..: Aktuality a články - Evropa :..

Jízdenky, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha — Nedělí 11. prosince vstoupil v platnost nový grafikon nejen železniční dopravy, který přinesl kromě jiného také změny v tarifech a cenách. Zatímco změny ve vnitrostátní dopravě majoritní dopravce České dráhy veřejně prezentoval, novinky v tarifech mezinárodních zatím nikde oficiálně předneseny nebyly. Což je však škoda, jelikož se mění mnohé zavedené zvyklosti, na které mohli být cestující po dlouhou dobu zvyklí. Kompletní informace mohou cestující najít v krásném dokumentu s názvem Zvláštní ujednání ČD pro mezinárodní přepravu, který čítá celých 139 stran. A co se tedy všechno nakonec mění?

11.8.2016 - 8:00 - Spojení z Čech do černohorského Baru přerušeno kvůli sesuvu půdy

Nad Podgoricou z Vlaku, foto: Radovan SýkoraPrijepolje — Sesuv půdy zastavil v neděli 7. srpna vlaky na železniční trati mezi městy Prijepolje v Srbsku a Bijelo Polje v Černé Hoře. Doprava v dotčeném úseku bude oproti původním předpokladům přerušena pravděpodobně na delší dobu v řádu několika dní až týdnů. Omezení se dotýká i sezónních spojů z České republiky do černohorského Baru. Přímé lůžkové vozy z Prahy, které do Baru vyrážejí až do konce srpna dvakrát týdně, tak budou ukončeny již ve stanici Prijepolje. Z tohoto nádraží bude zajištěna náhradní autobusová doprava do Bijelo Polje a dále již pojede vlak v náhradní soupravě do Baru.

Zdroje: Srbské železnice (1), (2)

Mireo, foto: Siemens Mníchov — Výstava InnoTrans 2016, ktorá sa bude konať v dňoch 20. – 23. 9. 2016, sa nezadržateľne blíži a popredný svetový výrobca železničnej techniky Siemens prostredníctvom prezentácie predstavil novinku, ktorú na výstave plánuje propagovať. Ide o novú 2- až 7-vozňovú elektrickú jednotku pre prímestskú, regionálnu alebo interregionálnu dopravu s maximálnou rýchlosťou 160 km/h, nazvanú Mireo. V prezentačnom materiáli výrobca uvádza, že nové Mireo nadväzuje na a systematicky rozvíja koncept Desiro City, Desiro ML a Desiro HC (pričom Mireo má v kontinentálnej Európe nahradiť Desiro ML). Hlavnými prednosťami majú byť zlepšená energetická efektivita, nekompromisná flexibilita, úspora času a vyššia rentabilita prevádzky.

680541, foto: Johník Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.

Railjet fifty-one na Semmeringbahn, foto: Matouš Danielka Komerční sdělení – Cestovní kancelář Praděd Inter ze Zábřeha i v roce 2016 pořádá zájezdy se železniční tematikou. Tak jako i v loňském roce jsou zájezdy realizovány, s výjimkou letecké přepravy Praha – Londýn a zpět, pouze po železnici. Aktuální informace ke každému zájezdu naleznete na adrese www.ckpraded.cz.

Koláž jízdních dokladů, foto: Aleš Petrovský Praha — Příchod nového grafikonu železniční dopravy, který proběhl tuto neděli 13. prosince, se nenesl pouze ve znamení změn jízdních řádů a časových poloh jednotlivých vlaků, ale i změn tarifních. Kromě drobných úprav v tarifu pro vnitrostátní přepravu (TR10) České dráhy ve spolupráci se zahraničními dopravci přistoupily také ke změnám v cenotvorbě jízdenek do zahraničí. Zatím v zásadě nijak hlasitě nepublikovanou, ale velice zajímavou věcí je rozsáhlejší zavedení kontingentních Včasných jízdenek Evropa v 1. třídě. Zatímco dříve tak cestující při využití první třídy platil několikanásobně více, protože do „jedničky“ neexistovaly ze strany Českých drah až na výjimky žádné akční nabídky, nyní může být možnost vyššího komfortu za přijatelný příplatek atraktivnější pro daleko širší spektrum zákazníků. Pro cestující z řad našich západních sousedů přitom podobné nabídky nejsou žádnou novinkou, například německý dopravce Deutsche Bahn či rakouské ÖBB akční nabídky do 1. třídy mají v mezinárodní i ve vnitrostátní přepravě již delší dobu.

Nástupiště, foto: tomsa0397Skopje - Právě v této době probíhá dílčí modernizace hlavního nádraží v makedonské metropoli Skopje. Projekt v hodnotě 2 900 000 € byl schválen již před několika lety. Jeho cílem je vybudovat bezbariérový přístup k vlakům, úrovňovou úpravu neboli zvýšení nástupišť a též instalaci nového informačního systému pro cestující. Z pohledu zákazníků jde především o opravu povrchu ostrovních krytých nástupišť 1 - 3 včetně nástupních hran, nikoliv však v jejich celé délce. Stávající dlažba, sestávající z dílů typu 4x4, byla v rekonstruované části již dříve odstraněna a nahrazena litým betonem s jednoduchým podkladovým železným roštem. Podle všeho má na tuto vrstvu nyní přijít nový povrch. Výraznou novinkou, ke které při rekonstrukci dojde, je také instalace osobních výtahů na 2. a 3. nástupiště. Ty budou umístěny u jihozápadního okraje stávajících přístupových schodišť, jejichž stupně jsou také vyměňovány za nové. Nosné konstrukce šachet jsou již hotové, kabiny ale zatím nejsou osazeny. Poněvadž je výstavbou obou šachet poněkud omezen přístup k pokladnám v přízemí, je možné, že se s instalací výtahu na první nástupiště počítá až po skončení stávajících prací.

Rail Revenue 2014, foto: Terrapinn Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.

Vindobona, foto: BBvK Studentský koncept – Zdá se to být skoro jako prokletí. Naše země od té doby, co byl vyroben první prototyp motorového rychlíkového vozu, trpí jejich nedostatkem. Začalo to Modrým šípem, Slovenskou strelou. Už to vypadalo, že se vývoj i výroba motorových vozů rozběhne na plné obrátky, když přišla II. světová válka, která výrobu zastavila úplně. Pak válka skončila a rozběhla se výroba na tu dobu moderních vozů řady M 262.0. Ale ani ty i při úctyhodném počtu přes 200 kusů nedostačovaly a brzy se staly zastaralými. Pokračovalo se hydrodynamickým přenosem, který se však v našich podmínkách neujal, a tak v kombinaci s náročným motorem K 12 V 170 DR nenaplnil očekávání soudruhů na ministerstvu ani přání obyčejného železničního personálu. Pak vyvstala pěkná myšlenka motorového vozu řady M 475.0, která byla však z celkem známých důvodů opuštěna. Místo nich přišly notoricky známé orchestriony. Pak, o mnoho let později, v 90. ketech, probíhala výroba motorových vozů řady 842 a obdobných vozů řady 843. Opět to vypadalo nadějně, nicméně vlivem různých událostí devadesátých let se objednávka omezila na pouhých 31 kusů od každé řady. Vždyť co to je proti množství kredenců z 50. let? Změní se tato situace někdy, obnoví se český železniční průmysl motorových vozů a jednotek? V tomto článku přicházím se svojí koncepcí rychlíkové motorové jednotky. Však si to přečtěte.

směr Vorë (detail), foto: tomsa0397 Do Albánie, dříve dobrovolně nejuzavřenější evropské země, se dá již přes dvě desetiletí celkem dobře cestovat a její poznávání tak nečiní zvláštních obtíží. Dá se tam dostat takřka všemi dostupnými dopravními prostředky – letecky, pozemní cestou, případně trajektem přes moře. Druhý z uvedených způsobů však stále zůstává vyhrazen takřka výhradně automobilům, poněvadž i když jsou albánské železnice napojeny u pohraničního města Skadar (alb. Shkodër) u stejnojmenného jezera na železniční síť Černé Hory a přes ni dále do zbytku železničního světa, je na tomto spojení stále provozována toliko nákladní doprava. Ojedinělým způsobem pak bylo nedávno vyřešeno i železniční spojení do albánského hlavního města Tirany (alb. Tiranë).

loko mezi Skopje - Tovarna a Skopje, foto: tomsa0397 V první části článku jsem se pokusil přiblížit makedonské železnice od dob Osmanské říše do současnosti. Nyní se chci zaměřit na bližší popis jednotlivých tratí, pokud možno s uvedením všech (i případně t. č. neprovozovaných) stanic/zastávek, případně dalších souvisejících informací, které považuji za vhodné zmínit. Snažil jsem se pojmout článek co nejúplněji s důrazem na faktickou přesnost, každopádně uvítám případné doplňující údaje, aby se na tento pokus o miniencyklopedii dalo co nejvíce spolehnout.

Perex pic 1, foto: tomsa0397 Ještě před několika málo lety se dalo bez přerušení cestovat vlakem do každé země ležící na Balkánském poloostrově (vyjma Albánie). Oproti minulosti dnes ubylo příležitostí k využití osobní dopravy po tamní železnici. Pomineme-li dřívější zakončení trati na evropském břehu Marmarského moře v tureckém Istanbulu, nachází se potom nejjižnější místo na Balkáně, kam lze ze zbytku světa bez přerušení dojet pravidelným vlakem, v Makedonii.

232.668-4 + 232.529-8, Adorf (Vogtl) - Hundsgrün, foto: Tomáš Kubovec Berlín — Společnost DB Schenker (DB-S) v letošním roce opět rozšířila nabídku svých služeb, kterých může využít každý zákazník, který chce poslat třeba jen jednu velkou bednu, kterou už mu z důvodů váhového limitu nevezme k přepravě pošta, ale může využít i celého kontejnerového vlaku. Na pravidelnou přepravu kontejnerů mezi italským Verona Quadrante Europa Terminal a českým Paskovem, která je v provozu od počátku roku 2012 ve spolupráci se společností Bohemiakombi, navázaly další pravidelné vlaky. Společnost Trenitalia získala kontrakt na dopravu automobilů Fiat z jihopolského města Tychy do Itálie. Ke spolupráci si vybrala právě DB-S, které zajistí pravidelný týdenní provoz ucelených vlaků mezi polskou automobilovou továrnou a Itálií, kde vlaky budou končit v různých destinacích (Boloňa, Verona, Turín…) Vzdálenost 1200 km mezi stanicemi Tychy a Boloňa zvládne vlak za 30 hodin.

title pic, foto: tomsa0397 Aktualizováno 9. 12. 2013 — Kosovo (albánsky „Republika e Kosovës“, srbsky „Република Косовоse“, anglicky „Republic of Kosovo“) je v médiích zmiňováno zejména v souvislosti s vnitro- i zahraničně-politickou situací, tj. stále problematickým soužitím většinových Albánců se zbytky srbské populace, neuspořádanými vztahy se Srbskem, od něhož se tato bývalá autonomní oblast po ozbrojeném konfliktu a intervenci NATO roku 1999 formálním vyhlášením nezávislosti v roce 2008 odtrhla, případně činností zdejších mezinárodních misí KFOR, UNMIK, EULEX, různými z výše uvedeného pramenícími incidenty a podobně. O tom všem lze najít dost a dost informací, ne však o provozu na tamní železnici.

Vlak dopravce Freightliner při dopravě uhlí, foto: Mr B Wilder Londýn — Britská společnost Freightliner, poskytující svým klientům intermodální dopravu, se opět více rozšířila po Evropě. Od společnosti ERS Railways, která byla klíčovým nákladním dopravcem v Nizozemsku, Německu, Švýcarsku a Itálii, převzala služby pro zákazníky Maersk Line. Finanční podrobnosti transakce nebyly zveřejněny. Obě společnosti, Freightliner ve Spojeném království a ERS na kontinentální Evropě, jsou poskytovateli služeb Maersk Line po více než 15 let. Tento vztah je posílen smlouvami, které má ERS uzavřeny s Maersk Line a které jsou součástí akvizice.

1 2 3 4 5 ... 9 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:50
zapadá v 18:56

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Naše téma: Jména vlaků
Johan Gregor Mendel, Bezdrev, Košičan, Slovenská strela, Brněnský drak, PANTA RHEI.SK, Chopok ... Jména vlaků Českých drah i Železniční spoločnosti Slovensko. Již jsem se jimi zabýval v jednom článku, ...

Poslední příspěvek Vlečkové lokomotivy a „Jízdenka na léto 2017“ (5)
Dnes vám předkládám poslední pokračování své cestovatelské ságy. Moje objevování vlečkových lokomotiv Lovochemie skončilo v její předchozí části, přesto i v této poslední jsem nějaké vlečkové lokomotivy ...

Poslední příspěvek Běloruská překvapení (1. díl)
Bělorusko není zrovna častým cílem turistů, spíše naopak. Jedná se přitom o velice příjemnou zemi, která má návštěvníkovi co nabídnout, a přitom doposud nezkaženou masivním turismem. Má též svou dobře ...