..: Články - ČR Vysočina :..

Zvláštní vlak ke 14. výročí ŽelPage, foto: KubzeŠatov – Třetí dubnový víkend letošního roku se nesl ve znamení další výroční jízdy portálu ŽelPage. Ano, opravdu je tomu tak, už jsme tu pro vás 14 let a to bylo třeba řádně oslavit – jak jinak, než tradičním vypravením zvláštního vlaku. A jelikož se nám velmi zalíbil koncept vícedenních akcí, který jsme vyzkoušeli minulý rok na podzim jízdou našeho „Posázavského lehátkáčku“, byla i tato akce naplánována jako víkendová. Po několika jízdách v oblasti Čech jsme tentokráte opět po pár letech zavítali na Moravu. Projeli jsme si vícero dnes již jen těžko dosažitelných tratí bez pravidelné osobní a většinou i nákladní dopravy, pořídili zajímavé fotografické snímky i degustovali různá moravská vína. Zkrátka a dobře stálo to za to.

Atlasový obrázek dvouproudové lokomotivy, foto: Zdeněk ŠindlauerZpožděný ranní rumburský spěšný vlak zastavil u pátého nástupiště v Kolíně, dav se vyhrnul a lhostejně pospolitě zamířil k podchodu. Než i mne pohltilo schodiště, mimoděk jsem ještě pozdvihl hlavu, a hle – přesmykovou kolejí od Prahy v čele štrúdlu barevných vagónů majestátně proplouvala ta modrá elektrická lokomotiva. Opravdu tak krásně modrá, jako by právě vyjela z obrázku pana Janaty v ábíčkovém technickém atlasu. „Počkej mami,“ vyhrkl jsem zasažen střelou okamžiku, „jede dvouproudová lokomotiva!“ A jak jsme stáli na schodišti, čouhaly nad perónem jen naše hlavy, a všechno vůkol zaplnila ES 499.0 s patnácti vozy „Balt-Orient-expresu“. Já jsem tehdy strašně toužil přes Vysočinu jet vlakem s takovou lokomotivou. Jenže „Balt-Orient“ v Kolíně nezastavoval.

Plakát oznamující otevření místní dráhy, foto: www.tvare-nakladatelstvi.czHavlíčkův Brod - Pod číslem 251 dnes najdete nenápadnou regionální trať, spojující obce a menší města Českomoravské vrchoviny a Jihomoravského kraje. Je na ní však velice dobře vidět, jak se na vývoji dopravy, jejího konceptu a trasování, podepsala historie. Zpočátku šlo o to, aby tato část země nezůstala bez spojení se světem, čehož garantem byla právě železnice (krásná to doba!). A když pak v Německém Brodě vznikl důležitý železniční uzel, byla výstavba trati, která nakonec spojila N. Brod s Tišnovem a Brnem, doslova na dosah. Pojďme se vydat do historie a zjistit, jak to bylo s místní dráhou z Německého Brodu do Žďáru nad Sázavou.

T466.0007, Os 14909, Rožná, 6.7. 2009, foto: Josef Petrák Nedvědice — Po vydařeném setkání parních lokomotiv 2’ D 2‘ ve dnech 27. a 28. června 2009 v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka mohla další prodloužený víkend 4. až 6. července následovat další velká železniční akce. Tentokrát se centrem dění stala Vysočina a konkrétně trať 251 Žďár nad Sázavou – Tišnov zvaná „Stará Tišnovka“. V Nedvědici se totiž konaly každoroční Slavnosti Pernštejnského panství.

KolejeČeská republika - Jízdní řád 2008/2009 s sebou nepřináší jen tolik diskutované nové či zrušené vlakové spoje, nové řazení vlaků či tarifní změny. Počínaje 14.12.2008 začnou vlaky zastavovat i ve třech nových zastávkách na Chebsku, Jihlavsku a Kroměřížsku. Po osmi měsících od slavnostního otevření tak budou moci vlaky začít využívat i obyvatelé a návštěvníci Pomezí nad Ohří. Nová vlaková zastávka potěší také (nejen) zaměstnance Kosteleckých uzenin či obyvatele kroměřížského sídliště Oskol.

Ilustrační obrázek Kostelec u Jihlavy - Když v neděli 3.2.2008 došlo k provozní poruše na stroji 814.010 Regionova v Kostelci u Jihlavy, začala ŽelPage sledovat spolehlivost těchto jednotek. Dle zjištěných informací zůstal v stroj stát v Kostelci na výměnách. Jak potvrdil strojmistr z PP Telč, "Prý najeli na výměny a regionova ztuhla. Zablokovala se kola a cestující museli vlak opustit."

PartePřibyslav - Sázava - Začátkem listopadu minulého roku proběhla tímto serverem krátká zpráva, která informovala o krizi výletní železnice Přibyslav - Sázava, ohrožující její budocí fungování. I přes veškerou snahu jejích příznivců se naplnily nejhorší představy a trať se bohužel před zrušením a následnou fyzickou likvidací zachránit nepodařilo. Po sto osmi letech existence tak zaniká jediný dochovaný zbytek původní železniční trati Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou. A nejen to, jde také o malebnou drážku vedoucí nádhernou přírodou, umožňující prakticky neomezený provoz výletních vlaků, aniž by bylo nutné brát ohled na ostatní provoz, jakož i unikátní technickou památku s několika rozličnými druhy železničního svršku na krátkém úseku tratě.

Poslední rozloučení s tratí, kterou můžete v jízdním řádu najít pod číslem 903, se bude konat 22.4.2006 jízdou smíšeného fotovlaku vedeného parní lokomotivou ČKD 1435 BS 200 (213.902, Výtopna Zlíchov); ovšem pouze v případě dostatečného počtu přihlášených účastníků! Pozvánka a podrobnosti.

V přiloženém článku bych čtenářům také rád přiblížil některé zajímavosti o této trati a doplnil je fotografiemi.

M240.0113Brno - Je neděle 27.11.2005, kolem půl páté ráno. Začíná chumelit, a v ulicích rozespalého Brněnského "štatlu" zůstává ležet první sníh. V tomto počasí, které sice není zcela dle našich přání, avšak mohlo by být i výrazně horší, se začínají v depu Brno-dolní scházet první lidé, kteří neváhali vykonat dlouhou cestu nočními vlaky, aby se zúčastnili jedné zvláštní jízdy po jižní a střední Moravě. V přítmí jedné z hal depa pro ně stojí připravený motorový vůz M240.0113 Klubu přátel kolejových vozidel, se kterým je tato jízda podniknuta. Zatímco pro první cestující je připraven a předtopen "malý" oddíl na dospání, v hale personál vykonává poslední přípravy na motoráku. Za stále intenzivnějšího sněžení se rozední, lidé se postupně scházejí, a kolem osmé hodiny ranní, kdy dorazí poslední z asi padesátky cestovatelů a fotografů ze čtyř evropských zemí, se může vyrazit na trať.

Humpolec - V sobotu 18.září se uskutečnily oslavy 110. výročí trati Havlíčkův Brod - Humpolec. Původně plánovanou lokomotivu 433.001 nahradila 354.1217 a na pravidelné spoje byla nasazena M 131.1448 (běžně sem jezdí řada 810 sólo, na vlaku 15950 jezdí dvojice 810 do Herálce).

V Humpolci byla přichystána velmi obsáhlá výstava vozidel(viz foto).

Akce se těšila velkému zájmu veřejnosti laické i odborné.

   
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Ponuka eShopuopen/close
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
» Pridať odkaz
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:47
zapadá v 19:01

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Nejkratší reportáž z nejdelšího tunelu
V pátek 21. 9. ve 13 hodin navštíví premiér Andrej Babiš společně s ministrem dopravy Danem Ťokem stavbu nejdelšího železničního tunelu v České republice. Za přítomnosti generálního ředitele SŽDC Jiřího ...

Poslední příspěvek Tokajský expres vás odvezie nielen za vínom
Pozývame vás na už tradičnú nostalgickú jazdu do východoslovenského Čerhova za tohtoročným Tokajským vinobraním. Odchádzame v sobotu 29. septembra o 9:30 z hlavnej železničnej stanice v Košiciach. Cestovné ...

Poslední příspěvek Ukrajinské elektrické lokomotivy
Jeden ingot jako druhý, chtělo by se říci při spatření ukrajinských elektrických lokomotiv, charakteristických svým mohutným vzhledem a bočnicemi s prolisy. I u Ukrajinských železnic (Ukrzaliznycja) však ...