..: Články - ČR Pardubický :..

Vlak vyšší kvality přijíždí do stanice Česká Třebová, foto: BambeČeská Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.

Jednotka RegioPanter u Pardubic, foto: Louis ArmstrongPardubice — „Železniční nový rok“ začal již v neděli a s jeho příchodem se na některé tratě v České republice vrátila osobní doprava, která zde byla již dříve zastavena. Konkrétně se jedná o dvě tratě v Pardubickém kraji, který tak pokračuje ve své politice obnovování a posilování provozu právě na lokálních tratích. Paradoxní však je, že stejný kraj dříve ve spolupráci s koordinátorem dopravy, společností OREDO, sám provoz na těchto tratích zastavil. Mezi další změny v pardubickém regionu patří například také rozšíření zastavování na trati 261 na Svitavsku a Poličsku či různé odlišnosti v oblasti jednotlivých nasazovaných vozidel. Ostatní změny pak jsou již spíše kosmetického charakteru a obnášejí minutové časové rozdíly či datová omezení u některých spojů.

Souprava v Ronově nad Doubravou zastávce, foto: Vladislav PíšaKolín — ŽelPage, elektronický magazín o drahách, kde zároveň najdete i fotogalerii, řazení vlaků, kalendář železničních akcí a mnoho dalšího, oslavil letos své třinácté výročí. Jak je již několikaletou tradicí, uspořádali jsme u této příležitosti jízdu zvláštního vlaku. Ten se tentokrát vydal na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, kde jsme zavítali mimo jiné na trať Čáslav místní nádraží - Třemošnice a navštívili například vlečky Skovice - Vrdy-Bučice nebo tu na čáslavské vojenské letiště. Vlak byl po minulé jízdě, která byla zajišťována jednotkou 845.001 společnosti Arriva vlaky, sestaven z vozidel o poznání historičtějších - z motorové lokomotivy T 435.099 Hektor, motorového vozu M 131.1549 Hurvínek a malého Balmu.

Křižování v žel. st. Chornice, foto: Mathew Chornice — Jediná letošní plánovaná změna jízdního řádu SŽDC, která vstoupí v platnost v neděli 15. června, přinese novinky v železniční dopravě mimo jiné také v Pardubickém kraji. Zde od nástupu radního pro dopravu Jaromíra Duška nezůstal v dopravní oblasti s mírnou nadsázkou kámen na kameni a tento trend zřejmě bude dále pokračovat. Od 1. září letošního roku dojde k obnovení stejným krajem dříve zastavené osobní dopravy v úseku trati 017 Moravská Třebová - Chornice. Nově budou zavedeny dva páry osobních vlaků, které pojedou v pracovní dny, jak ostatně udává traťový jízdní řád platný od 15. června [PDF].

Nehoda na kamenolomu Zárubka, foto: Drážní inspekce Brno — Psal se 10. listopad roku 2009, když došlo na vlečce kamenolomu Zárubka na Skutečsku k vážné dopravní nehodě posunového dílu s nákladním automobilem na nechráněném železničním přejezdu. Následky srážky byly velké - došlo ke smrti řidiče nákladního automobilu a škodám v řádu statisíců. Zdánlivě běžná nehoda však přeci jenom zůstala něčím výjimečná. Drážní inspekce i soudy různých instancí totiž dospěly k závěru, že jednou z hlavních příčin nehody bylo porušení mnoha bezpečnostních předpisů, zákonů či vyhlášek na straně dráhy. Kauza se definitivně uzavírá až v letošním roce, necelé čtyři roky poté, kdy Nejvyšší soud zamítl dovolání hlavního obžalovaného, vedoucího posunu dotčeného vlaku.

Česká Třebová, foto: AdysČeská Třebová — Již několik let slýcháváme téměř pravidelně od představitelů Pardubického kraje a zejména města Česká Třebová žádosti, aby na tamějším nádraží zastavovalo více vlaků vyšší kvality. Odůvodnění z úst politiků bývala různá — od účelnosti investice do nového dopravního terminálu před nádražím, přes důležitost města jako údajného spádového dopravního uzlu, až po nedostatečnou kvalitu vlaků nižších kategorií. (Připomeňme zdejší rozsáhlou debatu v nedávné minulosti či zamyšlení nad tím, že Česká Třebová nepotřebuje více vlaků.) Ať už však byly tyto argumenty pravdivé či nikoliv, zastavování vlaků vyšší kvality se v České Třebové s příchodem nového grafikonu opravdu s největší pravděpodobností rozšíří, a to dokonce i o vlaky soukromého dopravce.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtPardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš DanielkaDolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.

M 131.1441 + M 131.1081 ve stanici Trutnov střed 20.11.2010, foto: Matouš Danielka Jaroměř — Po loňské vydařené akci S ŽelPage do Otovic zastávky a Žacléře jsme se po roce rozhodli ve spolupráci s dopravcem MBM rail a Společností pro revitalizaci místních drah uspořádat další zvláštní jízdu, která se bude konat tentokrát v sobotu 19. listopadu 2011. Zvláštím vlakem projedeme hned několik tratí, na kterých již není provozována pravidelná osobní doprava, případně na kterých nebude doprava od nového jízdního řádu v prosinci objednána. Těšit se tak můžete například na tratě Hněvčeves - Smiřice, Opočno - Dobruška, na tzv. opatovickou spojku, která propojuje tratě 020 a 031, a spoustu dalších zajímavých tratí a míst.

Slavnostní otevření půjčovny kol Chrudim, foto: Karel Dvořák - Pardubický deník Chrudim — V úterý 13. 4. 2010 otevřely České dráhy 4 půjčovny kol na Chrudimsku za spolupráce Pardubického kraje, stejně jako měst Chrudim a Hlinsko. Právě tato oblast je jedním z míst, kde půjčovny dosud chyběly a zároveň je oblast Železných hor cyklisty vyhledávaná a půjčovny zde proto mají perspektivu. S návrhem přišlo samotné město Chrudim, které chtělo ve městě otevřít cyklopůjčovnu, a podpořit tak cestovní ruch. Návrh Českých drah zřídit půjčovnu na nádraží získal podporu města a záštitu nad projektem převzal hejtman Pardubického kraje. Realizace těchto půjčoven trvala asi šest týdnů, jak uvedl ředitel KCOD Pardubice Michal Štěpán.

   
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:08
zapadá v 19:57