..: Artykuły - Švýcarsko :..

Ge 6/6 I Nr. 415 RhB, Muot - Bergün/Bravuogn, Švýcarsko, foto: Tomáš Kubovec Praha — Prázdniny jsou dobou výletů a dovolených a pro železniční nadšence obdobím poznávacích cest do zahraničí. Stálicí mezi cíli železničních nadšenců bezesporu je Švýcarsko, známé mj. svým propracovaným systémem horských drah, provázaných železničních linek a integrovaných tarifů napříč dopravními systémy veřejné dopravy. Agentura Swiss Tourism, která zemi u nás propaguje, připravila pro letošní rok fotosoutěž s pěti velmi atraktivními cenami pro výherce a s pro cestovatele poměrně nenáročným úkolem - vyfoťte selfie se švýcarským vlakem, publikujte s příslušným hashtagem #STSselfieCZ a sbírejte lajky. Kdo jich bude mít 13. září 2016 v 15.00 nejvíce, vyhrává.

Křest DVD o švýcarské dopravě, foto: CEDOPPraha — Dne 27. února proběhl na půdě Parlamentu ČR pod záštitou místopředsedy hospodářského výboru Karla Šidla a za účasti několika dalších poslanců a zástupců partnerů projektu ze SŽDC, Českých drah, SUDOPu, IKP a ROPIDu slavnostní křest pečlivě připravovaného DVD z produkce CEDOPu (Centrum pro efektivní dopravu), které mapuje principy úspěšné funkce systému veřejné dopravy ve Švýcarsku. Po slavnostních proslovech a prezentaci částí filmu následovala diskuse, která i s ohledem na zúčastněné auditorium akcentovala především dlouhodobou neudržitelnost současného stavu plánování infrastruktury, kdy jsou stavby, jejichž životní cyklus se počítá v desítkách let, předmětem politických rozhodnutí z roku na rok, a kdy i přes štědré období dostupnosti evropských dotací nejsme schopni efektivně realizovat kriticky důležité projekty z pohledu potřebné kapacity budoucího, ale i současného reálného provozu. Mnozí účastníci přislíbili, že film s potěšením zhlédnou a rádi využijí inspirace pro cíle dopravní politiky veřejné dopravy v ČR, kéž by tedy tato slova padla na úrodnou půdu.

Ilustrační obrázekKomerční sdělení - Muž, který mě očekává na peroně, mi podává oranžovou vestu s logem Švýcarských spolkových drah. Bez ní do vlaku nesmím nastoupit. Budu totiž pasažérem na lokomotivě. Očima strojvůdce poznám jednu z nejkrásnějších švýcarských tratí, legendární Gotthardskou dráhu, jež loni oslavila 125. narozeniny.

Mísilo se ve mně nadšení s obavami. Drážní úředníci mě varovali, že ačkoli mě svezou rádi, jinak než italsky si se strojvůdcem cestou z německy mluvícího Arth-Goldau do italsky hovořící Bellinzony určitě nepopovídám. Přičemž moje znalosti italštiny začínají a končí vlakovým hlášením "pressima fermata" čili "příští zastávka".

Ilustrační obrázekKomerční sdělení - Vlak je ve Švýcarsku - navzdory hornatému terénu - nejpřirozenějším způsobem dopravy. Už když do země přiletíte, zjistíte, že obě nejdůležitější letiště v zemi - Curych a Ženeva - mají vlastní nádraží. A když do vlaku nastoupíte, můžete si celkem dlouze vybírat, jakým způsobem si přejete cestovat.

Chcete-li až nadbytek místa pro nohy, široká (v některých vlacích dokonce v kůži vyvedená) křesla a méně spolucestujících, zvolte první třídu. Stačí-li vám prostě jen čisté, klimatizované prostředí a obyčejná čalouněná sedadla, jeďte druhou třídou. I když bývá plná, místo k sezení najdete.

   
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 06:04
zachodzi o 20:00