..: All news and reports - Slovensko (celé) :..

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť SlovenskoBratislava — V IT branži sa tomu hovorí hotfix – rýchla záplata, nad ktorou nikto príliš nepremýšľa a ktorú nikto príliš netestuje, pretože treba rýchlo odvrátiť to najhoršie, a elegantnejšie riešenie sa nájde časom. Kto by chcel vidieť, ako tento princíp funguje na železnici, má príležitosť už dnes. Spoločne so štartom komerčnej prevádzky spojov IC RegioJet na trase Bratislava - Košice totiž štátom vlastnená Železničná spoločnosť Slovensko predstavila, a ihneď aj zaviedla, nový produktový koncept pre svoje najlepšie vlaky. Kategória InterCity má teraz ponúkať zaujímavejšie ceny, komfortnejší nákup, až štyri cestovné triedy, lepšiu palubnú gastronómiu a súbor nadväzujúcich služieb. To všetko má udržať cestujúcich ochotných priplatiť si za cestu v jediných komerčných spojoch ZSSK. Ako okamžitú zbraň proti žltej konkurencii dokonca vráti zákazníkom kredity za cesty uskutočnené do konca februára. Jediný problém? Celé znovuzrodenie IC je ušité horúcou ihlou a ešte stále nevie, na akých zákazníkov vlastne chce cieliť – a typický rukopis tradičného štátneho dopravcu bohužiaľ príliš nepomáha.

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Žilina — Žreb Európskej ligy UEFA spojil do jednej skupiny majstrov ČR a SR. Od tohto momentu bolo jasné, že 6. 11. pôjdem na „futbalový výlet“ do Prahy. Medzitým sa uskutočnilo predstavenie nového vozňa Regiojetu, vyrobeného rumunskou spoločnosťou Astra Vagoane Călători Arad. Aj vďaka reportáži z InnoTransu na ŽelPage som vedel, že Astrou sa musím previesť. A keďže ona počas skúšobnej prevádzky zvyčajne jazdí na trase Praha – Žilina a späť, všetko do seba zdanlivo zapadalo. Lenže…

Vectron ELL 193.214, Leopoldov, foto: Kniha jazd.info, p. Kamenár Bratislava/Žilina — Tratě ŽSR zažívají nebývalou aktivitu exotických vozidel. Výrobce Siemens Mobility totiž v tomto týdnu testuje na slovenské železniční síti hned tři různé typy kolejové techniky. Schválení podstupuje netrakční vysokorychlostní jednotka Viaggio Comfort, lokomotiva EuroSprinter ES64U4-C, a nezávisle na tom byl k testům přistaven i o generaci novější stroj produktové řady Vectron. Právě posledně jmenované hnací vozidlo 193.214 v barvách rakouské lokomotivní půjčovny European Locomotive Leasing (ELL) ve středu 5. listopadu testovalo kompatibilitu palubní jednotky ETCS a správné fungování instalovaného palubního zabezpečovače MIREL VZ1 se systémy instalovanými na koridoru ŽSR. Zkušební jízdu Bratislava-Petržalka – Trenčín a zpět zajišťoval dopravce RegioJet. Ten, stejně jako státní ZSSK, budou v dohledné době lokomotivu podobných parametrů nutně potřebovat.

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč Praha/Košice — Boj o získání konkurenční výhody při provozování vlaků do Košic se vyostřuje. Zatímco České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se dohodly na společném provozu vlaků SC Pendolino na lince Praha – Košice a chtějí tak nalákat cestující na rychlé spojení hlavního města ČR s východem Slovenska, tak další ze soukromých dopravců, RegioJet Radima Jančury, má pravděpodobně také své eso v rukávu. Potvrzený je start dvou párů vlaků do Košic již v polovině října. Konkrétně by se mělo jednat o spoje IC 1003, EC 1006, IC 1010 a také EC 1011.

362.003 v čele EC 275 Slovan, 11.12.2011, foto: Vojtěch KudláčBratislava — Slovenský štátny dopravca od 1. júla zaviedol vo vlakoch EuroCity medzi Slovenskom a Českou republikou doplnkové služby pre cestujúcich v prvej triede. Poskytovaný servis je takmer totožný so servisom, ktorý v EC vlakoch poskytujú České dráhy: cestujúci v 1. triede po kontrole cestovných lístkov na území Slovenska dostanú od vlakvedúceho bezplatne noviny a pollitrovú fľašu vody. Na rozdiel od vlakov InterCity v tomto prípade ZSSK neposkytuje na výber čaj ani kávu - tie si cestujúci môže naďalej len zakúpiť v jedálenskom vozni alebo z minibaru.

Odjezd vlaku RJ z pražského Smíchova, foto: Aleš Petrovský Praha/Brno — Soukromí dopravci RegioJet a LEO Express v minulých měsících oznámili zájem o provoz na Slovensku. LEO Express si však stále není jistý, zdali vstoupí na trh ve spolupráci se ZSSK, nebo jako přímý konkurent, což podtrhují i slova Petry Valentové, tiskové mluvčí LE: „Stále platí dvě varianty vstupu na trh, a to buďto v kooperaci se ZSSK nebo na vlastní komerční riziko.“ A to i přes fakt, že ZSSK v této souvislosti začátkem června zaujala poměrně jasné negativní stanovisko. Oproti tomu RegioJet se v současné době vymezuje vůči ZSSK jako jasný konkurent s již avizovanou agresivní cenovou strategií (Bratislava — Košice od 10 €). Po řadě spekulací z různých zdrojů dostává jasnější obrysy i hnací vozidlo pro vedení vlaků RegioJetu na Slovensku. Petra Nováková, tisková mluvčí Student Agency a RegioJetu, oficiálně potvrdila, že: „…pro žluté vlaky RegioJet na Slovensku plánujeme používat elektrické lokomotivy Bombardier Traxx.“ Níže v článku naleznete výtah jízdního řádu vlaků RJ z návrhu grafikonu vedení vlaků ŽSR pro rok 2015.

362.005, Liptovská Teplá - Liptovské Vlachy, foto: Duhy Bratislava — Železničná spoločnosť Slovensko aj tento rok posilní dopravu na najväčší slovenský festival Bažant Pohoda, ktorý sa každoročne koná na letisku v Trenčíne, o mimoriadne spoje z Bratislavy a Košíc. Mimoriadne vlaky budú odchádzať vo štvrtok 10. júla z Bratislavy (12.02) a Košíc (7.15), pričom cestujúcich späť z festivalu odvezú v nedelu 13. júla okolo obeda (odchody z Trenčína o 11.30 do Bratislavy a 12.05 do Košíc). Medzi trenčianskou železničnou stanicou a letiskom bude po celú dobu trvania festivalu premávať kyvadlová doprava, ktorá bude v čase príchodu a odchodu týchto mimoriadnych vlakov posilnená. Vlaky zastavia v staniciach Bratislava hl.st. a Trnava, resp. Košice, Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Liptovský Mikuláš a Ružomberok.

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

ZSSK Bdmpeer 203 (exteriér), CRD 2014, foto: Josef Petrák Ostrava — Slovenský výrobce kolejových vozidel ŽOS Vrútky představil na veletrhu Czech Raildays 2014 nový model vozu pro dálkové vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko. Řada Bdmpeer staví na konceptu velkoprostorových vozů druhé třídy Bmpeer, nasazovaných na rychlících a vlacích InterCity/EuroCity z domovských stanic Bratislava, Košice a Žilina. Oproti padesátce předchozích vagonů obdobné řady je zde ale hlavním rozdílem dvojice zařízení pro ukotvení tří jízdních kol v obou krajních částech hlavního salonu. Zároveň je interiér nově rozdělen na čtvrtiny pomocí dvou skleněných přepážek s posuvnými dveřmi. Série deseti kusů nové řady byla pořízena díky uplatnění opce z roku 2010. Vagon celkem pojme 76 sedících cestujících a šest kol. Maximální cestovní rychlost činí 160 km/h.

350.003 na IC 405 pri Štrbe, 16.8.2009, foto: Bea ŽeltvayováBratislava — Druhá zmena cestovného poriadku prinesie od 15. júna aj zmeny týkajúce sa komerčných vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko. Doterajší posilový Ex 1502 Chopok bude nahradený dotovaným rýchlikom, naopak pribudne piatkový a nedeľný vlak kategórie InterCity na trase Bratislava - Prešov - Humenné. Zároveň sa chystá zmena obmedzení jazdy niektorých IC vlakov počas víkendov a zavedenie nových komerčných názvov. Zároveň ale ZSSK plánuje ukončenie prevádzky nadväzujúcich autobusových spojov medzi Trnavou a Nitrou.

Barónka pod Lomnickým Štítom, apríl 2009, foto: Bea ŽeltvayováBratislava  — Podobne ako po minulé roky, aj toto leto ponúkne slovenský národný železničný dopravca zvýhodnené sieťové lístky pre držiteľov jeho vernostných kariet a študentských preukazov. Univerzálny lístok Slovak platí vždy 31 dní, najviac však do 31. augusta 2014 (lístok zakúpený po 1. auguste bude mať skrátenú platnosť) na neobmedzené cestovanie vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko, pričom použitie vlakov EuroCity je bez príplatku. Do vlakov InterCity si však bude nutné zakúpiť rezerváciu, pričom dopravca zatiaľ nezverejnil detaily týkajúce sa jej ceny.

1 2 3 4 5 ... 17 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni | Forum
© 2001-2014 ŽelPage, o. s.
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Current train position - Slovakiaopen/close
Current train position - Slovakia
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
» Add a new link
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:58
sets at 16:02

meteo meteo
:. Current discussions
Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
VM OTV KVR  - 1.12. (10:12)
Výběrové řízení k 28.11.2014 ukončeno, kandidáti vybráni.

Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
Aleš Liesk  - 12.11. (11:18)
jaké je platové ohodnocení Vy-ni-ka- jí-cí. MfD: Výbor pro odměňování ...

Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
cwapa33  - 9.11. (1:54)
Ono záleží co bys jsi chtěl dělat.

Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
XmarekX  - 6.11. (19:58)
Zdravím, chci se zeptat až vyrostu chtěl bych pracovat na dráze.. Stačí ...

Poslední příspěvek Re: Až budu velký, chtěl bych pracovat na dráze...
Aleš Liesk  - 13.10. (13:10)
No jestli jste použil podobnou gramatiku jako zde, tak vás strčili do složky ...

Další diskuze >>>
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek Nová podoba nádraží Týniště nad Orlicí se rýsuje
Uprostřed minulého týdne jsem si zorganizoval soukromý kontrolní den na přestavbě týnišťské železniční stanice a až na místě samém jsem s údivem zjistil, že část objektů už byla ...

Poslední příspěvek Ledová kalamita v České Třebové
Data 1. – 3. 12. 2014 se zapíší do historie naší země, jako kalamitní dny, kdy ledovka sevřela téměř celou republiku. Postihla statisíce domácností, měla vliv na energetiky, silničáře, ...

Poslední příspěvek Trenčianska stanica ako laserom rezaná stavebnica - výsledky súťaže
Pred blížiacimi sa vianočnými sviatkami pripravila redakcia VLAKY.NET súťaž, v ktorej mohli štyria šťastlivci získať hodnotné darčeky. Stačilo zapojiť sa do súťaže, správne zodpovedať ...