Kralupy nad Vltavou - V pondělí 19.3.2007 krátce po půl desáté večer vykolejil mezi Vraňany a Cítovem u Kralup nad Vltavou rychlík jedoucí z Prahy do Děčína. Stalo se tak po střetu s automobilem na železničním přejezdu chráněném závorami a světelnou signalizací.
Nehoda, při které vykolejila lokomotiva a tři vozy rychlíku, se obešla bez většího počtu zraněných, výše škody se pohybuje v řádech desítek milionů korun. Rychlík na přejezdu narazil do uvězněného osobního automobilu v rychlosti cca 140 km/h. Lokomotiva vykolejila a sjela z železničního náspu na pole, první až třetí vůz zůstaly stát napříč na kolejích, jeden z nich je nakloněný na bok. Při nehodě byl podle předběžných informací zraněn strojvedoucí a jeden cestující ve vlaku.
Aktualizace 20.3., 11:00 (-cspsv-)
V návaznosti na nehodu jsou vlaky odkláněny přes Lysou nad Labem, kde mění směr (EN 353 a R 379 projíždí se zpožděním kolem 60 minut). Zpoždění se díky tomu přenáší i na ostatní vlaky (např. Os 9409, 40 minut).
Aktualizace 20.3., 13:00 (-cspsv-)
Policie podezřívá 3 muže z pojišťovacího podvodu. Audi bylo dle domněnky nastraženo na koleje úmyslně. V případě, že se podezření potvrdí, hrozí viníkům obvinění z pojišťovacího podvodu a obecného ohrožení.
Aktualizace 20.3., 23:00 (-jrtrain-)
Podle posledních informací z médií (Česká televize, iDnes.cz), se potvrzuje podezření o pojistném podvodu. Policie již zatkla tři podezřelé osoby. Ty se měly dopustit pojistného podvodu tím, že chtěly poškodit automobil na kolejích a poté s ním z místa odjet. Škodu na automobilu pak plánovali uplatnit na pojišťovně. Nicméně se auto v kolejích zaklínilo a pachatelé jej nebyli schopni vyprostit. Ještě před srážkou se k vozidlu dostala Policie ČR, která přivolala hasiče k vyproštění vozidla a též kontaktovala výpravčího ve Vraňanech kvůli zastavení vlaků na trati. Bohužel došlo k mylné informaci ohledně umístění přejezdu a výpravčí zastavil provoz na jiné trati a to z Vraňan do Straškova.
Aktualizace 20.3., 23:50 (-cspsv-)
Ve 22:10 hod. byl obnoven provoz po jedné koleji. Tím byla ukončena náhradní autobusová doprava i odklony vlaků. Včerejší vykolejení rychlíku si vyžádalo 1 těžké a 4 lehká zranění.
Rychlík 784 vyjel krátce před devátou hodinou na svou pravidelnou trasu z Prahy do Děčína. Ke kolizi došlo v Cítově ve 21:33 hod.
"Ozvala se silná rána. Znělo to, jako by jel vlak chvíli po hlíně", popsal událost reportér MF DNES, který byl právě ve vlaku. Lokomotiva nakonec skončila na poli. Z trolejí podle svědků létají jiskry a vlak je celý zkroucený. Jeden z vagónů leží na kolejích.
Podle Aleše Ondrůje (ČD) a Zdeňka Neusara (Drážní inspekce) byl příčinou havárie střet vlaku s autem na přejezdu. Auto na přejezdu zřejmě uvízlo, v době srážky s vlakem u něj údajně byli i policisté. Železničářům ale nikdo nedal informaci, že by měl být vlak mířící k přejezdu zastaven.
Provoz na trati 090 byl přerušen od nehody (19.3.) až do úterní (20.3.) 22. hodiny, rychlíky a vlaky EuroCity byly v průběhu dne (20.3.) odkláněny po trati 072 přes Lysou nad Labem.
zdroj: iDnes
Tiskové zprávy a články
- Drážní inspekce: Na Mělnicku vykolejil rychlík, škoda v řádech desítek milionů korun
- České dráhy: Nehoda na trati Praha - Ústí nad Labem
- Článek na iDnes.cz
Popisky fotografií - 20.3.2007
- EN 353 Johannes Kepler projíždí žst. Čelákovice, čas 9:42 hod. (zpoždění cca 90 minut)
- R 379 Kopernikus mění směr jízdy v žst. Lysá nad Labem, čas 10:02 hod. (zpoždění cca 40 minut) - v čele lokomotiva řady 370, na postrku 163-090
- Pragotron a zpoždění vlaků v žst. Kolín, po příjezdu Os 9409 (zpoždění 35 minut), skutečné zpoždění EC směr Aarhus bylo 90 minut
- R 611 Ohře projíždí za hustého sněžení žst. Praha Vysočany ve 21:58 hod. (zpoždění cca 90 minut na příjezdu)
Omlouváme se čtenářům za sníženou kvalitu fotografií!
Fotky z místa nehody
Foto: Karel Mikolášek, z místa nehody v cca. 13-14 hodin
tak je dost mozne, ze fira mel i policejni majakove auto schovane za silnicnim nadjezdem a potom uz bylo na nejakou reakci asi dost malo casu (pri 140), nez mu mohlo dojit, ze nestaveji jen tak nekoho na silnici. vzdyt behem nocnich jizd musi tech bengo-svetel na prilehlych silnicich videt docela dost.
skoda, ze R784 ve vrananech nestavi, pak by se nestacil ani rozjet...
Hezká věc to slovíčkaření a "97%" normalita. Já mluvím o zákonu . Tam končí sranda a 97% normalita. Drážní předpis jen upřesňuje chování a konání v rámci zákona.
Aneb, přesně podle předpisu, strčme hlavu do lisu, ovšem orgány následné moudrosti nemohou (a doufám nebudou) brát v úvahu laický náhled.
diskuse kolem hromady u Vraňan (a bydlím v Cítově) mě vyhecovala se zalogovat.
Co mohou všichni diskutující udělat pro výpravčího?!?
1) Přejezd je vždy na trati, nikdy na silnici (právní, odpovědnostní a vlastnický stav), dáno zákonem už vice než 150 let.
2) PČR snad zákon reprezentuje. Její chybná hláška je klíč. Nebo snad má studovaný, školený a přezkušovaný výpravčí právo, neřku-li povinnost pochybovat o inteligenci a způsobilosti moudrých orgánů státní moci?
3) Ohlášení Operačnímu středisku PČR nesnímá zejména z "Orgánů po trati" povinnost ze zákona jít vstříc vlaku ... viz návěst "Stůj, zastavte všemi prostředky", která se sand jako jediná dostala i do jiných zákonů a předpisů, než drážních.
4) Ač to zní sebeblběji, po právu nejíc mohou pomoci drážní odbory. Nebyl pan Dušek taky výpravčí???
A pro pochybovače ala respondent "M": Na dráze se dělá dle předpisů. Vždy silnice kříží trať, nikdy naopak. To je pak z kategorie "to je tam, co měli vloni Baurovic oves", a to nesmí platit.
Mějte hezký den a opakuji, kdo můžete, pomožte výpravčímu z Vraňan
1.Kreténi vypasený gumokolisti,připoutat k elektrickýmu křeslu a lochtat co to dá.
2.vemena neuměj vjet ani na přejezd!
3."koridor" bez přejezdů!!!
4.benga-stačilo nahlásit centrále přejezd se závorama na 2kolejný trati mezi žst.Vranany a zastávka Cítov,jasné a srozumitelné
5.výpravčí-nevytýkám nic,za tohle nemůže,já bych se zachoval stejně podle toho co mu nahlásili,mohl však předvídat a raději uzavřít 090,095,094 a nespoléhat se jenom na PČR pro jistotu
6.zkurvená Nova a Blesk chtěj poškodit ČD.Blesk napsal stalo se to na přejezdu mezi Lužcem a Vranany to taky hovoří zavše.A Nova je televizní Blesk a výsledkem je místo zpráv, ve kterých se uváděj podložená fakta,Bramborový guláš.
7.lucernička,praporech a bláboly co tu řešíte.a)já když jdu na vlak na poslední chvíli tak sebou v tašce nosím fotbalovej červenej praporek jako má pomezní rozhodčí a tím si zastavuju ujíždějící vlak.b)když chcete rozběsnit gumokostlivce tak bůr,pětka nebo dvacka někde fungujou ale taky jsou přejezdy kde musej bejt 2 pětky.
Ale je mozny, ze u Melnika se v noci pri nehode na zeleznicnim prejezdu nesviti a ridici projizdejicich aut si to vsimnou i bez toho. Dve stojici auta na prejezdu a 5 lidi kolem je prece normalni provoz:-)
ted se řeší to, že udajně byla na trati zastavena doprava a ve skutečnosti nebyla, jinak by přeci ke srážce nedošlo...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.