..: Články - Německo :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

DB ICE, foto: Siemens Berlín — Krátce před Štědrým dnem proběhla jako blesk tiskem, televizí i jinými sdělovacími prostředky včetně webových stránek zpráva, že po téměř dvou letech zkoumání EBA (Eisenbahn Bundesamt) udělil ICE třetí generace od Siemensu provozní povolení pro vlaky osobní přepravy („techničák“). Čtyři soupravy byly předány DB v pátek před Štědrým dnem, dalších 12 je připraveno k předání. Původní termín plnění prvních dodávek byl v říjnu 2011. Vznikly diskuse o průkazu kvality a do jednání se vložil EBA. Začaly zkoušky, zejména nového SW, vrcholící zkouškami moderního řídícího systému. Ty byly v prosinci ukončeny a EBA vydal kladný verdikt. DB dosud jezdily bez provozní rezervy. Soupravy nebyly přes Vánoce zařazeny do turnusu, ladil se zácvik vlakového personálu. Ke dni 23. prosince 2013 vydal EBA rovněž souhlas pro provoz ICE – Velaro D propojených, zdvojených.

11.1.2014 - 8:00 - Zajímavý požadavek odborů GDL

185.055-1 DB + 185.052-8 DB, Roßleithen [6] - Windischgarsten, foto: Josef Petrák Berlín — Není tomu často, abychom informovali o odborových aktivitách, nota bene v zahraničí. Letošní požadavek Německých odborů strojvůdců (GDL) je však zajímavý a navíc podepřený hrozbou stávky. Jde o smluvní zajištění (tedy aby dráha převzala pojištění) především strojvůdců pro případy, kdy strojvůdce ze zdravotních důvodů, nebo věku, nebude moci dále vykonávat svou profesi (ztratí způsobilost). Další kolo jednání proběhne mezi víkendem a středou příští týden. Odborová organizace je ochotna pro prosazení i stávkovat. Požadavek jde nad rámec postupu obecných drážních odborů. Rovněž bude zajímavé prosazování této otázky u soukromých (na DB) nezávislých dopravců. To vše probíhá v době, kdy byl smeten návrh na odchod do důchodu v 67 letech místo současných 65 let. Navíc se vážně uvažuje o změně a přiznání důchodu již dříve – v 63 letech.

Zdroje: Wirtschafts Woche, ZDF

ICE-T,Schwaz - Pill-Vomperbach, foto: Jgcp Berlín — Elektrické klopidlo ICE-T, obě varianty, tedy BR 411 (sedmidílné, 4.000 kW) a 415 (pětidílné, 3.000 kW) brázdí středoevropské koleje od sklonku minulého tisíciletí. To „T“ značí „Triebzug – hnací vlak“, neb hnané jsou podvozky (1 A)‘(A 1)‘ vložených vozů, které též vezou elektrické a strojní vybavení. Čelní vozy jsou vlastně vozy řídící, bez trakční funkce. Jednotky byly dodávány konsorciem Bombardier (zprvu DWA – skříně,), FIAT Ferroviaria (klopidla), Duewag (další vozy, především s usměrňovači, restaurační a bistro vozy), Siemens (pohony, silová a ovládací výzbroj). Ze začátku jednotka hodně stonala –naklápědla FIAT byla obzvláště zkoumána, jejich vliv, resp. související osové namáhání spojení kolo – náprava, elektronika a další byly ověřovány a léčeny za provozu. Terapie byla úspěšná a zhruba od roku 2002 jsou jednotky v pravidelném provozu bez omezení. Podrobnosti technické i ze zkoušek a uvádění do provozu naleznete v odkazu výše.

Berlín/Praha/Varšava — Aktualizováno 6. 12. v 17.00 — Povětrnostní služba, veřejnoprávní i soukromá média podrobně informují o postupu orkánu Xaver k německému pobřeží Severního moře. Orkán Xaver má být nejsilnější v posledních desetiletích. Postupuje od Skotska k pobřeží Německa. Rychlost větru dosahuje přes 120 km/h, postupně dosáhne až 170 km/h. Před pobřežím se stočí k jihu a vítr o rychlosti zhruba 120 km/h udeří v podvečer v oblasti Hamburku proti ústí Labe za silného deště a pravděpodobně i sněhu. Očekává se vzedmutí Labe, voda již nyní dosáhla náplavek a v oblasti Hamburku je rychlost větru 70 km/h. Obava je, zda vydrží hráze a protipovodňová opatření. Vánoční trhy zůstávají zavřené a částečně se demontují – obava z následných škod v důsledku uvolněných poletujících předmětů. Společnost DB varuje před nepravidelností dopravy od odpoledních hodin vlivem povětří a padajících stromů na TV. Situaci sledujeme, o podstatném budeme informovat. Aktuální info poskytuje například ARD i na teletextu.

U Schluchsee, foto: Tommy Villingen/Berlín  — „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti.“ A tak DB Netz naplánovala a povedla 7. listopadu 2013 ve Schwarzwaldu, v okolí města Villingen, cvičné jízdy s územně příslušnou sněhovou frézou. Trakční vozidlo poskytla DB Regio Südbaden, a to osvědčený stroj BR 218 343-2. Dvounápravová fréza byla vlastníka DB Netz, se stanovištěm ve Villingenu. Cvičné jízdy probíhaly mezi stanicemi Villingen ve Schwarzwaldu a Seebrugg na Dreiseenbahn. Další jízdy se měly konat mezi stanicemi Titisee a Hinterzarten, jakož i Villingen a Hornberg, pro pěkné počasí (=nevhodné, bez sněhu) byly operativně odřeknuty.

, P8 na horizontu (TT), foto: Trainmaniak Přelom 19. a 20. století, konec „La belle epoque“, postavil strojní službu středoevropských drah před nové úkoly. Mimo jiné zrychlit dopravu spěšných, osobních a příměstských vlaků, v neposlední řadě spolu s rostoucí hmotností vlaků. Předpokládal se provoz strojů na tratích hlavních, i vedlejších, resp. nižšího řádu. CaK železnice uvedla do provozu za laskavým vedení pana rady Gölsdorfa stroje skupiny 229, 429 a 628. Hlavním omezením pro konstruktéra byla hmotnost na nápravu a délka stroje s ohledem na disponibilní točny. Stroje 429 (354.7, 1C1 p2) měly nápravový tlak 13 tun, celkový rozvor náprav s tendrem 13,844 m a udává se výkon při kvalitním palivu asi 1200 koňských sil, rychlost do 80 km/h.

Elektromontážní stavební vlak, foto: Flominator Berlín — Celostátní německá média v tomto týdnu informovala – s odkazem na zprávy DB a informace ze zdrojů blízkých BKA (Bundeskriminalamt) – o úspěšných dopadech společných opatření a postupu proti zlodějům kabelů, resp. barevných kovů. Informaci předal tisku začátkem týdne Prof. Gerd Neubeck, vedoucí koncernové bezpečnosti DB. Dráhy, Policie (BKA), energetici, telefonní společnosti a Svazu obchodníků s kovy proti krádežím kabelů postupují společně. O problematice jsme na stránkách ŽelPage již podrobněji informovali.

Berlín, Postbahnhof, foto: stoupa Berlín — Pátek 1. listopadu 2013 bude zahajovacím dnem nejrozsáhlejší berlínské výstavy modelových železnic, která se uskuteční v Berlíně v bývalém Postbahnhofu, v sousedství Ostbahnhof. Tato výstava, která potrvá tři dny, se pořádá každé dva roky. Strava, nápoje v místě, dopravní spojení příkladné. Co jste mohli vidět před dvěma roky? Historické vláčky od Trixu a Zeuke Wegwerth, TT staré i soudobé, H0 až oči přecházely. Náměty staré, nové, kopcovité i rovinaté – srdéčko se chvělo a oko nezůstalo suché. Tramvaje z Magdeburgu a rakouská úzká z Gmündu. Kolejiště vesměs klubová, nebo soukromá – žádné komerční vláčkodromy. Stánky s modýlky, příslušenstvím i literaturou starou i novou – většinou za ceny překvapivě vstřícné. A něco obdobného vás bude čekat i letos.

Stadler a Bombarďák, foto: stoupa Berlín měl v roce 1880 přes jeden milión obyvatel, se spádovými oblastmi více než dva. Sídelní město pruského krále a německého císaře se bouřlivě rozvíjelo především ve vazbě na průmyslovou revoluci (Borsig, Schwarzkopf, Siemens, AEG…). Z Berlína vycházelo několik na sobě více méně nezávislých tratí, ukončených v hlavových nádržích. Důležitým počinem bylo zřízení čtyřkolejné Berliner Stadtbahn, oddělující místní/příměstskou a dálkovou osobní dopravu – uvedena do provozu 1882.

Vlak, foto: Etihad Rail Abú Dhabí — Deutsche Bahn (DB) a Etihad Rail (ER) založily společný podnik – Etihad Rail DB Operations LLC. V něm bude mít majoritu ER. DB Schenker Rail zajistí nábor 200 odborných zaměstnanců, kteří jsou potřební pro postupný rozvoj nákladního železničního provozu a údržbu vozového parku. Hledají se odborníci na zabezpečovací techniku, inženýři, bezpečnostní manažeři a spousta dalších. Protože zákaldní podmínkou je perfektní znalost angličtiny, koordinuje nábor dceřiná společnost DB Schenker Rail UK.

Mainz Hbf., foto: Rudolf Stricker Mainz — Intenzitou blízkou bulvárnímu tisku informují i seriozní německá media v posledních dnech soustavně o nestandardní situaci v oblasti Mainz – Worms, s dopady až do Frankfurtu nad Mohanem. V době prázdnin se nedostává výpravčích, zejména pro plánované čerpání dovolených a nemocnost. Situace je vážná natolik, že některé nákladní spoje jsou odkláněny na druhý břeh Rýna, noční spoje RB a RE jsou rušeny, je zavedena náhradní autobusová doprava. Dnes bude vyhlášen mimořádný jízdní řád v dané oblasti. Aktuálně chybí z důvodu nemoci či dovolené v uzlu Mainz sedm výpravčích z celkových patnácti. V celé síti DB se pak nedostává systémově 1000 výpravčích. Převládá názor, že jde o důsledek přehnaného šetření „až na doraz“ v uplynulém období.

Designová studie, foto: Škoda Transportation Berlín/Plzeň — Deutsche Bahn AG vydala dnes (5. srpna) tiskovou zprávu, ve které se uvádí, že DB AG podepsala se Škodou Transportation kontrakt na dodávku šesti patrových šestivozových souprav a lokomotiv v hodnotě 110 milionů eur (2,6 miliardy korun). Nové vlaky mají být nasazeny v Bavorsku, na trati Nürnberg – Ingolstadt – München od prosince 2016. Člen představenstva DB AG pro techniku a infrastrukturu Dr. Volker Kefer podpis smlouvy zhodnotil: „Pro nás jde o první uzavřenou dohodu o dodávce vlaků od Škody. Pro DB jde o důležitý strategický cíl z pohledu na německý trh a rozšíření a posílení soutěže v branži. Touto smlouvou jsme učinili další krok tímto směrem.“

Hlavní nádraží Berlín, vyšší úrověň, tah východ - západ, foto: Daniel Schwen Nedávno jsme přinesli autorský článek dávající pohled na berlínské Hlavní nádraží (Hauptbahnhof / Lehrter Bahnhof) očima architekta. Nyní, jako doplněk, přinášíme několik pohledů očima vláčkaře. Po seznámení se s pohledem architekta jsem překonal vrozenou lenost a zajel jsem se na ono nádraží podívat, zda a co je nového, co mně zajímá víc, než uložené kubíky betonu a tuny ocelových konstrukcí. A dozajista zda a jak se obměňuje vozový park na Regiu.

18.6.2013 - 6:00 - Okamžitá pomoc zaměstnancům DB postiženým povodněmi

DB-Tower na Potsdamer Platz v Berlíně, foto: Mangan2002 Berlín — Představenstvo DB Konzern AG na svém zasedání rozhodlo o poskytnutí okamžité pomoci zaměstnancům koncernu postiženým povodněmi v celkové výši 1 milionu eur. „Chceme dát znamení, že rodina železničářů drží pospolu,“ sdělil předseda představenstva, Dr. Rüdiger Grube, a dodal: „Víme, že v povodňových oblastech žije také mnoho zaměstnanců DB, jejichž domy a byty padly za oběť záplavám. Chceme alespoň malým příspěvkem pomoci v nouzi nejvyšší.“ Zaměstnanci budou o nebyrokratickém způsobu čerpání pomoci informováni v nejbližších dnech. Okamžitá pomoc je poskytována pro překlenutí prvního období po události před tím, než budou povodněmi způsobené škody přesněji identifikovány a posouzen způsob jejich odstraňování.

Zdroj: Tisková zpráva DB ze dne 11. 6. 2013, Wikimedia Commons

1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:00
zapadá v 20:03