..: Články :..

Výběr šotoklubu Období předjarní až jarní bylo ve znamení mimořádností, což se chvílemi, prozatím v nahnědlé krajině, promítlo i do zveřejněných záběrů. Z Liberce byla přepravena souprava klasických vozů, které zde vypomohly, společně s lokomotivami 754.048 a 754.059, přežít tuhou zimu. Dále začaly výluky z Náměště nad Oslavou do Zastávky u Brna, což se projevilo na jiném řazení a nasazení barevných lokomotiv řady 754. I ty sem, podél řeky Jihlavy, přivábí další fotografy po delší abstinenci zachytit něco „na kartu“. Z Krnova do Ostravy byl stylově přepraven i protidrogový vlak. Druhá polovina března byla zvláštní i přepravou vojenského transportu do vojenského prostoru Boletice, kde probíhal výcvik. Tuto zvláštnost bylo možné zachytit za světla i při zpáteční cestě do Hluboček-Mariánského údolí.

477.013, Spišské Podhradie - Katúň, foto: Michael Hajn Ve dnech 16. až 19.února 2017 se uskutečnily jízdy pro fotografy pořádané Alexanderem Loidlem ve spolupráci se Steam Story Agency. Ve čtvrtek začala akce ve Spišském Podhradí, kde bylo možné zachytit lokomotivu 477.013 komínem napřed při cestě do Spišských Vlachů. Další dění akce se přesunulo do Horehroní, konkrétně na podvečerní záběry ve stanici Dobšinská Ľadová Jaskyňa, přilehlého mostu u zastávky Telgárt penzion nebo přímo ve stanici Telgárt. S dopravou soupravy a zároveň i na požárním vlaku asistovala „zamračená“ T 478.1131 z Prievidze.

754.059-4, Pertoltice pod Ralskem - Mimoň, foto: Raven Liberec — Nový rok 2017 začal ve znamení vydatného sněžení proloženého silnými mrazy. Tyto náročné podmínky se promítly i v železničním provozu na Liberecku. Zprvu za motorové vozy 843 zaskakoval liberecký brejlovec 754.048. Provozní jednotka Děčín reagovala nasazením lokomotivy 754.061 se dvěma vozy klasické stavby, tentokrát náhradou za motorové jednotky 844. Jednalo se zpravidla o vlaky 1999/6606/6611/6614. K úplnému vyřešení situace, tak aby bylo možné mít v Liberci stále záložní lokomotivu, napomohl příjezd českotřebovského brejlovce 754.059. Ten do Liberce dorazil 11. ledna na R 1268 společně se třemi klasickými vozy. Hned následující den se zapojil do služby na ústeckých rychlících, konkrétně 6600/1174/1161/1168/1167/1162/1173. V neděli však Os 6600 nejezdí, a tak se souprava objevovala na následujících vlacích, tedy R 1172 nebo 1170 s navazujícím oběhem. V současnosti zima a s ní i mimořádnosti ustávají – o uběhlém víkendu nebyla vypravena ani jedna náhradní souprava.

Ročenka 2014, foto: Petr Holub Praha — Rameno mechanického návěstidla, jakožto pamětníka parní trakce, stoupá líně vzhůru a rok 2014 může začít. Na stříbrné rovnoběžky opět vyráží loukoťová kola malých či velkých parních ořů, aby připomněly zašlou slávu železnic a um našich předků. K takovým technickým unikátům se jistě řadí úzkorozchodná malletka z jižních Čech, či na Slovensku právě zprovozněná parní zubačka, jež zatím nejistě okouší ozubnicové pásy na trati vedoucí z Tisovce. Trochu nepochopitelně v Jeseníkách ožívá i legendární, štokr 556.042, s nímž se mnozí rozloučili roku 1980 v Liberci. Poklidný čas adventu nakonec prořízne ostrými výfuky naše nejvýkonnější parní lokomotiva, „albatros“ 498.104. Tak pojeďte s námi, máme „volno“. Vstupte do eShopu ŽelPage.

Sedm permoníků bez Sněhurky; Lužná u Rakovníka - Hl. Merkovka hláska, foto: Prochy Jsme u dílu posledního. Berte, prosím, mé ohlédnutí jako poděkování všem, kdo do zdejší galerie přispívají pravidelně, občas či jen vložili jedinou fotku. Je vás více než 600! Vytváříte svou prací galerii, ke které může být zajímavé se vracet. Nechť je moje ohlédnutí pro vás motivací k dalšímu focení. Možná si řeknete: „Proč? Vždyť už v galerii máte skoro 22 tisíc fotek. To vám nestačí?“ Nestačí. Podívejte se třeba na dílo Drahoše Švestky nebo Josefa Chvosty – jejich digitalizované záběry z dob rozvinutého socialismu připomínají historii, ukazují, jak to v té době na železnici vypadalo. Za pětadvacet let se budete s nostalgií dívat na dnešní fotky bardotek, brejlovců, kocourů, šukafonů, banánů a dalších současných strojů. A vzpomínat při tom třeba jaké to bylo jezdit ve vagonech s koženkovými sedadly (snad je České dráhy do té doby konečně vyřadí z pravidelného provozu), nebo že pýcha Škody Transportation – lokomotiva Emil Zátopek – nesměla ani po několika letech schvalování na německé koleje. Úsměv na tváři vykouzlí možná vzpomínka na první stovky kilometrů pendolin, kdy jim zamrzaly CD-ROMy… Každou dnešní fotkou zaznamenáváte historii. Na to nezapomínejte. Foťte!

poklidná stanička; Poutnov, foto: BBvK Letošní Vánoce byly bez sněhu, což možná vyhovovalo řidičům i železničním dopravcům, ale smutní byli kromě lyžařů i fotografové železnice. Zasněžená krajina, stromy obalené jako by před chvílí kolem nich prošel Mrazík se svou berlou „mrazilkou“, má své kouzlo a dobrý pocit ze zajímavého záběru vynahradí brodění sněhem, kluzký terén, mrazivý vítr a ostatní nepříjemnosti se zimním focením spojené. Sedl jsem si tedy za klávesnici s tím, že trošku připomenu šikovné fotografy publikující na ŽelPage. Netušil jsem, co jsem si na sebe vymyslel – vybrat šest fotografií od jednotlivých autorů byl opravdu oříšek. Vždyť 55 autorů má ve zdejší galerii více než sto fotografií, z toho 23 těch fotek vložilo přes 250. Snad se mně podařilo vybrat zajímavé. Pojďte se se mnou ohlédnout za tvorbou další desítky autorů.

jElita si dala sraz!; Hůrky, foto: Mates z Letovle První část ohlédnutí za tvorbou galerie ŽelPage připomnělo 10 autorů, kteří zároveň z velké části spadají do týmu správců galerie. V podobném duchu mého ohlédnutí bych rád navázal i u autorů, jejichž tvorba tvoří nemalou část galerie. Ať už se jedná o aktuality z provozu, nostalgii, historické záběry či umění v podání různých světelných kreací. V druhé kapitole si připomeňte další desítku autorů, kteří nám tento pohled s určitou pravidelností nabízejí.

Czech Trainspotters; Malá Skála - Líšný, foto: Pavel Martoch Matoušovo bilancování nad tvorbou roku 2015 mne vedlo k zamyšlení. Nově vkládaných fotografií v galerii s průběhem let ubývá a to možná platí i o návštěvnosti a zájmu o železniční téma celkově. Ale i navzdory tomu se často daří vyplnit celý den, tedy vystavit šest fotografií a to bez ohledu na to, jestli se jedná zrovna o sobotu, neděli či svátek. Toto by samozřejmě nebylo možné bez autorů, kterým ŽP není lhostejná, dají si práci se svým záběrem a rozhodnou se ho zde uveřejnit.

Výběr šotoklubu Autor minulého výběru nejlepších fotografii, mimořádně nejen za kalendářní týdny 51 a 52, Matouš Vinš, mně předal štafetu na následující dva týdny. Bude se tak jednat především o fotografie, které dokreslovaly jinak chybějící zimní atmosféru a odstartovaly nový rok 2016. Během těchto 14 dní převažovaly z mého pohledu pěkné snímky, které byly častěji průměrného charakteru. Tím je míněno promítnutí fotografického řemesla a originality místa v závislosti na světelných podmínkách. Samozřejmě je podstatné i finální zpracováním fotografie v editoru. S ohledem na tyto kritéria se pokusím provést výběr. 

Ročenka 2013, foto: Petr Holub Praha — Ačkoli se blíží konec roku 2015, nabízíme s delším odstupem možnost zrekapitulovat nostalgické dění na českých a slovenských tratích v roce 2013. V hlavní roli video-pojednání bude opět parní lokomotiva, a to nejedna. Úctyhodný stroj, jakožto symbol techniky a staré dobré železnice, bylo možné spatřit v řadě významných okamžiků, které se na železnici v roce 2013 udály. Mezi ty nejvýznamnější patřily bezpochyby oslavy 165. výročí železnic na Slovensku a s nimi spojená jízda „pětasedem“ 475.179 a 475.196, které se tak podívaly do svého bývalého domova. Oslav se zúčastnila i „ušatá“ 464.001 svojí jízdou středním Slovenskem. V Lužné u Rakovníka se pro změnu čas vrátil do dob slávy Císařsko-královských státních drah, načež se stařičká „sedma“ 354.7152 podívala u příležitosti Dne železnice do Karlových Varů. Téměř současně oslavila 100. výročí své existence „babička“ 310.0134 spolu s o 10 let starší tratí Turnov–Jičín.

Přebal videa Ročenka 2011 - Jízdy zvláštních parních vlaků, foto: Petr Holub Liberec — Rok 2011 přinesl oslavy hned několika jubileí, konkrétně 140 let Buštěhradské dráhy, 140 let trati Havlíčkův Brod - Pardubice a 30 let spolku KHKD. Mimo to se podařilo zprovoznit i několik strojů, jež byť na krátký čas zmizely z řad provozních zástupkyň parní nostalgie. Ještě před jarním táním vyrazil čerstvě oživený „štokr“ 556.036 v rámci čtyřdenní fotoakce napříč Slovenským rájem. Další znovuzrozenou lokomotivou, která se představila v rámci oslav „Buštěhradky“, se stal luženský „kremák“ 534.0323. Bohužel byl tento rok na nějaký čas posledním pro dvojici „tříválců“ 486.007 a 498.022, které společně v létě odvezly zvláštní parní vlak do Bratislavy. Loučení před propadnutím způsobilosti kotle čekalo však i plzeňskou „pětasedmu“ 475.111. To je jen stručně, co bylo obsaženo, o dalším dění napovídá i úvodní znělka.

11.4.2012 - 8:00 - Štokrům zdar

556.036, Stratená - Dedinky (Vodní nádrž Palcmanská Maša), foto: Petr Holub Beroun — Připravte se na malou změnu v galerii. Alespoň na pár dnů. Po dlouhé odmlce z důvodu střádání fotek, doeditování stávajících a čekaje na vhodnou dobu prázdného zásobníku na ŽelPage, se nakonec rozjíždějí tématické dny věnované štokrům, tedy řadě 556.0. Vzhledem k tomu, že se jednalo o opravdu velký počet záběrů, který svým počtem vyplní několik dnů, pokusili jsme se v zásobníku ke zveřejnění nastavit určitou chronologii. Nebylo jednoduché najít systém, určitě nemusí být dobré, když je více záběrů pohromadě na stejný stroj, ale zase někdy je zajímavé spatřit, jak se dokáže změnit i během nostalgické éry vzezření některých prvků na mašině. První den jsme zvolili jako prezentaci celého období provozu těchto lokomotiv, další se věnují postupně nostalgickému provozu a přechází se do historie. Možná to vypadá trochu nelogicky a patřilo by se asi vložit nejprve historii (70. léta), avšak zdálo se nám, že takovýto sled záběrů na sebe moc nenavazuje a bude možná větší zajímavostí, když se zlaté hřeby začnou objevovat až další dny po rozběhnutí akce. Uvidíme.

Děkujeme návštěvníkům galerie za pochopení a autorům fotek za přispění. A pokud náhodou máte i vy fotku štokra, která by stála za zveřejnění, neváhejte. Galerie ŽelPage je vám otevřena.

Ročenka 2010, foto: MPH Liberec — Rok 2010 přinesl mnoho zajímavých jízd vlaků v čele s parními lokomotivami. Stalo se tak nejen u příležitosti oslav významných výročí, ale i jízd výletních vlaků či vlaků pro fotografy. Tento rok zaznamenal rovněž dva přírůstky. V Olomouci pomalu krájí první kilometry nově oživený „kremák“ 534.0432 a zprovozněný hradecký „bulík“ 464.008 tráví své léto na Šumavě. Koncem června se do železničního muzea v Lužné sjíždí lokomotivy řady 475.1, vyjímečně vyjede z Libně na Sázavu „ušatá“ 464.102, 475.196 se cestou domů zdrží na Slavnostech Pernštejnského panství a v září slaví trať Liberec - Česká Lípa 110 let od svého vzniku. To je jen krátký výčet událostí, které se roku 2010 odehrály před kamerou. A než se začtete dál, pojďte se pokochat nebo nalákat alespoň znělkou 107minutového dokumentu.

475.111 ve Stráži nad Ohří 2.11.1975, foto: Miroslav Petr Plzeň — Parní lokomotivu 475.111 vyrobenou firmou Škoda Plzeň v roce 1947 vlastní a provozuje organizace IMC jako provozuschopnou technickou památku. Nyní, aby vyhověla zákonným bezpečnostním požadavkům pro další provoz, musí lokomotiva prodělat velkou opravu kotle včetně příslušných zkoušek. Je tu ojedinělá možnost, jak na opravu lokomotivy zajistit částku 500.000 Kč. Organizace Plzeňský Prazdroj a.s. v tomto roce realizuje další ročník programu, do kterého se přihlásily projekty různého zaměření s cílem získat finanční příspěvek. Vše se odvíjí od zájmu veřejnosti, který se vyhodnotí prostřednictvím hlasování. Hlasovat lze pomocí dárcovské SMS, hlasovacího kupónu či přes internet.

04_753.762+763-Novina-3.9.11-3x2zm.jpg, foto: Petr HolubLiberecko — Zatímco v září doznívala labutí píseň v podobě burácení motorů K6S310DR v malebné krajině Pošumaví a Posázaví, v trase přes legendární viadukt u obce Novina se uskutečnily neméně zajímavé (i když železničními fotografy méně navštěvované) odklony nákladních vlaků, které vám v následujících řádcích přiblížíme. Vraťme se zatím ale na počátek celého dění. Po dvou letech se na trati 086 opět objevila četnější vozba nákladních vlaků, jejíž důsledkem byly výluky na trati 030, kde se od 1. do 20. září pracovalo na kolejišti ve stanici Sychrov, dále sanace skalních zářezů před Hodkovicemi či za Rychnovem ve směru na Liberec, oprava přejezdu za stanicí Jeřmanice i nezbytné strojní čištění kolejového lože a výměna kolejnic. Nákladní vlaky spojující Česko s polským Zawidówem tak musely proto být vedeny odklonovou trasou. Jízda převážné části z nich byla plánována na noční hodiny, které poskytovaly nákladním vlakům větší šanci na propletení mezi osobní dopravou, a to především v úseku z Jablonného do Křižan, který je nejen sklonově nejnáročnější, ale nenabízí se v něm, kromě ranní směny v Rynolticích, možnost křižování. I přesto se podařilo některé nákladní vlaky vypravit i za denního světla a poskytnout tak fotografům možnost jejich zvěčnění.

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:53
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Krátke novinky z Číny (3)
Doba pokročila, posledné správy z Ríše stredu som čitateľom pripravil pred 4 mesiacmi, novinky pribúdajú, tak sa pozrime na tie miestne. Bude to zo všetkých oblastí koľajovej dopravy (dokonca koľajová ...

Poslední příspěvek Z lovu na „Vectrony“ ČD
Na rozdíl od některých let minulých nebyl začátek platnosti nového jízdního řádu našeho národního železničního dopravce tentokrát spojen s nasazením nových osobních vozů či jednotek, ale lokomotiv. Když ...

Poslední příspěvek Detské (pionierske) úzkorozchodné železnice v Maďarsku I: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
V prvej polovici 19. storočia žil v kaštieli u obce Nagycenk neďaleko mesto Sopron významný uhorský gróf a politik Széchenyi István, ktorý navrhol položiť základy železnice v Uhorsku.