..: Artikel :..

810.009, vlečka Gypstrendu, foto: fory Mimořádných a nepravidelných jízd se po Evropě pořádá nemálo. S mnoha z nich, naplánovaných po českých kolejích, se můžete s předstihem seznámit v našem Kalendáři akcí. Dominik Jaroš si navíc pravidelně dává práci s měsíčním přehledem. A stalo se už dobrým zvykem, že tu a tam je vypraven i vlak, jehož jízdu zorganizuje zdejší portál ŽelPage. V roce 2010 jste s námi mohli projet dva jihomoravské okruhy. Poslední únorový víkend vyjel Krokodýl v sobotu po trase Brno – Pohořelice – Hustopeče u Brna – Uhřice u Kyjova – Kyjov – Brno. Nedělní jízda vedla z Brna do Brna přes Moravské Bránice – Hrušovany nad Jevišovkou – Břeclav – Hodonín – Čejč – Uhřice u Kyjova a Zaječí. Druhou loňskou akcí, kterou také zorganizoval Samir Lepara, byla ŽP 810 Tour z Opavy do Svobodných Heřmanic a Kobeřic. A začátek zimy cestovatele, pod vedením Michala Šimka, zastihl při jízdách z Jaroměře do Otovic zastávky a Žacléře. Pojďme si trošku připomenut naši loňskou jízdu po Slezsku.

Motorový vůz nedaleko Kravař ve Slezsku, foto: Rimmer Opava — Již několikrát pořádal portál ŽelPage výletní jarní jízdy u příležitosti výročí založení webu. Vzhledem k velkému zájmu veřejnosti jsme se rozhodli počet našich akcí rozšířit. Díky tomu se s námi budete moci setkat na další výletní jízdě pořádané 9. října 2010. Tentokrát se vydáme do Slezska, kdy námi objednaný vlak vyjede z jeho metropole — Opavy — do jedné stanice, kam již pravidelné osobní vlaky nejezdí a také po soukromé vlečce do sádrovcového dolu nedaleko obce Kobeřice, jen několik set metrů od hranic s Polskem. Vlak složený z motorového vozu řady 810 a jednoho přívěsného vozu řady 24-29 Btax780 vyjede z Opavy kolem půl desáté dopoledne.

M 286.1032, Krumvíř, 27. 2. 2010, foto: Samir Lepara Pohořelice/Uhřice — Před devíti lety, 18. února 2001 se začala psát historie portálu ŽelPage. Ten každým rokem roste, ať už množstvím a kvalitou poskytovaných informací, tak množstvím lidí, kteří jej vytvářejí a podporují. I proto je vždy důvod si výročí připomenout, např. uspořádáním jízdy zvláštního vlaku. Zatímco před dvěma lety jsme projeli provozní i neprovozní lokální tratě nejen v Českém středohoří, letos jsme navštívili zejména Jihomoravský kraj. Cestující zvláštního vlaku tvořeného motorovými vozy místních spolků Hrbatá Máňa a KPKV Brno s námi navštívili Pohořelice, kam vlaky od prosince 2008 nezajíždí, stejně jako Uhřice, kde je regionální doprava zastavena již přes deset let. Pro široké publikum železničních fotografů jsme vyhlásili fotosoutěž o zachycení atmosféry narozeninové jízdy, jejíž výsledky již známe. S nimi, stejně jako se zážitky některých pořadatelů, vás tímto článkem rádi seznámíme.

M286.1032 se soupravou , foto: Petr Majerník Brno — Mezi již tradiční akce ŽelPage patří narozeninové jízdy, takzvané 810 Tour. Účastníci těchto akcí se vypraví po zapadlých českých, moravských či slezských lokálkách, aby si rozšířili své cestovatelské obzory a společně oslavili další rok existence portálu. S těmito vlaky se železniční fandové setkají i v roce 2010. Tentokrát bude ovšem použito vozidlo mnohem lákavější, půjde o „historického krokodýla“ M 286.1032 sdružení Hrbatá Máňa. Znalci jistě vědí, že tento motoráček je deponován v Brně. Proto se i naše jízda uskuteční po jihomoravských tratích. Pojeďte s námi oslavit 9. let existence ŽelPage na lokálkách bez pravidelné osobní dopravy, jako je trať z Vranovic do Pohořelic, nebo z Čejče do Uhřic u Kyjova.

V Karviné-městě, foto: Adam SvěchovskýBohumín — Již delší dobu jsem si všímal různých aktivit ŽelPage, které směřovaly k pořádání zvláštních jízd. Bohužel pro mě, většinou šlo o akce konané v Čechách. I proto jsem se již před delší dobou rozhodl uspořádat nějakou zvláštní jízdu v Moravskoslezském kraji. A to se mi letos splnilo! V sobotu 14. 11. 2009 totiž vyjel pro železniční nadšence mimořádný vlak s motorovým vozem 810.191-7 v historickém laku vzoru 1982. Šlo o první zvláštní vlak ŽelPage mimo Čechy a první vlak našeho sdružení po necelých dvou letech. Jak akce probíhala, se můžete dozvědět v této krátké reportáži.

371.002_tr090, foto: Vítek_VDěčín — Chystáte–li se příští víkend cestovat některým z vlaků EuroCity nebo EuroNight do Německa přes Děčín a Drážďany, očekávejte zdržení a komplikace. Z důvodu výlukových prací na německém území bude od soboty 24. října 2009 18:00 h do neděle 25. října 2009 7:00 h úplně zastavena doprava mezi Děčínem a Drážďany. Zřejmě nejhorší pro cestující je dopravci poněkud nešikovně vyřešená situace, kdy většina vlaků EuroNight bude ukončena již na území České republiky a v Německu odřeknuta bez náhrady. U některých spojů je také nutno počítat se sníženým komfortem cestování z důvodu náhradních souprav na vlacích. Pojďme se podrobněji podívat na přehled opatření, která budou tento víkend komplikovat železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem, a které Vám znepříjemní případné cestování.

Motorový vůz 810.191-7, foto: Martin Grill Karviná — Po delší odmlce opět vyjede zvláštní vlak pro železniční fandy pod hlavičkou ŽelPage. Tentokrát se akce uskuteční v Moravskoslezském kraji, a to konkrétně v okolí Karviné. Dne 14. 11. 2009 můžete očekávat zvláštní vlak vedený motorovým vozem 810.191-7 v historickém „polomáčeném“ laku z počátku 80. let 20. století. Cílem se stane trať z Petrovic u Karviné do Karviné města, která je již řadu let bez pravidelné osobní dopravy; jen příležitostně ji využívají zdejší průmyslové podniky k přepravě surovin a výrobků.

Bombardier Talent 2, S-Bahn Nürnberg, foto: Bombardier Berlín — Německé dráhy, přesněji DB Regio Sachsen, rozšiřují svůj vozový park. Novými přírůstky se mají stát elektrické jednotky Talent 2 z produkce kanadského strojírenského gigantu Bombardier. Ačkoliv jsou naši západní sousedé při obnově vozidel mnohem dále než český národní dopravce, zdá se, že lidově řečeno, neusínají na vavřínech. Což potvrzuje i krok, že se DB nebrání nákupu ani zcela nových vozidel. Celkem osm Talentů bude zajišťovat dopravu na trati Drážďany – Riesa – Lipsko, kde nahradí současné soupravy typu push–pull vedené elektrickou lokomotivou, které se zde objevovaly od 90. let a jsou pro tuto trasu kapacitně naddimenzované. Polovinu z objednaných jednotek budou tvořit tří– a čtyř–vozové soupravy.

Lok-Parade, Penzing, 26.4. 2008, foto: Tomáš Kubovec Bohumín – Mezi nejpopulárnější projekty na serveru ŽelPage jistě patří zdejší výběrová fotogalerie. Ta vznikla již před šesti lety a od té doby prošla značným vývojem. V dnešní době patří mezi nejkvalitnější české železniční galerie, čímž vychovává mnoho nových a nadějných autorů. Mnozí z nich již prorazili do tištěných periodik či na zahraniční servery. Naše fotografie naleznete například v komplexu Království železnic, dostaly se i do přílohy časopisu Grand Expres nebo na stránky elektronického periodika Railtalk Magazine, který vybrané autory oslovuje. Letošní podzim však přinesl další novinku – samostatnou výstavu fotografií, kde se představují někteří z akreditovaných fotografů galerie ŽelPage!

680.001, Rostoklaty - Český Brod, foto: Richard WeberPraha — Služby v dálkových vlacích Českých drah, na kterých jsou nasazovány elektrické jednotky 680 Pendolino, by se měly přiblížit západoevropským standardům. Dráhy totiž vypsaly výběrové řízení na poskytovatele bezdrátového internetu na palubě vlaků katogorie SuperCity. Vítěz soutěže zabezpečí připojení pomocí technologie wi-fi ve vlaku po dobu 60 měsíců, za což dráhy zaplatí přibližně 20 milionů korun. O tomto záměru ŽelPage informoval náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek: "Projekt wi-fi tady byl již dříve, ale z provozních důvodů byl odložen. Teď ho křísíme znovu. Cestující by měli mít k dispozici kompletní informace o jízdě vlaku šířené bezdrátově on-line ve soupravě přímo ve svém notebooku."

vykolejený vůz BDs, foto: Filip Hejda TomiceDoplněno 20.8.2009 - Dnes v 7:41 ráno došlo ve stanici Tomice, na trati 220 mezi stanicemi Benešov u Prahy a Tábor, k vykolejení posledního vozu osobního vlaku Os 8257. Nehoda se obešla bez zranění, celková škoda byla odhadnuta na 130 tisíc korun. Dle DIČR k samotnému vykolejení došlo již 2 km před stanicí Tomice. Vlak ovšem pokračoval ve své jízdě dále až do ŽST, kde vykolejený podvozek vozu poškodil výhybku. "Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, ale podle předběžných výsledků šetření mohlo k vykojení dojít důsledkem lomu kolejnice. Vyloučena však není ani technická závada," uvedl Zdeněk Neusar, tiskový mluvčí Drážní inspekce.

odhalení pamětní desky, foto: Samir LeparaPraha — Pokud pravidelně cestujete na pražské hlavní nádraží, jistě jste si všimli změn, ke kterým v poslední době došlo. Starou trať ze směru od Libně nahradilo Nové spojení, bezdomovce v odbavovací hale obchodní centrum, stará asfaltová nástupiště nové bezbariérové perony s informačním systémem dle moderních trendů a mnoho dalšího. Jako běžní cestující jste si ale všimnout nemohli, že každá část rekonstrukce má jiného investora a hlavního dodavatele - jde vlastně o tři samostatné stavby. Právě poslednímu projektu z našeho stručného výčtu se věnovala čtvrteční tisková konference, kterou pořádalo Sdružení MSS Praha hl.n. společně se SŽDC.

Interiér Ampz73, foto: Kryštof Klíma Praha — Nový jízdní řád přinese cestujícím další příjemné změny. Alespoň to tvrdí největší český železniční dopravce, České dráhy. Podle vyjádření drah by do roku 2010 měly být všechny vozy 1. třídy nasazované na dálkové mezistátní vlaky EuroCity vybaveny elektrickými zásuvkami na 230 V. Zásuvek se tak dočkají i vozy Ampz(146) z první série, vyrobené konsorciem SGP Siemens a MSV Studénka na konci 90.let, kde dosud tato vymoženost chyběla. Mimoto dojde k repasu interiéru u pěti vozů Ampz první série, kdy dostanou také nová sedadla.

Ústí nad Orlicí, foto: JakuzaPraha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.

nehody_a_mimoradnosti_uni, foto: MGOtrokovice — Nepříznivé povětrnostní podmínky opět způsobily omezení provozu na české železniční síti. Tentokrát se obětí stala moravská tepna mezi Přerovem a Břeclaví, kudy projíždějí například přímé vlaky mezi Varšavou a Vídní. Podle informací našeho zpravodaje na místě došlo mezi Tlumačovem a Otrokovicemi k pádu vedení vysokého napětí na troleje. Trať je neprůjezdná v obou směrech, první vlak zde v motorové trakci projede nejdříve za 40 minut.

21:15 - Zatímco se provoz na trati pomalu uklidnil, drážní odborníci zahájili vyšetřování. Dle jeho předběžných závěrů mohla k nehodě přispět i nedaleká výluka. „Museli jsme kvůli stavebním pracím vypnout přeložku z Hulína, takže okolí bylo napájené z ostatních stanic. Došlo tedy k přetížení vodiče, který se přepálil,“ vysvětlil mluvčí energetické společnosti E.ON Vladimír Vácha.

1 2 3 4 5 6 | Ältere Nachrichten »    
ŽelPage - Elektronisches Eisenbahnmagazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Anmeldenopen/close
 
 
  
 
Vergessenes Passwort   
Registrieren   
:. Aktuelle Zugposition CZopen/close
Aktuelle Zugposition CZ
 
:. Suchenopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info für Fotografenopen/close
Bedingungen zum Fotografieren
in der CZ

Sonne
geht auf um 06:02
geht unter um 20:01