..: Aktuality a články - Chorvatsko :..

2 062.108 + 2 062 xxx, Drniš-Žitnič, foto: zderem Záhřeb — Ministerstvo námořnictví, dopravy a infrastruktury Chorvatska vyzvalo 8. ledna zájemce k předložení nabídky na restrukturalizaci chorvatského nákladního železničního dopravce HŽ Cargo. Nabídky podalo sedm společností: DEAL; společně chorvatské fondy Nexus Private Equiti Partneri, Quaestus Private Equity a Đuro Đaković Holding, dále pak AT Kearney; Rail Cargo Austria; DB International; SC Grup Feroviar Roman a Advanced World Transport (AWT). Ministerstvo se již seznámilo s předloženými nabídkami a zve jednotlivé uchazeče, aby podrobněji představili své plány s HŽ Cargo. Záměrem je seznam redukovat. Postupující do užšího výběru pak budou mít možnost se důkladně seznámit s finančním stavem HŽ Cargo. Přesto, že si stát hodlá ponechat pouze 25% majetkový podíl, v rozhodovacích pravomocech by si přál zachovat rovnost – tedy poměr 50:50.

koncar_emu_a, foto: koncarZáhřeb — Chorvatský osobní dopravce HŽ–Putnički prijevoz podepsal 2. 11. 2009 se společnostmi Končar a TŽV Gredelj smlouvy na výrobu celkem tří prototypů nízkopodlažních jednotek pro příměstskou a regionální dopravu. V zájmu zlepšení regionální dopravy zařadily HŽ do obchodního plánu na období 2009 – 2015 pořízení celkem 92 nových souprav. Pro ověření nasazení moderní trakce, prozkoumání jejích dopadů na infrastrukturu, seznámení personálu s jejich údržbou a získání ohlasů cestujících zadaly HŽ domácím výrobcům stavbu prototypů pro každý ze tří požadovaných typů vlaků.

koncar_emu_a, foto: koncar Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.

Jadran, Odb.Lučební, foto: Duhy ZáhřebPáteční tragická nehoda expresu v Chorvatsku má přímý vliv i na české cestující. Na jednokolejné trati ze Záhřebu do Splitu stále trvá v místě nehody výluka a provoz vlaků je omezen. Toto omezení se týká i rychlíku Jadran jedoucího z Prahy do Splitu a zpět. Autovlak Jadran končí mimořádně svoji jízdu v Záhřebu, odkud cestující mohou využít náhradní vlak a autobus. Cestující, kteří vzali s sebou na cesty i svoje auto, musí ze Záhřebu dále pokračovat po vlastní ose.

logo chorvatských železnicRudin — V jižním Chorvatsku pokračuje vyšetřování pátečního vykolejení expresu, které si vyžádalo 6 obětí a 55 zraněných. Naklápěcí motorová jednotka řady 7123 státního dopravce HŽ v pátek ve 12:08 ve vysoké rychlosti sjela z jednokolejné trati v náročném horském terénu nedaleko obce Rudin v okrese Kaštela, asi 20 km severozápadně od Splitu. První vůz jednotky se vlivem nehody rozlomil. Po příjezdu záchranářů navíc na stejném místě vykolejila rychle jedoucí drezína, která byla původně vyslána na pomoc při záchranných pracích. Zatímco vyšetřovatelé dále zkoumají místo nehody a zajišťují důkazy, přinesla chorvatská státní televize informaci, že pravděpodobnou příčinou neštěstí je neopatrnost při dřívějším postřiku pražců, který měl svršek ochránit před vlivem vysokých teplot.

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Ilustrační obrázekČesko – Stejně jako v předešlých letech i letos budou moci cestující již zanedlouho využít sezónního rychlíku Jadran, který spojí Českou republiku s turisticky oblíbeným a vyhledávaným Chorvatskem. K pobřeží Jaderského moře vlak letos poprvé vyrazí 20. června. Jak je již tradicí, ve vlaku bude kromě lehátkových, lůžkových a oddílových vozů druhé třídy řazen i speciální vagon pro přepravu automobilů. Jadran bude z důvodu stavebních prací ve stanici Kolín veden odklonem po trati 231 přes Lysou nad Labem. Z Prahy bude odjíždět vždy v 7:47. Z Kolína bude pokračovat dále po své trase, tj. přes Kutnou Horu a Havlíčkův Brod do Brna, kam by měl dle jízdního řádu přijíždět v 11:34. Dle mluvčího drah Ondřeje Kubaly je však tento sezónní vlak do chorvatské Dalmácie v prvních dnech vyprodán. Jeho provoz pak bude ukončen 5. září.

Chorvatský Split /UNESCO/, zdroj: Hrvatska turistička zajednicaPraha - Každoročně v červnu zahajují svůj provoz sezonní vlaky do přímořských středisek. V letní sezoně 2007 bude obnoveno přímé vlakové spojení rychlíkem Jadran na trase Praha - Split. Tento vlak se na svou cestu poprvé vydá v pátek 22.6.2007 a bude jezdit denně. V lůžkovém voze bude možné cestovat na trase Praha - Burgas od 7.6.2007 v úterý, čtvrtek a sobotu. Mezi Prahou a Varnou bude možné cestovat v lůžkovém nebo lehátkovém voze od 8.6.2007 v pátek. Od 6.6.2007 bude jezdit vždy ve středu a pátek lehátkový vůz Praha - Thessaloniki.

18.4.2007 - 11:00 - Předprodej lůžek a lehátek na rychlík Jadran

Ilustrační fotoPraha - Již nyní je možné v předprodeji zakoupit jízdní doklady na rychlík Jadran, který bude jezdit na trase Praha – Split a zpět. Místa do vlaku, stejně jako lůžkové a lehátkové lístky, lze zakoupit již na všechny odjezdy vlaku z Prahy i ze Splitu, prodej míst pro automobily je t.č. možný pouze pro cesty z Prahy. Rychlík Jadran jede denně od 22.6. do 7.9.2007, ubytovací servis v lůžkových a lehátkových vozech a prodej občerstvení zajišťují JLV.

zdroj: Tisková zpráva JLV

Ilustrační obrázekPraha - Za 5 měsíců, v pátek 22.6.2007, odjede poprvé v letošním roce z pražského hlavního nádraží sezónní spoj R 1203 Jadran, který bude zajišťovat spolu s R 1202 Jadran v opačném směru přímé vlakové spojení České republiky s Chorvatskem v průběhu letní sezóny. Rychlík Jadran nebude přepravovat jen cestující, ale i osobní automobily, motocykly nebo jízdní kola. Během cesty budou moci využít cestující služeb ubytovacích vozů (lůžkové a lehátkové), nikoliv však vozu jídelního.

Naše čtvrtá cesta Evropou po železnici nás zanese sice do země, která je hojně navštěvována Čechy, ovšem město, o kterém tato pozvánka pojednává, je ve stínu riviér u Jaderského moře. Měna: Kuna (3,92 CZK = 1 HRK)
Počet obyvatel: 780.000

Jadran ExpresČeské dráhy - Oblíbený letní autovlak Jadran Expres jezdící v letní sezóně na trase Praha – Brno – Split letos přepravil 5 602 cestujících a 795 aut a motocyklů. Čtrnáct párů vlaků o deseti až jedenácti vozech tak bylo obsazeno v průměru ze 68 procent, některé ze spojů pak byly vytíženy prakticky na 100 procent.

Na přelomu dubna a května jsme uskutečnili cestu na Balkán. S jízdenkami Eurodomino SŽ jsme tak mohli projet téměř celou zemi a navíc jsme zavítali dvakrát i do sousedního Chorvatska a Rakouska.

15.6.2005 - 23:26 - Jadran Expres vyjíždí za sluncem .

Jadran Expres Praha - Již v pátek 17. června vyjede první letošní JADRAN EXPRESS do Chorvatska. Na trase Praha – Brno – Split a zpět bude vlak jezdit od 17. června do 17. září 2005.
Mimořádný vlak s ubytovacími vozy, vozy 2.třídy, jídelním vozem a speciálními vozy na přepravu automobilů bude odjíždět každý pátek v 10.35 hodin z Prahy hl.n. do Splitu, kam dorazí následující den po deváté hodině. Vlak zastavuje dále ve stanicích Pardubice hl.n., Česká Třebová, Brno hl.n. a Břeclav. Přeprava automobilů do Chorvatska tímto vlakem je možná ze stanic Praha hl.n. a Brno hl.n. Pro návrat rekreantů odjíždí vlak ze Splitu vždy v sobotu po 17 hodině a do Prahy hl.n. dorazí v neděli okolo 16 hodiny. Poslední spoj od Jadranu přijíždí do Prahy 18. září.
Nádraží ve Splitu leží přímo v centru města u přístaviště, odkud se můžete odpočatí vydat dál za oblíbenými dovolenkovými cíli.

Zdroj : www.cd.cz

6.4.2005 - 22:03 - ŽSS nevypraví letos autovlak do Splitu

autovlakBratislava - V uplynulých 3 letech jezdil v letní sezoně přímý charterový vlak s možností přepravy automobilů do chorvatského Splitu. Při vyjednávání o vlaku do Splitu vznikl problém na chorvatské straně. Chorvatské železnice změnily model fungování spoje a rapidně zvýšily ceny za přepravu po chorvatském území. Pokud by ŽSS přistoupily na dané podmínky, stála by zpáteční jízdenka jednu osobu víc než 4.000 Sk. V loňském roce stála základní zpáteční jízdenka 1.980 Sk. V letošním roce tento vlak nevyjede, ale ŽSS již jednají o možnosti spojení v příštím roce, neboť ohlas cestujících i vytíženost spoje byly pozitivní. Uvažuje se o trase přes Maďarsko, ale i přes Rakousko.
ČD vypraví charterový vlak do Splitu i letos, trasu z Prahy do Splitu pojede Jadran Express 14x, první jízda z Prahy je 17.6.2005. Novinkou je převedení zajištění vlaku z CK ČD jdoucí do dceřinné společnosti přímo na O16 GŘ.

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:17
zapadá v 16:16

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Medzi Košicami a Prešovom bude premávať Mikulášsky vlak
Svätý Mikuláš opäť raz vyrazí na svoju púť vlakom. Už v sobotu 2. decembra 2017 tak na trati medzi Košicami a Prešovom budete mocť zazrieť nielen populárne historické motoráky Magdu a Ľubku, ale aj samotného ...

Poslední příspěvek Hromadná doprava ve městě Vinnica
Bezmála čtyřsettisícovým městem zhruba uprostřed Ukrajiny se prohánějí tramvaje i trolejbusy, a na rozdíl od jiných měst na východě tu můžeme mluvit o rozvoji hromadné dopravy. Nejen díky vozovému parku ...

Poslední příspěvek Elektrické lokomotivy na našich kolejích: řada 199
Stejně jako dvouzdrojové adélyřady 799 v České republice, ani akumulátorová kinderkařady 199 na Slovensku nejsou 'civilnímu' občanstvu příliš známa, protože na ně může běžně narazit jen při akci pro veřejnost, ...