..: Články - Česká republika (celá) :..

Jeden z exponátů na veletrhu Czech Raildays 2019, foto: Adam Vanting Ostrava (aktualizováno) – Zatímco loňský veletrh Czech Raildays mnoho drážních novinek nepředstavil, ten letošní je toho opakem. Na jubilejním dvacátém ročníku mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb se letos sešlo hned několik premiér, které způsobí menší či větší revoluci na kolejích. Ať už jde o prototyp unifikované a velmi elegantní modernizace vozů řady Bdmtee, další variantu modernizace motorové jednotky RegioSprinter, první hybridní lokomotivu z CZ LOKO anebo moderní motorovou lokomotivu řady 744 pro ČD Cargo, letošní ročník je zajímavými exponáty opravdu nabitý a mnoho vystavených vozidel stojí za podrobnější popis. Ten tak najdete v dalších odstavcích tohoto článku.

Vůz řady B249, foto: Aleš Petrovský Bohumín/Polsko – I letos si dopravce PKP Intercity, provozující dálkové spoje v Polsku, vypůjčí osobní vozy od Českých drah. Oproti dřívějším pronájmům ale bude vozů více, neboť dlouhodobé investice do vozového parku polských drah se ještě stále dostatečně neprojevují. Kromě řady B249, která letní sezónu v Polsku zachraňuje již pátým rokem, budou letos poprvé na nočních vlacích k Baltskému moři nasazeny také vozy první třídy řady A149 a vozy se služebním prostorem řady BDs449, upravené pro přepravu jízdních kol. Celkem se pronájem týká šedesáti vozů, které budou nasazeny také na několik párů denních spojů.

363.024, EC 103 Polonia, Bělotín, foto: Duhy DOPLNĚNO — Připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi je dnes nedílnou součástí cestování. Zatímco u soukromníků na české železnici je dnes tato možnost připojení v průběhu cesty samozřejmostí, České dráhy tuto službu prozatím nabízely pouze v některých vlacích, byť celkový počet takto vybavených vozů státního dopravce přesahuje 450. Jejich počet se má nyní výrazně rozšířit díky instalaci potřebného vybavení do dalších několika set vozů. Část z nich přitom už připojení dříve nabízela, po renovaci však budou opatřeny výkonnější a spolehlivější technikou. V současnosti jsou zařízení instalována do 92 vozů tří různých řad.

Salonní vůz, foto: NTM Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami vypraví u příležitosti 100. založení Československé republiky speciální Prezidentský vlak. Ten bude tvořen kromě dalších vozů i třemi salonními vozy, které v různých etapách naší historie sloužily československým prezidentům. Soupravu, taženou různými parními lokomotivami, bude tvořit salonní vůz T. G. Masaryka řady Aza 1-0080 z roku 1930, salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este řady Aza 1-0086 z roku 1909, který později využívali i českoslovenští prezidenti, a salonní vůz Salon 001, který byl využíván více prezidenty od svého vyrobení v roce 1968. V soupravě bude zařazen také historický vůz řady Ca 4-5086, ve kterém bude výstava věnovaná cestování československých prezidentů po železnici. Na konci vlaku budou řazeny služební a doprovodné vozy, postrk bude zajišťovat lokomotiva řady T478.1010 „Bardotka“.

IDSC 140.042, foto: Josef Petrák Ostrava — Hranice mezi stabilitou a stagnací je často velmi tenká. To možná napadne leckoho při pohledu na expozici devatenáctého ročníku Czech Raildays. Veletrh, který dnes začal tradičně v Ostravě, přesto představuje několik nových či málo známých vozidel kolejové dopravy. Pokud se však těšíte na první setkání s vozy či jednotkami, budete možná dost zklamáni. Na rozsáhlé výstavní ploše se letos předvádí převážně historická vozidla, nákladní vozy nebo zamčené lokomotivy z oboru nákladní dopravy. Zaměřme se proto na exponáty, které stojí za zmínku: novou tramvaj pro Ostravu, druhou generaci polské příměstské elektrické jednotky, vzorně restaurovanou lokomotivní babičku a mírně revitalizovaný lehátkový vůz. Větší fotoreportáž pak bude následovat jako samostatný článek.

GVD 2008: Hala Praha hl.n., foto: Josef Petrák Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.

14.11.2017 - 15:07 - Jízdní řád 2018: Tarif dopravce České dráhy

362.165-3, Polanka nad Odrou - Jistebník, foto: Duhy Praha — Nevelké množství změn představuje tarif Českých drah, platný od druhé prosincové neděle letošního roku. Akční či Včasné jízdenky budou i nadále dynamické, jejich cena se tedy i bude měnit dle poptávky. Cena obyčejného jízdného stoupne přibližně o dvě procenta, tedy o očekávanou letošní inflaci, naopak zlevní cestování pro skupiny – všichni členové skupiny nad šest osob budou mít slevu 50 % z obyčejného jízdného. Dětem ve věku od šesti do patnácti let pak bude určena modifikace populární Jízdenky na léto. Ta bude nově stát v sedmidenní variantě 390 Kč, resp. ve čtrnáctidenní variantě 590 Kč. Dojde také ke zrušení lomeného jízdného a místo něj se budou veškeré dvakrát projížděné úseky stejné tratě počítat dle ujetých kilometrů. Pro cestující s jízdními koly vznikne nová celodenní jízdenka pro jízdní kolo za 99 Kč, naopak úschova během přepravy zdraží z 10 Kč na 20 Kč. Na závěr zbývá dodat, že za neuposlechnutí pokynů dopravce nebo porušení přepravních smluvních podmínek bude nově přirážka 1000 Kč, resp. 400 Kč při zaplacení v hotovosti anebo do čtrnácti dnů. Jako obvykle pak platí, že nové ceny jsou platné až od 10. prosince letošního roku a do té doby bude možné zakoupit jízdenky za dosavadní ceny.

Zdroj: TZ ČD

12.11.2017 - 13:25 - České dráhy chtějí dalších 41 vozů od ÖBB

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef Petrák Praha — Rakouské spolkové železnice ÖBB stále více uplatňují v provozu moderní elektrické či netrakční jednotky, a tak jim následně přebývají desítky starších osobních vozů, pro které již nemají uplatnění. Zájem však o ně projevují opakovaně (nejen) čeští dopravci, ať už státní České dráhy, anebo soukromý RegioJet. Druhý jmenovaný dopravce nakoupil vozy ve dvou sériích, České dráhy obdržely vozy ve třech sériích – první čítala neklimatizované vozy Bmz 21-70.5, druhá pak vozy hned několika dalších různých řad a poslední třetí série třeba mimo jiné 41 klasických vozů řady Bmz. Vzhledem k prosincovým změnám v jízdním řádu se rakouským železnicím však nyní uvolňují další vozy řady Bmz, o které rovněž projevily České dráhy zájem. Jako první o tom informoval server Zdopravy.cz, který uvádí také zajímavý počet až 41 dostupných vozů. Jedná se o řady, kterými České dráhy již disponují – Bmz 225 a Bmz 232. Nákup v hodnotě 387 milionů Kč má již souhlas dozorčí rady a čeká se pouze na znalecký posudek. O vozy ÖBB projevují zájem i další dopravci mimo ČR, v loňském roce bylo například 25 vozů řady Bmz prodáno maďarsko-rakouskému dopravci GySEV.

Zdroj: Zdopravy.cz

Nové lokomotivy, foto: Tomáš Kubovec Vizualizace: Dennis Hűbsch Ostrava — Dopravce AWT, operující v nákladní dopravě, zahajuje stipendijní program pro studenty středních dopravních škol. Doposud společnost se školami spolupracovala například ve formě stáží či praxí, jejichž cílem je rozvíjet znalosti a zkušenosti studentů a především posílit jejich zájem o železniční či technické obory. „Rozhodli jsme se naši stávající spolupráci s vybranými školami rozšířit, proto spouštíme od tohoto školního roku Stipendijní program Aweťák. Jedná se o projekt, který si klade za cíl podpořit studenty a žáky technických oborů, a to díky finančnímu příspěvku – stipendiu, který při splnění podmínek dostávají každý měsíc. Ten mohou využít například na nákup učebnic, pomůcek do školy, ubytování, popř. na jiné studijní účely“, sdělila k novému projektu Žaneta Sigmundová, personální ředitelka skupiny AWT.

Jablunkov, IC 141 Detvan, foto: Duhy Praha — České dráhy v průběhu letošního roku nakupovaly další množství ojetých vozů od rakouských železnic. Ačkoliv počet vozů není nijak závratný, na vnitrostátní dálkovou dopravu bude mít tento fakt velmi pozitivní dopad především v roce následujícím, kdy dojde k poměrně zásadním změnám v řazení vlaků dálkové dopravy. Změny v mezinárodní dálkové přepravě byly zmíněny před několika dny, poté následovaly změny v dálkové dopravě soukromých dopravců a dnes přišel čas na změny ve vnitrostátní dálkové dopravě Českých drah, které i nadále zajišťují většinu linek dálkové dopravy. Největší změny lze očekávat na západě Čech, na jižní trase z Prahy do Chebu začnou být provozovány nové expresy a na severní trase budou nasazeny nové soupravy. Mírné zhoršení pak nastává u rychlíků z Prahy do Hradce Králové a dále.

162.119 RegioJet, Nedakonice, 29. 1. 2011, foto: RegioJet Brno / Praha / Ústí nad Labem — Dálkovou dopravu na české železnici provozuje kromě Českých drah celkem pět alternativních dopravců, z nichž čtyři jsou soukromí a jeden je vlastněný jiným zahraničním dopravcem. Leo Express a RegioJet jsou spolu s Českými drahami silnou trojkou na trase z Prahy na Moravu, z Prahy do Nitry, Nové Pece na Šumavě a Benešova provozuje své vlaky dopravce Arriva vlaky a od loňského vlaku jsou v závazku provozovány vybrané rychlíky mezi městy Most, Chomutov, Žatec a Plzeň dopravcem GW Train Regio. Zbývajícím pátým dopravcem je KŽC Doprava, ačkoliv ten se letos v dálkové dopravě příliš neprojevuje (provozuje od konce dubna do poloviny září o víkendech spoj „Rakovnický rychlík“). Příští rok se ale jeho nostalgické dálkové vlaky rozjedou z Prahy do mnoha směrů a česká železnice zažije nebývalý rozmach turistických spojů, jako ještě nikdy předtím.

3.11.2017 - 15:00 - V listopadu na Slovensko či do Německa levněji

415, Dresden-Neustadt, foto: Jan Zajíc Praha — České dráhy snižují na období mezi 1. a 30. listopadem ceny Včasných jízdenek Evropa pro vlaky přes hraniční přechod Břeclav – Kúty a opačně, resp. Děčín – Bad Schandau a opačně. Ceny jízdenek mezi Prahou a Bratislavou tak klesly na částku 239 Kč, mezi Brnem a Bratislavou na 133 Kč, mezi Prahou a Berlínem na 372 Kč a mezi Prahou a Dortmundem či Ostravou a Berlínem na 498 Kč. Jízdenky se dají zakoupit na listopad či prosinec a jejich počet je pro vlaky na Slovensko pro jednotlivé spoje a dny omezen, ve spojích z Prahy do Německa platí tato nabídka na všechny spoje, opět je však omezena množstvím jízdenek za výhodné ceny na jednotlivé dny. Jde o běžné Včasné jízdenky Evropa, platí pro ně tedy obvyklé podmínky, jako pro jiné jízdenky této nabídky. Ta umožňuje levnější cestování vlakem do devíti zemí Evropy a cena se odvíjí od včasnosti nákupu, dnu jízdy či použitých vlaků.

Zdroj: TZ ČD

3.11.2017 - 12:02 - U Kostomlat nad Labem vykolejil nákladní vlak

MU Kostomlaty, foto: Drážní inspekce Kostomlaty nad Labem — Dnes v noci mezi Lysou nad Labem a Kostomlaty nad Labem (trať 231) zezadu najel nákladní vlak do zadní části jiného nákladního vlaku a při té příležitosti došlo u jednoho vozu k vykolejení. Strojvedoucí předního vlaku o srážce netušil a byl zastaven až v Kutné Hoře. Při mimořádné události nedošlo k žádnému zranění a způsobená škoda byla prozatím odhadnuta na 1 mil. Kč na vlaku, škoda na infrastruktuře známa není. Odklízení mimořádné události začalo v 8.30 a provoz na trati je až do odvolání přerušen a za regionální vlaky je zavedena náhradní autobusová doprava.

Zdroj: Drážní inspekce

2.11.2017 - 12:00 - PKP Cargo přebírá zbývající podíl ve společnosti AWT

AWT 753.7, foto: Honzinus Vizualizace: Dennis Hűbsch Ostrava — Polský dopravce PKP Cargo odkoupí od společnosti Minezit SE patnáct tisíc akcií společnosti Advanced World Transport (AWT), která se zabývá nákladní přepravou. Po této transakci v hodnotě 27 milionů eur bude AWT, sídlící v Ostravě, ve stoprocentním vlastnictví společnosti PKP Cargo – ta vlastní osmdesátiprocentní podíl této firmy již od roku 2015, kdy za něj dala 103,2 milionů eur. Současný vozový park AWT čítá přes 160 lokomotiv a téměř 5000 nákladních vozů, mimo jiné několik moderních lokomotiv Taurus od výrobce Siemens.

Zdroj: RailJournal

121.012, EC 108 Comenius, foto: JohníkPraha — V novém jízdním řádu, platném od druhé prosincové neděle letošního roku, čeká cestující v denní mezinárodní přepravě nemálo pozitivních změn. Loni byl zahájen provoz rychlé linky Ex7, která měla za cíl spojit Prahu a České Budějovice se zastavením pouze v Táboře, jejíž součástí byly i spoje z a do Lince, čímž urychlila spojení mezi Prahou a Lincem o téměř hodinu. Letos dojde k zahájení provozu rychlé linky Ex6, která bude vedena z Prahy na západ Čech bez zastávky a v hodinovém intervalu propojí Prahu s Plzní, přičemž na střídačku budou vlaky dále pokračovat do Mnichova a Chebu, čímž se o téměř polovinu navýší počet vlaků mezi Prahou a Mnichovem. Výrazné redukce se pak dočká noční doprava, ačkoliv zájem o ni nijak neklesá.

Starší zprávy
1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57