..: Články :..

21.6.2018 - 21:53 - Thalysem až do Bordeaux

Soupravy Thalys: vpravo PBKA, vlevo PBA, Paris Gare de Lyon, foto: Bras Cyril Brusel/Bordeaux — Ačkoliv teprve před pár dny bylo, minimálně na nejbližší léta, vyřčeno definitivní „ne“ přímému spojení Frankfurtu s Londýnem, jinde se rozvoji mezinárodních vysokorychlostních spojení daří. Od 19. června příštího roku bude zavedeno nové přímé spojení hlavního města Belgie, Bruselu, a Bordeaux, významného francouzského města nedaleko španělských hranic a pobřeží Atlantského oceánu. Jízdní dobu čtyři hodiny a sedm minut zvládne vlak pod značkou Thalys Soleil díky nové vysokorychlostní trati LGV Sud Europe Atlantique, na níž byl provoz v celém úseku Paříž – Bordeaux spuštěn teprve loni. Mezi oběma městy vlak pojede bez jakékoliv zastávky a veden bude pouze o sobotách v letním období, tedy zpravidla od června do září. Pro společný podnik francouzských, belgických železnic, jež zajišťuje spojení především v relací Dortmund/Amsterodam – Brusel – Paříž, to ale není jediný rozvojový cíl. V dubnu příštího roku bude zavedeno přímé spojení Amsterodamu s pařížským letištěm Charles de Gaulle a se stanicí Marne la Vallée-Chessy, nacházející se v těsné blízkosti populárního zábavního parku Disneyland.

Zdroj: RailJournal

Salonní vůz, foto: NTM Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami vypraví u příležitosti 100. založení Československé republiky speciální Prezidentský vlak. Ten bude tvořen kromě dalších vozů i třemi salonními vozy, které v různých etapách naší historie sloužily československým prezidentům. Soupravu, taženou různými parními lokomotivami, bude tvořit salonní vůz T. G. Masaryka řady Aza 1-0080 z roku 1930, salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este řady Aza 1-0086 z roku 1909, který později využívali i českoslovenští prezidenti, a salonní vůz Salon 001, který byl využíván více prezidenty od svého vyrobení v roce 1968. V soupravě bude zařazen také historický vůz řady Ca 4-5086, ve kterém bude výstava věnovaná cestování československých prezidentů po železnici. Na konci vlaku budou řazeny služební a doprovodné vozy, postrk bude zajišťovat lokomotiva řady T478.1010 „Bardotka“.

20.6.2018 - 16:00 - Nightjet až do Amsterdamu

OeBB_DWLABm_nightjet, foto: Adam Vanting Amsterdam — Snaha rakouských drah o renesanci noční dopravy s sebou nenese jen nečekaně vysoké počty přepravených cestujících. Nizozemské železnice projevily zájem o provozování nočních spojů pod značkou Nightjet až do Amsterdamu. Ten zmizel z mapy nočních spojů koncem roku 2016, kdy došlo ke zrušení vlaků CityNightLine, provozovaných německými železnicemi. Jako jeden z důvodů zrušení nočního spojení do Amsterdamu byla změna zabezpečovacího zařízení na přechodu Emmerich - Utrecht, kde lze provozovat pouze lokomotivy vybavené systémem ETCS, přičemž pronájem takovýchto lokomotiv byl v té době shledán velmi nákladným a dnes tak noční vlaky, směřující do Porýní, končí v Düsseldorfu či ve vzdálenějším Münsteru. Návrat nočních vlaků do Amsterdamu lze sice očekávat nejdříve od konce příštího roku, avšak rozsah spolupráce je jasný již dnes – soupravu budou pochopitelně zajišťovat rakouské železnice, zatímco nizozemské železnice, oproti ostatním železničním správám, na jejichž území vlaky Nightjet jezdí, budou dopravcem tohoto nočního vlaku na území Nizozemska, což zjednoduší řadu procesů.

Zdroj: RailJournal

Siemens Velaro–D, foto: Josef Petrák Frankfurt — Německé železnice v roce 2008 objednaly dalších patnáct jednotek ICE, s určením na mezinárodní spoje. Jedním z hlavních úkolů těchto jednotek bylo zajistit přímé spojení Německa a Velké Británie, což bylo kvůli řadě překážek spíše dlouhodobým snem frankfurtských či berlínských manažerů německých železnic. Dlouhotrvající plány se dohry dočkaly 17. června letošního roku, kdy největší železniční dopravce v Evropě tento sen zcela opustil. Souprav řady 407 bylo nakonec dodáno šestnáct, avšak jejich provozní trápení způsobilo nemalou finanční ztrátu výrobci a má také velký podíl na tom, proč se třetí největší město Evropy se dvěma důležitými železničními uzly Německa přímého spojení hned tak nedočká.

IDSC 140.042, foto: Josef Petrák Ostrava — Hranice mezi stabilitou a stagnací je často velmi tenká. To možná napadne leckoho při pohledu na expozici devatenáctého ročníku Czech Raildays. Veletrh, který dnes začal tradičně v Ostravě, přesto představuje několik nových či málo známých vozidel kolejové dopravy. Pokud se však těšíte na první setkání s vozy či jednotkami, budete možná dost zklamáni. Na rozsáhlé výstavní ploše se letos předvádí převážně historická vozidla, nákladní vozy nebo zamčené lokomotivy z oboru nákladní dopravy. Zaměřme se proto na exponáty, které stojí za zmínku: novou tramvaj pro Ostravu, druhou generaci polské příměstské elektrické jednotky, vzorně restaurovanou lokomotivní babičku a mírně revitalizovaný lehátkový vůz. Větší fotoreportáž pak bude následovat jako samostatný článek.

EP05 s vlakem IC Polonia, foto: G-BOAC Varšava — Během uplynulých deseti let se v železničním vozovém parku mnohé změnilo. Staré osobní vozy klasické stavby byly vystřídány moderními jednotkami a klimatizace, zásuvky na 230 V či wi-fi se dnes staly zcela běžnou součástí komfortu pro cestující. Ať už jde o Česko, Slovensko, nebo Polsko. Právě třetí jmenovaná země nasadila v obnově vozového parku tempo, kterým předbíhá většinu okolních zemí. Narazit na někdejší kolorit polských tratí, tedy elektrické jednotky řady EN57 v původním provedení, je dnes opravdu vzácnost. Stejně tak se dá za téměř vyhynulý považovat osobní vlak tažený motorovou lokomotivou, typický pro polské železnice v 90. letech a poměrně rozšířený ještě nedávno. Ačkoliv modernizace a novinky se na tomto poli objevují poměrně často, v uplynulých několika dnech došlo ke třem událostem, které za zmínku rozhodně stojí – dvacítka nových elektrických lokomotiv, dvaadvacet modernizovaných osobních vozů a především další investice do vozového parku v celkové výši sedmi miliard zlotých.

12.1.2018 - 10:07 - SNCF chce zefektivnit provoz rychlovlaků TGV

TGV, Port-La Nouvelle, foto: Tomáš Kubovec Paříž — Stále silnější letecká a autobusová doprava nutí francouzské dráhy efektivněji plánovat provoz známých rychlovlaků TGV. Společnost chce zlepšit především využití vozového parku a vyřadit nejstarší jednotky z provozu. Podle ředitelky společnosti SNCF Voyages Rachel Picardové je očekáváno snížení provozních nákladů o 20 až 30%. Dojde například k rozšiřování konceptu nízkonákladových vlaků Ouigo a k úpravám v provozu vlaků tak, že například na trase Paříž – Lyon dojde ke snížení turnusové potřeby ze 24 souprav na 19. Cílem je snížit počet souprav TGV ze 400 na 300, což přinese menší potřebu investic i provozní náklady. S nejvyšší pravděpodobností tak dojde k vyřazení souprav TGV PSE a TGV Atlantique, které dosahují stáří okolo 35 let. Flotila francouzských rychlovlaků TGV se pak bude skládat z různých modifikací TGV Duplex. Podstatně negativní pak může být zmíněná úprava jízdních řádů, kvůli které mohou některá města přijít o spojení se zbytkem Francie pomocí rychlovlaků TGV. Společnost SNCF usiluje o snížení nákladů mezi roky 2016 a 2020 o 2,5 miliardy EUR.

Zdroj: Railway Gazette

Newag Impuls KD, foto: NIcKON Vratislav — V Dolním Slezsku ještě zůstaňme. Dopravce Koleje Dolnośląskie zvažuje zavedení rychlých spojů, označovaných jako „Premium”. Půjde zpočátku o dva páry spojů ve špičce, směřující z Jelení Hory, Valbřichu a Lehnice do Vratislavi, v opačném směru pak budou dva páry vlaků odjíždět odpoledne. Vlaky zastaví pouze v nejvýznamnějších stanicích a budou dosahovat rychlosti až 160 km/h, tarifně se nebudou nijak vymykat ze standardní nabídky. Dopravce cílí především na ty, kteří dnes v této relaci cestují autem, čímž chce pomoci uvolnit již tak velmi vytížené ulice Vratislavi v ranní špičce. Půjde prozatím o testování, zatím ještě není jisté, kdy první spoje vyjedou.

11.1.2018 - 8:00 - Koleje Dolnośląskie přepravily o dva miliony cestujících více

Impuls 31WE ve stanici Wrocław Główny, foto: Bartosz Dziwak Vratislav — Moderní soupravy, taktový jízdní řád s návaznostmi anebo přidávání spojů mají velmi pozitivní vliv na spokojenost cestujících. Své o tom ví už i polský dopravce Koleje Dolnośląskie, operující především v okolí nedaleké Vratislavi. Po shrnutí statistických údajů z uplynulého roku vyšlo najevo, že se počet cestujících zvýšil o 22 %, což při 9,3 milionech přepravených cestujících za rok činí nárůst o více než dva miliony oproti roku 2016. Podle mluvčího společnost Bogusława Godlewského má pozitivní vliv především moderní vozový park, do kterého dopravce nebývale investuje. Většina nových cestujících dle Godlewského zanevřela na železniční dopravu před mnoha lety, ale nyní se k ní opět vrací, protože je přesvědčuje o své použitelnosti a komfortu, což jsou slova, která se v souvislosti s železniční dopravou v Polsku od devadesátých let prudce vytrácela. Dopravce i nadále plánuje obnovovat svůj vozový park, v souvislosti s Českem ještě zmiňme obnovení provozu v letní sezóně přes hraniční přechod Meziměstí - Mieroszów anebo nasazení nejmodernějších vozidel Newag Impuls na vlacích do Lichkova.

Zdroj: Rynek kolejowy

433.227, Budapest-Keleti, foto: Payus Budapešť — Maďarské železnice modernizují své tratě. Donedávna platilo, že jediná kvalitní trať vedla z Budapešti na Vídeň, avšak díky investicím si polepšují už i běžné vnitrostátní tratě. Prozatím šlo převážně o tratě na západ od Budapešti, ale již nyní je známo, že začátkem února budou zahájeny modernizační práce na jedné z nejdůležitějších tratí v zemi, spojující Budapešť a třetí největší město Maďarska, Miškovec. Modernizace tratě proběhne v první fázi mezi stanicemi Rákos v Budapešti a přes 50 km vzdáleným okresním městem Hatvan. Tato trať je součástí panevropského dopravního koridoru V a mimo to je po ní veden velmi frekventovaný provoz příměstských vlaků. Modernizační práce by měly probíhat až do konce roku 2020.

GVD 2008: Hala Praha hl.n., foto: Josef Petrák Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.

8.1.2018 - 23:49 - Další příměstská železnice na obzoru

Elf EN76 od Pesy, foto: Matouš Danielka Poznaň — Že nás Polsko v lecčem železničním do jisté míry již předběhlo, není příliš neznámé. Modernizace tratí či rozvoj železniční dopravy v okolí velkoměst jsou v této zemi velmi prudké. Po nedávném zahájení provozu příměstské železnice v okolí Krakova a Lodže přichází další polské velkoměsto se svým projektem příměstské železnice – Poznaň a okolí. Metropole Velkopolského vojvodství chystá od prosince letošního roku zahájení provozu příměstských vlaků v trasách Nowy Tomyśl – Poznaň – Jarocin a Wagrowiec – Poznaň – Grodzisk Wielkopolski v maximálně třicetiminutovém intervalu, v průběhu následujících let bude síť rozšířena do měst Rogoźno (2019), Września a Kościan (2020) a Wronki a Gniezno (2021). Vlaky budou vedeny moderními soupravami EN76 (Pesa Elf), resp. motorovými jednotkami SA132 (Pesa 218M). Velkopolské vojvodství pokryje 40 % provozních nákladů, zbývající část bude hrazena z finančních prostředků měst, které budou příměstské vlaky obsluhovat.

Zdroj: Railway Gazette

Twindexx DB, foto: Keith Fender Frankfurt nad Mohanem — Hnací vozy řady 445 a 446, patřící do rodiny Bombardier Twindexx, míří u dopravce Deutsche Bahn do pravidelného provozu. Dopravce provozuje již desítky vozů ze stejné rodiny těchto patrových vagonů pro regionální i dálkovou dopravu, zatím však vždy šlo pouze o samotné klasické a řídicí vozy. Jako poměrně zajímavý úkaz se pak objevily již zmíněné hnací vozy, které DB objednaly již před třemi lety, avšak kvůli bezpečnostním předpisům se jejich dodání opozdilo. Zatímco již od konce srpna byly první soupravy, složené z hnacích i vložených vozů, v testovacím provozu mezi městy Hamburg a Kiel, od prosince 2017 se jejich nasazení ustálilo a nově se tyto jednotky, již i v klasických barvách DB Regio, objevily také na lince vlaků RegionalExpress z Frankfurtu do Mannheimu či Heidelbergu.

7.1.2018 - 16:00 - Další lokomotivy v parku AWT

TRAXX AWT, foto: AWT Ostrava — Dopravce AWT, operující především na Ostravsku, převzal 4. ledna do pronájmu dvě nové lokomotivy Bombardier Traxx řady 186. Moderní vícesystémové lokomotivy jsou již v parku tohoto dopravce zastoupeny, jde však o šest lokomotiv typu ES64U4 anebo ES64F4 od výrobce Siemens. Lokomotivy pronajímá na tři roky společnost Akiem a využití najdou například při vozbě silničních návěsů z Paskova do německého Herne. Lokomotivy tak pomůžou pokrýt stále vzrůstající poptávku po mezinárodní přepravě a zároveň zajistí větší flexibilitu služeb. Oba Traxxy byly vyrobeny v závěru roku 2017 a nesou typové označení F140 MS2e, jde tak o stejný typ lokomotiv, jakými disponuje například pražský dopravce Metrans, provozující kontejnerové vlaky v rámci celé Evropy.

Zdroj: TZ AWT

Vozy Trans-Gabon-Railway, foto: Rémi Favre Gabon — V devadesátých letech vznikl v německé společnosti PFA Weiden koncept přestavby vozů bývalých východoněmeckých železnic typu Halberstadt na komfortní a moderní vagony pro regionální dopravu. Z původního vozu zůstal pouze rám, na něj byla nasazena nová hliníková skříň a výsledek pak byl prezentován pod názvem PUmA-Modus. V letech 1998-1999 a 2003 bylo přestavěno 55 vozů, které byly pravidelně provozovány v okolí Norimberka i se stejně vyhlížejícím řídicím vozem. Po letech problémů s různými komponenty, nadbytečností a obecnou snahou o vyřazení vysokopodlažních vozidel byly tyto poměrně zajímavé vozy odstaveny z provozu v prosinci minulého roku, avšak ještě předtím se část z nich ocitla v zahraničí. Několik klasických i řídicích vozů je dodnes v provozu v Rumunsku, avšak mnohem zajímavější osud má 17 vagonů, které jsou v provozu přímo na jiném kontinentu – v Africe.

1 2 3 4 5 ... 9 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:55
zapadá v 20:15

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Vydajte sa vlakom na Bardejovský jarmok!
V sobotu 25. augusta 2018 o 8:13 hod. odíde z košickej železničnej stanice nostalgický 'Jarmočný vlak' občianskeho združenia Košická detská železnica, ktorého cieľom je Bardejov. Tam na cestujúcich čaká ...

Poslední příspěvek Znáte naše „nenárodní“ osobní železniční dopravce?
Na naší železnici se již etablovala řada soukromých železničních dopravců, ať už provozujících osobní nebo nákladní dopravu. V tomto příspěvku se budeme věnovat dopravcům zajišťujícím osobní dopravu a ...

Poslední příspěvek V Praze byla zahájena významná železniční stavba
Budovatelský počin má název Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. a její slavnostní zahájení se odehrálo dne 15. srpna 2018 takřka přímo na ...