..: ZelPage Reports :..

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, zajisté jste si někdy všimli, že některá fotka z jednoho místa se Vám líbí víc než jiná, ze stejného místa, ale s jiným vlakem, nebo v jinou roční dobu. Důvodů pro to může být několik a jedním z nich jsou barvy a dvě související věci – barevný kontrast a maskování. Tento díl fotoškoly bude určen spíše fotografům, kteří než vlaky fotí raději fleky, a kteří než na číslo fotí raději fotku na dojem. Také se tu nedozvíte univerzální rady, jak to jednoduše a vždy udělat lépe. Spíš než fotoškola to dnes bude fotozamyšlení.

Petr Holub, foto: Šotošturc Na závěr koncertu zpěvák představí kapelu a po něm basák nebo bubeník představí samotného zpěváka. Totiž, připadl mi ten úkol, abych navázal na seriál Petra Holuba. Samozřejmě, že autorská skromnost mu nedovolila a tak si dovoluji jeho tvorbu vypíchnout já. Když se řekne Petr Holub, vybaví se mi tři věci. Pára. Stromy. Tvůrčí pohled.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, v jednom z minulých dílů Fotoškoly nazvaném Zmenšování a zuby jsme si ukázali, jak lze využít vrstvy k tomu, abychom měli různé části obrazu různě doostřené, a přitom to tak nějak nebylo poznat. Vrstvy jako takové jsou mocný nástroj a dnes si ukážeme, jak pomocí nich můžeme mít na snímku, který jsme pořídili při zataženu, jak prokreslenou oblohu, tak přirozeně světlou krajinu. Dnešní článek je vlastně pokračováním a rozšířením článku Vrstvy a výpaly. V něm jsme si ukázali, jak udělat jemné přechody, např. na zakulacených čelech lokomotiv. Dnes to vezmeme trošku víc zostra. Doslova.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, na našem portálu se již sedm a půl roku s nepravidelnou pravidelností setkáváte s různými díly seriálu, který jsem nazval fotoškola. Ten uplně první, věnovaný flašce, byl dosti specifický a spíš takovým počinem, zda to bude mít smysl. Dále se objevovaly postupně další díly, buď úzce zaměřené na nějaký konkrétní problém, nebo naopak věnované obecněji nějakým základním principům. V každém z nich se snažím ukázat, že to lze dělat jinak, lépe. Dnešní díl fotoškoly by spadal do té části, která se nazývá fotoškola pro začátečníky, a vlastně by měl tomu miniseriálu předcházet.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, ondy jsem se zamyslel a napadlo mne, s čím asi tak mají autoři přispívající do galerie problémy a jaké funkce grafického softwaru neumí využívat. Přesně touto větou začíná jeden z předchozích dílů fotoškoly věnovaný výpalům. K jejich eliminaci se použily vrstvy a dnes si ukážeme, k čemu ještě jsou vrstvy dobré.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, máte před sebou čtvrtý díl miniseriálu o fotografování pro začátečníky. Na začátku jsme si probrali násvit a kompozici, rozdělenou na díly kompozice I. - objekty a kompozice II. - umístění vlaku. Tyto tři články byly vlastně o obecných zásadách fotografování vláčků (za ideálních podmínek, vhodných pro začátečníky, viz násvit), a teď přejdeme na práci s fotoaparátem. Budu vycházet z předpokladu, že aparát umí ruční nastavení clony, času a citlivosti iso. Úplné automaty nejsou pro začátečníka vhodné, protože není schopen nijak ovlivnit to, co ovlivnit chce, a například dosažení krátkého času je u plně automatických přístrojů třeba i na režim sport poněkud nesnadné a celé úsilí fotografa, byť vybaveného teorií a snahou, může jít vniveč. Nota bene když nejlevnější zrcadlovku lze pořídit do deseti tisíc a lepší kompaktní přístroj s manuálním nastavením i za polovic. Jako už tradičně, než se vrhnete na čtení tohoto dílu, doporučil bych si přečíst předchozí díly. Odkazy jsem uvedl již dříve v tomto odstavci, nebo jsou v seznamu na konci článku.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, máte před sebou třetí díl miniseriálu o fotografování pro začátečníky. V předchozím dílu jsme si ukázali, jak do kompozice mohou vstupovat další objekty na scéně, dnes si povíme, kam neumisťovat vlak v rámci kompozice. Pokud je toto první článek tohoto miniseriálu, který se Vám dostal do rukou, vřele doporučuji si nejprve přečíst úvodní článek, první díl věnovaný násvitu a především druhý díl, věnovaný kompozici. Toto je totiž sice volnější, ale přeci jen na předchozí díl úzce navazující pokračování.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, máte před sebou druhý díl miniseriálu o fotografování pro začátečníky. Po úvodním článku a prvním díle, věnovaném násvitu, se dnes podíváme na kompozici. Neprobereme toto téma celé najednou, ale zaměříme se na prvky, které do fotografie vstupují a, jak si záhy ukážeme na příkladech, mohou často překážet. Pokud je toto první díl tohoto seriálu, který se Vám dostal do ruky, důrazně doporučuji si přečíst úvodní článek a jeho první díl. Toto je totiž sice volnější, ale přeci jen na předchozí díl navazující pokračování.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, toto je první článek miniseriálu, věnovaný násvitu. Než se pustíte do čtení, přečtěte si laskavě ÚVODNÍ ČLÁNEK. Možná v něm najdete odpovědi na některé otázky. Pokud jste tak již učinili, směle do toho! Na konci každého dílu pak najdete shrnutí použitých odborných i slangových výrazů s jejich vysvětlivkami.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, je to dva roky, co jsme spustili projekt Šotošturc. Jedná se o sekci, kam se dávají fotky s nějakou "pěknou" vadou, jednak jako zpestření pro pokročilé fotografy, aby tyto vady našli, ale hlavně jako návod pro začátečníky, aby se z nich dokázali poučit a vyvarovat ještě před tím, než sami pokazí jinak zajímavý záběr tím, že se sami dopustí právě nějaké té zbytečné chyby. Sepsal jsem takový miniseriál, který se bude postupně zabývat těmi nejzávažnějšími a přitom nejzbytečnějšími chybami na fotkách v pořadí, jak vznikají. Začneme volbou místa, zohledníme násvit, ostatní objekty na fleku, ohnisko a pozici vlaku ve snímku, přejdeme k expozici a zakončíme editací.

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, seriál fotoškoly se doposud zabýval zpravidla problémy, na něž naráží velké množství fotografů a které se dají celkem snadno řešit, když víte jak na to. Dosavadní fotoškola byla vlastně přehlídkou kolumbových vejcí. Dnes si však ukážeme něco, co není apriori problém, s nímž by naši autoři bojovali, ale rozšíření možností. A stejně jako u všeho, i obsah dnešní lekce se dá aplikovat prakticky na cokoliv, i když největší užitek z něj budou mít modeláři.

Fotoškola - šotošturc Vážení přátelé, uživatelé galerie, je to už pár měsíců od doby, kdy jsme začli s projektem Šotošturc. Nyní mi dovolte, abych především začínajícím vysvětlil, k čemu celý ten projekt slouží. Od začátku se nám povedlo dát dohromady sbírku 19 fotek, které ilustrují různé pravidelné a o to zbytečnější prohřešky a chyby nejen začínajících autorů. Sice jsem původně chtěl počkat na toto shrnutí až s kulatější dvacítkou fotek, ale dnešní nahlédnutí na stůl mi připomenulo, že taky mám jen jedny nervy a pět měsíců od první šturcové fotky se zbytečně uříznutou soupravou zamítat další a další mi v kontextu celé věci přijde jako zhůvěřilost.

ŽelPage na konci roku ve zprávách i galerii připravuje vždy něco nezvyklého. Letos jsme si pro Vás v galerii připravili kvíz.

Fotoškola - šotošturc Vážení přátelé, uživatelé galerie, zajisté jste si všimli, že poslední právě zobrazená fotografie v galerii poněkud ne zcela odpovídá standardům, na nichž galerie stojí. Není to samo sebou.

Po myriádě nepovedených fotek, u nichž správci do nekonečna popisují v podstatě stále ty samé výtky, a několika dílech fotoškoly jsme se rozhodli přistoupit k dalšímu kroku. Každou neděli v pravé poledne dostanete k obědu nějakou lahůdku. První kousky budou uměle vytvořené, resp. vybírané z tvorby správců, nicméně v další etapě bychom rádi vybírali přímo díla samotných autorů, kteří nám je vkládají takříkajíc na stůl. Oč jde? Právě o ty notorické zbytečné závady na fotkách.

Brejle, foto: Chary Vážení přátelé, uživatelé fotogalerie,
jistě nemálu z Vás neuniklo, že posledních deset dní se neslo v duchu sice ne jedné jediné řady, ale řekněme jedné legendy. Tou je brejlovec, zastoupený téměř všemi řadami, na něž si lze vzpomenout — 750, 752, 752.6, 753, 753.7, 754, 755, 756. Chyběl nám jen slovenský prototyp 755 a zástupce řady DE520 vyvezené do Itálie. Zato se nám do řady 750 propašoval i druhý prototyp řady 754, stroj s číselm 750.410. Bohužel se nám nepodařilo sehnat fotografii dalšího prototypu, bertovce 752.001, nicméně tento se stal součástí přehlídky alespoň jako model. Dovolte tedy, abych alespoň v krátkosti shrnul tu záplavu fotek „jednoho stroje“, z níž někteří již byli unaveni, a jiní provolávali „víc, víc“.

1 2 3 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2016 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
» Add a new link
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 04:54
sets at 21:15

meteo meteo
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek Chotěboř slavila 145 let dráhy
Je sobota 18. června 2016, 8 hodin, rychlík 975 Jan Blažej Santini mě spolu s dávným kolegou od dráhy Lubošem přiváží do stanice Havlíčkův Brod. Nad nádražní budovou stoupá hustý černý dým. My však víme, ...

Poslední příspěvek Železničná trať Čelákovice – Mochov
Trať Čelákovice – Mochov, vedená v cestovnom poriadku pod číslom 233, je so svojou dĺžkou necelých štyroch kilometrov nenápadnou lokálkou v Strednom Polabí. Prvý pohľad súčasníka može zvádzať k tomu, že ...

Poslední příspěvek Svezte se parním vlakem Českým rájem!
Jako v minulých letech, tak i letos jsme pro vás připravili prázdninové jízdy zvláštních parních vlaků Českým rájem. Věříme, že jízda vám určitě přinese mnoho nezapomenutelných zážitků z návštěvy tohoto ...