..: Aktuality a články - Polsko :..

Lokomotiva Husarz v polských národních barvách, foto: PKP Intercity Varšava — Letošní fotbalové Mistrovstí Evropy pořádají společně Polsko a Ukrajina. Pro obě pořadatelské země je tato událost velmi výjimečná. Na Mistroství se proto připravují i železniční dopravci PKP Intercity a Ukrzaliznycja. Kromě toho, že byly investovány peníze do rekonstrukce nádraží a také do nákupu nových elektrických jednotek (Ukrzaliznycja zakoupila dvě šestivozové dvoupodlažní elektrické jednotky od Škody Transportation a šest jednopodlažních jednotek Hyundai Rotem), chystají se nová spojení pro fanoušky, dopravce PKP Intercity se rozhodl po vzoru dopravců DB, ÖBB, SBB dát svým 10 lokomotivám Husarz nové nátěry v národních barvách jednotlivých účastnických států.

Logo PKP PLK, foto: PKP PLK Opoczno — "Tu stacja Opoczno Południowe. Pociąg TLK 225 do Katowic stoi na torze pierwszym przy peronie drugim. Planowany odjazd pociągu za 5 minut." Přestože dnes toto staniční hlášení nikde neuslyšíme, v roce 2014 by podobná hlášení mohla být naprosto běžná. A stanice Opoczno Południowe by se tak po stanici Włoszczowa Północ stala druhou stanicí na Centralne Magistrale Kolejowe, kde by zastavovaly osobní vlaky. Pro město Opoczno, které má přibližně 23.000 obyvatel, by to znamenalo nemalou úsporu času při cestování vlakem do Krakova či do Varšavy. Zatímco dnes trvá cesta do Varšavy téměř 3 hodiny a cestující musí dvakrát přestupovat (nejprve z autobusu na vlak ve stanici Tomaszów Mazowiecki a poté ještě ve stanici Koluszki), díky nové stanici by cesta do hlavního města trvala pouze hodinu. Do Krakova a Katovic by pak obyvatelé Opoczna dojeli asi za 90 minut.

Przewozy ReionalneVaršava — Společnost Przewozy Regionalne (PR), zajišťující v Polsku regionální dopravu, má značné potíže. Maršálkové polských vojvodství totiž nejsou spokojeni s nízkou kvalitou vlaků tohoto dopravce a tak se stále více a více mluví o tom, že řešením by mohli být noví dopravci. Hrozba většího vstupu konkurence v regionální dopravě v Polsku se ale příliš nelíbí představitelům společnosti Przewozy Regionalne. Výsledkem vstupu nových dopravců by totiž bylo, že by společnosti Przewozy Regionalne zbyly jen spoje mezi vojvodstvími, kde však dominuje dopravce PKP Intercity. A proto vedení společnosti začalo vymýšlet jak dál. Tyto plány byly ještě donedávna přísně tajné, naší redakci se ale podařilo získat od bývalého pracovníka firmy PR náznaky plánů. Vedení společnosti bylo sice zprvu trochu zaskočené kvůli tomu, že se o jejich plány zajímáme, nakonec nám ale byly poskytnuty následující zajímavé informace.

PKP Intercity SA Varšava/Štětín — Polský dopravce PKP Intercity zavádí pro své cestující nové možnosti, jak koupit jízdenky. Doposud bylo možné zakoupit jízdenky u pokladní přepážky, přes internet či přes automat, který však byl pouze na nádraží ve Varšavě. Během tohoto roku by se ale měly nové prodejní automaty objevit i v dalších polských městech. Další novinkou v prodeji jízdních dokladů bude také možnost zakoupit si jízdenku pomocí mobilního telefonu. Dle mluvčího společnosti Janusze Malinowskeho bude stačit, když cestující ukáže průvodčímu ve vlaku speciální kód, čímž odpadne cestujícím dosavadní povinnost si jízdenku vytisknout.

21.10.2011 - 9:00 - Przewozy Regionalne zvyšují ceny jízdného

Przewozy Reionalne Varšava — Polský železniční osobní dopravce Przewozy Regionalne ohlásil zvýšení cen jízdenek. Změny poznají cestující od 17. října 2011. Dopravce, který zajišťuje v Polsku provoz především na regionálních tratích, zvýšení zdůvodňuje rostoucími náklady na provoz, údržbu a opravu vlaků, stejně jako rostoucími cenami pohonných hmot, které během roku vzrostly asi o 10 %. Nelze však říct, že díky zdražení vzrostou ceny jízdenek tohoto dopravce globálně. Zdražení nepostihne cestující, kteří cestují na vzdálenost menší jak 5 km ve vlacích Regio nebo kteří využívají nabídky Połączenie w dobrej cenie, což je obdoba českých SporoTiketů, prostřednictvím které konkuruje dopravce Przewozy Regionalne autobusové dopravě. Zdražení tedy pocítí jen cestující využívající jednorázové jízdenky, kdy v případě vlaků Regio dojde ke zdražení průměrně o 47 grošů (3 koruny), v případě vlaků interREGIO a REGIOekspres o 2 zloté (11 korun). Například jízdenka na jízdu vlakem Regio ze stanice Poznań Główny do stanice Wrocław Główny dříve stála 25,70 zlotých, nově za ni zaplatí cestující 26 zlotých. Za jízdenku z Katovic do Krakova nově zaplatí cestující 16 zlotých (dříve 15,6 zlotých). Dopravce doufá, že po zdražení k odlivu cestujících do autobusů zejména na dlouhých trasách nedojde.

Zdroj: Przewozy Regionalne, Onet Wiadomości

Vůz 1. třídy, PKP IC A9mnopuz, veletrh Czech Raildays 2010, foto: Dennis Hübsch Varšava — Od prvního června čeká na cestující ve vlacích EIC (Express Intercity) příjemná novinka — bezplatné připojení k bezdrátovému internetu na palubě. Prozatím bude tato služba dostupná jen pro cestující první třídy, během léta se rozšíří také v druhé vozové třídě. Tato nabídka je jen prvním krokem v rozšiřování služeb PKP IC. Vlaků marketingové kategorie EIC vyjede od 1. června celkem 22, což není ani 7 % ze všech vlaků, které dopravce provozuje (od 1. června bude jezdit celkem 269 spojů kategorie TLK a 46 spojů kategorie Expres). EIC poskytujících wifi potkáte na trasách Varšava – Krakov (2 páry vlaků), Varšava – Wroclav (5 párů vlaků), Varšava – Štětín (1 pár vlaků), Varšava – Poznaň (2 páry spojů) a Krakov – Gdyně (1 pár spojů). Dalším negativem bude velmi nízký datový limit, jen 50 MB.

Varšava — S příchodem nového grafikonu nastává i období změn v tarifech. Podívejme se nyní na změny tarifu v Polsku, které se týkají především studentů. V prezidentské kampani přislíbil jak současný prezident Bronisław Komorowski, tak i někdejší protikandidát Jarosław Kaczyński zvýšení slevy studentům z 37 % na 51 %. Studenti založili i diskusní skupinu na sociální síti Facebook s názvem „Chcemy przywrócenia 50% zniżki na przejazdy PKP dla studentów!“. Vítěz prezidentských voleb Bronisław Komorowski potvrdil, že tuto slevu skutečně prosadí. Sleva byla uvedena v platnost 1. ledna 2011 a mohou ji využít studenti vysokých škol do 26 let (Poznámka: mládežníci do 26 let, kteří nejsou studenti, mohou získat slevu MAX - 26 v hodnotě 26 % na jízdu vlaky TLK, EIC (Ekspres Intercity) a EC kromě páteční špičky v době od 14 do 20 hod.). Tato sleva se však netýká učňů, ti budou mít nadále slevu 37 %. Slevu 50 % získají i nevidomí. Slevu 51 % uznává rovněž dopravce Arriva plc.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:50
zapadá v 20:11