..: All news and reports - Svět :..

Logo HSH, foto: HSH Albánie - V časech koronavirové epidemie přichází drobná pozitivní zpráva z exotické Albánie. Dne 10. července 2020 byla po dlouhých osmi měsících reaktivována osobní doprava. Více poví přiložený jízdní řád níže. Ten obsahuje dva páry vlaků v trase Durrës – Elbassan a dva páry Durrës – Kashar na předměstí Tirany. Vlaky jezdí pod hlavičkou albánských železnic HSH (Hekurudhat Shqiptare).

tramvaj 51, San Francisco, foto: BBvK Vlak jede do vozovny Vokovice. Kolikrát jsem jen slyšel tuto větu. A vždy jsem si v duchu dodal – no ano, vlak. Jede po kolejích, skřípe na výhybkách, poslouchá návěstidla, dodržuje jízdní řád, tak je to vlak. Paní či pánovi za pultem se neříká strojvedoucí, ale řidička či řidič, není to lokomotiva v pravém slova smyslu, a nespinká v depu, ale ve vozovně. Přesto všechno se mu ale říká vlak. Vozí především pasažéry, ale občas i nějaký ten náklad, v dřívějších dobách pak kropil ulice či pomáhal u požárů, vozil stěrk, uhlí a dokonce i nebožtíky. Umí být pěkně dlouhý a leckde se dokonce dělí o koleje s „dospělými“ soupravami, jinde se s nimi dokonce zkřížil do podoby vlakotramvají. Proč ho tedy nebrat jako vlak?

Pohyb, foto: Zdeněk Šindlauer A není to pravda? K čemu by dopravci byla lokomotiva, která sice beze zbytku splňuje všechny technické, bezpečnostní, ekologické a já nevím jaké normy či předpisy, má rádoby nadpozemský design od renomovaného designerského studia, ale – nehýbe se? Taková „maličkost“ právě v případě lokomotivy, kteréžto pojmenování má původ ve slově „lokomoce“, čili „pohyb“, je dost politováníhodná. Na druhé straně, musíme si přiznat, že občas vlak postát musí. Třeba prozkoumat rozvod vnitřního stroje tříválcové lokomotivy při rychlostí 100 km/h – to by nesvedl ani ten nejlepší strojvedoucí. Kromě toho musí cestující tu a tam vystupovat a nastupovat, nebo třeba benzín se do jedoucí řady cisteren nakládá poněkud problematicky a koneckonců i ti nejlepší strojvůdci si šichty musí někdy předat, což je za jízdy trochu komplikované (nicméně jde to, jak svého času vyzkoušeli například v Anglii, když v tendru za lokomotivou zřídili úzkou průchozí chodbičku; podmínkou ovšem bylo, že engine driver & fireman nesměli být barokních postav).

Vozy Trans-Gabon-Railway, foto: Rémi Favre Gabon — V devadesátých letech vznikl v německé společnosti PFA Weiden koncept přestavby vozů bývalých východoněmeckých železnic typu Halberstadt na komfortní a moderní vagony pro regionální dopravu. Z původního vozu zůstal pouze rám, na něj byla nasazena nová hliníková skříň a výsledek pak byl prezentován pod názvem PUmA-Modus. V letech 1998-1999 a 2003 bylo přestavěno 55 vozů, které byly pravidelně provozovány v okolí Norimberka i se stejně vyhlížejícím řídicím vozem. Po letech problémů s různými komponenty, nadbytečností a obecnou snahou o vyřazení vysokopodlažních vozidel byly tyto poměrně zajímavé vozy odstaveny z provozu v prosinci minulého roku, avšak ještě předtím se část z nich ocitla v zahraničí. Několik klasických i řídicích vozů je dodnes v provozu v Rumunsku, avšak mnohem zajímavější osud má 17 vagonů, které jsou v provozu přímo na jiném kontinentu – v Africe.

O'ZEL-0204, Nazarbek, Uzbekistán, foto: Semen1966 Taškent — Dne 1. prosince 2017 byla oficiálně dokončeno železniční spojení mezi městy Buchara a Miskin. Trať je dlouhá 355 km, je na ní 5 stanic (Jangiabad, Tuztepa, Učačik, Suzakdor, Dautepa). Objem zemních prací přesáhl 21,2 milionů m³, bylo postaveno 12 mostů a 6 nadjezdů. Stavba začala současně na obou jejich koncích v prosinci 2016. Obě stavební skupiny se spojily 1. září – den 26. výročí nezávislosti země. Od té doby začala být trať využívána pro nákladní dopravu v dieselové trakci. O tři měsíce později byla dokončena elektrifikace trati. Osobní doprava bude zahájena později, protože stavaři stále pracují na dokončení infrastruktury. Nasazeny budou vysokorychlostní vlaky Afrosiyob, které spojí Taškent, Smarkand, Bucharu a Chivu.

17.12.2017 - 8:00 - Turecko postaví 500 elektrických lokomotiv

E 68 017, foto: İhsanfb77 Ankara — Turecký ministr dopravy, námořnictví a komunikací pan Ahmet Arslan, společně se svým kolegou panem Faroukem Ozlu, ministrem pro vědu, průmysl a technologie, představili v závěru listopadu projekt na stavbu 500 elektrických lokomotiv. Do projektu budou zapojeny výzkumné centrum Tubitak Marmara Research Centre a dceřiná společnost Tureckých státních železnic (TCDD) Tülomsaş. Spolupracovat budou také s Istanbulskou technickou univerzitou. Elektrická lokomotiva E-5000 bude navržena pro provoz na střídavé trakci, požadovaný výkon je 5 MW a rychlost 160 km/h. Do roku 2023 by mělo být postaveno 500 těchto lokomotiv.

Zdroje: New Turkey Estate, International Railway Journal, Wikimedia Commons

ilustrační foto - jednotka HEMU-430X společnosti Hyundai Rotem, foto: Hyundai Rotem Sydney — Vláda Nového Jižního Walesu (NSW) objednala již vloni flotilu 56 vysokokapacitních dvoupodlažních vysokorychlostních vlakových souprav, celkem 512 vozů. Zakázku získalo konsorcium RailConect NSW tvořené společnostmi Hyundai Rotem, UGL a Mitsubishi Electric Australia. Jednotky budou navrženy, vyrobeny, testovány a uvedeny do provozu společností Hyundai Rotem. Mistubishi Electric Australia bude dodavatelem technologických systémů. UGL bude spolupracovat na návrhu, testování a bude zajišťovat údržbu po dobu 15 let s možností prodloužení o dalších 5 let. Údržba bude zajištěna v novém závodě v Kangy Angy, které se nachází mezi městy Sydney a Newcastle. První jednotky budou do provozu nasazeny v roce 2019, poslední pak v roce 2022. Hodnota zakázky je 2,3 miliardy amerických dolarů.

Siemens Mireo, foto: Siemens Mnichov / Vancouver — Společnost Siemens uzavřela kontrakt v hodnotě 9 milionů amerických dolarů s kanadským výrobcem Ballard Power Systems na vývoj motoru s vodíkovými palivovými články pro svou řadu vlaků Mireo. V první fázi se jedná o výrobu motorů o výkonu cca 200 kW. První jednotky by se mohly objevit v provozu v roce 2021. Generální ředitelka divize Siemens Mobility paní Sabrina Soussan, mimo jiné, uvedla: „Naše spolupráce s Ballardem je rozhodujícím krokem k nahrazení kolejových vozidel poháněných vznětovými motory vozidly bez emisí v dlouhodobých zájmech udržitelných a klimatických podmínek.“

Pohled na vlak Belmond Andean Explorer, foto: Belmond Londýn / Lima — Když byla nyní na hlavní straně ŽelPage nějaký čas pozvánka na výlet až do oblak, pojďme se podívat, jak takový několikadenní výlet můžete prožít jinde. K oblakům se můžeme přiblížit třeba železnicí vinoucí se na úbočích peruánských And. Jistě, nedá se srovnávat nesrovnatelné – Dolní Morava leží v nadmořské výšce 615 m nad mořem, kdežto při cestě po Andách můžete strávit noc na cestě mezi Puno a Cusco ve městě La Raya ve 4 319 metrech nad mořem. Prvním luxusním vlakem – Belmond Andean Explorer – jezdícím od května 2017 po jižní Americe můžete jet z města Cusco, hlavního města Incké říše, přes vznešené andské pláně do bílého města Arequipa. Nechte se uchvátit pohledy na andské vrcholy, ale zažijte i plavbu po jezeru Titicaca a navštivte kaňon Colca – ráj kondorů.

Mizukaze - stanice Hirošima, 12. 7. 2017, foto: khws4v1 Ósaka — Luxusní cestování vlakem zažívá svou renesanci. Dalo by se říci, že staré kouzlo cestování po železnici nikdy nezmizelo, ale nové vlaky dávají těmto cestám nový rozměr. Přibližně dva měsíce po té, co s prvními cestujícími vyjel luxusní vlak Shiki-shima společnosti JR East, zahájil letos v červnu své pravidelné výletní cesty další velmi elegantní výletní vlak Twilight Express Mizukaze společnosti JR West. Přitom obě společnosti si trasami výletních vlaků prozatím nekonkurují, neboť JR West využívá svých tratí na západě ostrova Honšú, kde je řada slavných turistických míst, včetně památek světového dědictví. Vlaky vyjíždějí z Kjóta nebo Ósaky a směřují do stanice Shimonoseki na nejzápadnějším cípu hlavního japonského ostrova, kdežto s JR East se můžete projet po východě ostrova Honšú, na odjezd vlaku si musíte dojet do Tokia.

15.11.2017 - 17:56 - Čína plánuje výstavbu normálněrozchodné tratě do Vietnamu

Čína Hekou — Součástí nově uzavřeného memoranda o obchodu mezi Vietnamem a Čínou je mimo jiné také návrh nové tratě o normálním rozchodu (1435 mm) mezi oběma zeměmi. Toto memorandum bylo podepsáno 13. listopadu, při příležitosti, kdy Vietnamu navštívil čínský prezident Xi Jinping. Podle prohlášení, které vydala čínská vláda, má trať spojovat čínské město Hekou v provincii Yunnan na jihu Číny s vietnamskými městy Lao Kai, Hanoj a přístavem Hai Phong. Ve zmíněném městě Hekou, které se nachází pouhých šest kilometrů od hranice s Vietnamem, aktuálně končí nově vybudovaná trať z města Kunming, jejíž výstavba byla dokončena v prosinci 2014. Ve stejné oblasti v současné době probíhá také výstavba nového železničního spojení Číny a Laosu, výstavba této 414 km dlouhé tratě začala letos v lednu.

Zdroj: Railjournal

The JR East E001 series Train Suite Shiki-shima EMU between Shimo-Suwa and Okaya Station on the Chuo Main Line in Nagano Prefecture, Japan, foto: Sachidon Tokio — Japonská železniční společnost JR East představila letos v květnu svůj nový vyhlídkový vlak Shiki-shima (Ostrov čtyř ročních období). Tento vlak je popisován v superlativech jako jeden z nejúžasnějších vlaků světa. Nabízí opravdový luxus na železnici – je určen pro 34 cestujících. Svézt se s ním můžete po síti JR East a navštívit zajímavá výletní místa. Nečekejte pravidelný jízdní řád, nependluje mezi dvěma stanicemi. V nabídce jsou dvou- až čtyřdenní cesty. Zájem o lístky byl ale tak veliký, že se nakonec přidělovaly losem – na jedno místo připadalo 76 zájemců – a vlak byl brzy vyprodán až do jara 2018. V závěru srpna začal předprodej na období červenec – září 2018, který končí 30. listopadu 2017. V ceně jízdenky je kromě luxusního ubytování a výletu samozřejmě i stravování. Pro čtyřdenní výlet (tři noci) si musí cestovatel připravit – podle typu ubytování (single) – od 1.100.000 po 1.425.000 jenů. Při kurzu 100 jenů = 19,179 korun je nutno počítat s částkou 210.969 až 237.301 korun.

Inaugurace Baku – Kars, foto: Railway Gazette Baku — Prosinec letošního roku znamená revoluci v železniční dopravě pro mnoho zemí. Zatímco Německo zahájí provoz na nové trati ve středním Německu a kapacitní řecká Desira dosáhnou na příměstských linkách svého jižního cíle v přístavu Pireas, na pomezí Turecka a Gruzie dojde ke zprovoznění dlouho očekávané železniční tratě, spojující města Kars, Tbilisi a Baku. Slavnostní inaugurační nákladní vlak byl vypraven 30. října z ázerbájdžánského přístavu Baku. Rozsáhlý projekt si vynutily poměry v oblasti mezi Kaspickým a Černým mořem, kdy železniční trať, vedoucí z Turecka přes Arménii, byla uzavřena v roce 1993 a pro spojení přístavu Baku bylo nutné vybudovat novou trať, obcházející Arménii přes území Gruzie.

20.10.2017 - 18:00 - Hyundai dodá jednotky do Jižní Koreje

Hyundai Rotem Korail, foto: Hyundai Rotem Soul — Jihokorejský výrobce železničních vozidel Hyundai Rotem dodá dopravci Korail celkem 14 elektrických jednotek pro příměstské vlaky v okolí Soulu. Jednotky budou dosahovat rychlosti až 110 km/h a výrobce se zavazuje dodat všechny soupravy do konce roku 2019. Soupravy budou dodány v různých kombinacích na tratě v okolí Soulu – čtyři desetivozové jednotky budou nasazeny na expresní spoje na příměstské trati Gyeongin, tři šestivozové soupravy vyjedou na zrychlené spoje na trať Gyeongwon, jež jsou obě vedeny v části trasy linky příměstské železnice č. 1. Dalších sedm desetivozových jednotek pak poputuje tratě Ansan a Gwacheon, které jsou součástí linky č. 4 příměstské železnice v aglomeraci Soulu.

Zdroj: Railway Gazette

11.8.2017 - 18:19 - Železniční neštěstí v Egyptě

Alexandrie — 11. srpna došlo ke srážce dvou vlaků nedaleko stanice Khorshid na trati mezi Alexandrií a Káhirou. Podle prvních zpráv úředníků egyptského ministerstva dopravy musel pravděpodobně jeden z vlaků pro poruchu zastavit a další do něj najel. Při srážce došlo k vykolejení lokomotivy jednoho vlaku a dvou vozů dalšího vlaku. Jeden z vlaků směřoval do Alexandrie z Káhiry, druhý z Port Saidu. Podle státních novin al-Ahram si neštěstí prozatím vyžádalo 28 obětí. Do nemocnic bylo přepraveno minimálně 84 zraněných. Jedná se o největší železniční neštěstí v Egyptě od listopadu 2013, kdy jižně od Káhiry došlo ke střetu vlaku s autobusem a nehodu tehdy nepřežilo 27 lidí. V roce 2013 zahynulo nejméně 19 lidí, když vykolejila vlaková souprava v Gíze nedaleko Káhiry. O rok dříve (2012) zemřely desítky dětí, když se u města Manfalút na přejezdu srazil vlak se školním autobusem.

Zdroje: ČTK - České noviny, Express, Metro, Mirror, Reuters, The Sun

1 2 3 4 5 ... 10 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 06:04
sets at 20:00