..: Články - ČR Zlínský :..

Osobák na Vlárský Průsmyk, foto: Martin Pitřík Uherské Hradiště — Kdo by neměl rád zapadlé vedlejší tratě, kde se kolem kolejí tyčí dřevěné telegrafní sloupy, kde vlaku kynou mechanická návěstidla a kde se koleje skrývají pod porosty trávy a plevele. Právě na několik takových tratí se můžete dnes „vypravit“ – alespoň přečtením této reportáže. Již déle než rok jsem plánoval návštěvu podhorské trati z Vlárského Průsmyku do Uherského Hradiště, značené v jízdních řádech číslem 341 a mezi lidmi známé také pod názvem vlárská dráha. Minulé léto jsem váhal, zda se vypravit právě sem, či podruhé navštívit unikátní ozubnicovou horskou železnici z Tanvaldu do Kořenova v Jizerských horách. Tenkrát jsem volil Jizerské hory, neboť jsem si nemohl nechat ujít cestu po obnoveném úseku do Sklarszké Poreby a na návštěvu vlárské dráhy tak došlo až v průběhu letošních Velikonoc. Jedním z impulzů pro realizování cesty se stala také akční jízdenka ČD NET Lidl.

749.250-7, Branná - Ostružná, foto: Pavel Martoch Rožnov pod Radhoštěm — Zdá se, že Valašsko je snad jediným regionem v Česku, který je přívětivý k železniční dopravě. Již v minulém roce jsme vás informovali o tom, že se připravuje pravidelné spojení mezi Valašským královstvím a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska s hodinovým intervalem. Nyní se nám podařilo získat podrobnosti o dalším železničním projektu, který se připravuje, a ŽelPage (na rozdíl od Rádia Impuls) vás o této události informuje opět jako první.

Nově vznikající společnost Forejtar Railways (FR) se připravuje na zahájení provozu. Na rozdíl od současných nováčků na trhu – RegioJetu a LEO Expressu – se nechce s Českými drahami přetahovat o cestující na údajně jediné ziskové lince mezi Ostravou a Prahou, ale své první linky nabídne na Valašsku a v jeho bezprostředním okolí. Inspirací pro trasování byla například stávající spojení: Rožnov pro Radhoštěm – Vsetín – Velké Karlovice nebo Bystřice pod Hostýnem – Vsetín – Bylnice. Pro pojmenování pak spěšné vlaky 1730 / 1731. (Naštěstí ČD nemají pojmenování těchto vlaků chráněno ochrannou známkou.) Pojďme tedy trošku poodhalit roušku tajemství.

KolejeČeská republika - Jízdní řád 2008/2009 s sebou nepřináší jen tolik diskutované nové či zrušené vlakové spoje, nové řazení vlaků či tarifní změny. Počínaje 14.12.2008 začnou vlaky zastavovat i ve třech nových zastávkách na Chebsku, Jihlavsku a Kroměřížsku. Po osmi měsících od slavnostního otevření tak budou moci vlaky začít využívat i obyvatelé a návštěvníci Pomezí nad Ohří. Nová vlaková zastávka potěší také (nejen) zaměstnance Kosteleckých uzenin či obyvatele kroměřížského sídliště Oskol.

Ilustrační obrázek Kojetín – Letos se již po desáté v sobotu 9. srpna 2008 konal na zámku v Tovačově (nejen) folkový festival Tovačovský portál, který je po Výlovu Hradeckého rybníka a Svatováclavských hodech asi největší místní kulturní akcí pro veřejnost. A stejně jako v loňském roce, také letos se naše občanské sdružení Kroměřížská dráha rozhodlo ve spolupráci s Českými drahami vypravit při této příležitosti zvláštní osobní vlaky po jinak pro osobní dopravu uzavřené trati Kojetín – Tovačov. Cílem tohoto záměru nebylo jen pomoci návštěvníkům Portálu dostat se do Tovačova, který je zejména o víkendech hromadnou dopravou dost špatně dostupný, ale též více zpřístupnit město se všemi jeho pamětihodnostmi a zajímavostmi turistům a zájemcům o projetí se po tovačovské trati. Posledním, ale neméně významným důvodem, proč to celé děláme (a rádi bychom i nadále dělali) je, že bychom tuto téměř zapomenutou hanáckou lokálku rádi vrátili do povědomí širší veřejnosti a tím jí snad i do budoucna zajistili alespoň částečné zmrtvýchvstání.

KyklopOstrava - V sobotu 17.9. vyjel na trať 323 Ostrava - Valašské Meziříčí opravdu zvláštní vlak. Pod názvem "Fotojízda s kyklopem" vyrazila na trať souprava tažená lokomotivou T478.4068 a složená z patrové jednotky Btjo a celozeleného služebního vozu Ds. Největší lákadlo celé akce však bylo na konci soupravy - motorová lokomotiva T499.0002, kyklop. Tento neprovozní stroj se po několika letech opět objevil na trati, byť jen v závěsu vlaku.

lokomotiva řady 751 u stanice ptení při odjezdu s manipulačním vlakem do prostějovaChornice - Tratě Moravské západní dráhy najdeme v jízdním řádu pod čísly 262 a 271. Původně však bylo všechno jinak. „Hlavní tah“ byl z Třebovic v Čechách přes Moravskou Třebovou a Chornice do Prostějova. Z Chornic vedla odbočka přes Jevíčko do Velkých Opatovic. Dnes však číslo 262 ukrývá trať z České Třebové přes Moravskou Třebovou, Chornice, Jevíčko, Velké Opatovice a Boskovice do Skalice nad Svitavou. Pod číslem 271 je trať z Chornic přes Dzbel a Kostelec na Hané do Prostějova.

obrazekPřerov/Bylnice - Až neskutečný zájem projevili v sobotu lidé v okolí železniční trati z Uherského Hradiště do Bylnice o svezení historickým vlakem.
Dvanácti starými vozy, včetně služebního a bufetového, zapřaženými za parní lokomotivou 464.202 "Rosnička" olomouckých železničářů se svezlo více než sedm stovek zvědavců. Mnozí z nich jeli celou trasu už z Přerova, odkud vlak vyjel.

Bylnice - dne 29.3.2003 se uskutečnila poslední jízda lokomotivy 475.1142 známou jako Šlechtična. Poslední jízda se uskutečnila na trati Přerov - Uherské Hradiště - Bylnice, pod vrcholky Bílých Karpat. Na její poslední jízdě hostovala také lokomotiva 498.106 "Albatros" a také na chvíli Zamračená. Pokud se nenajde nějaký investor, již brzy se Šlechtična stane neprovozním exponátem NTM Praha.

Fotografie zaslali: Milan Vojtek, Vítek Bukač, Kubze; videozáznamy zaslal Kubze. Děkujeme

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:50
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Naše téma: Zabezpečený úrovňový přechod na nástupiště
Nové zabezpečovací zařízení má upozornit cestující světelnou i zvukovou signalizací u přechodu přes koleje od staniční budovy k nástupišti, že se blíží vlak a že nemají přecházet. Funguje v podstatě jako ...

Poslední příspěvek RegioJet v Humennom
Od začiatku platnosti nového grafikonu vlakovej dopravy 2017/2018 začal RegioJet jazdiť z Prahy až do Humenného. Hneď v prvý deň, 10. decembra 2017, som sa vybral zdokumentovať túto novinku. Moje povodné ...

Poslední příspěvek Vlakem do francouzských Alp (1. díl)
Cílem mého prodlouženého zářijového víkendu se stala Francie, resp. místní tratě francouzských Alp a francouzsko-švýcarského pomezí. Navštívíme i půlmilionový Lyon, jehož pestrá MHD zahrnuje také lanovky, ...