..: Australská železniční síť :..

lok. 1771 čekající se soupravou 13 – ti vozů na cestu zpět do Cairns v ŽST KurandaSydney - Síť Australských železnic je velmi řídká, a velmi zřídka používaná na dálkovou přepravu osob. Hlavní páteří australských železnic je trať Sydney – Perth spojující východní pobřeží se západním. Dále ze Sydney vybíhají tratě na sever do Cairns a na jih do Melbourne. Australské železnice mají spoustu handicapů. Například několik rozchodů od 1067mm přes nám známých 1435mm až po rozchod který má kolem 2 metrů, který je v západní Austrálii. v Queenslandu převládá rozchod 1067mm a pouze 93 Km o rozchodu 1435mm koridoru spojujícího Brisbane a Sydney (jedná se o vzdálenost z Brisbane na hranice s Nový Jižním Walesem). Můj pobyt v Austrálii byl směřován do oblasti Queenslandu a tato reportáž je o zdejší železnici. Zdejší operátor QSR – Queensland State Railways operuje na většinou na rozchodu 1067mm. QSR operuje na celkem 9440Km tratí, z nichž je 1877 km elektrizováno střídavým proudem 25Kv/50Hz stejně jako u nás. Na příměstských tratích obstarávají vozbu elektrické jednotky na způsob našich pantografů a jejich provoz spíše připomíná metro. Jednotky zastavují ve stanici a jejich vypravení obstarávají samy posádky. Pobyt ve stanici je max. 1 minutu. Výpravčího jsem tam neviděl.

Rychlíky mezi Brisbane (správní centrum Queenslandu) a Sydney obstarávají dieslové jednotky InterCity XPT známé z Velké Británie. Trati mezi Brisbane a Cairns jsou elektrizovány a vozbu obstarávají lokomotivy podobné ACELA od AMTRAKU nebo také el. Jednotky velmi podobné „pendolinu“, které zajišťují spojeni mezi Brisbane a Cairns. Jedná se o expresy „SUNLANDER“ a „SUNLOVER“ .Další zajímavostí dálkové osobní přepravy je způsob odbavení cestujících. Je stejný jak v autobuse tak i ve vlaku. Celý systém je shodný jako v letecké dopravě. Prostě se dostavíte k okýnku kde předložíte jízdenku a odevzdáte zavazadla (pochopitelně opatřené visačkou) a o ně se více nestaráte. Po vystoupení Vám zavazadla vydají.

Australské železnice jsou především atrakce pro turisty. Jsou vypravovány speciální vlaky s mnoha zastávkami na zajímavých místech. Je to například Mirwullumbah – Byron Bay. Vlak jezdí pouze soboty a neděle nebo na objednávku. Autobusy jsou sváženi turisté do výchozí stanice Mirwullumbah odkud vyráží souprava složená z asi 10 vozů ve stylu 30tých let. Vagony jsou luxusně polstrované a podává se po cestě víno a občerstvení. Trať procházi mezi třtinovými a banánovníkovými plantážemi, protíná zelené louky a končí v malém městečku Byron Bay, které je nevýchodnějším cípem Australské pevniny. Místo je zajímavé nádhernými plážemi a více jak 100 let starým majákem na útesu.

Druhou a ještě zajímavější tratí je Cairns – Kurranda. Tato trať je od svého počátku postavena jako turistická atrakce. Vychází ze správního centra severního Queenslandu z Cairns a vede de facto od pobřeží do horské vesničky Kurranda. Výchozí stanicí je Clear Water, kde je také muzeum, které ukazuje, jak celá železnice vznikala. Trať stoupá podél řeky Baron river po několika kilometrech se zařezává do kaňonu, který tato řeka během milionů let vytvořila. Pohled z vagonu nabízí krásné scenérie na hluboký kaňon, na moře. Při své cestě vlak projede 13 tunely a přejede nespočet mostů z nichž ten největší je zároveň nejzajímavějším. Přetíná totiž údolí těsně za vodopádem, takže z jedné strany vlaku je vidět do hlubokého údolí a z druhé strany je vidět vodopád. Vlak dále pokračuje do stanice Byron falls, kde končí onen kaňon a vypínají se zde vodopády. Rozdíl mezi horní a spodní hladinou vody je 218m. Pak vlak pokračuje až do Kurrandy. Ve vlaku je průvodce, který celou cestu komentuje. Denně sem jezdí dva páry vlaků. Z Kurandy je pak možno použít vysuté kabinkové lanovky a vrátit se nad korunami tropického pralesa zpět do Cairns. Trať byla postavena koncem 19. století a patří mezi vyhledávané atrakce Queenslandu.

lok. 1771 čekající se soupravou 13 – ti vozů na cestu zpět do Cairns v ŽST Kuranda lok. 1761 s druhou soupravou 1771 a 1761 v ŽST Kuranda Výhled z kabinkové lanovky na Cairns a moře ŽST CAirns Jednoduchá mapka železniční sítě Queenslandu Posun v ŽST Cairns most u vodopádu – jedno z nejkrásnějších míst na trati a to je onen vodopád A ještě jeden pohled na most Pohled z vagonu na moře… most přes řeku dole je také na trati, která stoupá po úbočí. Mostek na trati a pohled do hlubokého kaňonu…. Vodopád na řece Baron River – bohužel 100 leté sucho a „suchá sezona“ se podepsalo Náhled do „hradla“ v Kurandě Jedna z australských Babiček… Drezína v železničním muzeu v Clear Wateru Maják v Byron Bay A krásné pláže pod ním… ŽST Byron Bay Vjezdové návěstidlo v poloze „volno“ před ŽST Mirwullumbah velmi „nepoužitelná“ točna v Mirwullumbah Vlak s názvem „Ritz RAil“ se vrací do Mirwullumbah LOGO Vystupující turisté no comment POWER SUPPLY CAR – vagon s agregátem Posun v Mirwullumbah pohled do „Kuchyně“ ŽST Roma street a jednotky, které obsluhují příměstskou dopravu. ŽST Roma street a jednotky, které obsluhují příměstskou dopravu. ŽST Roma street a jednotky, které obsluhují příměstskou dopravu. Brisbane – Roma street – el. jednotka v detailu

optus | 14.11.2004 (14:11)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Svět

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko