..: ZelPage Reports - ČR Jihomoravský :..

810.408, 12.10.2019, Hodonín zastávka, foto: Petr Jetelina Hodonín — Pokud pravidelně sledujete dění na železnici, jistě vám neunikla provozní zajímavost na jižní Moravě. V období 22. 7. 2019 až 31. 10. 2019 byl pro osobní dopravu po více než 14 letech reaktivován dlouhodobě uzavřený hraniční přechod mezi moravským Hodonínem a slovenským městem Holíč. Stalo se tak kvůli rekonstrukci mostu přes říčku Výtržina a následnému uzavření silnice první třídy I/51 mezi těmito městy. Tato komunikace jako jediná přímo spojuje obě města a objízdná trasa přes Skalicu a Sudoměřice je trojnásobně dlouhá. Situace byla vyřešena pomocí náhradní vlakové dopravy. O tu se postarala řada 810 Českých drah z Veselí nad Moravou. Červeně zbarvený vůz tak evokoval časy pravidelného provozu.

cedule 555.0186, foto: KPKV Vážené dámy, vážení pánové,
kolegové z Klubu přátel železnic Českého ráje na jaře sháněli finanční prostředky na opravu kotle parní lokomotivy 310.0134. Obrátili se, mimo jiné, na čtenáře ŽelPage a i díky Vám se podařilo kotel opravit. I náš Klub přátel kolejových vozidel Brno je v podobné situaci. Snažíme se zachránit a znovu zprovoznit parní lokomotivy, které za dob Československa dojezdily. V naší sbírce máme 45 hnacích vozidel, z toho 7 parních lokomotiv. Jednou z nich je němka 555.0186. Rádi bychom jí dodali její bývalý lesk, ale jen naše finanční prostředky na to nestačí. Chtěli bychom i Vás poprosit o pomoc.

Zvláštní vlak ke 14. výročí ŽelPage, foto: KubzeŠatov – Třetí dubnový víkend letošního roku se nesl ve znamení další výroční jízdy portálu ŽelPage. Ano, opravdu je tomu tak, už jsme tu pro vás 14 let a to bylo třeba řádně oslavit – jak jinak, než tradičním vypravením zvláštního vlaku. A jelikož se nám velmi zalíbil koncept vícedenních akcí, který jsme vyzkoušeli minulý rok na podzim jízdou našeho „Posázavského lehátkáčku“, byla i tato akce naplánována jako víkendová. Po několika jízdách v oblasti Čech jsme tentokráte opět po pár letech zavítali na Moravu. Projeli jsme si vícero dnes již jen těžko dosažitelných tratí bez pravidelné osobní a většinou i nákladní dopravy, pořídili zajímavé fotografické snímky i degustovali různá moravská vína. Zkrátka a dobře stálo to za to.

Brno hlavní nádraží, foto: Matouš VinšBrno — Pomalu, ale jistě končí období, kdy bylo lepší se Brnu vyhnout. Na dálnici mezi Vyškovem a Brnem od počátku prázdnin téměř nebylo dne bez nehody a tím pádem řidiči stáli v kolonách. Opravy a díky „stávkující“ OHL ŽS i „neopravy“ zase ztrpčují život řidičům jedoucím od Prahy. A demolice viaduktu a tím pádem vytvoření z průjezdného brněnského hlavního nádraží dočasně jen nádraží hlavové s příjezdem z jedné strany je věc, kterou v Brně dlouho nepamatují. Část vlaků proto míjí hlavní nádraží, některé začínají svou cestu až na nácestných nádražích. Pojďte se tedy podívat, jak se stavební práce v brněnském železničním uzlu projevily a jak je zachytili někteří fotografové mezi 15. a 31. červencem.

Plakát oznamující otevření místní dráhy, foto: www.tvare-nakladatelstvi.czHavlíčkův Brod - Pod číslem 251 dnes najdete nenápadnou regionální trať, spojující obce a menší města Českomoravské vrchoviny a Jihomoravského kraje. Je na ní však velice dobře vidět, jak se na vývoji dopravy, jejího konceptu a trasování, podepsala historie. Zpočátku šlo o to, aby tato část země nezůstala bez spojení se světem, čehož garantem byla právě železnice (krásná to doba!). A když pak v Německém Brodě vznikl důležitý železniční uzel, byla výstavba trati, která nakonec spojila N. Brod s Tišnovem a Brnem, doslova na dosah. Pojďme se vydat do historie a zjistit, jak to bylo s místní dráhou z Německého Brodu do Žďáru nad Sázavou.

M 286.1032, Krumvíř, 27. 2. 2010, foto: Samir Lepara Pohořelice/Uhřice — Před devíti lety, 18. února 2001 se začala psát historie portálu ŽelPage. Ten každým rokem roste, ať už množstvím a kvalitou poskytovaných informací, tak množstvím lidí, kteří jej vytvářejí a podporují. I proto je vždy důvod si výročí připomenout, např. uspořádáním jízdy zvláštního vlaku. Zatímco před dvěma lety jsme projeli provozní i neprovozní lokální tratě nejen v Českém středohoří, letos jsme navštívili zejména Jihomoravský kraj. Cestující zvláštního vlaku tvořeného motorovými vozy místních spolků Hrbatá Máňa a KPKV Brno s námi navštívili Pohořelice, kam vlaky od prosince 2008 nezajíždí, stejně jako Uhřice, kde je regionální doprava zastavena již přes deset let. Pro široké publikum železničních fotografů jsme vyhlásili fotosoutěž o zachycení atmosféry narozeninové jízdy, jejíž výsledky již známe. S nimi, stejně jako se zážitky některých pořadatelů, vás tímto článkem rádi seznámíme.

Stahování kulatiny z vozů lesní dráhy na sklad před pilnicí (lokomotiva z r. 1929) Břeclav — To, že se dá v objektech československého pohraničního opevnění, v dělostřeleckých tvrzích, převážet vojenský materiál prostřednictvím úzkorozchodné železnice (600 mm) je zájemcům o pevnosti dostatečně známo. Že se při stavbě tvrzí používala dočasná polní dráha, vědí odborníci také. Ale o tom, že na našem území fungovala úzkorozchodná železnice, která v září 1938 navážela vojenský materiál a vojáky na lehké opevnění na jihu Moravy, jsem se poprvé dočetl v knížce, která s opevněním vůbec nesouvisí. Kniha se jmenuje „Putovanie za kúzlom lesných železníc – Vôňa dymu a ihličia“ a pojednává o zaniklých lesních železnicích na území Čech, Moravy a Slovenska. Napsal ji Jiří Junek, vydal Ústav pro výchovu a vzdělávání pracovníků lesního a vodního hospodářství SR v roce 2002 ve Zvoleně. V dalším pátrání o historii jihomoravské břeclavské úzkorozchodné lesní železnice mi pomohla kniha „Lužní les v Dyjsko-moravské nivě“ vydaná v Břeclavi roku 2004. Dokumentaci k této lesní železnici shromažďovali zejména prof. Jaroslav Školl († 2003) a ing. Ludvík Petrjánoš z Břeclavi, kteří poskytli nebo zpracovali materiály pro obě uvedené knihy.

Ježkův most, foto: Kolejová, o.s. Blansko — Díky nasazení železničních nadšenců z občanského sdružení Kolejová se podařilo zachránit historický železniční most v Blansku, zvaný též Ježkův most. Most, klenoucí se nad řekou Svitavou, byl již léta nevyužívaný, chátral a při loňské rekonstrukci říčního koryta mu hrozilo sešrotování. Přibližně 150 let starý most byl postaven v 19. století přes řeku Berounku na hlavní trati mezi Prahou a Plzní, později byl přestěhován do Blanska, kde sloužil jako vlečkový most přes řeku Svitavu do továrny K. a R. Ježek (pozdější ADAST Blansko). Členové sdružení po dlouhých jednáních se zainteresovanými stranami získali most do svého vlastnictví a v únoru letošního roku byl Ministerstvem kultury zařazen mezi technické kulturní památky. Spolek by chtěl most zrenovovat a vytvořit z něj malé železniční muzeum.

V záři zapadajícího slunce před odjezdem do Brna, foto: Rostislav KolmačkaTovačov — O víkendu 17. a 18. října 2009 vypravilo letos počtvrté a zároveň naposledy občanské sdružení Kroměřížská dráha (KMD) zvláštní vlaky na lokálku z Kojetína do Tovačova. Po dvojici květnových akcí (s motorovým vozem M 286.1032 a lokomotivou T 466.0007) objednaných a zaplacených železničními přáteli z Česka, Slovenska a Polska a velmi úspěšných srpnových jízdách na Tovačovský portál a Kojetínské hody s motorovými vozy M 120.417 a M 131.101 to tentokráte byly zvláštní vlaky na tradiční Výlov Hradeckého rybníka v Tovačově.

MSV_2009_BRNO_06, foto: FilipoBrno — V uplynulých dnech proběhla v areálu brněnského výstaviště jedna z nejdůležitějších letošních železničních akcí: již po jednapadesáté otevřel návštěvníkům své brány Mezinárodní strojírenský veletrh, jenž v minulosti často představoval první šanci vidět na vlastní oči novinky dopravního průmyslu z celého bývalého Československa. Nejinak tomu bylo i letos, kdy v rámci sesterského veletrhu Transport a logistika prezentovalo své nejnovější produkty hned několik výrobců. Po železničně slabším loňském ročníku tak letos opět bylo co vidět: ŽOS Vrútky zde představily nový přírůstek vozového parku ČD, bistrovůz ARmpee, zatímco maďarské dráhy se pochlubily novou verzí velkoprostorové 1. třídy a několik zajímavých exponátů předvedly i výrobci lokomotiv. Vedle vozidel však mezi novinkami nalezneme i nový systém řízení provozu na vedlejších tratích od AŽD Praha nebo univerzální řešení bezdrátové datové sítě firmy ČD-Telematika. Pojďte se podívat.

T466.0007, Os 14909, Rožná, 6.7. 2009, foto: Josef Petrák Nedvědice — Po vydařeném setkání parních lokomotiv 2’ D 2‘ ve dnech 27. a 28. června 2009 v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka mohla další prodloužený víkend 4. až 6. července následovat další velká železniční akce. Tentokrát se centrem dění stala Vysočina a konkrétně trať 251 Žďár nad Sázavou – Tišnov zvaná „Stará Tišnovka“. V Nedvědici se totiž konaly každoroční Slavnosti Pernštejnského panství.

Taurus Satov, foto: kubamZnojmo, Šatov - Rekonstrukce a elektrifikace trati č. 248 v úseku Šatov - Znojmo zdárně pokračuje a všechny práce, včetně těch na znojemském nádraží, pomalu ale jistě nasvědčují, že velice náročná stavba, zahrnující i výměnu znojemského viaduktu, spěje ke svému závěru. Pojďme se tedy společně podívat co bylo naplánováno, co z toho se již zrealizovalo a co nás čeká v nejbližších měsících.

Galerie7, foto: Jindřich BřezinaŽeleznice je pro někoho zaměstnáním, pro někoho koníčkem a pro někoho trnem v oku. Já patřím do druhé skupiny, a jak čím dál více propadám tomuto koníčku, tak stoupá i moje touha účastnit se železničních akcí. Jelikož mým dalším koníčkem je amatérské fotografování, zvolil jsem pro uspokojení svých přání Jarní fotojízdu po lokálkách Jižní Moravy, kterou pořádal 4. dubna Klub přátel kolejových vozidel Brno. Předem bych rád upozornil, že článek je pojat jako pohled mýma očima a ne faktografický výčet zastávek na focení a jiných reálií. Součástí článku je fotogalerie.

Šalivlak na České, foto: Harald Buschbacher (s výužitím materialu fy. Alstom) Brno - Návrhy vlakotramvajových projektů jsou v České Republice známé hlavně z Liberce, z ostravské aglomerace a z několika menších měst. Koncepce systému vlakotramvaji na jižní Moravě je součásti tzv. varianty zjednodušené přestavby železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně, která vznikla v rámci disertačního projektu autora tohoto článku. Aktuální vývoj v nekonečném tématu ŽUB (viz Přestavba brněnského nádraží se stále oddaluje) je příležitostí pro krátké představení varianty s vlakotramvají čtenářům ŽelPage.

Jídelní a lůžkové vozy - výročí 50 let, foto: Jídelní a lůžkové vozy (www.jlv.cz)Praha - Na počátku týdne jsme pro vás připravili článek shrnující nedávné změny v oblasti gastronomických služeb poskytovaných v jídelních vozech ČD. Ačkoliv se článek společnosti Jídelní a lůžkové vozy přímo netýkal, v následné diskuzi se opakovaně objevovaly názory negativně hodnotící cenu jejích služeb v mezinárodních vlacích. Krátce na to JLV pružně zareagovaly a upozornily na svém webu na slevu "happy hour".

1 2 3 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 06:04
sets at 20:00