..: Aktuality a články - ČR Moravskoslezský :..

Havířov střed, foto: SŽDC Havířov — Havířovské železniční nádraží leží poměrně daleko od obou významnějších sídelních celků tohoto města, tedy jak od centra, tak od rozsáhlého sídliště Šumbark. Železniční trať se centru města přibližuje nedaleko zmiňovaného hlavního nádraží (ačkoliv to tento přídomek nenese) a v jednom úseku prochází pod ulicí Dělnickou, která spojuje střed města, nedalekou nemocnici, obchodní dům Globus a městské části Prostřední Suchá. Toto místo bylo již dávno vybráno jako nejvhodnější bod pro novou železniční zastávku, která by měla zjednodušit obyvatelům Havířova cesty do Ostravy či směrem na Český Těšín.

První čtyři týmy soutěže, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Tak jako každoročně, i letos patřil závěr září oslavám Dne železnice. Ten se letos konal již předposlední záříjovou sobotu, 23. září, zatímco doposud byla tradičním termínem sobota v září poslední. A ke Dni železnice již celých deset let patří i cestovatelská soutěž Křížem krážem republikou, kterou pro zájemce z řad skautů i široké veřejnosti pořádá skautský oddíl Krnovská trojka. Hlavním partnerem akce jsou České dráhy, mediálním partnerem pak náš internetový magazín ŽelPage. A jaký že letošní ročník soutěže vlastně byl? Zúčastnilo se rekordních téměř 150 týmů s více jak 750 účastníky, kteří strávili ve vlacích 1676,3 hodin. Vítězem se nakonec stal skautský tým 3G z Liberce a Jablonce nad Nisou, jež získal 1997,5 bodu. Následovali jej Rychlíci z Chotěboře, kteří se na čelních příčkách umisťují pravidelně, a pomyslnou bronzovou medaili si připsal tým železničních nadšenců TrainMania Náchod. Letos byl oceněn také tým na čtvrtém místě s pomyslnou bramborovou medailí, který nesl název Kvatro.

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Ostrava — Již delší dobu existující myšlenka, že by byly ranní spoje dopravce Regiojet, vedené v trase Návsí – Třinec – Český Těšín – Havířov – Ostrava – Praha, ve své „ostravské části“ součástí integrovaného dopravního systému ODIS, narážela na povinné rezervace v těchto vlacích, které poněkud omezovaly myšlenku denního dojíždění těmito spoji z regionu Jablunkovska a Třinecka do Havířova či Ostravy. V úterý však informoval náměstek hejtmana MSK Jakub Unucka o vzniku dohody, která cestujícím právě toto zkvalitnění cest do škol či zaměstnání umožní.

Železniční zastávka Znojmo nemocnice otevřená v říjnu 2015, foto: Znojemský deník Rovnost/Dalibor Krutiš Praha/Komentář — Drážní úřad letos schválil názvy již čtyř připravovaných železničních zastávek, jak oznámil v úterní tiskové zprávě. Na nová místa zastavení vlaků se tak mohou těšit cestující ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji, přičemž v prvním jmenovaném mají vzniknout dokonce dvě. Abecedně vzato první zastávkou je Červený Újezd u Votic zastávka (okres Benešov) na trati 220 Benešov u Prahy – České Budějovice. Ta se bude nacházet na severním (votickém) záhlaví železniční stanice Červený Újezd u Votic, přičemž vznikne při modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, úseku Sudoměřice u Tábora – Votice.

22.3.2017 - 6:00 - Pomůžete s výstavou modelů a fotografií v Muzeu Beskyd?

Pohled na železniční výstavu v Muzeu Beskyd v minulém období, foto: Roman Filko Frýdek-Místek — Chtěli bychom navázat v Muzeu Beskyd Frýdek-Místek na předešlé výstavy o vláčcích. Rádi bychom návštěvníkům prezentovali vláčky od parní lokomotivy Moravia vyrobené v roce 1837 pro Severní dráhu císaře Ferdinanda po soudobé lokomotivy. Výstava bude doplněna textovým materiálem představující jednotlivé lokomotivy vyráběny u nás či dodány v programu UNRA. Prosíme tedy majitele modelů měřítek Z, H, TT, HO, S o zapůjčení na výstavu, která se bude konat v době 14. 5. – 31. 7. 2017. Všechny modely budou nainstalovány ve vitrínách o rozměrech 600 a 800 cm na délku, šíře 60 cm a výška 210 cm. Dále máme vitríny 100 x 100 cm. Žádná výstava není kompletní bez dynamické ukázky, proto prosíme o zapůjčení kolejiště, které by bylo chráněno skleněnou zástěnou. Do výstavy se návštěvník dostane pouze v doprovodu průvodce. Rádi bychom také použili fotografie jak parních, motorových tak elektrických mašinek, které určitě fotíte na srazech. Budeme rádi za jejich zapůjčení. Vaše dotazy vyřešíme e-mailem, nebo volejte na linku Muzea Beskyd Frýdek-Místek.

Termín výstavy: od 14. 5. do 30. 7. 2017

Muzeum Beskyd Frýdek-Místek

705.913-2 + 705.914-0 + 705.917-3, Osoblaha, foto: Strnda Osoblaha — Řekne-li se „Osoblaha“, někteří Moraváci vědí, ale lidé z krajů českých většinou pátrají v paměti a přemýšlejí, kam tento zeměpisný pojem zařadit. Milovníci vláčků jsou na tom poněkud lépe, protože se jim vybaví jediná úzkorozchodná trať, na které jezdí vlaky Českých drah. Historie zdejší dráhy spadá ještě do dob Rakouska-Uherska, kdy rozvoj železnic výrazně přispíval k přepravě surovin i výrobků, ale také k mobilitě lidí. Po výstavbě „páteřních“ moravských tratí z Vídně a Břeclavi na Brno a Českou Třebovou, Přerov a Ostravu či Přerov a Českou Třebovou přes Olomouc, se začala železnice dostávat i do dalších lokalit. Vídeňská Moravsko-slezská ústřední dráha (MSCB) postupně zprovoznila novou hlavní trať z Olomouce přes Bruntál a Krnov do Glubczyc a z Krnova pak další dvě odbočky – na východ do Opavy a na západ do Głuchołaz.

Požár na nádraží v Bohumíně, foto: HZS MSK Bohumín — 10. února ve večerních hodinách vypukl požár v areálu železniční stanice Bohumín. Po příjezdu hasiči zjistili, že hoří na třech místech současně. V objektu hlavního stavědla hořelo v místnosti s rozvaděči. Ve velké hale, kde se opravují kolejová vozidla, bylo nutno uhasit rozvody kabeláže ve výšce cca 10 m. Další oheň lokalizovali hasiči ve venkovním prostoru chráničky elektrorozvodů. Jednou z vyšetřovacích verzí vzniku požáru je žhářství. Škody jsou předběžně odhadnuty na 100 milionů korun, při požáru nebyl nikdo zraněn. Výrazné omezení provozu v této stanici je způsobeno poškozením ovládání zabezpečovacího zařízení. Bohumínské nádraží bude pravděpodobně mimo provoz, resp. s výrazně omezeným provozem, několik dnů. České dráhy přistoupily k řadě mimořádných opatření tak, aby minimalizovaly dopad na cestující ve zbylých úsecích, problémem jsou i dvě jednotky pendolino zablokované v Bohumíně. LEO Express některé spoje dokonce odřekl. Technici se snaží prioritně zprovoznit alespoň jednu kolej aby bylo možno zajistit mezinárodní dálkovou přepravu.

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Zahájení Czech Raildays 2013, foto: Matouš DanielkaOstrava — Jak už je každoroční tradicí, i letos se v závěru června v Ostravě uskuteční mezinárodní dopravní veletrh Czech Raildays. Letos se bude tato převážně drážně zaměřená akce konat od úterý 16. do čtvrtka 18. června, a to v podobném formátu, jako v minulých letech. Představí se zde například motorová lokomotiva 794.001 od CZ LOKO, dva různé exempláře rodiny lokomotiv Vectron či motorová jednotka Coradia Lint 41 od společnosti Alstom, která bude od prosince pravidelně jezdit na trase mezi Chebem a Marktredwitzem. Kromě toho se můžeme těšit na několik vozidel provozovaných v současné době u Českých drah nebo ZSSK, ta však už pro odbornou veřejnost nejsou žádnou převratnou novinkou.

14.4.2015 - 6:00 - První české letiště napojené na železnici je Ostrava-Mošnov

B737-86N, Travel Service, OK-TVD, Ostrava-Mošnov (OSR), foto: Josef Petrák Mošnov — Mošnovské Letiště Leoše Janáčka Ostrava v aktuálním letovém řádu obsluhují pouze tři dopravci - ČSA do Prahy, Travel Service do Paříže a Ryanair do Londýna. Přesto je prvním v republice, které se dočkalo osobního železničního spojení. Po potřebných testech elektrifikované trati Studénka - Mošnov, Ostrava Airport byl 13. dubna slavnostně spuštěn provoz osobních vlaků linky S2 z Mostů u Jablunkova a Bohumína do Mošnova. Úvodní provoz zajistí kapacitní jednotky CityElefant, ale dopravce České dráhy už objednal menší jednotky RegioPanter, které si nechávají 90 miliony korun spolufinancovat eurofondy prostřednictvím programu ROP Moravskoslezsko. Jízdní řád S2 poskytuje přípoj i na ranní let ČSA v 5.30 do Prahy a Düsseldorfu, večer pak mají cestující 23 minut na přestup od posledního příletu v 11 hodin večer. Deset párů vlaků je zavedeno v dvouhodinovém intervalu. Mnohem horší je ale napojení na dálkové spoje, a to navzdory zavedení vlaků mimořádnou změnou jízdního řádu. Kromě letiště poslouží vlaky také pracujícím v nedaleké průmyslové zóně Mošnov.

Zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty

Payus, foto: Josef Petrák Ostrava — Řekne-li se „Payus“, vybaví se mi dobrosrdečný vysportovaný chlapák s úsměvem na tváři. Řekne-li se „Payus a ŽelPage“, okamžitě mám před očima některé jeho železniční fotky z průmyslového zázemí Ostravy – „těžký industriál“ jak je kdysi někdo z komentujících pojmenoval. Jeho fotky na ŽelPage sleduji od samotných začátků. Ty neměl zrovna jednoduché – fotil jinak, než mnozí publikující. Žádný standard – pohled na vlak ze stále stejného (optimálního) úhlu, pokud možno dobrý násvit, to nebyla jeho parketa. Payus raději volil „čelovku“. Zejména někteří zahraniční šotouši měli zpočátku s jeho tvorbou nemalé problémy. Jeho pohled na svět byl jiný a mne si získal. Snaží se zachytit dynamiku pohybu. Jindy si hraje s geometrií kolejišť nebo ocelových konstrukcí. Má rád podvečery, kdy se barvy oblohy mění minutu po minutě. Od světlých tónů modré až po hluboce temné, přecházející v čerň, ozvláštněné tóny zlatavé, oranžové, červené, růžové i fialové. Matka Příroda si ráda hraje a nabízí nám i fotografům občas úchvatné kombinace barev. Nemá problém fotit v noci a to, co potom předkládá ke zhlédnutí, je velmi působivé. Jeho fotky jsem si oblíbil a pravidelně se na ně těším. Kdybych je mohl (nyní) na ŽP i hodnotit, tak povětšinou by ode mne získával u svých fotek hodnocení velmi vysoké. Když mi v mejlu přistála pozvánka na jeho připravovanou výstavu Fotomozaika Pavla Kopce, nešlo si do diáře nepoznačit: „pondělí 23. března 2015, 15.30 h, vernisáž Payus“.

Lokomotiva na zemní plyn ve zkušebním provozu, foto: Payus Opava — První nejen česká, ale dokonce středoevropská lokomotiva s pohonem na stlačený zemní plyn schválená pro provoz na veřejné železniční síti vyjela na tuzemské koleje. Nyní stroj čeká zkušební provoz s osobními vlaky na trati 317 mezi Opavou východ a Hlučínem. Jejím cílem je dosáhnout až 40% provozních úspor oproti srovnatelnému naftovému stroji a také snížit množství škodlivých výfukových emisí. Zda se záměr podařil, bude zjišťováno porovnáváním nové plynové lokomotivy 714.801 s klasickým strojem 714.016, který se s ní bude střídat v pravidelném turnusu. V pravidelném provozu zde budou tato hnací vozidla jezdit s lehkými přívěsnými vozy řad Btax780 či BDtax782.

24.1.2015 - 8:00 - Železniční výstavy v Opavě

Model lokomotivy 754.028 ČD, foto: Bertovec Opava — Opavský kulturní dům Na Rybníčku přivítá v sobotu a neděli 24. a 25. ledna 2015 příznivce modelové železnice na Výstavě železničních modelů. Přes pětadvacet metrů kolejí (v měřítku TT) s pěti stanicemi dle skutečné podoby představí reálný provoz. Uvidíte ovládání vláčků přes mobily a smartmobily. Pro děti je připraveno dětské kolejiště, které si budou moci samy ovládat. Součástí je i výstava modelů H0. Otevřeno je po oba dny od 9 do 17 hodin, základní vstupné je 50,– Kč. Pokud se o víkendu vypravíte do Opavy a ještě jste nenavštívili výstavu Opava železniční, nechte si čas i na ni. Expozice je v Obecním domě na Ostrožné ulici 46 a o víkendu je otevřena od 10 do 18 hodin. Smyslem této výstavy je poukázat na úsilí Opavy stát se v 19. století železničním uzlem Rakouského Slezska, tj. získat výhodnou pozici na hlavních dálkových obchodních trasách. V podmínkách své doby tím společenská a ekonomická elita sledovala možnost optimalizovat postavení města v rámci středoevropského prostoru. Pozoruhodný je přitom samotný proces vzniku jednotlivých projektů a fáze výstavby, v nichž se odráželo soupeření železničních společností. Návštěvník se tak dozví, proč vznikla v Opavě dvě nádraží a zjistí také, proč výstavba některých tratí ztroskotala. Výstava je přístupná do 31. března 2015.

Zdroje: Klub železničních modelářů, OKO

Jakartovice, foto: Jindřich Březina Jakartovice – Jsou tomu přibližně tři měsíce od doby, kdy Moravskoslezský kraj zastavil provoz osobních vlaků na trati 314 mezi nádražím Opava východ a Jakartovicemi. Důvody byly v podobných situacích obvyklé – malé vytížení spojů, dlouhé docházkové vzdálenosti od sídel, vysoká ekonomická náročnost provozu. Tématu jsme se ostatně věnovali i zde na ŽelPage. Nyní místní obce ve spolupráci s krajem vyšly vstříc alespoň občanům volajícím po víkendovém prázdninovém turistickém provozu a jeho zajištění finančně podpoří.

681.001, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy Před nedávnem autor Aleš Petrovský prezentoval na zdejších stránkách výborný srovnávací test železničních dopravců na trati Praha – Ostrava – Bohumín v běžném provozu. Já bych si dovolil v mém příspěvku uvést pár postřehů, jak to vypadá, když se „nedaří“.

Starší zprávy
1 2 3 4 5 ... 20 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:17
zapadá v 16:16

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Medzi Košicami a Prešovom bude premávať Mikulášsky vlak
Svätý Mikuláš opäť raz vyrazí na svoju púť vlakom. Už v sobotu 2. decembra 2017 tak na trati medzi Košicami a Prešovom budete mocť zazrieť nielen populárne historické motoráky Magdu a Ľubku, ale aj samotného ...

Poslední příspěvek Hromadná doprava ve městě Vinnica
Bezmála čtyřsettisícovým městem zhruba uprostřed Ukrajiny se prohánějí tramvaje i trolejbusy, a na rozdíl od jiných měst na východě tu můžeme mluvit o rozvoji hromadné dopravy. Nejen díky vozovému parku ...

Poslední příspěvek Elektrické lokomotivy na našich kolejích: řada 199
Stejně jako dvouzdrojové adélyřady 799 v České republice, ani akumulátorová kinderkařady 199 na Slovensku nejsou 'civilnímu' občanstvu příliš známa, protože na ně může běžně narazit jen při akci pro veřejnost, ...