..: Aktuality a články - Slovensko (celé) :..

Kalendář ŽP 2016 - titulka, foto: ŽelPage Praha — Letos, stejně jako v předešlých letech, se společným úsilím galerie a vedení spolku ŽelPage podařilo sestavit a vytisknout železniční kalendář na rok 2016. Podobně jako v dřívějších vydáních se tvůrci snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech České republiky a Slovenska. Kalendář ŽP 2016 je koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Potěšující je, že cena zůstává stejná jako v předešlých letech. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz vašeho oblíbeného železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 149 Kč. Všem, kteří tak učiní, předem děkujeme.

Ex 10621 "Vihorlat" v mezistaničním úseku Štrba - Važec, foto: Vít BukačŠtrba — Velikonoční víkend lze trávit různě. Někdo jej tráví na venkově u rodičů či prarodičů, jiný vyrazí - podle počasí - na kolo či lyže, jiný drží tradice a obchází s pomlázkou koledu a další zase raději zůstane doma. Hodně netradičně strávila velikonoční víkend od pátku 3. dubna do neděle 5. dubna početná skupina nadšenců, kteří se vypravili retro expresem Vihorlat na Slovensko. Akci, která se svým pojetím i rozsahem vymykala praxi běžných výletních vlaků nebo fotovlaků, uspořádala společnost Junior market. Ta kromě klasických motorových nebo přípojných vozů relativně nově disponuje společně s dalšími vlastníky i velkými vozy tradiční stavby. K dispozici má 3 vozy Bc, jídelní vůz WR851, služební vůz Da nebo kombinovaný vůz ABa. Vyjma služebního vozu Da mají všechny vozy max. rychlost 160 km/h, mohou tedy jet i nejvyšší povolenou rychlostí na SŽDC. Souprava tří lehátkových vozů Bc, jídelního vozu a služebního vozu v čele s lokomotivou řady 141 se vydala z Prahy na dalekou cestu přes Ostravu a Žilinu do Tater a pak ještě dál na východ až do Čiernej nad Tisou.

Vlak RegioJetu opouští Smíchov, foto: Aleš PetrovskýKošice — Zatímco někteří odborníci i představitelé dominantních dopravců již několik let tvrdí, že význam nočního cestování po železnici spíše upadá, soukromí dopravci v České republice a na Slovensku se nyní budou snažit dokázat opak. Po LEO Expressu, který provozuje noční vlak mezi Košicemi a Prahou od závěru loňského roku, se nyní přidává s vlastními vlaky i žlutý RegioJet. Ten od 14. června zavádí jeden pár nočních vlaků nejen mezi Prahou a Košicemi, ale také na své slovenské lince z Bratislavy do Košic. Vlaky zatím budou pokrývat hlavně silné špičkové dny, vyjedou vždy ve čtvrtek, v pátek a v neděli.

Konference Topoľčianské dopravné fórum, foto: Andrej Hoffman Topoľčany — Mezinárodní konference byla neformálně zahájena v pondělí 20. dubna v rychlíku R 723 "Vtáčnik" již cestou z Bratislavy do Topoľčian, kde se sešli i účastníci z Maďarska, Švýcarska a České republiky. Samotný program byl zahájen jízdou historickým motorovým vozem 830.004 (vlastněný portálem VLAKY.NET) do Prievidze a návazným autobusem do Baně Cigeľ. V tomto stále funkčním dole jsou návštěvníci zavezeni důlním vlakem dva kilometry do útrob kopce, kde je připravena expozice týkající se dobývání hnědého uhlí v Hornonitranském revíru.

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš Petrovský Praha/Bratislava — Příjemný oběd během cesty v jídelním voze? U RegioJetu si cestující v současné době musejí návštěvu jídelního vozu odpustit. Dopravce se v reakci na nedávnou nehodu v Bratislavě (vykolejení několika vozů soupravy pro IC 405 při posunu) rozhodl jídelní vozy WRmz odeslat na mimořádnou prohlídku, aby se ujistil, zdali jsou podvozky a další technické části vozů v pořádku. „Protože vůz WRmz vykolejil jako první, chceme mít jistotu, že vše je v pořádku,“ dodává tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Zároveň Ondrůj také dementoval informace kolující v železničních kuolárech, že by byl provoz vozů WRmz a ASmz zakázán ze strany dozorujících orgánů: „Žádný zákaz provozu na síti ŽSR vydán nebyl a už vůbec to nemá nic společného s vozy ASmz - těch se žádné opatření netýká.“

Štrba, IC 501 Kriváň, foto: Johník Žilina — Železničná spoločnosť Slovensko minulý týždeň oznámila, že od zmeny cestovného poriadku k 1. 3. 2015 pristupuje k pomerne významným zmenám v prevádzkovaní vlakov kategórie InterCity. Úpravy sa dotknú časov jázd vybraných spojov, a navyše pribudnú dve nové zastávky: Vrútky a Ružomberok. Cestovný čas medzi Košicami a Bratislavou sa pritom nezmení. Zmeny prichádzajú len necelé tri mesiace po tom, čo štátom vlastnená ZSSK na svojej jedinej komerčnej linke musí čeliť konkurencii v podobe troch párov vlakov spoločnosti RegioJet. Pridanie dvoch nových zastávok, ktoré dnes žlté vlaky obsluhujú, ani pokračujúce zmeny v koncepte služieb, však ZSSK do súvislosti s konkurenciou dávať nechce.

Lokomotivy RegioJetu a ZSSK čekající na své vlaky, foto: Bachmann Žilina — V roku 2014 sme na slovenských železniciach zaznamenali zmeny, ktoré ešte prednedávnom sa nám javili ako niečo nepredstaviteľné. Asi najvýraznejšie sa do povedomia cestujúcej verejnosti dostalo rozhodnutie vlády SR o bezplatnej preprave žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch a nový cestovný poriadok. Zavedenie nového grafikonu 2014/2015 prinieslo na železničnú sieť ŽSR niekoľko noviniek, pričom tie pozitívne sa prejavili najmä na trati č. 180 Žilina – Košice. Noví železniční dopravcovia, príchod moderných vlakov, zlacnenie cestovných lístkov či skvalitňovanie poskytovaných služieb sú pozitívnym výsledkom zostreného konkurenčného boja, ktorý (a to si treba uvedomiť) nevedú medzi sebou len železniční dopravcovia, ale aj cestná a železničná doprava navzájom.

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť SlovenskoBratislava — V IT branži sa tomu hovorí hotfix – rýchla záplata, nad ktorou nikto príliš nepremýšľa a ktorú nikto príliš netestuje, pretože treba rýchlo odvrátiť to najhoršie, a elegantnejšie riešenie sa nájde časom. Kto by chcel vidieť, ako tento princíp funguje na železnici, má príležitosť už dnes. Spoločne so štartom komerčnej prevádzky spojov IC RegioJet na trase Bratislava - Košice totiž štátom vlastnená Železničná spoločnosť Slovensko predstavila, a ihneď aj zaviedla, nový produktový koncept pre svoje najlepšie vlaky. Kategória InterCity má teraz ponúkať zaujímavejšie ceny, komfortnejší nákup, až štyri cestovné triedy, lepšiu palubnú gastronómiu a súbor nadväzujúcich služieb. To všetko má udržať cestujúcich ochotných priplatiť si za cestu v jediných komerčných spojoch ZSSK. Ako okamžitú zbraň proti žltej konkurencii dokonca vráti zákazníkom kredity za cesty uskutočnené do konca februára. Jediný problém? Celé znovuzrodenie IC je ušité horúcou ihlou a ešte stále nevie, na akých zákazníkov vlastne chce cieliť – a typický rukopis tradičného štátneho dopravcu bohužiaľ príliš nepomáha.

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Žilina — Žreb Európskej ligy UEFA spojil do jednej skupiny majstrov ČR a SR. Od tohto momentu bolo jasné, že 6. 11. pôjdem na „futbalový výlet“ do Prahy. Medzitým sa uskutočnilo predstavenie nového vozňa Regiojetu, vyrobeného rumunskou spoločnosťou Astra Vagoane Călători Arad. Aj vďaka reportáži z InnoTransu na ŽelPage som vedel, že Astrou sa musím previesť. A keďže ona počas skúšobnej prevádzky zvyčajne jazdí na trase Praha – Žilina a späť, všetko do seba zdanlivo zapadalo. Lenže…

Vectron ELL 193.214, Leopoldov, foto: Kniha jazd.info, p. Kamenár Bratislava/Žilina — Tratě ŽSR zažívají nebývalou aktivitu exotických vozidel. Výrobce Siemens Mobility totiž v tomto týdnu testuje na slovenské železniční síti hned tři různé typy kolejové techniky. Schválení podstupuje netrakční vysokorychlostní jednotka Viaggio Comfort, lokomotiva EuroSprinter ES64U4-C, a nezávisle na tom byl k testům přistaven i o generaci novější stroj produktové řady Vectron. Právě posledně jmenované hnací vozidlo 193.214 v barvách rakouské lokomotivní půjčovny European Locomotive Leasing (ELL) ve středu 5. listopadu testovalo kompatibilitu palubní jednotky ETCS a správné fungování instalovaného palubního zabezpečovače MIREL VZ1 se systémy instalovanými na koridoru ŽSR. Zkušební jízdu Bratislava-Petržalka – Trenčín a zpět zajišťoval dopravce RegioJet. Ten, stejně jako státní ZSSK, budou v dohledné době lokomotivu podobných parametrů nutně potřebovat.

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

381.001 ZSSK v areálu Škoda Transportation, foto: Juraj Kováč Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v obnově svého vozového parku nákupem dalších nových vozidel. Kromě další série zcela nových osobních vagonů má tentokrát dojít i k tolik kýženému nákupu zcela nových lokomotiv pro dálkovou dopravu. Desítky let sloužící stroje řady 350 ZSSK se tak v nejbližší době snad konečně dočkají nástupců, kteří je nahradí na elitních výkonech dopravce. V současnosti tyto lokomotivy zajišťují vozbu vlaků InterCity a EuroCity z Bratislavy přes Žilinu do Košic a z Prahy přes Bratislavu do Budapešti.

Souprava Regiojetu se připravuje na výjezd z Opavy východ, foto: Juraj Kováč Praha/Košice — Boj o získání konkurenční výhody při provozování vlaků do Košic se vyostřuje. Zatímco České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se dohodly na společném provozu vlaků SC Pendolino na lince Praha – Košice a chtějí tak nalákat cestující na rychlé spojení hlavního města ČR s východem Slovenska, tak další ze soukromých dopravců, RegioJet Radima Jančury, má pravděpodobně také své eso v rukávu. Potvrzený je start dvou párů vlaků do Košic již v polovině října. Konkrétně by se mělo jednat o spoje IC 1003, EC 1006, IC 1010 a také EC 1011.

1 2 3 4 5 ... 17 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2015 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:23
zapadá v 20:52

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Výhybňa Čeľovce v roku 1976 a dnes
Železničné priecestie v km 46,155 na železničnej trati ŽSR č. 190 pri výhybni Čeľovce vyzeralo v roku 1976 inak ako dnes, vtedy priecestím viedla trať širokého rozchodu. Dnes spolu s traťou ...

Poslední příspěvek Parní vlaky na Kolínské řepařské dráze s lokomotivou O&K 40 HP
Kolínskou řepařskou dráhu snad není potřeba na stránkách Vlaky.net představovat. Dráha vychází s nádraží Sendražice, kde je provozní zázemí a měří 4,5 kilometru. Dráha nově končí ...

Poslední příspěvek Jevíčské nádraží potřetí
Na počátku tohoto roku jsme si ve dvou dílech představili historii a současnost železniční stanice Jevíčko. Nejednalo se o nic povzbudivého, úsek trati Skalice nad Svitavou - Chornice, ve kterém ...