRmeer. Oproti původnímu konceptu přitom bylo upuštěno od průhledných kójí ve velkoprostorové části.

MSV_2009_BRNO_05, foto: FilipoJiž od počátku bylo pro řadu ARmpee plánováno použití všech aspektů barevného schématu Najbrt; nové barvy se však do vystavovaného prototypu nedostaly zcela - sedadla Borcad SEL, identické s vozy Ampz143, pro účely expozice na veletrhu nesou kvůli výrobním komplikacím s béžovou "kolečkovou" látkou tmavěčervený plyšový potah, známý z vozů Ampeer. V béžově-modře-šedé kombinaci jsou vyvedeny ostatní prvky interiéru, včetně záclon, sezení v barové části a podlahy - vůz úplně postrádá koberec. Na rozdíl od slovenských vagonů obsahují vozy ARmpee klimatizační agregát značky Liebherr; vzduchotechnika, osvětlení i některé detaily interiéru (odpadkové koše pod sedadly, čtecí lampičky nebo polohovatelné háčky na kabáty) jsou však řešeny obdobně jako u řady Ampeer. Drobnou odlišností jsou naopak Najbrt-záclony místo rolet nebo plnohodnotné rozkládací stolky u všech sedadel. Ty v kombinaci s dostatkem elektrických zásuvek zajistí pohodlnou práci v průběhu cesty, navíc jen na skok od nejbližšího občerstvení.

MSV_2009_BRNO_02, foto: Filipo MSV_2009_BRNO_04, foto: Filipo Barová část vozu ARmpee ČD, MSV 2009, foto: Georgo Kuchyňská část vozu ARmpee ČD, MSV 2009, foto: Georgo Informační LCD panel na představku vozu ARmpee ČD, MSV 2009, foto: Georgo

Ampeer - slovenská repríza

Ampeer + ARmpee, foto: FilipoPřestože byl velkoprostorový vůz 1. třídy z produkce ŽOS Vrútky pro ZSSK představen přesně před rokem, na loňském MSV se neobjevil. Důvodem bylo konání mezinárodního veletrhu InnoTrans v Berlíně jen několik dní po veletrhu brněnském. Řada Ampeer se už ovšem českému publiku představila na letošních Czech Raildays v Ostravě, kde byl vystaven vylepšený druhý prototyp. Do Brna výrobce dovezl vůz sériového čísla 205, který byl posledním z pilotní pětikusové série pro ZSSK. Již nyní se ale připravuje výroba dalších pěti kusů s termínem dodání na konci roku 2010.

První třída na maďarský způsob

MSV_2009_BRNO_08, foto: FilipoOsobní vozy na letošním MSV zažily rekordní sezónu: trojici exponátů 1. třídy doplňuje velkoprostorový vůz pro vnitrostátní spoje InterCity maďarského dopravce MÁV-START s označením Apee 61 56 19-57, který na první pohled zaujme odvážným designem i novou vizuální variací na tradiční barevnou kombinaci maďarské dálkové dopravy. Rekonstrukci vozů z konce 70. let má na svědomí Bombardier MÁV Kft. — někdejší DVJ Dunakeszi, tvůrce předlohy rekonstrukcí ČD/ZSSK z roku 1996. Oproti starším modelům vozů ovšem nové Apee prošlo mnoha revolučními změnami, jednou z nichž je bezpochyby i interiér.

MSV_2009_BRNO_09, foto: FilipoKromě množství prostoru pro nohy a širokých opěrek rukou stojí za povšimnutí zejména zpracování detailů — decentní barevné ladění interiéru, polstrované hlavové opěrky nebo tvarované dřevěné stolky. Netradiční je umístění zásuvek 230 V, opatřených ochrannou krytkou, přímo v boční hraně stolku. Specifickým rozpoznávacím znakem této řady budou výrazně menší okna, než na jaké jsme zvyklí u většiny vozů - ty v Apee evokují spíše vysokorychlostní jednotky. Záclony nově nahradily rolety, zato však cestujícím nad hlavou chybí světla na čtení. Plastové části interiéru jsou zpevněny použitím skelných vláken, v informačním systému zase najde uplatnění modul GPS.

Maďarské dráhy si prozatím u Bombardieru objednaly 10 podobných rekonstrukcí s cílem prodloužit životnost 30 let starých vozů. Dopravce si pochvaluje nižší provozní náklady a méně častou údržbu, přičemž nezbývá než doufat, že MÁV-START při interpretaci slova "bezúdržbový" nedělají stejnou chybu jako ČD a ZSSK. Z hlediska konstrukčního se u Apee jedná o vagón obrysu UIC-Y s délkou 24,5 m, 52 místy k sezení a maximální rychlostí 140 km/h (upravené podvozky typu Opole). V plánu je i odpovídající modernizace vozů 2. třídy pro vlaky InterCity; do zahraničí se však nové rekonstrukce MÁV-START nepodívají: nesplňují totiž podmínky režimu RIC.

Interiér vozu Apee MÁV-START, MSV 2009, foto: Georgo Stolky s elektrickými zásuvkami, Apee MÁV-START, MSV 2009, foto: Georgo

Škoda Transportation: rok od Berlína

MSV_2009_BRNO_11, foto: FilipoPo delší pauze se do areálu brněnského výstaviště se svými exponáty vrátil i gigant z Plzně, který zde v minulých desetiletích nejednou veřejně prezentoval nové typy svých vozidel. Svou veletržní premiéru si zde letos odbyla tramvaj Škoda ForCity 15T, která se od letních měsíců podrobuje testům v pražských ulicích. Právě dopravní podnik české metropole totiž plánuje do roku 2017 do provozu zařadit až 250 těchto kompletně nízkopodlažních tříčlánkových tramvají. Na MSV byl, podobně jako loni v Berlíně, prezentován "demo-model" 15T s třemi různými řešeními interiéru, což většina návštěvníků nenechala bez komentáře — zejména čalouněná sedadla v přední části často dostávala označení "1. třída" v porovnání s dřevem a laminátem, které se však v městském provozu mnohdy ukazují jako hygieničtější a jednodušší na údržbu.

MSV_2009_BRNO_10, foto: FilipoNejreprezentativnější exponát Škody - lokomotivu 109E - už naopak česká železniční veřejnost zná z červnových Czech Raildays. V Brně však bylo možno poprvé spatřit stroj 380.003-4, zatímco první dva prototypy provádějí typové zkoušky a v Plzni je v plném proudu realizace dvacetikusové série pro České dráhy i komornější objednávky pro ZSSK.

Městský slon - evergreen výstav a veletrhů

MSV_2009_BRNO_12, foto: FilipoSnad žádné vozidlo nebylo na železničních výstavách uplynulého desetiletí prezentováno častěji, než jednotka řady 471. Na MSV se veřejnosti poprvé ukázala již v roce 1997 (tehdy pouze v zastoupení jednoho hnacího vozu) a po několika reprízách v Brně, Ostravě i Vrútkách se letos na jižní Moravu CityElefant podíval znovu. Škoda Vagónka v rámci veletrhu Transport a logistika vystavila jednotku pořadového čísla 056, což je neklamný signál, že produkce objednaných dvou sérií se blíží ke konci. Za rok bychom se už na středoevropských veletrzích mohli setkat s evolučním nástupcem populárních "ešusů" — dvousystémovou jednotkou 671, kterou do provozu v následujících letech jako první nasadí Železničná spoločnosť Slovensko.

Pars oživuje kolejové mrtvoly

MSV_2009_BRNO_13, foto: FilipoDalším pravidelným hostem MSV i dalších podobných akcí se v uplynulých letech bezpochyby staly rekonstrukce přežitých motoráčků ve formě jednotek RegioNova. Návštěvníci 51. MSV mohli vidět přesně 100. vyrobený exemplář řady 814, která má po nedávné objednávce ČD zajištěn stabilní růst členů ještě minimálně do konce roku 2010.

Expozice šumperského Parsu se ovšem neomezila pouze na regionální dopravu: v pestrém koutě výstavního kolejiště za žluto-zelenou Regionovou 814.080-8 zářila lokomotiva 230.095-2 ve výrazném modrém kabátu. Jednalo se o zástupce rekonstruovaných laminátek ČD Cargo. Jejich první série byla k opravě mnohdy přistavena v stavu, kdy poslední záchranou před náhodným sešrotováním byla nálepka s logem dopravce. V Šumperku pak prošly rozsáhlou rekonstrukcí, jež zahrnovala 23 technických změn a 17 modernizačních kroků, mj. i dosazení nového řídicího systému, rychloměru, ovládacích pultů, kompresoru, vlakového zabezpečovače pro tratě SŽDC, ŽSR a MÁV s přípravou na instalaci mobilní části ETCS, radiostanice GSM-R a dalšího vybavení. Stanoviště strojvedoucího jsou nově klimatizovaná, obnoveno bylo osvětlení strojovny i doplňková výbava, včetně umyvadla a mikrovlnné trouby. Cargo tak z 40 let starých strojů získává spolehlivější a úspornější lokomotivy, které konečně strojvedoucím poskytují pracovní podmínky na úrovni 21. století.

Modernizovaný řídicí pult řady 230 (Pars Nova), MSV 2009, foto: Georgo Expozice Pars Nova - 814.010 a 230.095, MSV 2009, foto: Georgo

Omlazovací programy ze Slovenska

813.033-8, foto: FilipoStejně jako na podzim 2007, i letos se na MSV potkávají dvě různé reinkarnace motorových vozů 810 a přívěšáků řady Btax — vedle Regionovy i "bageta" slovenského výrobce ŽOS Zvolen. Ten do Brna přivezl exemplář druhé výrobní série pod číslem 813.033-8, a tak se opět jednou nabídla příležitost na tolik oblíbené porovnávání vlastností obou řad, které už i na ŽelPage zaplnilo nejednu diskusi. Bageta 033 disponuje všemi vylepšeními, které se postupně na základě provozních zkušeností implementovaly do prvních vyrobených kusů. Dopravce ZSSK plánuje do konce roku 2010 do provozu zařadit ještě 14 dvoudílných jednotek, čímž by měl definitivně nahradit výkony řady 810 na Slovensku.

746.001-7, foto: FilipoZvolenská ŽOS ovšem letos nezůstává pouze u omlazených motorových krabiček, ale představuje i nejnovější přírůstek flotily ZSSK Cargo - modernizovanou lokomotivu řady 746. Omlazený "kocour" řady 742 se sníženými kapotami disponuje výkonem 970 kW, novým řídicím systémem a kompletně inovovaným stanovištěm obsluhy. Podobně, jako u mnoha podobných průmyslových aplikací, i slovenské Cargo očekává od modernizace vyšší spolehlivost a nižší náklady.

CZ LOKO: asynchronní diesel v červené

Prototyp lokomotivy 719.701 CZ-LOKO, MSV 2009, foto: GeorgoDalší reprízu po vystoupení na veletrhu InnoTrans 2008 zažil letos v Brně i zajímavý exponát z dílny ČMKS - dvounápravová dieselelektrická lokomotiva řady 719.7 s asynchronním přenosem výkonu. Poněkud subtilně vypadající stroj, zde prezentovaný ve výrazném červeném nátěru, pohání spalovací motor Caterpillar C15 s trakčním alternátorem od firmy Siemens. Stroj s hmotností 42 tun a uspořádáním pojezdu Bo má instalovaný výkon 403 kW a dosáhne maximální rychlosti 60 km/h. CZ LOKO tak rozšiřuje své široké portfolio lokomotiv o výkonné, ale úsporné vozidlo modulární koncepce.

Lokomotivní podvozek CZ-LOKO, MSV 2009, foto: GeorgoVedle 719.701-5 představila návštěvníkům firma CZ LOKO i nový typ dvounápravového podvozku s uzavřeným rámem vlastní provenience. Při uspořádání Bo' s dvěma trakčními motory TDM 5003V1 o výkonu 360 kW je vhodný pro použití na motorových lokomotivách výkonnostní kategorie 800-1500 kW a maximální rychlostí 120 km/h. Jako výsledek vlastního vývoje tak tento podvozek může předznamenávat nový lokomotivní typ uváděných parametrů z dílny ČMKS.

D3? Bezdrátově, říká AŽD Praha

Pavilon A se stánky ACRI, MSV 2009, foto: GeorgoDo dnešního dne existuje na síti SŽDC několik desítek vedlejších tratí, na nichž je provoz organizován ve zjednodušeném režimu dispečerem podle předpisu D3. Důvodem setrvávání u tohoto zastaralého způsobu řízení dopravy je zejména nerentabilita nutné rekonstrukce trati při instalaci zabezpečovacího zařízení. S možným řešením přichází tuzemský lídr v sektoru traťové techniky, AŽD Praha, který v Brně společně se svými dceřinými společnostmi představil Radioblok RBA-10, umožňující dálkové ovládaní stávajících bezpečnostních prvků tratě bez instalace kabeláže nebo rozsáhlé modernizace trati. Pro úseky s dispečerským systémem toto řešení může znamenat zvýšení bezpečnosti a efektivity řízení s výrazně nižšími náklady na instalaci, než u tradičních technologií. Radioblok byl poprvé v praxi vyzkoušen na trati 197 Číčenice – Volary a svému výrobci na letošním MSV přinesl výroční cenu ACRI za inovace. AŽD na MSV rovněž potvrdila směřování vývoje návěstidel k využití LED místo klasických žárovek.

Bezdrátová komunikace se stala hlavním tématem i pro firmu ČD-Telematika, která na MSV v rámci společné expozice skupiny České dráhy prezentovala koncept univerzální komunikační sítě na bázi protokolu TCP/IP, která umožní propojení mobilních zařízení s pevnými sítěmi prostřednictvím veřejných komunikačních kanálů. Hlavní využití by měl systém s podporou GPS geolokace nalézt v železniční logistice, třeba ve formě dálkového dohledu nad pohyby a stavem vozidel.

Necháme-li mluvit zážitky…

Deštivé počasí provázelo většinu veletrhu, MSV 2009, foto: GeorgoJednotlivé exponáty jsme si vyjmenovali, neopomněli jsme podstatná fakta. Jelikož se chceme s příslušnými vozidly seznámit především z pohledu cestujícího, zaslouží si zvýšenou pozornost premiérová představení vozidel určených pro přepravu osob: jaké dojmy a názory jsme si přivezli z brněnského veletrhu a na co se můžeme v běžném provozu těšit?

RegioNova versus "bageta" - srovnávání ex-osmsetdesítek, o kterém jsme se již zmínili, je nelehkým úkolem vzhledem k množství faktorů, sahajících od trakčních vlastností až po pasivní bezpečnost a dostupnost pro cestující. Letošní MSV v Brně nabídl možnost relativně objektivního srovnání komfortu pro cestující, protože vzdálenost mezi exponáty nebyla natolik velká, aby každý návštěvník nemohl individuálně porovnávat. Nutno podotknout, že po stránce pohodlí vítězí motorový vůz řady 813/913 ZSSK — interiér "bagetky" působí uceleněji, moderněji a jakoby dospěleji než v případě RegioNovy. Zcela na druhé straně postrádá nízkopodlažní část a úpravu pro imobilní cestující. Ve výsledku se výhody a nevýhody na různých frontách prakticky vyrovnají.

A postřehy z představené novinky — kombinovaného bistrovozu řady ARmpee pro ČD? Zvenku vůz působí elegantně a líbivě - zvlášť z té strany, na které jsou umístěna rozměrově menší okna kuchyňky. Zároveň je možné konstatovat, že barevné schéma studia Najbrt vozidlu sluší. V pozitivním duchu lze hovořit i v souvislosti s interiérem: pohodlná sedadla, možnost snadného občerstvení v kombinaci s příjemným prostředím zanechá i na náročnějším cestujícím dobrý dojem. Vzhledem k budoucímu zpětnému dosazení béžově-modrých potahů můžeme zatím polemizovat, zda se v případě ARmpee bude jednat o nejvkusnější barevné řešení sedadel.

Přesuneme-li se do bufetového oddílu, budou cestujícím sloužit dva pulty k obsluze. Pro personál jsou v bistrooddílu připraveny potřebné elektrospotřebiče, stejně jako prostory pro skladování a přípravu jídel. Vůz disponuje dvěma WC, z nichž jedno je určené pro obsluhu a druhé pro pasažéry. Na jeden praktický nedostatek jsme zde ovšem narazili: jak již vyplývá z fotografií, nelze barový prostor kompletně uzavřít. Bude-li tento stav zachován i ve finální verzi vozu, bude prakticky nemožné zboží umístěné v kuchyňce či ledničce chránit před případným odcizením, zejména má-li být umožněna průchodnost uličky. Jinak řečeno, může se zde projevit problém nedostatečné uzamykatelností prodejního prostoru. Podíváme-li se však na charakteristiky řady ARmpee jako na celek, mluvíme o vydařeném voze, který přinese na příslušné spoje možnosti, které cestující ocení…

Zdroj: ŽelPage, vystavovatelé; Text a fotografie: Filip Štajner, Juraj Kováč


Filip Štajner Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 21.9.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
01.10.2009 (8:59)  
Ážetďák > ja jsem si rikal, ze to snad po nabarveni jednoho plechace nekoho u kormidla trkne... ale houbelez ... v nedeli jsem videl dva plechace chameleonovany na balkan najednou, takze buh vi, kolik jich uz vlastne je :-(
23.09.2009 (16:16)  
Škoda, ARmpee původně mělo být mnohem lepší a hezčí. No, co naděláne.

A největší škoda, že maďarské Apee nemohou k nám jezdit:-(. Sice barva sedaček otřesná a maximální rychlost jen 140 km/h, ale na spojení třeba Budapest Nyaguti Pualyudvár ( nebo jak se to píše ) - Přerov by bylo více než přínosné.
23.09.2009 (14:02)  
To SIM:
Koukl jsem a otřásl se hnusem. Barvy by se ještě daly jakž takž vydržet, ale jejich konfigurace je naprosto otřesná. Jak asi dlouha ta čela vydrží být bílá?
registrovaný uživatel JOHNZ 
23.09.2009 (3:28)  
in-gold-holder: Mne osobne príde dvojriadkový LED panel ako lepší než oči ťahajúce LCD v RailJete (on je inak ten LED panel proti tomu LCD drahší, vieme). Informácie podá rovnaké, neruší pri spánku a aj na nočné osvetlenie je bez problémov čitateľný. Inak LCD panel je myslím na predstavku, takže kto potrebuje všetky informácie naraz, nájde ich tam. Tie vozne budú dlhú dobu chodiť ako jediné vybavené akýmkoľvek IS na rýchlikoch, takže nemožno predpokladať výskyt špeciálnych hlásení nutne vyžadujúcich jednu správu IS pre celý vlak. Navyše ten LED panel vydrží trocha vyše vandalizmu.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
22.09.2009 (19:05)  
in-gold-holder: no výrobce tam dá přesně to, co si tam zákazník přeje a ono to není jen o tom panelu ...

Fučida: No Regionova i Bahgata mají hnanou jen jednu nápravu, rozdíl je v konfiguraci pojezdu, Regionova A´1´+1´1´, Bageta 1´A´+1´1´.

Ážetďák: No rekonstrukce 810 je přínosem, ale měla přijít už před 10ti lety. Modernizované motoráky bych videl na tratích, kde je malá obsaseznost a na krátké lokálky. Na regionální tratě, kde je obsazenost vyšší než sólo 810 bych radši viděl moderní motorák.

EC 174: Kobereček, no na jednu stranu by byl fajn, ale zase je třeba si uvědomit, jak by takový koberec asi vypadal, pokud by se po něm prošlo pár lidí a jelikož je to i bistrovůz, je docela i pravděpodobné, že tam občas někdo něco rozlije..
registrovaný uživatel Sim 
22.09.2009 (18:06)  
Ážetďák > souhlas, ale porad lepsi, nez aby byly laminatky u CD a ta monotonnost byla "ozivena" bilou barvou... jako u plechace ... http://www.k-report.net/discus/nahledy/298212.jpg
22.09.2009 (17:33)  
Nevím, jak komu, ale mě se ta barevná monotónnost Laminátky moc nelíbí. Aspoň ty žaluzie měli nechat v původní, stříbrné, barvě, mašinku by to oživilo a zvýraznilo.
22.09.2009 (16:07)  
OMG! dvouřádkový LED-panel na stropě v době, kdy i v Česku jezdící MHD jsou barevné LCD je... retro? Vždyť Vídeň nebo Linec nejsou tak daleko, aby se tam zadavatel nemohl podívat na RailJet "jak se to dělá" (a teď myslím opravdu jen informování cestujících ne samotný vlak, který bych rád viděl i na českých kolejích)
22.09.2009 (15:34)  
Fučida) Ony taky Janoza-A/B vozy nejsou repasované, ani rekonstruované, ale pouze přečalouněné, natřené a vymalované zevnitř. Při takové mikrorekonstrukci se rozhodně na podvozky, elektroinstalaci apod. nehrabe, ty přijdou na řadu dle předepsaných revizí.
22.09.2009 (15:25)  
Twix: dík za upřesnění, věděl jsem, že nějaký rozdíl tam je, ale už zapoměl detaily.
O té krajní nápravě u regionovy se někde debatilo (nevím už, jestli tady, nebo na K-reportu) a prý by to opačně bylo nějak složitější a soudruhům z prasu se do toho nechtělo (asi to nechtěli zprasit ještě víc).

Že se tady nic nedotáhne do konce jsem si už zvyknul, třeba ty opravy interiérů vozů B - o 2 důležitých věcech se nikde nic nepsalo, takže se asi dělat nebudou:
1) utěsnění oken
2) nějaká repase, nebo lépe modernizace podvozků - většina jich ve 140 km/h skáče, vrtí a klepe se jak ratlík
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko