..: Články - Svět :..

11.8.2017 - 18:19 - Železniční neštěstí v Egyptě

Alexandrie — 11. srpna došlo ke srážce dvou vlaků nedaleko stanice Khorshid na trati mezi Alexandrií a Káhirou. Podle prvních zpráv úředníků egyptského ministerstva dopravy musel pravděpodobně jeden z vlaků pro poruchu zastavit a další do něj najel. Při srážce došlo k vykolejení lokomotivy jednoho vlaku a dvou vozů dalšího vlaku. Jeden z vlaků směřoval do Alexandrie z Káhiry, druhý z Port Saidu. Podle státních novin al-Ahram si neštěstí prozatím vyžádalo 28 obětí. Do nemocnic bylo přepraveno minimálně 84 zraněných. Jedná se o největší železniční neštěstí v Egyptě od listopadu 2013, kdy jižně od Káhiry došlo ke střetu vlaku s autobusem a nehodu tehdy nepřežilo 27 lidí. V roce 2013 zahynulo nejméně 19 lidí, když vykolejila vlaková souprava v Gíze nedaleko Káhiry. O rok dříve (2012) zemřely desítky dětí, když se u města Manfalút na přejezdu srazil vlak se školním autobusem.

Zdroje: ČTK - České noviny, Express, Metro, Mirror, Reuters, The Sun

Letem železničním světem, foto: Payus Nedávno se na zdejších stránkách rozproudila diskuze o tom, že by nebylo od věci představit i fotky ze zahraničních železničních webů. Když jsem tyto návrhy četl, musel jsem se usmát, protože přesně na toto téma jsme diskutovali s Martinem Grillem, když jsme rozjížděli projekt Výběr šotoklubu. Představa, že by se vybraly fotky cizích, zde nepublikujících autorů, navíc třeba z opačného konce světa, je lákavá. Má však výrazné omezení – autorské právo. Bez souhlasu autora nemůžeme publikovat jeho fotku (výjimkou jsou licence CC), a sehnat rychle souhlas autora z USA, Japonska či třeba i Velké Británie bývá problém. Ve škole nám jeden z pedagogů pravidelně opakoval: „Neříkejte, že to nejde, raději řekněte, že to neumíte.“ Takže jsem se rozhodl to zkusit a zasurfovat po síti. Je to vcelku náhodný výběr webů, po kterých jsem sáhl, jiní z vás by možná otevřeli jiné. Nebojte se, dostanete příležitost. Payova fotka evokující hlášení nádražního rozhlasu bude tento projekt provázet. A protože jste zvyklí, že naše aktuality doprovází fotky, tu a tam se možná objeví i v textu – vybrané z naší galerie (nebo ty s „volnou licencí“). Ať je trošku srovnání, co umí zdejší a co zahraniční fotografové. Takže procvičte si ruku a pojďte si zaklikat. Že se vám mé povídání zdá dlouhé? Vždyť jsou prázdniny, to nemusíte celé stihnout během vypití jednoho šálku kávy.

680541, foto: Johník Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.

Železniční trať mezi kazašskými stanicemi Nurkazgan a Myrza (2010), foto: Nikolay Olkhovoy Astana/Ašchabád — Zatímco se v Evropě pomalu a nenápadně železniční tratě ruší, v Asii se postupně budují. Jedním z projektů, které by si mohly zasluhovat pozornost, je propojení Kazachstánu a TurkmenistánuÍránem. A to již v prosinci 2012 mohl Abdul-Ali Saheb-Mohammadi, ředitel Íránských drah, slavnostně oznámit, že íránské národní železnice jsou propojeny se syrskou a tureckou železniční sítí. Vzhledem k tomu, že Kazachstán je propojen železniční tratí s Čínou a Turecko je napojeno na evropskou železniční síť, vznikl zde nový železniční tranzitní koridor propojující Čínu s Evropou, tentokrát zcela mimo území Ruska. Další tranzitní možnosti se otevírají i pro oblast Střední Asie a Perského zálivu. Rovněž je zde potenciál pro dopravu zboží mezi Ruskem a Indií. Délka koridoru je asi 1000 km, z toho nově 140 km je zřízeno na území Kazachstánu, 470 km v Turkmenistánu a 90 km v Íránu.

Santa Claus s malou holčičkou, foto: Jacob Windham Calgary — Přesto, že jsme elektronický magazín o drahách, dovolíme si v čase vánočním malou exkurzi k jiným dopravcům. Pojďte se podívat, co na svoje cestující vymyslela kanadská letecká společnost WestJet, druhý největší letecký dopravce v zemi javorového listu. Dělo se a natáčelo ve čtvrtek 21. listopadu 2013.

Washington, Union Station, vánoční železnice, foto: Payton Chung Vánoce! Jak já se na ně coby malý těšil! První den zimních prázdnin jsem si mohl postavit kolem psacího stolu okruh v TT a ve skrytu duše jsem doufal, že Ježíšek i letos něco nadělí – mašinku, vagonek, nebo aspoň výhybku. Většinou nezklamal a já pod stromečkem něco našel. Oblíbil jsem si bobinku a nechával ji jezdit s patrovým kloubovým vagónem. Počátkem sedmdesátých let nebyl výběr v Mladém techniku příliš velký, ale z nabídky výrobce z Německé demokratické republiky se vždy něco dalo vybrat. Červené „ferkltaxi“ jezdilo skvěle. Nikdy jsem to ale nedotáhl tak daleko, jako Trainmaniak a v mládí to příležitostně postaveným okruhem skončilo. Nyní odpočívají mašinky v garáži.

Canadian Pacific Holiday Train projíždí přes Winnipeg, foto: Teles Chicago/Calgary — Vánoce jsou definitivně tady. Ale už nějaký čas na vás „útočí“ vánoční „atmosféra“ ze všech stran. Ti, kdo zažili předvánoční atmosféru v USA, kde jsou vyzdobeny i soukromé domy tisíci žárovičkam, ví, že u nás je to ještě vcelku poklidné. Vyzdobená centra měst, v mnoha z nich u vánočních stromů trhovci nabízejí vše možné – od věci čistě vánočních, jako jsou baňky, jmelí, přes zbytečnosti, které by mohly být užity jako vánoční dárky, až po (různě kvalitní) vánoční punč. Ale i u nás jste se mohli svézt na mnoha Mikulášských jízdách a děti byly jistě rády, že ve vlaku dostaly dárek od Mikuláše, zatím co čerti obsadili lokomotivu. Podobně vánoční jízdy nabízejí malé soukromé železnice v různých částech světa – a v provozu jsou jak velké páry, tak i třeba Tomáš.

KZ8A 002 ve Vídni, foto: Baurful Astana — Jestliže si kazašské železnice Kazakhstan Temir Zholy (KTZ) pro spolupráci v oblasti provozu dieselových lokomotiv vybraly americkou společnost General Electric (GE), u elektrických lokomotiv daly přednost Alstomu. V říjnu 2010 podepsaly KTZ, Alstom a ruský Transmashholding (TMH) smlouvu na dodávku 295 lokomotiv. Zakázka má hodnotu 1,3 miliardy, z toho na Alstom připadá asi 800 milionů eur. Za tuto cenu bude dodáno 200 dvoučlánkových nákladních lokomotiv KZ8A a 95 lokomotiv pro osobní dopravu (KZ4A). V obou modelech bude instalována technologie Alstom (jako například trakční systém). Nákladní dvojče BoBo bude patřit mezi nejvýkonnější nákladní lokomotivy na světě. Bude schopno táhnout až 9 000 tun a jet rychlostí 120 km / h. Lokomotivy pro osobní dopravu – poprvé v Kazachstánu – využijí svou maximální rychlost 200 km / h a tím zkrátí jízdní dobu mezi Astanou a Almaty o tři hodiny. Oba typy jsou konstruovány i pro provoz v extrémních kazašských zimách (- 50 °C).

TE33A společnosti KTZ mezi stanicemi Aynabulak a Kopr, foto: Kabelleger / David Gubler Berlín/Astana/Plzeň — Výstava InnoTrans přitahuje do Berlína nejen světové výrobce železniční techniky, aby představili jak své osvědčené stroje i novinky, poodhalili roušku z připravovaných konceptů, ale i potencionální kupce. Mnohdy jsou několikaměsíční jednání slavnostně uzavřena právě na takovýchto veletrzích. Jedním z kontraktů, který byl uzavřen na berlínské výstavě v roce 2012, byla i dodávka 110 kusů lokomotiv pro kazašské železnice (KTZ) společností General Eletric (GE). Jedná se o modifikaci nákladních lokomotiv TE33A, odvozených od série Evolution, které se již v Kazachstánu montují. Série 110 lokomotiv bude určena pro osobní přepravu, takže její maximální rychlost bude zvýšena na 160 km/h. Mají to být technologicky nejvyspělejší diesel elektrické lokomotivy pro vozbu těžkých osobních vlaků.

Technologická linka společnosti Siemens, foto: Siemens Aktobe/Linz — Společnost Siemens Metals Technologies získala zakázku na dodávku technologie – válcovací tratě s roční kapacitou 430 tisíc tun – pro kazašskou společnost Aktobe Rail and Section Works LLP. Nová válcovna bude postavena ve městě Aktobe pod záštitou národní železniční společnosti Kazakhstan Temir Zholy. Bude to vůbec první železniční výrobní závod v Kazachstánu. Produkované kolejnice budou technologicky upraveny na vysokou odolnost proti únavě a opotřebení. Kombinovaná válcovací trať bude schopna vyrobit okolo 200 tisíc tun kolejnic ročně a to v délkách až 120 m. Ty budou použity na vysokorychlostních tratích a tratích s vysokými objemy dopravy. Prodloužená délka snižuje počet svárů, což zvyšuje bezpečnost a umožňuje vyšší rychlostní limity pro kolejová vozidla. Válcovací trať umožní také výrobu úhelníků, I-profilů a U-profilů (až 230 tisíc tun ročně). Produkce by měla pokrýt nejen potřeby kazašských železnic – rekonstrukce stávajících tratí, výstavba vysokorychlostní trati, nové propojení mezi Kazachstánem, Turkmenistánem a Íránem – ale předpokládá se i export do okolních států.

TE33A společnosti KTZ mezi stanicemi Aynabulak a Taurasy, foto: Kabelleger / David Guble Astana — Výrobce lokomotiv – Lokomotiv Kurastyru Zauyty – je dceřiná společnost národního podniku Kazakhstan Temir Zholy (KTZ – Kazachstánské dráhy). Matka LKZ uzavřela v roce 2006 s americkou společností GE Transportation Systems smlouvu na výrobu 310 lokomotiv Evolution, označených jako TE33A. Kromě dodávek pro domácí trh se lokomotivy i exportují a setkat se s nimi můžete na tratích v Kyrgyzstánu, Tádžikistánu nebo Estonsku. Na berlínském InnoTrans v roce 2012 byla uzavřena mezi KTZ a GE na dodávku dalších 110 lokomotiv, které budou využity pro vozbu osobních vlaků. Z tohoto důvodu bude jejich maximální rychlost upravena na 160 km/h. První lokomotivy z této série budou do pravidelného provozu nasazeny v průběhu roku 2014.

SD70ACe společnosti Ferromex. depo Tepi, foto: House Mexico City — Mexiko vynaloží v příštích pěti letech na infrastrukturní projekty 4 miliardy pesos (317 milionů amerických dolarů). Z toho by do dopravní infrastruktury mělo směřovat 1,3 miliardy pesos (103 milionů dolarů). Prezident Enrique Peña Nieto si vytkl za cíl obnovit v Mexiku osobní vlaky, které po privatizaci železnic v devadesátých letech téměř zcela vymizely. Mohlo by se zdát, že je Mexiko skoro bez železnice, ale není tomu tak. Historie železnice se začala psát v roce 1837 udělením koncese pro železnici, která propojila Veracruz v Mexickém zálivu s hlavním městem. V roce 1910 měla železniční síť délku přesahující 24.700 km. V devadesátých letech minulého století se dostala Ferrocarriles Nacionales de México (FNM) do finančních potíží. Vláda v roce 1995 ohlásila privatizaci ztrátové společnosti a sloučila ji s pěti existujícími společnostmi. Od roku 1997 se tak můžete po Mexiku svézt jen příměstskými vlaky v okolí hlavního města. Atrakcí zejména pro turisty jsou Tequila Express, který vás z Guadalajary zaveze do výrobny tequily v Amatitánu, a Torreon a Felipe Pescador, který jezdí přes Cooper Canyon.

Jednotka série B (Transperth) na stanici Mclver, foto: DBZ2313 Perth — Příměstská železniční doprava v australském Perthu je posilována dodávkou nových vozů série B. Zakázka byla uzavřena v závěru roku 2012, kdy bylo objednáno 22 tříčlánkových souprav s termínem dodání od poloviny roku 2013 do roku 2016. Jedná se o investici za 243 milionů australských dolarů. Jde se o třetí dodávku vozů série B od roku 2004, kdy byl představen první koncept. Tím se počet vozů zajišťujících příměstskou dopravu dostane na 300 a bude se snažit držet krok s poptávkou, která se v posledních třech letech zvýšila asi o 15 %. Provozovat je bude dopravce Transperth, nasazeny budou na Clarkson rail line. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci společností Downer Rail (dříve EDI Rail) a Bombardier, z Queenslandu do Perthu jsou převáženy po vlastní ose po železniční síti a v Perthu se musí vyměnit podvozky za úzkorozchodné (1067 mm).

ICE 2, Garmisch-Partenkirchen - Oberau, foto: Tomáš Kubovec Hamburg — Německá společnost SCI Verkehr, která se specializuje na oblast železniční techniky a logistiky, představila před nedávnem novou studii Vysokorychlostní a meziměstská doprava – globální trendy na trhu. Podle studie se flotila vysokorychlostních vlaků v blízké budoucnosti ještě mírně rozroste, navýšení se očekává kolem 5 %. Po rekordních letech, kdy se uváděly do provozu nové tratě, zejména v Čině, a obnovoval se vozový park v Japonsku, dojde k výraznému propadu objednávek nových vozidel. Nicméně poptávka na zavedených trzích západní Evropy se očekává konstantní. Při započítání objednávek z posledních několika let, kdy jednotky teprve půjdou do výroby, a s výhledem na nové projekty, o kterých jednotliví dopravci jednají, se dá počítat s růstem trhu kolem 9 %.

Sydney Harbour Bridge a Opera house, foto: Gaz Canberra — Australská vláda se zavázala, že částkou 52 milionů australských dolarů podpoří výstavbu první vysokorychlostní železniční trati, která spojí Sydney s Melbourne přes Canberru. Finance jsou prvotně určeny na ochranu preferované trasy. Dále se zřídil nový drážní úřad (HSRA), který bude dohlížet na rozvoj projektu. Příslušné australské státní instituce nyní budou prověřovat budoucí způsob financovaní výstavby i provozu, otevřena je i možnost zapojení soukromých investorů. První úsek mezi Melbourne a Sydney je předběžně odhadnut na 23 miliard dolarů, celá trasa až do Brisbane pak na 114 miliard dolarů. Z opozičních řad ale zazněla výtka, že se zatím obdobné projekty nikdy nepostavily v určeném čase a za původně kalkulované peníze. Výhledově se nicméně počítá s tím, že každý dolar vynaložený na stavbu přinese zpět 2,3 dolaru.

1 2 3 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:28
zapadá v 18:05

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Lokomotiva Bardotka se salonním vozem ukončí úspěšnou sezonu na Švestkové dráze
Na 28. a 29. října 2017 chystají společnost AŽD Praha a Ústecký kraj slavnostní jízdy netradičními soupravami na trase Středohorského motoráčku Lovosice-Most. Půjde o zakončení první úspěšné sezóny, kterou ...

Poslední příspěvek Telgártskou slučkou do raja
Nápad nakrútiť dokumenty o najkrajších tratiach na strednom Slovensku vznikol už niekedy pred 6 rokmi, keď som začal pravidelne cestovať vlakom do Žiliny na vysokú školu. Železnice ma vždy veľmi fascinovali ...

Poslední příspěvek Nová aplikace PID pro chytré telefony
V pondělí 16. října 2017 byla za účasti primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové, náměstka primátorky hl. m. Prahy a radního pro oblast dopravy Petra Dolínka a ředitele Ropidu Petra Tomčíka představena ...