..: Aktualitások és cikkek - Slovensko (celé) :..

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč Praha/Košice — Boj o získání konkurenční výhody při provozování vlaků do Košic se vyostřuje. Zatímco České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se dohodly na společném provozu vlaků SC Pendolino na lince Praha – Košice a chtějí tak nalákat cestující na rychlé spojení hlavního města ČR s východem Slovenska, tak další ze soukromých dopravců, RegioJet Radima Jančury, má pravděpodobně také své eso v rukávu. Potvrzený je start dvou párů vlaků do Košic již v polovině října. Konkrétně by se mělo jednat o spoje IC 1003, EC 1006, IC 1010 a také EC 1011.

362.003 v čele EC 275 Slovan, 11.12.2011, foto: Vojtěch KudláčBratislava — Slovenský štátny dopravca od 1. júla zaviedol vo vlakoch EuroCity medzi Slovenskom a Českou republikou doplnkové služby pre cestujúcich v prvej triede. Poskytovaný servis je takmer totožný so servisom, ktorý v EC vlakoch poskytujú České dráhy: cestujúci v 1. triede po kontrole cestovných lístkov na území Slovenska dostanú od vlakvedúceho bezplatne noviny a pollitrovú fľašu vody. Na rozdiel od vlakov InterCity v tomto prípade ZSSK neposkytuje na výber čaj ani kávu - tie si cestujúci môže naďalej len zakúpiť v jedálenskom vozni alebo z minibaru.

Odjezd vlaku RJ z pražského Smíchova, foto: Aleš Petrovský Praha/Brno — Soukromí dopravci RegioJet a LEO Express v minulých měsících oznámili zájem o provoz na Slovensku. LEO Express si však stále není jistý, zdali vstoupí na trh ve spolupráci se ZSSK, nebo jako přímý konkurent, což podtrhují i slova Petry Valentové, tiskové mluvčí LE: „Stále platí dvě varianty vstupu na trh, a to buďto v kooperaci se ZSSK nebo na vlastní komerční riziko.“ A to i přes fakt, že ZSSK v této souvislosti začátkem června zaujala poměrně jasné negativní stanovisko. Oproti tomu RegioJet se v současné době vymezuje vůči ZSSK jako jasný konkurent s již avizovanou agresivní cenovou strategií (Bratislava — Košice od 10 €). Po řadě spekulací z různých zdrojů dostává jasnější obrysy i hnací vozidlo pro vedení vlaků RegioJetu na Slovensku. Petra Nováková, tisková mluvčí Student Agency a RegioJetu, oficiálně potvrdila, že: „…pro žluté vlaky RegioJet na Slovensku plánujeme používat elektrické lokomotivy Bombardier Traxx.“ Níže v článku naleznete výtah jízdního řádu vlaků RJ z návrhu grafikonu vedení vlaků ŽSR pro rok 2015.

362.005, Liptovská Teplá - Liptovské Vlachy, foto: Duhy Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko aj tento rok posilní dopravu na najväčší slovenský festival Bažant Pohoda, ktorý sa každoročne koná na letisku v Trenčíne, o mimoriadne spoje z Bratislavy a Košíc. Mimoriadne vlaky budú odchádzať vo štvrtok 10. júla z Bratislavy (12.02) a Košíc (7.15), pričom cestujúcich späť z festivalu odvezú v nedelu 13. júla okolo obeda (odchody z Trenčína o 11.30 do Bratislavy a 12.05 do Košíc). Medzi trenčianskou železničnou stanicou a letiskom bude po celú dobu trvania festivalu premávať kyvadlová doprava, ktorá bude v čase príchodu a odchodu týchto mimoriadnych vlakov posilnená. Vlaky zastavia v staniciach Bratislava hl.st. a Trnava, resp. Košice, Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Liptovský Mikuláš a Ružomberok.

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

ZSSK Bdmpeer 203 (exteriér), CRD 2014, foto: Josef Petrák Ostrava — Slovenský výrobce kolejových vozidel ŽOS Vrútky představil na veletrhu Czech Raildays 2014 nový model vozu pro dálkové vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko. Řada Bdmpeer staví na konceptu velkoprostorových vozů druhé třídy Bmpeer, nasazovaných na rychlících a vlacích InterCity/EuroCity z domovských stanic Bratislava, Košice a Žilina. Oproti padesátce předchozích vagonů obdobné řady je zde ale hlavním rozdílem dvojice zařízení pro ukotvení tří jízdních kol v obou krajních částech hlavního salonu. Zároveň je interiér nově rozdělen na čtvrtiny pomocí dvou skleněných přepážek s posuvnými dveřmi. Série deseti kusů nové řady byla pořízena díky uplatnění opce z roku 2010. Vagon celkem pojme 76 sedících cestujících a šest kol. Maximální cestovní rychlost činí 160 km/h.

350.003 na IC 405 pri Štrbe, 16.8.2009, foto: Bea ŽeltvayováBratislava — Druhá zmena cestovného poriadku prinesie od 15. júna aj zmeny týkajúce sa komerčných vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko. Doterajší posilový Ex 1502 Chopok bude nahradený dotovaným rýchlikom, naopak pribudne piatkový a nedeľný vlak kategórie InterCity na trase Bratislava - Prešov - Humenné. Zároveň sa chystá zmena obmedzení jazdy niektorých IC vlakov počas víkendov a zavedenie nových komerčných názvov. Zároveň ale ZSSK plánuje ukončenie prevádzky nadväzujúcich autobusových spojov medzi Trnavou a Nitrou.

Barónka pod Lomnickým Štítom, apríl 2009, foto: Bea ŽeltvayováBratislava  — Podobne ako po minulé roky, aj toto leto ponúkne slovenský národný železničný dopravca zvýhodnené sieťové lístky pre držiteľov jeho vernostných kariet a študentských preukazov. Univerzálny lístok Slovak platí vždy 31 dní, najviac však do 31. augusta 2014 (lístok zakúpený po 1. auguste bude mať skrátenú platnosť) na neobmedzené cestovanie vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko, pričom použitie vlakov EuroCity je bez príplatku. Do vlakov InterCity si však bude nutné zakúpiť rezerváciu, pričom dopravca zatiaľ nezverejnil detaily týkajúce sa jej ceny.

16.5.2014 - 17:34 - Staré vozy řady Bdt pro ZSSK zmodernizuje ŽOS Trnava

Výstražná samolepka, upozornění na vypadnutí, Bdtee ZSSK, foto: Georgo Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) před nedávnem vyhlásila veřejnou soutěž na modernizaci až 30 vozů řady Bdt. Ze dvou nabídek pak vyhrála ta, kterou podala společnost ŽOS Trnava. Ta zvítězila s nabídkou, že všech 30 vozů zmodernizuje za částku 23.106.840 eur (633,6 milionů korun), což byla mírně menší částka, než původně předpokládaných 23,9 milionů eur. Smlouva počítá s modernizací nejdříve pouze jednoho vozu a následnou opcí na 29 dalších. Vozy budou po rekonstrukci podobné řadě Bdgteer ZSSK — velkoprostorové, klimatizované, s prostorem pro jízdní kola a oddílem pro vlakvedoucího. Modernizace má být spolufinancovaná z kohezního fondu EU.

Zdroj: TED Europa

R 420 Excelsior na trati Žilina - Košice, foto: JohníkPraha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.

861.001-6, Štrba zastávka - Štrba, foto: Matej Jurík Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v pozvolné obnově svého vozového parku, a tak se cestující v regionálních vlacích mohou těšit na nové motorové jednotky. Ty by měly být nasazeny mezi Humenným a Prešovem, Nitrou a Leopoldovem či Košicemi a Kechnecom, pokud zde dojde k obnovení regionální osobní dopravy. ZSSK uspořádala elektronickou aukci, ve které se sešli dva účastníci – Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz a domácí ŽOS Vrútky. Přesto, že vyhlašovatel původně kalkuloval s cenou až 90 miliónů eur za 20 jednotek, výsledek aukce pro něj byl potěšující. Jedna jednotka z vrútecké žosky vyjde na necelých 3,9 miliónu eur, celá zakázka pak na 77,9 mil. €. Nové jednotky by se od stávající řady 861 měly odlišovat jen v detailech, cestující se s nimi poprvé svezou na přelomu let 2014-2015. Nákup bude kofinancován z prostředků Evropské unie. Nutno podotknout, že slovenská média si ve svých zprávách zpravidla neodpustila poznámku o tom, že společnost ŽOS Vrútky patří bývalému předsedovi SNS Víťazoslavu Moricovi.

971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák Bratislava — Slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v páteční tiskové zprávě oznámilo posílení vlakové dopravy na území celého Slovenska. Podle ministra Jána Počiatka dojde v prosinci 2013 k navýšení ročního objemu objednávaných vlakových kilometrů o 480 tisíc; jedná se o první rozšíření ministerské objednávky po dlouhé době. Další dobrou zprávou je schválení finančního příspěvku ve výši 170 milionů eur na 29 nových klimatizovaných souprav, a to z Operačného programu Doprava.

Régebbi hírek
1 2 3 4 5 ... 16 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni | csevegés
© 2001-2014 ŽelPage, o. s.
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Az E-Shop kínálataopen/close
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Vonatkésés Szlovákiaopen/close
Vonatkésés Szlovákia
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
» Link hozzáadása
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:47
nyugszik: 16:43

meteo meteo
:. Aktuális csevegés
Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
Aleš Liesk  - 13.10. (13:10)
No jestli jste použil podobnou gramatiku jako zde, tak vás strčili do složky ...

Poslední příspěvek Re: Osobní vozy
barbados  - 13.10. (9:09)
Zdravím , chtěl bych se zeptat kde bych našel plánek s číslováním sedadel ...

Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
VM OTV KVR  - 7.10. (14:20)
Pro zájemce o práci na dráze, respektive u trolejářů z okolí Karlovarska Probíh ...

Poslední příspěvek Ex ČD
kakov  - 2.10. (19:44)
Zdravím, má někdo prosím přehled, jak cirka bývají obsazeny expresy ČD ...

Poslední příspěvek Re: Alternativní přihlašování
adnan20  - 1.10. (13:13)
ilí návštěvníci, na diskusní fórum není ani nadále možné se přihlásit ...

Další diskuze >>>
:. újdonságok a VLAKY.NET oldalán
Poslední příspěvek Letná návšteva LÁEV
Túto reportáž napriek tomu že sa odohrala niekedy v auguste minulého roku píšem až teraz vďaka mojej lenivosti. Keďže mám v meste Miškovec (HU: Miskolc) zopár dobrých kamarátov, rozhodol ...

Poslední příspěvek Křest knihy „Literáti na trati“
Pod uvedeným názvem byla v jindřichohradeckém nakladatelství Epika vydána kniha od Františka Tylšara. Má podtitul Antologie píšících železničářů, jde tedy o výběr prací železničářů, ...

Poslední příspěvek Dioráma III.
Na trati ŽSR 186 zo Spišskej Novej Vsi do Levoče je obnovená pravidelná osobná železničná doprava. Zatiaľ len na úseku trate v okolí Levočských Lúk. Žiaľ, len v modelovej veľkosti H0. ...