..: Auta na kolejích - vize, ne jen fikce :..

Premiéra LE - Ostrava hlavní nádraží, foto: Payus Praha — Je to jen pár dnů, co síť SŽDC křižují mezi Prahou a Bohumínem černozlaté „tramvaje“. Nový dopravce je další příjemnou změnou na našich tratích a doufejme, že bude ostatní dopravce nutit k postupnému zvyšování kvality. O záměrech tohoto dopravce se už popsalo nemálo stránek – připomeňme plány na linky z Prahy do Českých Budějovic, Plzně či Ústí nad Labem. V hledáčku je i třeba trasa z Prahy přes Brno do Vídně. A kromě zajišťování pravidelné osobní přepravy se připravuje i pool, který by měl jednotlivým dopravcům „zapůjčovat“ lokomotivy. Pojďme ale poodhalit ještě jeden z projektů této společnosti, o kterém se zatím nepsalo – získat dominanci na lokálních tratích. Neodpustíme si zdůraznit, že tyto informace víme jako první.

Autodrezína 1, foto: Vlastimil Šenkyřík Inspirací pro tento projekt byly fotografie drezín z dob minulých – kdy byly pro provoz na tratích upravena běžná osobní (nebo dokonce i nákladní) auta. Užívala se ale výhradně pro přepravu pracovníků dráhy, nikoliv cestujících. Pokud jsou na lokálních tratích nasazované „šukafony“ příliš velké a jezdí ne vždy vytížené, proč je nenahradit něčím menším, s ekonomickým provozem? Třeba nějakým autem nebo mikrobusem? Donedávna problém řešitelný jen obtížně, v současné době se ale již rýsuje možné řešení.

Jistě, mnohým se asi vybaví jeden z dílů britského motoristického seriálu Top Gear, kdy pánové Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May vyrazili s klasickými, jen mírně upravenými, auty na britské tratě. [1] [2] Ale tento projekt, který představujeme, není o zábavě.

Autodrezína 2, foto: Vlastimil Šenkyřík DMV 73-015, foto: Miloš Autodrezína 6, foto: Vlastimil Šenkyřík Autodrezína 3, foto: Vlastimil Šenkyřík Autodrezína 4, foto: Vlastimil Šenkyřík Autodrezína 5, foto: Vlastimil Šenkyřík

Co se vlastně chystá

Přestavět běžné osobní auto na pojezd po kolejích je ten nejmenší technický problém. Ale přece nebude dopravce do každého auta dávat řidiče – to by bylo neekonomické. Nechat řídit samotné cestující? To není tak jednoduché, jako s automobilem, který si půjčíte v půjčovně – tam stačí předložit řidičský průkaz a uzavřít potřebnou pojistku. Na dráze je to poněkud složitější – chtít po cestujících, aby si kromě řidičského průkazu ještě udělali zkoušky z potřebných drážních předpisů by bylo hodně komplikované. Naštěstí technologie jdou kupředu…

Auta bez řidiče – to bylo dlouhou dobu záležitostí jen sci-fi povídek. Ale již před druhou světovou válkou se zkoušelo dálkové ovládání vozu, ale jen pomocí kabelů. Následně pak došlo na předávání informací bezdrátově – ovládal se volant, plyn a brzda. Japonská společnost Tsukuba Mechanical Engineering zkoušela v osmdesátých letech první zcela automatické řízení. Jejich vůz však jezdil jen rychlostí do 30 km/h a na cestě musely být vyznačeny velké bílé značky, které dokázal v té době ne příliš výkonný počítač vyhodnotit, aby dokázal spočítat tvar cesty. Roboticky řízený Mercedes-Benz dosáhl v osmdesátých letech minulého století již rychlosti 60 mil za hodinu, avšak na prázdných silnicích bez provozu. V roce 1995 ujel Mercedes třídy S 1678 km na veřejných silnicích za plného provozu z Mnichova do Dánska a zpět - řidič na cestě zasáhl do řízení asi v 5 % trasy. Do vývoje se zapojili i Italové - jejich Lancia Thema, která byla vybavena dvěma černobílými kamerami, sledovala bílou linku na cestě, dosahovala průměrné rychlosti 90 km/h při 94% automatizaci řízení.

Vývoj ale pokračuje a auta bez řidiče toho den ode dne umí více a více. V roce 2011 pak přišla revoluce - první stát, Nevada, schválil provoz robotických aut na svých cestách. Pak se přidala Kalifornie. Společností, které pracují na vlastním vývoji, přibývá. Zapojil se i Google, jeho počítačem řízené auto najezdilo přes 140 tisíc mil. Švédské Volvo ve Španělsku úspěšně otestovalo jízdu vozů v konvoji - několik vozů jedoucích za sebou, které se "řídily" podle toho prvního.

Když to jde po cestě, kde je nutno hlídat daleko více věcí a dění kolem vozidla, tak proč by to nemohlo jít na kolejích? Od nápadu pak už nebylo daleko k tomu, začít ho posouvat blíže a blíže směrem k realizaci. Je-li k dispozici kapitál a silný mozkový potenciál, jde mnohé. Česko se tak možná stane první zemí na světě, kde pouze počítačem řízená auta vyjdou na koleje.

Mapa železniční sítě, foto: České dráhy Kde se s takovouto dopravou budete moci setkat? Pilotní projekt by měl být spuštěn na jižní Moravě zprvu na třech tratích: 253 Vranovice – Pohořelice, 254 Šakvice – Hustopeče u Brna a 255 Zaječí – Čejč – Mutěnice – Hodonín. Výhledově se uvažuje také s odbočkami Čejč – Ždánice a Mutěnice – Kyjov. Na všech těchto tratích je zastaven nebo omezen provoz.

Samozřejmě si zahájení provozu vyžádá nějaké investice. Nesmí chybět "hlava" - dispečerské řídící centrum. Předně to bude úprava nástupišť, protože osobní auto nebude vyžadovat zvýšené nástupiště, jaká se teď zřizují pro bezbariérové nastupování do moderních souprav, ale bude nutno zajistit bezpečný přístup do vozu z obou stran, včetně pohodlného přístupu do kufru vozidla. V každé nácestné stanici bude zřízeno křižování (doplnit dvě výhybky a pár desítek metrů kolejí nebude tak velký problém). Na konečných stanicích a ve vybraných stanicích na trati budou zřízena obratiště (smyčka nebo triangl). A postavit ve vybraných stanicích garáže, nebo depo, chcete-li, jde při použití ocelových konstrukcí dnes velmi rychle. Toť vše, více stavět na úsecích, kde byly zachovány koleje, netřeba. Vlastně se může objevit ještě jeden „módní“ požadavek – výstavba protihlukových stěn. Ty by byly osazeny fotovoltaickými panely a opět by pomáhaly s ekonomikou provozu.

810.384-8, Ždánicem 12. 5. 1997, foto: ric 810.223-8, Klobouky u Brna, 29. 7. 2006, foto: doktor 735.007-7, Čejč, 13. 10. 1997, foto: Filip Kočí T 211.0689 + Blm 5-2243, Uhřice u Kyjova, 10. 5. 2008, foto: Petr Martinek M 286.1032 + M 240.0113, Terezín u Čejče - Čejč, 27. 2. 2010, foto: Jiří Zedníček 820.113-9, Dambořice - Klobouky u Brna, 27. 2. 2010, foto: Samir Lepara

Složitější to bude na úsecích, kde byla trať snesena. Tam bude nutno zřídit asfaltovou komunikaci (vyjde levněji, než znovu pokládat koleje), která bude výhradně určena pro vozidla tohoto dopravce. Je otázkou, zda bude možné ji současně využít i jako cyklostezku (to zatím euronormy neřeší, zejména minimální šířkové poměry). Ale pokud SŽDC nestihlo rozprodat pozemky pod bývalým drážním tělesem, ani toto nebude žádný problém. Určitě to potěší i některé členy různých občanských sdružení, kteří dosud marně bojují za záchranu těchto lokálek. Ministerstvo dopravy již vydalo Správě železniční dopravní cesty pokyn, aby veškeré své aktivity spojené s rušením tratí na jihu Moravy okamžitě ukončilo.

810.223-8, Svatobořice, 29. 7. 2006, foto: Miloš M 240.0113, Svatobořice, 7. 10. 2006, foto: Miloš T 211.0689, Dubňany - Mutěnice, 22. 9. 2007, foto: Martin Grill T 211.0689, Mutěnice, 22. 9. 2007, foto: Sheriff T 211.0689, Kyjov - Svatobořice, 22. 9. 2007, foto: Martin Grill

Na jaká vozidla se můžete těšit? V úvodní fázi by to měla být vozidla Škoda Octavia v provedení kombi. Dopravce se chce chovat ekologicky a minimalizovat provozní náklady, proto budou nasazeny elektromobily Škoda Octavia Green E Line, které Škoda Auto testuje v běžném provozu již od března 2012. Postupem času by se mohla flotila rozšířit o další typy: Škoda Roomster a Yeti, Volkswagen Multivan, později pak i o další typy z rodiny vozů VW.

Škoda Auto a Volkswagen se staly partnery tohoto projektu, což má několik pozitiv. Němečtí europoslanci se snaží prosadit priority financování pro tento typ projektů v nové rozpočtové sedmiletce Evropské unie, takže zprovoznění v letech 2014 až 2020 by mohlo být reálné. Podle informací ze zdrojů blízkých Evropské komisi je tomuto projektu velmi nakloněn i Estonec Siim Kallas, který je místopředsedou Evropské komise a má na starosti dopravu. (Jen připomeňme, že Evropská komise již v letech 1987 - 1995 nemalou dotací podpořila projekt vývoje autonomního vozidla - EUREKA Prometheus.) Pokud by se projekt na jižní Moravě osvědčil, uvažuje se jeho rozšíření do dalších krajů, ale i států v okolí – předně do Polska a Německa, kde se v posledních letech dosti omezil provoz na mnoha regionálních tratích, následně pak do Pobaltí.

Předpokládá se, že provoz budou zajišťovat další regionální dopravci a železniční vozidla od Škody Auto a VW si budou moci zapůjčit prostřednictvím leasingové společnosti LEO Pool. Tak se výrazně rozšíří nabídka, která v současnosti čítá sedm typů strojů: BOMBARDIER TRAXX MS, Voith MAXIMA 40 CC, Voith Gravita 10 BB, Stadler FLIRT, Stadler GTW, Stadler KISS a Stadler Regio-Shuttle RS1.

Jak to bude v praxi

Vraťme se ale zpět na jih Moravy a poodhalme, jak bude celý systém fungovat. Koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje si určí, které spoje budou zajišťovány běžným železničním vozidlem (např. řady 810, 814, 840, 843…). Přistavení „malého železničního vozidla“ (dále jen MŽV) nebude možné objednat pro časový interval 40 minut před a po pravidelné jízdě. Mimo tento čas bude možno prostřednictvím internetu, mobilního telefonu nebo prostřednictvím call centra si objednat přistavení MŽV. Sejde-li se více požadavků, než bude kapacita jednoho vozidla, bude přistaveno vozidel více a nebo větší typ (např. VW Multivan). Dveře se otevřou po aktivaci čipovou kartou IDS JMK nebo občanským průkazem. Po usazení pasažérů ve voze se každý přihlásí svou čipovou kartou a zadá cílovou stanici. Platba proběhne buď odečtením z konta u IDS JMK a nebo prostřednictvím platební karty. (Technické detaily přeskočme, zabraly by nemálo prostoru.) Nejzajímavější je fakt, že jízdné by mělo být stejné jako u jiné dopravy v rámci sítě IDS JMK, odvozené od počtu projetých zón. Pouze při použití v nočních hodinách by byl tarif vyšší – obdobně, jako se o tom dosud hovořilo (a zatím nerealizovalo) u brněnských nočních spojů. A protože jsou našinci ne vždy vstřícní k tomu, co není jejich, bude vnitřní prostor monitorován kamerami.

Faktem je, že nejjednodušším identifikátorem by byl občanský průkaz. Nově už se vydávají průkazy s čipem, na který je možno nahrát elektronický podpis – zatím nic víc. Časem při pořizování občanského průkazu přibude, obdobně jako u pasu, i otisk palce. Takže zabezpečení proti zneužití odcizeného občanského průkazu bude dvojí – PINem a otiskem palce. Otázkou je, kdy bude umožňeno občanky využít i k něčemu jinému, než jen k prokázání totožnosti. Moderní občanka by mohla nahradit spoustu různých průkazů – S-kartou počínaje, třeba šalinkartou konče.

Než se opravdu vyjede

Než se opravdu vyjede, uplyne ještě nějaký čas. Jen si vzpomeňte, jak dlouho trvá certifikace nové lokomotivy řady 380… A tady by se mělo certifikovat hned několik typů vozidel. Naše drážní předpisy neznají možnost, že by se po trati pohybovalo drážní vozidlo bez strojvedoucího – takže budou nutné změny v oblasti legislativy. A pokud už se do věci vloží právníci, určitě se otevře i otázka pojištění či náhrad v případě havárií (ať už zaviněných třeba technickou poruchou nebo nezaviněných dopravcem – třeba střety na železničních přejezdech…) Představte si ty debaty v naší Poslanecké sněmovně, zda budou muset být cestující připoutáni či nikoliv (jako by nestačily problémy se stevardy v autobusech). To všechno zabere nemálo času. Dále nezapomínejte, že jsme v Česku, takže se dá očekávat „zvýšený odpor“ národního dopravce, který je zatím na lokálkách dominantní. Věřme ale, že se vše podaří vyřešit, schválit, certifikovat – a za několik let se to, co se nyní jeví spíše jako povídka sci-fi, stane opravdu skutečností.

Dm4-47044, foto: Drebin Vize do budoucna? Dnes se dostanete večer z Ostravy do Prahy posledním vlakem s odjezdem kolem sedmé hodiny večerní (LE 1366). (Pak až před půlnocí Excelsiorem – R 440.) Představte si, že po koncertu, divadelním představení či jen posezení s přáteli (na Stodolní) si na jednu hodinu v noci objednáte u dopravce malé železniční vozidlo, které vás pohodlně odveze domů – třeba z Ostravy do Berouna. Nebo z Prahy do Zlivi. Pohodlným MŽV, které nemusíte řídit a pro které nebude problém jet po našich tratích rychlostí 160 km/h. Jistě, tato doprava na hlavních tratích bude omezena zpravidla na noční hodiny, kdy bude dopravní cesta volná. A pro mnohé bude asi i lákavý pohled jakoby z pozice strojvedoucího - přímo, ne jen přes obrazovku.

Samozřejmě, že takovéto cestování bude mít i některé mínusy – nikdo vám nepřinese horkou kávu či čerstvý quiche. Odskočit si také budete moci jen na vybraných stanicích nebo v servisních centrech, která postupně na hlavních tratích budou vznikat. Na druhou stranu ale můžete určitě počítat s tím, že svůj NB budete moci používat po celou cestu, dobít si mobilní telefon by také neměl být problém.

Vozidla, která (zatím) na jedno nabití ujedou cca 450 km, budou pro potřeby Česka asi dostačující. Nezbývá, než se začít těšit na příští evropskou sedmiletku. A reklamní kreativci by měli pomalu začít vymýšlet, jak změní heslo "Auta stojí, vlaky jedou."

Čtenářům, kteří tento "silvestrovský" článek čtou jindy než v posledním dni roku 2012, popřejme do roku 2013 radost ze života, optimismus a smysl pro humor.

Zdroje: European Commission; Hybrid [1], [2]; IDSIA; IDS JMK; IHNED [1], [2]; LEO Pool; Ministerstvo vnitra; Škoda Auto; Tech-FAQ; Volkswagen [1], [2]; VTM [1], [2]; Wild Duck Agency


Vlad Poslat mail autorovi | 31.12.2012 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel KarelF 
06.01.2013 (6:12)  
Tento článek mne brnkl kam zařadit svůj příspěvek. díval jsem se na toto video: http://www.youtube.com/watch?v=k6xJb4rYuuE o zrušené trati 165 a tak nějak jsem si uvědomil, že celé to rušení tratí je hodně zbytečné. Řešit auto na koleje také. Díval jsem se před časem na jiné video jak je to vlastně s ropou a s tím souvisejícím provozem za de facto pár let zde: http://www.youtube.com/watch?v=xbh5Ea_hP5c stojí za shlédnutí. Naše ropná doba je jen nepatrnou epizodou zeměkoule na její dlouhé cestě. Věřím tomu, že nastane doba kdy pokud budu chtít přivést máslo kamionem tak za to máslo zaplatím třeba 500 Kč v ekvivalentu dnešních platů. Cestu letadlem za pár desítek tisíc si také nebude moci dovolit každý, cesta autem na benzín kdy litr bude třeba za 200 nebo 500 Kč také již nebude pro každého. O tom je zase jiné video zde: http://www.youtube.com/watch?v=ulPWpH7FmgM jak se pak budeme přemisťovat? Student agency již asi ne. Opět přijdou na řadu vlaky a lokálky jako ta kde byla zrušena osobní přeprava. Nikdo se nedívá moc dopředu a nyní se preferuje přeprava levnějším autobusem který je pravda na naftu stejně jako vlak, ale vlak má lepší možnosti než autobus a domnívám se, že i nižší spotřebu. To však nemění to, že nadejde doba kdy ze svých aut bude muset dost lidí sednout zpět do vlaků, protože individuální doprava prostě nebude pro každého cenově dostupná.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
02.01.2013 (20:33)  
Borovička:

Ano, na tuto věecko-technickou fikci s indukčními smyčkami na dálnici si matně vzpomínám. Do reálného života byla však uveena v rámci "Faller Car System". :-)
02.01.2013 (19:48)  
Zní to jako silvestrovský joke, ale před 45 lety se opravdu uvažovalo, že na Dé 1 (tehdy Praha - Brno - Žilina - Košice) se nebude řídit a řízení auta převezme automat. Nějak na těch vizionářských obrázkách chyběla ta masa kamionů, ale možná tím spíše by to dnes byl argument pro. Žádný pospávající kamioňák, co to ráno otočí do pangejtu nebo také protisměru. A řešení tehdy bylo přes jakýsi indukční přenos ve vozovce. Dnes je technika jinde, ale pokrok v tomto směru se jaksi nedostavil. Nešlo ale o koleje, nýbrž o elektronické vedení vozidla po asfaltové dráze. Ano déjednička se měla stát jakousi automatickou železnicí na pneumatikách s poměrně velkou volnou kapacitou vlakové cesty.
registrovaný uživatel xchess 
01.01.2013 (19:20)  
Československá armáda sdědila po rakouské benzinoelektrické vlaky a používala je až do odstoupení pohraničí v roce 1938. I když většina dnešních fotek je z jízd po silnici, železniční tratě uměly samozřejmě taky - http://www.delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz/fotoalbum/dopravni-prostredky-delostrelectva/be-vlak-/
registrovaný uživatel Honza  mail  
01.01.2013 (13:59)  
No vida, taková Vietnamská bambusová dráha v moderním pojetí. Bylo by to hezké.
31.12.2012 (17:16)  
Kurňajs... dokud jsem si nepřečetl komentáře, dokonce jsem to všechno krásně zblajzl... Už jsem volal kamaráda, aby si to přečetl... :-D
Ale byl by to pěknej nápad!
31.12.2012 (14:19)  
Představa toho, jak se v neděli ráno "ujme" volantu dědeček v kostkované čepici a fajfkou. vyrazí z Ostravy do kostela v Olomouci na Svatém kopečku "výletní rychlostí" a bude se kochat krajinou a za ním "štrůdl" SC, RJ a LE jedoucí čtyřicítkou mě docela rozesmála.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
31.12.2012 (12:35)  
Zlepšovací návrh:

Zajistit plynulý přechod na tramvajovou síť - bylo možno např. v Brně KrPoli. A Brno by mohlo být rovněž vhodným polygonem pro pilotní projekt - poté, co radní údajně snížili počet tramvajových spojů.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
31.12.2012 (12:28)  
Taková auto-vlako-lanovka na slepé lokálce by se mi docela líbila :-D
registrovaný uživatel R 646  mail  
31.12.2012 (12:10)  
A já tomu málem věřil! :D
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko