..: Články - Polsko :..

Warszawska Kolej Dojazdowa - EN97, foto: Warszawska Kolej Dojazdowa Varšava — Teploty o letošních prázdninách lámou jeden lokální rekord za druhým, mnozí hledají stín, klimatizovanou místnost či vodní plochu ke zchlazení. Prodavači dobře vychlazeného piva a zmrzliny mají žeň. Kolegové v galerii se vás snaží občas zchladit nějakou „ledovou“ zimní fotkou. Zkusíme to taky. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) se před časem stala základem pro nový „sport“. Pro lyžování. Když není k dispozici svah a nechce se zapojit síla paží, hledá se něco, co by mohlo lyžaře táhnout. Vyzkoušeli se psi, koně, sobi… Pak přišla na řadu technika: motocykly, sněžné skútry, auta, různé terénní čtyřkolky… Mladí Poláci to zkusili za vlakem. První pokusy byly učiněny v roce 2009; letos v zimě, kdy byl i v okolí Varšavy dostatek sněhu, si to zopakovali. Podívejte se. Ale my vás varujeme: nedělejte to, nezkoušejte to po nich, neopakujte to!

Pendolino, foto: mattbuck Katovice/Varšava — Před časem se zdálo, že pořízení 20 jednotek pro dálkovou dopravu bude v Polsku nekonečný příběh. Dlouho se vybíralo, upravovaly se technické specifikace, hledaly se finanční zdroje. Nakonec byla v roce 2011 podepsána smlouva s francouzskou společností Alstom. Nové jednotky by měly první pasažéry svézt v pravidelném provozu v závěru roku 2014. Pendolina pojedou nanejvýš 250 km/h, poberou až 400 cestujících a obslouží rameno Gdyně – Varšava – Katovice/Krakov. Jedním ze zdrojů financování nákupu vozidel a servisního centra je i úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Dosud byla podepsána dohoda na výši 224 milionů eur, nedávno se polské straně podařilo dohodnout jeho zvýšení na 342 milionů eur.

EN57-2053, Milówka, foto: Szymon Czarkowski Berlín/Bydhošť — Německé zdroje uvedly, že DB Arriva vyhrála ve veřejné soutěži novou smlouvu na regionální železniční dopravu v severopolském vojvodství Kujavsko-pomořském. Provoz bude zahájen 15. prosince 2013 a smlouva je uzavřena na dva roky, dotována částkou 22 milionů eur. Arriva Polska tak rozšiřuje své obchodní působení v Polsku o čtyři elektrifikované trasy, které bude obsluhovat 12 jednotek. Tím stoupnou dopravní výkony Arrivy o 67 % na zhruba 4,1 milionu kilometrů ročně. Arriva působí ve vojvodství Kujavsko–pomořském od roku 2007 v oblastech okolo měst Toruň (205 tisíc obyvatel) a Bydhošť (362 tisíc obyvatel) a nasazuje 21 dieselových jednotek. Stávající i nové dopravní výkony budou mít společné vedení.

2.7.2013 - 8:00 - Bombardier získal v Polsku další kontrakt na ERTMS

285.130-1, Opole Główne - Opole Zachodnie, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Bomabardier v průběhu 26 měsíců vystaví v úseku Legnica – Wrocław – Opole INTERFLO 450 ERTMS 2. úrovně a naváže tak na již rozpracovanou zakázku na úseku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna (trať E 30), který byl pilotním projektem ERTMS 2. úrovně v Polsku a kde Kapsch instaluje systém GSM-R. V rámci zakázky provede Bombardier dodávku, montáž, testování a uvedení do provozu. Hodnota uzavřeného kontraktu se blíží 35 milionům zlotých (8 milionů eur). Jedná se o modernizaci Panevropských železničních koridorů. Je to již třetí kontrakt této firmy v Polsku – technologie ERTMS je rovněž na trati 65 mezi Varšavou a Gdyní.

Zdroje: ERTMS, Railway Technology, Rynek Kolejowy

nádraží Opole, foto: Sienio Vídeň — Rakouská telekomunikační společnost Kapsch CarrierCom získala od polského operátora PKP Polskie Linie Kolejowe zakázku na projekt a dodávku evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS) na 148kilometrové části magistrály E30 mezi městy Legnica – Wrocław – Opole. Kapsch bude odpovědný jak za projekt, tak za instalaci a zprovoznění globálního systému pro mobilní komunikaci (GSM-R). Instalace systému ERTMS je součástí modernizačního programu pan-evropských dopravních koridorů s cílem zajistit interoperabilitu na železničních tratích.

SR1 3107, Helsinky, foto: Antti Havukainen Tallin / Helsinky — Evropská komise poskytne v příští finanční sedmiletce (2014 až 2020) až 10 miliard eur na rozvoj železniční dopravy v Evropské unii. Předpokládá se, že finanční prostředky budou rozděleny na zlepšení spojení mezi střední a východní Evropou a Německem. Podle Siima Kalase, evropského komisaře pro dopravu, sice existuje mnoho projektů na rozvoj železničního spojení, ale jen málo z nich by mohlo být považováno za perspektivní a obdrží finanční prostředky z EU. Mimo jiné sdělil, že Rail Baltica se bude moci ucházet o dotace EU v prvním stupni.

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Polské Ministerstvo dopravy, výstavby a námořního hospodářství (MTBiGM) připravuje razantní změnu u mezinárodních spojů, jejichž provoz je financován státem. Ty v současnosti zajišťuje PKP Intercity. Ministerstvo dopravy prodloužilo s dopravcem rámcovou smlouvu. Pro sestavení jízdního řádu pro období 2014/2015 bude mezinárodní doprava dočasně zadávána podle stávajících pravidel – tedy formou přímého zadání. Ale od jízdního řádu 2015/2016 by měly na trať vyjet vlaky osobního dopravce, který bude vybrán ve výběrovém řízení, což by mohlo znamenat „malou revoluci“ na polských kolejích a je možné, že se objeví i zcela nový dopravce.

Gdaňsk staré město, foto: Pjama Gdaňsk — Podél pláží Baltského moře, u ústí řeky Visly, se rozkládá Trojměstí – aglomerace tří velkých měst: Gdyně, Sopot a Gdaňsku. Posledně jmenované je z nich největší, do povědomí se mnohým vrylo svou loděnicí, kde v závěru minulého století působila Solidarność vedená pozdějším prezidentem Lechem Wałęsou. Trojměstí čekají v nejbližší době dvě železniční stavby – propojení s letištěm a zlepšení železničního přístupu do přístavu.

Koleje, foto: Miloš Varšava — Konsorcium vedené společností Thales podepsalo s PKP PLK smlouvu na modernizaci tratě mezi stanicemi Warszawa-Okęcie a Radom. Vedoucím konsorcia je THALES Polska, dalšími účastníky pak THALES Transportation Systems a ostravská společnost TRAKCE. Smluvní cena je 316,725 milionů zlotých (asi 1,93 miliardy korun). Realizace musí být ukončena do 33 měsíců od podpisu smlouvy.

Železniční trať č. 605 mezi Radomí a Varšavou je přibližně 100 km dlouhá a denně ji využívá na cesty do práce několik tisíc lidí. Těmi je rekonstrukce toužebně očekávána, neboť cestování osobními vlaky Kolei Mazowieckich by se jim mělo zkrátit z dnešních dvou hodin na polovinu.

Lokomotiva Ty2-5680 jako neprovozní pomník před areálem PCC Rail Szczakowa, Jaworzno-Knieje, r. 2008, foto: Tomisław Tomi Czarnecki Jaworzno-Knieje — Číst o tom, že se podařilo zachránit parní lokomotivu před sešrotováním, je pro většinu návštěvníků zdejšího webu asi příjemné. Pojďme se ale podívat, co tomu předcházelo. 22. září 2010 se na redakci našeho magazínu obrátila paní Marta Czerwieniec s prosbou, abychom vás požádali o pomoc formou zaslání podpůrných dopisů řediteli komunikace společnosti DB Schenker Poland. Než jsme stihli aktualitu připravit k vydání, další den už se na polských webových stránkách objevila zpráva, že lokomotiva je zachráněna a smutný osud ji snad nečeká — objevilo se světýlko na konci tunelu. Paní Boguslawa Waligora ze společnosti KEM, pod kterou spadá i Zaklad Przerobu Zlomu, potvrdila, že nebyl uzavřen žádný kontrakt mezi jejich firmou a současným vlastníkem lokomotivy — DB Schenker Poland na její likvidaci.

ETR610 Cisalpin / SBB, InnoTrans 2010, foto: Dennis Hübsch Varšava — Polský osobní dopravce PKP Intercity již více než dva roky připravuje nákup 20 ucelených jednotek pro dálkovou dopravu. Z původních 6 zájemců o dodávky nových vozidel zůstali v užším výběru celkem čtyři, kteří v s souvislosti s právě proběhlým veletrhem InnoTrans v Berlíně poodhalili, jaké vlakové soupravy hodlají v této lukrativní soutěži nabídnout. Nejdříve je nutné ve stručnosti uvést, co vše těmto nabídkám předcházelo. Původní plán počítal s nasazením nových vlaků již v průběhu fotbalového mistrovství, které se bude u našich severních sousedů konat v roce 2012.

Chalupki, foto: Payus Varšava — Polská televize informovala, že polská správa železniční dopravní cesty (PKP Polskie Linie Kolejowe) postupně začíná v celém Polsku omezovat dopravu vlaků interREGIO, kterou poskytuje dopravce Przewozy Regionalne. Důvodem jsou dluhy PR za využívání dopravní cesty a dopravní infrastruktury. V tomto momentě nejezdí 46 vlaků. Toto zastavení dopravy se dotkne desítek tisíc lidí v celém Polsku, kteří spoje interREGIO denně využívají pro svou dopravu do práce nebo do školy. Na polských nádražích vzniká chaos, protože nikdo není schopen poskytnout informace, zda spoje vůbec pojedou a kdy pojedou. Na tratích, kde jezdí i vlaky konkurenční PKP Intercity, nabízí tato společnost své služby zákazníkům, kteří zůstali bez dopravy.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:29
zapadá v 18:03

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Co přinesla konference o dopravním plánování na železnici v Luhačovicích?
Ve čtvrtek 12. října 2017 hostily Luhačovice mezinárodní konferenci s komplikovaným názvem Dopravní plánování na železnici 21. století – evoluce, revoluce nebo jiné paradigma. Mezi jedenácti vystupujícími ...

Poslední příspěvek Lokomotiva Bardotka se salonním vozem ukončí úspěšnou sezonu na Švestkové dráze
Na 28. a 29. října 2017 chystají společnost AŽD Praha a Ústecký kraj slavnostní jízdy netradičními soupravami na trase Středohorského motoráčku Lovosice-Most. Půjde o zakončení první úspěšné sezóny, kterou ...

Poslední příspěvek Telgártskou slučkou do raja
Nápad nakrútiť dokumenty o najkrajších tratiach na strednom Slovensku vznikol už niekedy pred 6 rokmi, keď som začal pravidelne cestovať vlakom do Žiliny na vysokú školu. Železnice ma vždy veľmi fascinovali ...