..: Články :..

Předkláštěří u Tišnova - Při příležitosti letošního 120. výročí trati Brno - Tišnov a stého výročí trati Tišnov - Nové Město na Moravě - Žďár nad Sázavou je připravena výstava připomínající toto významné jubileum v Podhoráckém muzeu v Předklášteří u Tišnova. Slavnostní zahájení se uskuteční v neděli 17. dubna ve 14.30 a výstava potrvá až do 18. září. Přístupná bude denně mimo pondělí včetně 1. a 8. května a 5. a 6. července. Do 30. dubna je otevřeno od 8 do 12 a od 13 do 16 hodin (poslední prohlídka v 15.30), od 1. května od 9 do 12 a od 13 do 17 hodin (poslední prohlídka v 16.30). Muzeum sídlí v areálu cisterciánského kláštera Porta coeli, který je také přístupný veřejnosti. Nejblížší železniční stanicí je Tišnov, z dalších turisticky atraktivních cílů v okolí stojí za zmínku například volně přístupná rozhledna Klucanina východně od Tišnova. Hlavní program oslav výročí zmíněných tratí se uskuteční 2. a 3. července.

NostalgiePardubice - Víkend na přelomu května je nejen víkendem, kdy bude zahájena letošní sezona v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka, ale zajímavá akce je plánována také v Pardubicích. Stane se bezpochyby vítaným cílem především pro příznivce městské hromadné dopravy. Letos je to již 55 let, co byl v městě perníku zahájen provoz na první autobusové lince. Oslavy tohoto výročí probéhnou právě o víkendu 30. dubna - 1. května. Hlavním dnem oslav je sobota, kdy v areálu Dopravního podniku proběhne den otevřených dveří a návštěvníci si budou moci prohlédnout běžně nepřístupné provozy. Velkým lákadlem se stanou bezpochyby zvláštní jízdy nejen historických vozidel. V neděli proběhne jejich přehlídka na třídě Míru. Představí se místní historické trolejbusy, ale přijede i pražský vůz 8Tr. Protože se jedná především o autobusové výročí, objeví se tu řada nejen historických, ale i moderních autobusů, které mají předběžně naplánované tři okruhy po městě i blízkém okolí.

Mladotice Dnes již málokdo uvěří tomu, že po trati z Plzně do Žatce, nesoucí v jízdním řádu číslo 160, jezdily těžké nákladní vlaky se sergeji v čele. Tytam jsou doby, kdy propustnost trati zvyšovala řada hlásek, z nichž poslední, hláska Ovčín, dosloužila teprve loni. Další změny na této více jak stokilometrové trati na sebe nenechají dlouho čekat. Již nyní probíhá výstavba dálkového ovládání celé trati, v současnosti především v okolí Blatna u Jesenice, odkud bude trať ovládána. Stavba za 300 milionů korun, které investuje plzeňská Správa železniční dopravní cesty, by měla uspořit více než stovku zaměstnanců a především zvýšit bezpečnost provozu. Dálkové ovládání trati zahrnuje mimo jiné natažení optického kabelu, vybudování čtrnácti nových přejezdových zabezpečovatích zařízení a převedení 28 současných vyhovujících přejezdů na dálkové ovládání. Samozřejmě to bude znamenat konec všech mechanických návěstidel na trati, která se stále nacházejí v Mladoticích, Žihli, Vroutku, Podbořanech a Žaboklikách, stejně tak i ručně ovládaných závor. Minulostí se stanou také vložená světelná návěstidla v Mladoticích, která jsou na síti našich drah stále větší vzácností. Hlavní část prací má být hotova ještě letos, návratnost investic se odhaduje na šest let. Racionalizační akce se chystají i na jiných tratích, například ze Zdic do Protivína, z Tábora do Horní Cerekve, ze Svitav do Žďárce u Skutče nebo z Kostelce u Jihlavy do Slavonic. Na ilustračním snímku Tomáše Bareše z loňského jara je zachyceno žihelské zhlaví v Mladoticích.

Bečov nad Teplou - Bečov je malebné město rozkládající se v údolí říčky Teplé zhruba na poloviční vzdálenost dvou významných západočeských lázeňských měst – Karlových Varů a Mariánských Lázní.

Milovníkům historických památek je dobře známý relikviář sv. Maura, který byl nalezen před 19 lety v kapli Navštívení panny Marie, která se nachází ve východní věži zdejšího hradu. Hrad pochází z poloviny 14. století, přestavěn byl na začátku 16. století. Na místě předhradí byl v roce 1753 postaven tzv. Dolní zámek. Hrad spojuje se zámkem kamenný most. Za dalších památek ve městě stojí za zmínku také barokní radnice z 18. století, kašna, mariánský sloup z roku 1680 a empírové měšťanské domy.

Brezno - Čiernohronská lesná železnica (ČHŽ), patřící v současnosti k největším železničním lákadlům na Slovensku, měla letos velmi úspěšnou sezónu. Oproti loňskému roku přepravila o zhruba 20 000 cestujících více, což znamená cca 70 000 návštěvníků. Finanční injekce švýcarské vlády ve výši deseti milionů slovenských korun napomohla obnovit zhruba dvoukilometrový úsek mezi obcemi Hronec a Chvatimech, který byl před několika dny předán do užívání. Zprovozněním tohoto úseku se bude jezdit v téměř šestnáctikilometrovém rozsahu a vláčky lesní železnice pro cestující tak budou bezprostředně navazovat v Chvatimechu na pravidelné vlaky na normálněrozchodné trati z Banské Bystrice přes Brezno do Margecan.

810.538 projíždí kolem odj. mechaniky žst. PodlešínKladno - V současnosti probíhá v okolí Prahy hned na několika místech rekonstrukce zabezpečovacího zařízení ve stanicích, při kterých budou mimo jiné nahrazena mechanická návěstidla světelnými. Na trati 093 z Kladna do Kralup nad Vltavou zmizí mechaniky z Kladna Dubí i Brandýska - posledních stanic s mechanickými návěstidly na této trati.

V současné době probíhají výkopové práce v Brandýsku, kde zmizí jednoramenné vjezdové návěstidlo od Kladna Dubí s předvěstí. Také v Kladně-Dubí jsou již provedeny některé výkopové práce.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:52
zapadá v 20:09