..: Aktuality a články - Česká republika (celá) :..

Logo KKR 2017, foto: Křížem krážem republikou Krnov — Jedna z posledních záříjových sobot je již tradičně dnem, kdy slaví svůj svátek železnice. Na tratě vyrazí zvláštní vlaky s historickými stroji, mnohá nádraží se ponesou v atmosféře oslav. Největší program čeká návštěvníky letos na nádraží v Bohumíně, kde proběhne takzvaný Národní den železnice. Ke Dni železnice však již jubilejním 10. rokem neodmyslitelně patří také železniční cestovatelská soutěž Křížem krážem republikou. Sestavte i vy svůj tým a vydejte se v sobotu 23. září 2017 na unikátní 24hodinovou cestu za poznáním a novými přáteli. V loňském roce se této soutěže zúčastnilo více jak 100 týmů a nejšikovnějším kombinátorům vzdálenosti a bonusových úkolů bodů vloni stačilo k vítězství získat 1982 bodů.

Výběr šotoklubu Dnešní výběr šotoklubu je realizovaný tak trochu narychlo, neboť jsem se o své nominaci k jeho sestavení dozvěděl na poslední chvíli. Tento časový tlak ale dostatečně vynahrazuje období výběru a možnost vybírat z fotek, které byly pořízeny koncem prázdnin a začátkem září. Toto období, kdy se už v přírodě objevují první náznaky podzimu, mám na focení tak nějak rád. Tomu odpovídá i můj výběr tří fotek, které mne nejvíce zaujaly. Všechny pocházejí z období o kterém píšu, ale tím jejich podobnost končí.

14.9.2017 - 7:00 - Nikonisté, projděte své archivy!

Chalupki, Polsko, foto: Dennis Hübsch Praha — Společnost Nikon vyhlašuje již 9. ročník fotosoutěže „NIKON KALENDÁŘ – moje srdeční záležitost“. Je tu samozřejmě jedno zásadní omezení – fotografie musí být pořízeny fotoaparátem značky NIKON, ať už digitálním nebo jeho analogovými předchůdci. Máte čas, uzávěrka je 31. října 2017. Do té doby vyberte ze své tvorby tři fotografie, o kterých si myslíte, že budou lepší, než všechny ostatní. Některé vaše fotky, které publikujete ve zdejší galerii, jsou občas úchvatné, kouzelné, pohádkové, dech beroucí… Tak je ukažte i jiným, kteří se na ŽelPage nezatoulají! Když se podíváte na kalendáře z minulých let, vlaky tam chybí. Napravíte to? Zde jsou pravidla. Odborná porota vybere v listopadu 50 nejlepších fotografií, ty budou vystaveny od 14. prosince 2017 do 21. ledna 2018 na výstavě v Nikon Photo Gallery na adrese Újezd 19, Praha – Malá Strana. Vítězné fotky budou představeny a křest kalendáře proběhne 13. prosince 2017 tamtéž. Výtěžek z prodeje soutěžních fotografií bude věnován na pobyt dětí z centra Arpida u moře v roce 2018. Oslavte tímto společně se společností Nikon jejich 100. výročí od jejího založení.

Zdroj: Nikon kalendář 2018

Výběr šotoklubu Zhodnocení zdejší tvorby dostala pro tyto dva týdny na starost moje maličkost. Je to pro mě poměrně překvapivé, neboť příliš fotek ve zdejší galerii nemám a první zrcadlovku jsem kupoval teprve před necelým rokem. Pomyslnou horkou bramboru mi předal výborný fotograf a jeden ze zdejších správců: topič. Ten dokázal z výběru za, dle jeho názoru, „nezajímavé“ období vytvořit nejdiskutovanější výběr posledních několika měsíců. Mně se zajímavých výtvorů naštěstí sešlo za posledních 14 dnů více. Proto jsem měl nakonec co dělat, abych s radostí vybral následující tři fotky.

Nádraží v Mimoni – Nejkrásnější nádraží roku 2016, foto: Nejkrásnější nádraží ČR Praha — Rok se s rokem sešel a soutěž o Nejkrásnější nádraží České republiky je tu již po jedenácté. Tradičně probíhá ve čtyřech fázích – až do 9. září 2017 můžete navrhovat svá oblíbená nádraží, která by podle vás měla být oceněna. Odborná porota následně vybere 10 finalistů, kteří se utkají v hlasování široké veřejnosti od 19. září do 10. října. Sladkou tečkou pak bude slavnostní vyhlášení letošního Nejkrásnějšího nádraží České republiky v historické budově Senátu Parlamentu ČR v předvečer svátku sv. Martina, v pátek 10. listopadu.

Festivalový vlak před odjezdem ze Smíchova, foto: Matouš Danielka Praha/Oršava — Veřejně známou událostí posledních dní se stal festival Banát, který probíhal v termínu od 16. do 20. srpna 2017 v rumunském Banátu. Snad nikomu neunikla informace o vypravení téměř půl kilometru dlouhého vlaku z pražského Smíchova do rumunské Oršavy s přibližně 1150 lidmi na palubě. Akce se zúčastnila i početná delegace členů ŽelPage. Pokusíme se tedy shrnout náplň, přípravy a průběh jízdy vlaku i samotného festivalu s doprovodnou fotodokumentací s nutným úvodním zasazením do kontextu celé této události, neboť i my jsme se kromě jízdy vlakem zúčastnili i samotného hudebního festivalu a podnikli i několik výletů.

Výběr šotoklubu Dnešní výběr šotoklubu jsem dostal na starosti já a hned na začátku musím konstatovat, že bych raději vybíral v jiný termín. Důvodem je, že za uplynulé dva týdny se zveřejnily fotky, které mě na první dojem příliš nezaujaly, protože podobně jako můj předchůdce a správcovský kolega Michael Hajn, mám rád fotky zajímavé, ať už z hlediska kompozice, zajímavého světla, děje apod., a těch nebylo příliš. Fotky, na kterých jsou z šotoušského hlediska „ultrazajímavosti“, např. v podobě neobvyklé lokomotivy či vlaku, ale jinak ničím nevybočující, mě nenadchnou, i když mají samozřejmě v galerii svoje místo. Volba tak byla celkem jasná a rychlá.

Výběr šotoklubu Období nejdelších dnů v roce a teplých vlahých večerů dává možnost vzniknout řadě působivých snímků, které byly za poslední dva týdny v galerii publikovány. Stejně tak jsou tyto dny možností posedět v hospodské zahrádce s přáteli a setrvat tam až do pozdních večerních hodin u škopků. Rozhodl jsem se ovšem pro variantu třetí a využívám volného letního večera pro posezení na zahrádce před domem dumaje nad konečným sestavením výběru šotoklubu, který mi byl přidělen.

Kalendář ŽelPage 2018 titulka, foto: Jan ŠtofaňakPraha — Milí čtenáři a příznivci, do sídla spolku dorazilo již dvanácté vydání železničního kalendáře, tentokrát na rok 2018, připravené péčí správy galerie a vedení Spolku ŽelPage. Opět jsme se snažili vybrat fotografie, jež potěší milovníky železnice kvalitou i námětem a zachycují železnici v krajině i ve stanicích na fotogenických místech především České republiky a Slovenska, ale nově i zahraničních. Kalendář ŽP 2018 je tradičně koncipován na šířku ve formátu A3 (42 x 30 cm), grafické i tiskové zpracování si drží tradičně vysokou úroveň. Cena zůstává beze změny, v předprodeji ho navíc do 15. července nabízíme za cenu ještě nižší. Nabízíme také zvýhodněný balíček deseti kalendářů. Zakoupením kalendáře přispějete alespoň drobnou částkou na provoz tohoto železničního portálu, který funguje jen díky obětavosti a nadšení několika desítek lidí. Kalendář si můžete objednat v e-shopu za 139 Kč, členové Spolku ŽelPage mají při nákupu mírnou slevu. Pokud chcete ušetřit za poštovné, bude kalendář brzy k dispozici i na tradičních prodejnách, jejichž seznam zveřejníme. Všem, kteří si kalendář zakoupí, předem děkujeme.

Výběr šotoklubu Tak editor už si vzpomněl i na mne… Ano, i na správce občas dojde. Ono znáte to, léto, lidi jsou u vody nebo u trati, v našem případě na filmovém festivalu. Ale ten skončil v sobotu a v neděli je takové vedro, že se ven jít nedá (dceru bychom v kočárku uvařili), tak lelkuju doma. A občas kouknu, co nám kdo nahrál a hle, vzkaz z redakce. Že by mne to naplnilo bezbřehou radostí, to tedy ne, ale rád jsem se na výběr vždy podíval a porovnával, co bych vybral já, takže jsem se toho ujal. Ale řeknu vám, když se na těch 14 dní dívám, jak mám vybrat tři fotky, když za minulé období jsem vložil jen jednu? Ale konec legrace. Když porovnávám, co se v galerii sešlo, tak za posledních 14 dní tam moc fotografií, které by mne na první pohled zaujaly, pro výběr není. Na druhý už to ovšem takový problém není.

Výběr šotoklubu Kontrolujem si tak večer e-maily, pričom jeden z nich ma upozorní na novú správu na ŽelPage. Čudoval som sa tomu, pretože v tom čase som tam nemal žiadnu fotku čakajúcu na schválenie. Keď som ju otvoril a bola tam správa o tom, aby som zostavil výber šotoklubu, trošku ma to zaskočilo. Nečakal som to, že ako relatívne čerstvý prispievateľ budem mat česť také niečo zostaviť.

Siemens Vectron ELL 193.220, LokoTrain, Břeclav, foto: Siemens MobilityPraha/Linz — Českým dráhám se na třetí pokus podařilo úspěšně uzavřít výběrové řízení, ve kterém poptávaly desetiletý pronájem a servis deseti kusů lokomotiv v třísystémovém provedení, s maximální rychlostí 200 km/h. Výhercem tendru se stala rakouská leasingová společnost ELL Austria GmbH s typem Siemens Vectron. Zajištění lokomotiv s těmito parametry se pro dopravce stalo fakticky nutností na základě vzájemné smlouvy s německým státním dopravcem Deutsche Bahn. České dráhy se zavázaly, že nejpozději od prosince letošního roku, se změnou jízdního řádu, budu v rámci linky Praha – Dresden – Berlin – Hamburg vypravovat na vlacích kategorie EuroCity lokomotivy schopné jízdy maximální rychlostí 200 km/h. Přínosem má být především zkrácení jízdních dob odstraněním přepřahu lokomotiv v Drážďanech a zlepšení dynamiky jízdy náhradou lokomotiv 371. Pro německého dopravce pak bude přínosem uvolnění lokomotiv řady 101 DB pro jiné potřeby. Ty dosud zajišťují trakci v delší části trasy od Drážďan do Berlína, případně Hamburku a zpět.

Výběr šotoklubu Vážení přátelé železniční fotografie,
dovolte mi, abych se s Vámi podělil o pocity ze snímků, které mě v definovaném období zaujaly. Kromě tradičních témat ve smyslu kolejových vozidel z produkce ŠKODA Plzeň a ČKD Praha zachycených na území bývalého Československa jsem si přál, aby se objevily fotografie ze zahraničí a z poměrně specifické kategorie kolejové mechanizace. Důvody jsou následující. Zastávám názor, že není moudré soustředit se výhradně na tuzemskou železnici, neboť je zřejmé, že svět obsahuje v zásadě nekonečnou sbírku kultovních železničních tratí nebo vozidel. Naproti tomu u traťové mechanizace se jedná o skutečnost, že v profesním životě se věnuji železničnímu stavitelství, a tudíž jsem si vypěstoval vztah též ke „žlutým obludám“. S potěšením mohu konstatovat, že má přání byla splněna.

Výběr šotoklubu Tahle nabídka editora mě tak nějak překvapila. A když překvapení, tak pořádné. V posledních letech fotím už jen kolem práce a muzea. Jedno vám dojede až pod nos a druhé si musíte nejdřív připravit. Ale proč ne, zase jsem začal koukat po velkých fotkách a něco z těch posledních dvou týdnů vybral.

Výběr šotoklubu  Na rozdíl od řady mých předchůdců mne Vladova nabídka na vytvoření výběru fotografií za posledních čtrnáct dnů optimismem a nadšením nenaplnila. Sice také rád fotografuji vlak v krajině, ale nejvíc mne potěší fotograficky inovativně pojatý snímek. Bohužel tvůrčích fotografií v galerii ŽelPage ubývá. Fotografie zasílané do „cenzury“ jsou ve velké většině nepříliš zajímavé, stále se opakující motivy. Tvůrčí duch se vytrácí. Autoři fotografují nasvícené vlaky kdesi v oblouku, ze stromu, z „optimálního“ úhlu. Vozidla a okolní krajina se střídají, ale fotograficky se jedná o stále stejné snímky. Jako by se fotografové spokojili se svým jistým a chyběla jim odvaha k novým věcem, k ochotě snést kritiku.

1 2 3 4 5 ... 151 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:50
zapadá v 18:56

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Naše téma: Jména vlaků
Johan Gregor Mendel, Bezdrev, Košičan, Slovenská strela, Brněnský drak, PANTA RHEI.SK, Chopok ... Jména vlaků Českých drah i Železniční spoločnosti Slovensko. Již jsem se jimi zabýval v jednom článku, ...

Poslední příspěvek Vlečkové lokomotivy a „Jízdenka na léto 2017“ (5)
Dnes vám předkládám poslední pokračování své cestovatelské ságy. Moje objevování vlečkových lokomotiv Lovochemie skončilo v její předchozí části, přesto i v této poslední jsem nějaké vlečkové lokomotivy ...

Poslední příspěvek Běloruská překvapení (1. díl)
Bělorusko není zrovna častým cílem turistů, spíše naopak. Jedná se přitom o velice příjemnou zemi, která má návštěvníkovi co nabídnout, a přitom doposud nezkaženou masivním turismem. Má též svou dobře ...