..: Články :..

240.145, R 374 Pannonia, Bratislava-Petržalka, foto: Josef Petrák Bratislava — V souvislosti s příchodem nového GVD v neděli 10. 12. 2017 se na slovensko-maďarský přechod Rusovce – Rajka vrací osobní doprava. Slovenský dopravce ZSSK bude ve spolupráci s maďarsko-rakouským dopravcem GySEV provozovat celkem šest párů osobních vlaků, v neděli pak o jeden méně. Vlaky pojedou v relaci Hegyeshalom – Bratislava-Petržalka a budou nasazena zelenožlutá vozidla maďarského dopravce. Budou využita vozidla, která již zajišťují vozbu do Rajky. 1. 8. 2017 již proběhla testovací jízda k zácviku strojvedoucích. Co se týče tarifu, nebyly dosud zveřejněny žádné informace.

 2640.003, 9.4.2017, Priština/Prishtinë, foto: Petr Jetelina Priština — Kosovo je jedním z nejmenších států Evropy nacházející se na Balkáně a zároveň i nejmladším, který vyhlásil svou jednostrannou nezávislost na Srbsku 17. února 2008. Do povědomí světa se země, bohužel, dostala kvůli krvavé nacionalistické válce plné nenávisti na obou válčících stranách. Přesto i zde po válce začala opět fungovat železniční doprava, která na tom v tomto roce není příliš dobře. Pokud jste pravidelnými čtenáři ŽelPage, jistě jste zahlédli cestopis Navštivte Kosovo, který popisoval aktuální situaci železniční dopravy v dubnu 2017. Od té doby však nastalo několik nepříliš radostných změn.

Krásná Nohabka 2640.003, 9.4.2017, Hani i Elezit, foto: Petr JetelinaPrishtinë — Republika Kosovo je stát v jihovýchodní Evropě nacházející se v nitru Balkánského poloostrova. Zároveň je i nejmladším evropským státem, kdy 17. února 2008 jako poslední země bývalé Jugoslávie vyhlásila jednostrannou nezávislost na Srbsku. Srbsko však již od roku 1999 nemá nad Kosovem žádnou kontrolu poté, co oblast byla předána do správy OSN po kruté válce. Ta byla živena nenávistí a nacionalismem, která se neobešla bez válečných zločinů jak na straně Srbů, tak kosovských Albánců, a kterou zastavilo až bombardování Srbska leteckými silami NATO. Podle srbské ústavy však území Kosova je stále součástí Srbska. Tento cestopis však nemá za úkol popisovat historii a politické dění v této zemi. Přijměte prosím pozvání na krátkou exkurzi po zdejší železnici.

Jeďte se Švejkem na Slovensko!, foto: Przewozy Regionalne (PolRegio) Medzilaborce/Zohor — Po dlouhých sedmi letech od zastavení osobní dopravy se na mezistátní trať Medzilaborce – Łupków vrací osobní vlaky. Jeden pár vlaků vyjede v období od 1. července do 3. září 2017 v sobotu a neděli mezi Řešovem, sídlem Podkarpatského vojvodství, a stanicí Medzilaborce s příjezdem v 10.24, respektive odjezdem zpět do Polska v 17.48. Jízdní řád na polské straně nebyl dosud zveřejněn, odjezd z Řešova by však měl být v 5.54 a příjezd ve 22.54. Celková doba jízdy bude přibližně 4,5 hodiny. Oba vlaky budou mít návaznosti směrem z/do Humenného a Košic. V sobotu doplní nabídku jeden pár vlaků Medzilaborce – Sanok, který však v Polsku ani na Slovensku nebude mít dobré přípoje. Město Sanok je u nás známo díky Osudům dobrého vojáka Švejka, který má ve městě svoji sochu.

Szynobus Sa134-022 na konečné v Łupkowě., foto: Petr Jetelina Łupków — Po dlouhých pěti letech se do známé polsko-slovenské pohraniční stanice Łupków opět vrací osobní doprava, a to z polské strany. První spoje vyjely o polském prodlouženém víkendu 30. 4.–3. 5. 2016, další spoj do Łupkowa zamíří 26. května. Jediný pár vlaků vyjíždí v 5.42 ze stanice Rzeszów Główny přes Jasło, Krosno, Sanok a Zagórz, do stanice Łupków přijíždí v 10.21. Zpět z Łupkowa vyjede v 15.58 s příjezdem v 20.16 do Rzeszowa. Spoje se těší velkému zájmu cestujících, hlavním cílem byla stanice Komańcza, kde se nachází známý dřevěný klášter. Vlaky dále pojedou v době letních prázdnin, od 2. července do 25. září každou sobotu a neděli. Odjezd z Rzeszowa je posunut na 6.30, zpáteční vlak vyrazí z Łupkowa v 17.32 (přesný jízdní řád bude ještě zveřejněn). Na zavedení těchto spojů má velký podíl sdružení Kocham Kolej snažící se o návrat vlaků do regionu Bieszczady.

Motorový vůz MBxd2-216 ve stanici Pleszew Miasto (19.9.2015), foto: Petr Jetelina Pleszew — Po třech letech od zastavení posledního pravidelného provozu se v Polsku opět vrací vlaky na úzký rozchod. Dne 4. dubna 2015 se znovu rozjely na Pleszewskej Kolei Lokalnej mezi stanicemi Pleszew Miasto a Pleszew Wąskotorowy, kde úzkokolejka tvoří přípoje na osobní vlaky společnosti Przewozy Regionalne. Dopravcem na trati je společnost SKPL Cargo. Funkčních úzkorozchodných tratí sice zůstalo v Polsku zachováno více, ve všech případech se však jedná pouze o letní turistické provozy.

Upoutávka dopravce Przewozy Regionalne, foto: Przewozy Regionalne Komańcza — Po čtyřech letech od zastavení provozu se na trať Zagórz - Łupków opět vrací osobní vlaky. Jeden pár vlaků vyjede každou sobotu a neděli od 1. 8. do 27. 9. 2015, nedojede však až do Łupkowa, nýbrž svoji jízdu ukončí již ve stanici Komańcza, blízko níž se nachází známý dřevěný klášter. Vlaky jsou objednány na žádost maršálka Podkarpatského vojvodství, resp. místním organizátorem dopravy, dopravcem jsou Przewozy Regionalne.

Stanice Głuchołazy, foto: Petr Jetelina Głuchołazy — Po čtyřech letech se do pohraniční stanice Głuchołazy opět vrací osobní vlaky z polského vnitrozemí. Od 14. prosince, kdy v rámci Evropské unie vstupuje v platnost nový jízdní řád, se polské Opolské vojvodství rozhodlo objednat dva páry vlaků mezi stanicemi Nysa a Głuchołazy Miasto. Nové vlaky však nepojedou denně, ale pouze každou sobotu, neděli a ve vybrané polské státní svátky. Spoje budou zajišťovat „autobusy szynowe“ (v doslovném překladu kolejové autobusy) Opolského vojvodství.

811.015-7 + 814.210-1, 1.3.2014, Vrbovce, foto: intelpetr Vrbovce — Dne 1. března 2014 proběhlo další rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), konkrétně na území Slovenské republiky. Integrace se týká vlakové linky S91 (trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce), která je nově prodloužena až do stanice Myjava. Nově vzniklé tarifní zóny zahrnují obce Vrbovce a Brestovec (zóna 965) a město Myjava (zóna 975), přičemž druhá číslice v označení zóny označuje tarifní vzdálenost (počet zón) z Hodonína (zóna 900). Dlužno dodat, že se prozatím nejedná o fyzické prodloužení spojů, ale buď ve Velké nad Veličkou nebo Vrbovcích je nutné přestoupit. Nicméně je možné, že v budoucnu budeme potkávat vlaky jedoucí v celé trase z Hodonína až do Nového Mesta nad Váhom.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:25
zapadá v 16:10

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Elektrobus Škoda E’City a další novinky z veletrhu Czechbus
Společnost Škoda Electric poprvé veřejnosti v rámci veletrhu CZECHBUS 2017 představila nový elektrobus Škoda E’City. Nový elektrobus vznikl na základě spolupráce s firmou Iveco, která dodala karosérii. ...

Poslední příspěvek České dráhy představily první Vectron ve svých barvách
Stalo se tak dnes, kdy se stroj 193.295-3 vydal z Plzně do Plané u Mariánských Lázní v čele zvláštního vlaku, určeného k prezentaci novinek v nadcházejícím GVD na západě Čech médiím. Kvůli tomu byl mezi ...

Poslední příspěvek Za veřejnou dopravou do maďarské puszty (2. den - Kecskemét, Szeged)
V dnešním díle našeho maďarského cestopisu se podíváme do Szegedu. Na tom by nebylo nic speciálního, cestou se ovšem zastavíme v Kecskemétu - městě, dříve známém svým secesním centrem, dnes ale i velkou ...