..: Aktuality a články - Francie :..

Trasa LGV SEA, foto: RFF Tours — Rok 2017 bude znamenat zcela zásadní revoluci v dopravní obsluze nejen celého francouzského západu a jihozápadu, ale v širším kontextu téměř celé Francie včetně možného dopadu i na mezistátní provoz. V současné době probíhá ve Francii výstavba hned 4 vysokorychlostních tratí (Ligne à Grande Vitesse - LGV), které budou právě na počátku léta roku 2017 uvedeny do komerčního provozu. Již v roce 2016 na jaře bude možné díky druhé fázi LGV Est dojet z Paříže do Strasbourgu za 1 hodinu a 50 minut (zkrácení oproti dnešku o dalších 30 minut). Vše ostatní přijde v roce 2017, kdy budou uvedeny do provozu CNM de Nîmes et Montpellier, LGV Bretagne-Pays de la Loire a v neposlední řadě LGV Sud Europe Atlantique. Bude tak možné zkrátit cestu z Paříže do Bordeaux na pouhé 2 hodiny a 5 minut, což je oproti dnešku zlepšení řádově o hodinu. Nové možnosti se budou nabízet i pro transverzální směry, kdy bude možné trasu Strasbourg - Bordeaux (bez přestupu v Paříži) zvládnout i s několika mezilehlými zastávkami řádově za 5 hodin, což je zkrácení oproti dnešku o přibližně hodinu a půl.

TGV 2N2 na LGV Rhin-Rhône, foto: RFFMulhouse — Ve Francii byla po více než 5 letech výstavby a náročných testů do provozu uvedena nová vysokorychlostní trať LGV Rhin-Rhône. Ačkoliv bylo 11. prosince 2011 uvedeno do provozu pouze 140 km z celkových plánovaných 190 km, jedná se o historický milník, který změní vnímání železniční dopravy v jižním sektoru východní Francie, navíc s obrovským potenciálem pro budoucnost v širším mezinárodním kontextu. Od druhé prosincové neděle roku 2011 se radikálním způsobem mění jízdní řády v relacích Paris - Dijon - Mulhouse - Švýcarsko a Strasbourg - Mulhouse - Lyon - jižní Francie.

LAV Madrid - Barcelona - Figueras - Perpignan, foto: ADIFPaříž — Před více než rokem byla s velkou slávou dokončena mezistátní vysokorychlostní trať LGV Perpignan - Figueras, která byla jako vůbec první v Evropě stavěna s přispěním soukromého kapitálu. Investorské konsorcium TP Ferro získalo od Francie a Španělska 50letou koncesi na provozování této trati od roku 2009. Smysluplnost investice je ovšem podmíněna brzkým dokončením zbylého úseku do Barcelony, který umožní zajíždění přímých vlaků z Francie, neboť přechod souprav TGV na konvenční trať není možný z důvodu rozdílného rozchodu. Právě odevzdání posledního chybějícího úseku nejdelší vysokorychlostní tratě světa se ale protahuje, a tak padlo rozhodnutí vést, v rozporu s původním plánem, rychlé mezistátní spoje prozatím alespoň do katalánského města Figueras již od příštího GVD. Bez přestupu se cestující do Barcelony dostanou do 3 až 5 let.

Vesoul - Francouzský prezident Nicolas Sarkozy je v současné době pro své mnohdy odvážné a nekonvenční názory spojován snad se vším, co se v Evropě děje. Některé jeho návrhy se mohou zdát běžným lidem i mnohým ekonomům doslova šílené. To ale neplatí v oblasti infrastruktury. Rozvoj infrastruktury má jednoznačně pozitivní vliv na rozvoj regionů, sídel a zvyšování zaměstnanosti. A to si uvědomuje i francouzský prezident.

Bedous - Kdysi slavná trať, spojující Španělsko s Francií přes stanici Canfranc, položenou v nadmořské výšce 1195 m, upadla v 80. letech minulého století téměř v zapomnění. Osobní doprava v úseku Oloron-Sainte-Marie - Canfranc skončila v roce 1980 a o několik let později i doprava nákladní. Od té doby trať chátrá a místy připomíná džungli, některé části infrastruktury byly v průběhu času rovněž rozkradeny. Vyznačuje se četnými viadukty, tunely a sklony místy dosahujícími i 50 promile. Nejvyššího bodu, 1212 m nad mořem, trať dosahuje ve vrcholovém hraničním tunelu Somport, který má délku 7874 m. A ani okolní úseky, které zůstaly v provozu, neodpovídají parametrům 21. století.

La Rochelle - Prototyp Automotrice Grande Vitesse (AGV) od Alstomu, pokřtěný "Pégase", se nedávno objevil i na českých kolejích. Od května 2008 se totiž prohání po zkušebním okruhu ve Velimi, na němž se podrobuje zkouškám do 200 km/h. Jsou to poslední testy na okruhu před začátkem zkušebního provozu na běžné infrastruktuře RFF (Francie) a RFI (Itálie). Ve Francii bude na tamních LGV jezdit rychlostí 300 km/h, počátkem roku 2009 až 350 km/h a později i 400 km/h.

Ilustrační obrázekBelfort - Soukromá italská železniční společnost Nuovo Transporto Viaggiatori (NTV) objednala 25 souprav nové generace AGV (Automotrice a Grande Vitesse) za celkovou sumu 650 mil. EUR. Kontrakt zahrnuje i údržbu vlaků po dobu 30 let, která však není v této částce zahrnuta. Předpokládá ale opci na dalších 10 kusů. Podpisu smlouvy předcházelo udělení licence pro provozování osobní železniční dopravy společnosti NTV italským ministerstvem dopravy. Jedná se o první etapu projektu, který dovolí od roku 2011 konkurenci v italské vysokorychlostní dopravě.

Ilustrační obrázekDijon - Masivní investice do železniční infrastruktury ve Francii pokračují. Ve stínu dokončení 1.fáze LGV Est (LN6) se o pár desítek kilometrů jižně buduje již delší dobu jiné veledílo - LGV Rhin-Rhone, přesněji řečeno její východní větev. Podívejme se tedy na tuto stavbu podrobněji. Již v červenci 2006 byly zahájeny stavební práce na východní větvi této stavby, která má být uvedena do provozu v roce 2011 a spojí města Dijon a Mulhouse. Přesněji, počátek stavby leží u malé vesničky Genlis poblíž města Dijon a po 190 km končí v Lutterbachu na západním předměstí Mulhouse. Vybudování západní větve je zatím pouze ve stádiu úvah (horizont 2020-2025) a spojí Dijon s tratí LGV PSE (LN1) u města Montbard. Její jižní část, která by měla spojit Dijon s aglomerací města Lyon je také zatím pouze ve stádiu úvah, ale získala od Evropské komise prioritu z důvodu strategické polohy. Při konstrukci této jižní větve se počítá se smíšeným provozem nákladní a osobní dopravy tak, jak je to běžné například v Německu. V současné době v tomto směru Francii chybí rychlé a kapacitní spojení mezi severem země a Středozemním mořem, v širším kontextu potom schází i celé Evropě.

Ilustrační obrázekPaříž - Změna jízdního řádu se blíží - letos nastane v neděli 9.12.2007. Jako vždy přináší mnohé novinky, někdy dobré, jindy špatné. Z tohoto pohledu bude blížící se změna doslova revolucí při cestování mezi Německem a Francií. Revolucí, která výrazněji zvýší procentuální zastoupení železnice v dopravním proudu mezi Francií a Německem. Dovolí věci, které dříve zněly pouze jako z říše snů. Vše má původ v nové vysokorychlostní trati LGV Est mezi Vaires-sur-Marne a Baudrecourt, která byla uvedena do provozu již letos v červnu. Cestujícím byl po zrušení 3 párů přímých EC Frankfurt(Main) Hbf - Paris Est na této trase k dispozici pouze 1 pár přímých ICE. U dalších 2 spojů bylo nutno přestupovat ve stanici Saarbrücken Hbf. Slibovaná TGV na jižní lince zajíždělo pouze 2 krát denně do stanice Stuttgart Hbf. Důvod těchto nepříjemností byl prostý - nedostatek souprav vybavených trakcí a signalizací pro provoz na druhé straně hranice. Celý oběh v tomto období fungoval tak, že např. relaci Frankfurt(Main) Hbf - Paris Est točily celý den pouze 2 soupravy ICE 3 MF. DB si nemohla dovolit takový luxus, aby tyto jednotky zajížděly po celý den až do stanice Frankfurt(Main) Hbf, proto přednostně operovaly část relace po francouzském území. Podobný problém byl i s francouzskými jednotkami TGV POS na jižní lince. Zde navíc vstoupil do hry ještě fakt, že trať v úseku Stuttgart Hbf. - München Hbf. je vysoce saturována. I v novém GVD dojde k situaci kdy v tomto úseku pojedou za sebou v několikaminutovém odstupu TGV a ICE. To vše byly faktory, které doposud znemožňovaly využít výrazněji efektu nově vybudované LGV Est.

Ilustrační obrázekLondon - Již 14. listopadu 2007 se cestující mezi Paříží a Londýnem dočkají výrazné změny. Nejen že cesta mezi oběma městy zrychlí o 20 minut, ale změní se i konečná a výchozí stanice. Místo na nádraží London-Waterloo začnou vlaky Eurostar zajíždět na London-St Pancras. Je to díky nově zprovozněnému úseku VRT trati, tzv. High Speed 1 (HS1), mezi Ebbsfleet a London-St Pancras. Jedná se o poslední část vysokorychlostní trati na britském území, která je v převážné většině projektována na obvyklou rychlost 300 km/h. Celá HS1 od tunelu La Manche až po London St Pancras měří 109 km. Cestovního časy vlaků ES jedoucích mezi Paříží a Londýnem bez zastávky se zkrátí o plných dvacet minut na 2 hodiny a 15 minut. To ještě více zatraktivní tuto relaci oproti letecké dopravě, kdy již nebude fyzicky možné, aby cesta letadlem byla rychlejší než vlakem.

Ilustrační obrázekParis - Je tomu již více než 2 měsíce, co byla ve východní Francii uvedena první část nové LGV-Est (LN6). Jedná se o 301 km nové vysokorychlostní trati projektované s potenciálem na 350 km/h a v současnosti pojížděné 320 km/h. Díky tomuto gigantickému dílu se zkrátila cesta Paris - Strasbourg ze 4h00 na 2h20. Kilometrická vzdálenost mezi stanicemi Paris-Est a Strasbourg se tímto zkrátila z původních 503km na 451km. Pro další zvýšení efektu velké rychlosti bude třeba v následujících letech dobudovat 2. fázi této trati, která dále zkrátí cestovní čas mezi výše jmenovanými městy na 1h50.

Ilustrační obrázekBelfort - Prezidentka SNCF Anne-Marie Idrac včera oznámila, že společnost objedná 80 TGV Duplex s opcí na dalších 40 kusů. Odhadnutá cena zakázky je přes 3 miliardy €. V každém případě je třeba ještě vyčkat několik dní, než bude tento obrovský obchod oficiálně potvrzen oběma stranami.

Průchod LGV PyrenejemiPerpignan - Ve stínu jiných rozsáhlých projektů, především dlouho očekávanému uvedení do provozu LGV Est ve východní Francii v červnu letošního roku, probíhá v tichosti výstavba jiného důležitého díla. Jedná se výstavbu přeshraničního úseku vysokorychlostní trati mezi městy Perpignan ve Francii a Figueras ve Španělsku. Smlouva o výstavbě úseku byla podepsána ministry dopravy obou zemí, pány Gilles de Robien (F) a Fransisco Alvarez Cascos, v Madridu dne 17.2.2004.

Chateau-Thierry - Týden před Vánoci, v pondělí 18.12.2006, dosáhla na nové trati LGV-EST sériová jednotka TGV rychlosti 360,6 km/h. Stalo se tak mezi Chateau-Thierry a novou stanicí Meuse TGV v rámci testování na maximální rychlost 320 km/h (+ 10%), kterou zde budou vlaky od 10.6.2007 běžně jezdit.

TGV, DBNancy - Mezi 15.1. a 14.3.2007 pravděpodobně překročí vlak TGV-Est rychlostní rekord konvenční železnice o hodnotě 515,3 km/h, ze dne 18.5.1990, dosažený na trati Paris - Tours. Alstom, SNCF a RFF hodlají dosáhnout rychlosti 540 km/h a možná dokonce i 600 km/h, pokud to podmínky dovolí. Má se tak stát na trati LGV-Est v úseku mezi novými nádražími Meuse a Champagne.

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57