..: Články - Spojené království :..

Birmingham New St., foto: Hugh Llewelyn Birmingham — West Midlands je anglické metropolitní hrabství ve středozápadní Anglii. Největším městem je Birmingham, v hrabství žije přes 2,8 milionu lidí. S novým jízdním řádem od 10. prosince 2017 ale v lokalitě začal poskytovat své služby nový železniční dopravce West Midlands Trains. Jedná se o společný podnik vlastněný nizozemskou společností Abelio a japonskými společnostmi Mitsui a East Japan Railway Company (JR East). West Midlands Trains (WMT) převezme trasy, které doteď provozovala společnost London Midlands – vlastněná společností Govia (konsorcium GoAhead a francouzského Keolis), která provozovala železniční dopravu v dané lokalitě od roku 2007. Ve výběrovém řízení ale nebyla úspěšná, a držitelům předplacených jízdenek musí na kompenzacích vyplatit odškodnění ve výši 7 milionů liber šterlinků. Kromě lokálních tras ve West Midlands přebírá WMT trasy z Londýna (Euston) do Crewe, z Liverpoolu do Birminghamu. Franšíza je uzavřena do března 2026.

Caledonian Sleeper At Corrour Station -  the highest mainline railway station in the UK, foto: Andrew Hook — Caledonian Sleeper je souhrnné označení pro noční vlaky mezi Londýnem a Skotskem (obdobně jako třeba Metropolitan, které zavádí České dráhy pro vlaky mezi Prahou a Budapeští). Je to jedna ze dvou nočních linek, které nabízejí noční jízdy cestujícím po Velké Británii. Tou druhou je linka z Londýna do Penzance. Cestující do Skotska mají k dispozici dva spoje. Ten dřívější – Highland Sleeper – se v Edinburghu rozdělí na tři části a každá z nich pokračuje samostatně do Invernessu, Aberdeenu a města Fort William. O něco později odjíždí z Londýna Lowland Sleeper, který se rozdělí na nádraží Carstairs a jedna jeho část skončí v Glasgow a druhá v Edinburghu. Cestovat osmivozovými soupravami můžete od neděle do pátku.

AT300, foto: Hitachi Londýn — Společnost Hitachi Rail Europe v březnu 2015 oznámila, že do roku 2019 dodá 29 bimodálních vlaků AT300 (s duálním elektrickým a dieselovým pohonem) pro společnost FirstGroup. Soupravy předpokládá First Great Western nasadit na linky vyjíždějící z londýnského nádraží Paddington do měst Plymouth a Penzance. Nové vlaky by měly nahradit 40 let staré vysokorychlostní vlaky Intercity 125 na klíčové trase na jihozápadě Británie. Objednáno bylo sedm devítivozových souprav a 22 pětivozových souprav, které mohou být provozovány i spojené jako desetivozová souprava. Ve smlouvě se počítá s opcí na dalších 30 souprav.

Jednotka 170453 společnosti First ScotRail na stanici Waverley Station v Edinburghu, foto: Ad Meskens Edinburgh — Zlepšení železniční dopravy řeší program EGIP, který má přispět k dlouhodobé ekonomické udržitelnosti Skotska. Na přípravu a realizaci programu byla původně vyčleněna 1 miliarda liber šterlinků, po redukcích se zatím hovoří o 650 milionech liber. Zlepšení by se mělo dotknout všech tras mezi Edinburghem a Glasgow. Jestliže je dnes vypravováno pět až šest spojů za hodinu s dobou jízdy kolem 50 minut, v budoucnu po elektrizaci tratí by mohlo být v jízdním řádu ve špičkách nabízeno až 13 spojů za hodinu a jízdní doby na úseku cca 67 km (42 mil) by se mohly zkrátit na 35 minut. Přesto, že program byl představen veřejnosti v roce 2011, na jeho přípravě se pracovalo již od roku 2007. Realizace byla naplánována na období 2012 až 2016, ale program nabírá zpoždění. Jako reálný termín úplného dokončení se jeví rok 2022, zaznívají hlasy, které jej zpochybňují a uvažují o roce 2024. Realizaci zajišťuje Network Rail. Jedním z dílčích kroků je i to, že do konce roku 2013 na všech spojích mezi oběma největšími skotskými městy budou cestující mít možnost využít připojení wifi.

Vlak dopravce Freightliner při dopravě uhlí, foto: Mr B Wilder Londýn — Britská společnost Freightliner, poskytující svým klientům intermodální dopravu, se opět více rozšířila po Evropě. Od společnosti ERS Railways, která byla klíčovým nákladním dopravcem v Nizozemsku, Německu, Švýcarsku a Itálii, převzala služby pro zákazníky Maersk Line. Finanční podrobnosti transakce nebyly zveřejněny. Obě společnosti, Freightliner ve Spojeném království a ERS na kontinentální Evropě, jsou poskytovateli služeb Maersk Line po více než 15 let. Tento vztah je posílen smlouvami, které má ERS uzavřeny s Maersk Line a které jsou součástí akvizice.

Lokomotiva společnosti Eurotunnel, foto: Groupe Eurotunnel Paříž — Společnost Eurotunnel, která zajišťuje provoz v tunelu spojujícím Spojené království s Francií, se rozhodla po dobu jednoho roku finančně podpořit dopravce, aby v maximální možné míře využívali tunelu pod Lamanšským průlivem k přepravě nákladů. Přeprava nákladů v poslední době klesá. Vrcholu dosáhla v roce 1998, kdy se přepravilo 3,1 miliónu tun, v loňském roce to ale bylo jen 1,23 miliónu tun, což je oproti předchozímu roku další pokles o 7 %. Prognózy ale přitom počítají s přepravou až 10 miliónů tun zboží v roce 2030, převažovat by měla intermodální doprava (až 90 %). Společnost Eurotunnel již v minulosti představila několik opatření – Open Access, evropské standardy interoperability – TSI. Nyní spouští projekt ETICA1, systém finanční podpory pro železniční operátory.

Trolejové vedení na trati 010 u Pardubic, foto: Matouš Danielka Komentář — Číst v novinách nebo na internetu o tom, že zase někdo na železnici ukradl kabel, který buď něco napájel, nebo sloužil zabezpečovacímu zařízení, je v poslední době už tak běžné, že většina seriózních deníků o tom už ani nepíše. Zbývá to zpravidla na krátké zprávičky v regionálních občasnících. Donedávna jsem si myslel, že krádeže kabelů a jiných kovových věcí jsou specifickým problémem Česka (nebo možná Československa, tedy Česka a Slovenska), ale při přípravě aktualit jsem narazil na zprávu, že se s podobnými problémy potýkají třeba i v Norsku, kde bych takové přestupky proti zákonu neočekával. Tak jsem začal pátrat dál a z webu se na mne vysypala obrovská spousta odkazů – a to jsem hledání strýčku Gůglovi zadal jen v angličtině. Kdybych asi zkusil dotazy i v jiných jazycích, byla by ta množina určitě ještě větší. Místo aktuality jsem se tedy raději pustil do psaní komentáře.

Virgin Trains - Super Voyager, Glasgow, foto: Adambro Londýn — Spojnice Londýna a Glasgow přes Birmingham, Manchester a Liverpool, označovaná jako West Coast Main Line (WCML), se díky iniciativě Network Rail (NR) dočká řady vylepšení. NR představil podrobnosti o řadě projektů, do který je připraven investovat 40 milionů liber šterlinků (v přepočtu zhruba 1,2 miliardy korun). Některé z projektů jsou už v běhu. Cílem investic je třeba zajištění bezpečnosti trakčního vedení výstavbou nového oplocení nebo snížení zpoždění vlaků způsobené vandalismem. Na trati je již delší dobu maximální provozní rychlost 100 až 125 mil/h (160 až 200 km/h), současné úpravy ji ale nezvýší.

stanice Abbey Wood - vizualizace, foto: Crossrail Londýn — Britská železniční společnost Crossrail představila počátkem července veřejnosti projekt nové stanice Abbey Wood. Nechybělo ani veřejné slyšení, při kterém měli možnost se s návrhem řešení seznámit i občané a klást zástupcům investora dotazy týkající se stavby. Nyní mají projekt k projednání okresy Borough a Greenwich. Stanice Abbey Wood bude nová konečná pro vlaky na jihovýchodě Londýna. Crossrail se pustil do mohutné výstavby – jeho projekt by měl v roce 2018 propojit 37 stanic – Maidenhead na západě, s odbočkou na letiště Heathrow, s Canary Wharf (Docklands), Abbey Wood a Shenfieldem na východě. Projekt za 16 miliard liber šterlinků, který o 10 % zvýši kapacitu sítě v Londýně, je natolik zajímavý, že se k němu na ŽelPage určitě vrátíme. Ale začněme u stanice Abbey Wood – má zvláštní postavení: abecedně je to první stanice ve Velké Británii. (A těm, kdo mají rádi Beatles, se vybaví Abbey Road.)

Vizualizace, foto: Siemens Londýn — Ministerstvo dopravy po pěti letech nabídkového řízení konečně oznámilo, že byla uzavřena dohoda ohledně dodávky nových souprav pro Thameslink s konsorciem Siemens. Kromě smluvních partnerů – Siemens a Cross London Trains – jsou na dodávce zainteresovány společnosti Siemens Project Ventures, Innisfree a 3i Infrastructure. Dodáno bude 1140 nových vozidel Desiro City, soupravy budou v osmivozovém nebo dvanáctivozovém provedení. Elektrické komponenty budou vyrobeny v továrně Siemensu v anglickém Hebburnu, vozy budou kompletovány v továrně v německém Krefeldu a testovány v Německu. První vlaky by měly být dodány v prosinci 2015, poslední pak do konce roku 2018. Pro Siemens je to historicky největší objednávka ze Spojeného království a řadí se mezi ty největší v celosvětovém měřítku. Součástí smlouvy je také dlouhodobá údržba ve dvou depech – Three Bridges a Hornsey. Hodnota uzavřeného kontraktu je 1,6 miliardy liber šterlinků.

Heathrow Express, Paddington, foto: Keith Edkinsem Londýn — Heathrow Express (HE), dceřiná společnost BAA (správce letiště Heathrow), zajišťuje přepravu cestujících mezi centrem Londýna (nádraží Paddington) s největším londýnským letištěm Heathrow. Nasazovány jsou soupravy řady 322, které mezi pátou hodinou ranní a půlnocí jezdí v patnáctiminutovém intervalu. První spoj vyjel 23. června 1998. Patnáct let provozu tedy stálo za to oslavit. Ve stanici Paddington začal pod rukama 15 cukrářů vyrůstat velký dort (1,5 x 2 x 4 m) ve tvaru vlakové soupravy. Cestující mohli pozorovat, jak postupně vniká, děti ho podrobněji zkoumaly. Cukráři během své práce použili přes 15 hlavních ingrediencí, základem bylo 80 plátů dortového piškotového korpusu – kdybyste je naskládali za sebe, byly by delší, než olympijský bazén. Na spojení se použilo přes 60 kg máslové polevy, 3 kg královské polevy a 200 kg fondánu. Na zdobení – zejména popisy, stěrače… – bylo použito přes 5 litrů čokolády. A nakonec jím byli pohoštěni i cestující. V době oslav platilo tři dny pro všechny cestující speciální výroční jízdné – cena byla symbolických 15 liber.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:53
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Krátke novinky z Číny (3)
Doba pokročila, posledné správy z Ríše stredu som čitateľom pripravil pred 4 mesiacmi, novinky pribúdajú, tak sa pozrime na tie miestne. Bude to zo všetkých oblastí koľajovej dopravy (dokonca koľajová ...

Poslední příspěvek Z lovu na „Vectrony“ ČD
Na rozdíl od některých let minulých nebyl začátek platnosti nového jízdního řádu našeho národního železničního dopravce tentokrát spojen s nasazením nových osobních vozů či jednotek, ale lokomotiv. Když ...

Poslední příspěvek Detské (pionierske) úzkorozchodné železnice v Maďarsku I: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
V prvej polovici 19. storočia žil v kaštieli u obce Nagycenk neďaleko mesto Sopron významný uhorský gróf a politik Széchenyi István, ktorý navrhol položiť základy železnice v Uhorsku.