..: All news and reports - Slovensko (celé) :..

350.012-1, Jablůnka - Vsetín, foto: Johník Komentář — Kolegové postupně přinášejí sérii článků k připravovanému novému grafikonu. Pod jedním z nich se na chvíli objevil tento komentář, který ale po chvíli autor smazal: „Už o niekoľko týždňov začne platiť zatiaľ najhorší gvd so schválením Ministerstva dopravy ČR. Zk…súčasné vlaky EC premávajúce cez Vsetín a H. Lideč! Zastávky v dierach jako Mohelnice, Červenka a príchody do prestupnej stanice Púchov v 48. minútu, cestujúci smer Turiec, Orava, Liptov, Košice budú mať na prestup iba 5 minút. V tomto gvd je to 13 minút a ani tých 13 minút niekedy nestačí a rýchliky R 6XY musia dispečeri zdržať. Toto je vážnejší problém jako diery v takte na trati 320!“ Když jsem ale na síti zaregistroval rozhovor s generálním ředitelem Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipem Hlubockým, který připravil tým Hospodárskych novín, nedalo mi to, abych neusedl za klávesnici. Nechci tady vypisovat z návrhu JŘ změny – poslechněte si pana generálního.

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlakyPraha — Zatím relativně nenápadný soukromý dopravce Arriva vlaky plánuje pro období příštího jízdního řádu výrazné rozšíření provozu. Část spojů přibude hned v prosinci, zbytek pak na jaře a v létě příštího roku. Nyní provozuje firma v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu spěšné vlaky z Prahy do Benešova u Prahy a o víkendech pak jezdí s jedním párem spojů z Prahy do slovenského Trenčína. Po novu bude provoz na obou těchto současných linkách podstatně rozšířen a přibude nový pár spojů z Prahy na jih Čech, konkrétně do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Nové Pece. Nynější jednu jednotku řady 845, původem z Německa, doplní další čtyři jednotky, v sezóně navíc zřejmě vypomůže i souprava Desiro, podobně jako tomu bylo letos. Nejen tyto plány, o kterých na ŽelPage informujeme jako první, dnes odhalili zástupci dopravce na tiskové konferenci.

Výběr šotoklubu Tak jako každý večer otevírám e-mail abych smazal spamy, ale místo toho nacházím zprávu, která dle předmětu tak nevypadá. Tak si ji přečtu a nemohu uvěřit vlastním očím. Nebýt oslovení na mojí osobu, řekl bych si, že je to zřejmě nějaký omyl. Překvapen jsem byl především proto, že už nějaký ten rok jsem ve své činnosti na ŽelPage spíše outsider, fotografie i články sice pravidelně sleduji, ale prakticky už delší dobu nepublikuji, a když, tak s několikaměsíčními pauzami a výhradně ze šuplíku. Znám osobně i řadu fotografů, ale ani s těmi už jsem se nějaký ten rok neviděl, občas mě to sice trochu mrzí, když si prohlížím starší fotky, ale časy se prostě mění. Proto jsem se bez váhání rozhodl tuto nabídku přijmout a trochu se vžít do starších časů a některé věci si připomenout. 

460.030-0, Vydrník - Letanovce, foto: Jan Zelenda Bratislava — To, o čom sa už dlhšie špekulovalo, sa dnes stalo skutočnosťou. Po dvojnásobnej výmene generálneho riaditeľa štátneho nákladného dopravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSCS) dnes minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete) odvolal z funkcie aj generálneho riaditeľa štátneho osobného dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) Pavla Gábora. „Túto pozíciu bude do riadneho výberového konania zastávať Filip Hlubocký,“ uviedla pre TASR hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Hlubocký (podľa údajov na LinkedIn) pracoval od decembra 2006 až doteraz v ZSCS ako šéf právneho oddelenia.

480, Sedlíšťka - Zámrsk, foto: Martin Mačanga Komentář — Spoločnosť LEO Express (ďalej len „LE“) zverejnila v týchto dňoch svoju výročnú správu za rok 2015. O propagáciu tohto počinu sa postarali niektoré média, ktoré čitateľov hneď informovali o vybraných faktoch. Napríklad na stránkach idnes.cz ste sa mohli okrem iného dočítať: „Leo Express loni snížil ztrátu, ztrojnásobil provozní zisk… Firma poprvé uvedla, kolik stojí jeden vlakokilometr: zhruba 90 korun. U konkurence ho odhaduje nejméně na 150 korun… Ukazatel EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy, stoupl na 25 milionů korun a provozně je společnost v zisku. Za pozitivními čísly stojí zejména stále vzrůstající oblíbenost našich vlakových spojů na východním Slovensku.”

18.3.2016 - 6:00 - Slovenské vlaky InterCity by mohly být obnoveny

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť Slovensko Bratislava – Současné povolební dění na Slovensku pravděpodobně vyvolá změny i na železnici. Bude-li současný premiér Robert Fico (SMER-SD) úspěšný při sestavování v pořadí již třetí vlády (nyní se Slovenskou národnou stranou a stranami Most-Híd a Sieť), pravděpodobně se na trať z Bratislavy do Košic vrátí vlaky InterCity. Provoz těchto dálkových spojů pod hlavičkou ZSSK sice skončil 18. ledna, při jednáních o budoucí koalici si však Slovenská národná strana prosadila jejich opětovné zavedení. V rámci těchto jednání došlo i k rozdělení ministerských křesel, dopravu by měl obsadit zástupce strany Sieť. Ta se však potýká s vnitrostranickou krizí. Ve straně, jež před volbami i krátce po nich spolupráci s Robertem Ficem vylučovala, se našli již 3 poslanci (a jeden další ve straně Most-Híd), kteří vládu pod taktovkou Smeru nepodpoří. Zůstává tedy otázkou, jak silné ministerstvo dopravy v nadcházejícím období vůbec bude.

Zdroje: ihned.cz, Denník N, Výzva 10 slušných ľudí

22.2.2016 - 21:00 - Arriva spouští provoz vlaků do Benešova i Trenčína

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlaky Praha – Železniční dopravce Arriva vlaky spustí v pondělí 29. února provoz dvou nových linek. Zatímco každý pracovní den vyjede 7 párů zrychlených spojů z Prahy do Benešova, o víkendu motorová jednotka řady 845/945 zavítá na Slovácko a do Trenčínského kraje. V příměstské dopravě již Arriva provozovala linku z Prahy do Kralup nad Vltavou (na podzim 2013), trasa do Benešova je tedy druhou v pořadí. Jízdenky dle tarifu dopravce budou v prodeji přímo ve vlacích a na internetu, spoje nejsou integrovány v systémech PID a SID. Za cestu z Prahy do Benešova cestující zaplatí 50 Kč, ušetřit mohou například s týdenní či měsíční jízdenkou nebo nákupem online. Na trase na Slovensko pak Arriva propojí Prahu a Olomouc s Uherským Brodem, Bojkovicemi a Trenčínem. Vlak se na cestu na východ vydá v sobotu v 8.40 ráno, do cíle dorazí v 13.42. Nedělní zpáteční spoj odjíždí v 14.19, do Prahy přijede v 19.24. Základní jízdné z Prahy do Trenčína stojí 350 Kč, výhodnější cenu pak zaplatí držitelé průkazu ISIC či žákovského průkazu.

Zdroj: Arriva vlaky

Nástup do nočního vlaku RegioJet, foto: Aleš Petrovský Košice – Z německých kolejí se na chvíli přesuneme do slovenských luhů a hájů. Byl jsem překvapen, že se RegioJetu podařilo opravdu na poslední chvíli zařadit do vlaků lehátkové a lehátkové vozy. Ne nejedná se o chybu. Opravdu se jedná o vozy stejné řady, nicméně jsou prodávány jednou jako lehátko (šest míst), jednou jako lůžko (jedno až tři místa). Když už jsem se na Slovensku před Vánocemi objevil, využil jsem rád před zrušením také vlaky InterCity provozované na obchodní riziko ZSSK, konkrétně třídu 1+. Pak standardní rychlík a zpět do České republiky se podíváme na zoubek… to se vlastně dočtete již v samotném textu.

Interiér lůžkové úpravy vozu RegioJet, foto: RegioJet Praha — Již dříve jsme informovali o plánech RegioJetu zařadit do nočních vlaků vozy s lehátkovou a lůžkovou úpravou interiéru. V minulém týdnu se tato zákulisní informace stala realitou, když RegioJet oznámil, že od 17. prosince začne na své noční vlaky z Prahy do Košic zařazovat také ubytovací vozy řady Bcmz. Ty RegioJet odkoupil již tradičně od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Vozy budou nabízeny ve dvou úpravách, a to v úpravě „lehátko“, kde bude v oddílu ubytováno šest cestujících, a v úpravě „lůžko“, kde budou ubytováni jeden až tři cestující a zároveň budou k dispozici i tři sedačky, jelikož jedna strana kupé bude v tzv. denní úpravě. Cestující si tak bude moci vybrat, zdali bude sedět, či ležet. Na rozdíl od lůžkových vozů Českých drah není v kupé k dispozici umyvadlo pro ranní hygienu.

Kalendář ŽP 2016 - titulka, foto: ŽelPage Praha (aktualizováno) — Letos, stejně jako v předešlých letech, se společným úsilím galerie a vedení spolku ŽelPage podařilo sestavit a vytisknout železniční kalendář na rok 2016. Podobně jako v dřívějších vydáních se tvůrci snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech České republiky a Slovenska. Kalendář ŽP 2016 je koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Potěšující je, že cena zůstává stejná jako v předešlých letech. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz vašeho oblíbeného železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 149 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu slevu. Všem, kteří tak učiní, předem děkujeme.

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť Slovensko Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.

Vlak v nočních Pardubicích, foto: Martin Straka Praha — V noci ze soboty 24. na neděli 25. října končí letní čas a hodinové ručičky se ve 3.00 hod. posunou o hodinu zpět. Tato změna ovlivní i dálkové noční vlaky projíždějící územím České republiky. Nabízíme vám souhrnný přehled dotčených vlaků, a to i na území Slovenska. České dráhy doporučují všem cestujícím, kteří se přes noc chystají cestovat, aby si aktuální odjezdy vlaků ověřili na lince kontaktního centra ČD, další možností je využít aplikaci pro mobilní telefony Můj vlak. Cestující využívající noční vlaky na Slovensku se pak mohou informovat v kontaktním centru ZSSK.

Peršing a Vectron, Žilina, 26.11.2014, foto: Bachmann Žilina — Už o dva mesiace vstúpi do platnosti nový GVD a správca železničnej dopravnej cesty spolu s dopravcami usilovne finišujú na jeho prípravách. K dispozícii už je konečný návrh GVD, údaje z ktorého som použil pri príprave nasledovného prehľadu vlakov kategórií SC, EN, IC a EN na trati ŽSR 120/180 (v definitívnej podobe GVD ešte môže dôjsť k minimálnym zmenám obmedzení či časových polôh). Z údajov je zrejmé, že na tratiach ŽSR vlakom najvyšších kategórií (opäť) pribúdajú zastávky, predlžuje sa ich jazdná doba, vlaky súkromných dopravcov uvidíme na nových miestach (Prešov, Zvolen) a najmä pribudne viac vnútroštátnych IC vlakov „žltého“ dopravcu.

RegioJet v Margecanech při pobytu z dopr. důvodů, foto: Aleš Petrovský Praha — Cestování nočními vlaky je poslední dobou velmi probírané téma. Kdysi neprůstřelnou nadvládu lůžkových vlaků Českých drah a ZSSK se snaží nabourat soukromí dopravci RegioJet a LEO Express se svým produktem nočních vlaků k sezení. Oba dopravci si obsazenost nočních spojů velmi chválí. Dostane ale cestující za málo peněz hodně muziky? Nebo přijede rozlámaný do cíle své cesty a zralý na postel? Náš redaktor se to pochopitelně vydal otestovat. Pro cestu na Slovensko si vybral spoj RJ/EC 1019 RegioJet (v trase Pardubice hl.n. - Poprad-Tatry), pro cestu zpět pak spoj EC/LE 1350 LEO Express (Košice - Praha hl.n.). Po vášnivé diskuzi na Facebookovém profilu ŽelPage se navíc redaktor rozhodl na konec připojit malý bonus v podobě cesty lůžkovým vozem.

Exteriér, foto: Wagon Service Travel Bratislava — Gigantické dodávky lůžkových vozů pro ruské železnice, o kterých jsme již psali, umožnily odstavit z provozu zhruba osmdesát starších lůžkových vozů řady WLABmee, dodávaných z východoněmecké vagonky DWA Görlitz v polovině 90. let. O vozy projevil zájem slovenský dopravce Wagon Service Travel, zabývající se pronájmem ubytovacích vozů a provozováním různých výletních vlaků. V průběhu roku 2015 bylo zakoupeno třicet lůžkových vozů, které se od čtveřice doposud provozovaných vozů odlišují modernizací interiéru, a vozy byly v ŽOS Vrútky podrobeny další modernizaci, jejíž součástí bylo přelakování do nového nátěru Wagon Service Travel.

1 2 3 4 5 ... 18 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2016 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
» Add a new link
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:42
sets at 16:01

meteo meteo
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek Výtopna Zlíchov se zahalila párou
Na základě pozvánky ze serveru Želpage a hlavně ranní informace v televizi, že se tam koná zajímavá akce, i když bylo nepříznivé počasí, rozhodl jsem se 19. listopadu vypravit do Výtopny Zlíchov, která ...

Poslední příspěvek O jedné maličké zemičce v horách a k tomu spousta železničních zajímavostí – 1. díl
Na prodloužený zářijový víkend tentokráte navštívíme jeden z trpasličích evropských států - Andorru. Koleje do ní sice nevedou, ale vlakem se i tentokrát povozíme dost, včetně světoznámého 'Žlutého vlaku' ...

Poslední příspěvek Saský svátek strávený na českých kolejích
Sasko je jedinou spolkovou zemí, v jejímž kalendáři najdeme vždy v poslední středu před 23. listopadem (11 dní před první adventní nedělí) svátek zvaný Den pokání a modlitby (Buß- und Bettag), jehož mají ...