..: Aktuality a články - ČR Olomoucký :..

Nysa 8/2004Jeseník, Głuchołazy - Od 10.12. už nebudou polské Głuchołazy pro lidi z Jesenicka jen průjezdní železniční stanicí, kde nesmí ani vystoupit, ani nastoupit. Po šedesáti letech bude Głuchołazské nádraží otevřeno i pro Čechy. Potvrdil to ředitel odboru infrastruktury a hospodářství Opolského vojvodství Grzegorz Szimanski. „Nádraží v Głuchołazech bude připraveno na pravidelný osobní provoz. Je to určitě dobrá zpráva pro lidi z Polska i Česka, kteří jezdí přes hranice. Stálo to spoustu úsilí, ale výsledek se dostavil,“ sdělil Szimanski.

Otevření stanice pro mezinárodní dopravu mezi Jesenickem a Polskem uvítal i bývalý starosta Jeseníku a současný poslanec Jiří Krátký. „Absolvoval jsem nespočet jednání, která zahájil už můj předchůdce ve funkci starosty Petr Košacký. Jsem rád, že jsme u cíle. Jen mě mrzí, že to trvalo dlouhých patnáct let. Bohužel se ukázalo, že jsme na periferii. Průtahů ze stran republikových institucí z obou stran bylo příliš,“ zhodnotil Krátký.

Osobní vlaky v Głuchołazech zastavují pokaždé. Jenže kvůli zastaralé mezistátní smlouvě nemohou cestující jedoucí mezi Hanušovicemi a Jindřichovem ve Slezsku přes Polsko v Głuchołazech vystoupit. Smlouva dokonce nařizuje, že lidé musí stáhnout v Głuchołazech rolety na oknech. Vlaky hlídali ještě nedávno polští pohraničníci. „Situace tady rozhodně nepřipomíná hranici mezi dvěma členskými státy Evropské unie, ale spíš mezi severní a Jižní Koreou. Bylo nezbytné, aby tento nenormální stav skončil,“ řekl Krátký. Naposledy mohli lidé v Głuchołazech nastoupit a vystoupit v roce 1945, kdy byl přechod na tři roky uzavřen. Po jeho opětovném otevření v roce 1948 už začala platit česko-polská smlouva zakazující lidem nastupovat a vystupovat z vlaku.

Vesnice a města z obou stran hranice usilují o otevření přechodu už patnáct let. Cílem je především posílit cestovní ruch v příhraničí. Lidé přesvědčovali orgány obou zemí různými způsoby. Například vypravovali mimořádné vlaky, kterými v zimě jezdili Poláci do Jeseníků lyžovat, v létě zase turisté z Jesenicka k Nyským jezerům. „Zájem lidí byl obrovský. Určitě nám tyto akce pomohly přesvědčit vrcholné instituce z obou stran,“ řekla Eva Procházková z jesenické radnice, která vlaky organizovala.

V Głuchołazech je všechno připraveno. Přitom nádraží už nebylo pro osobní dopravu několik let používáno. Poláci totiž 1. srpna 2004 ukončili osobní dopravu z polské Nysy a nádraží sloužilo už jen jako nákladní. „Ten zájem byl malý proto, že lidé nemohli trať využít k jízdám přes hranice. Nádraží je nyní připraveno včetně personálu,“ uvedl Szimanski. „Věříme, že lidé obnovení vlakové dopravy přes hranici ocení. Nejde jen o turisty a lyžaře, ale také o pracující a studenty,“ řekla Procházková. Na Jesenicku už dnes pracuje nejméně padesát lidí z Polska a do zdejší hotelové školy dojíždí několik polských studentů.

České a polské dráhy přidají ke stávajícím pravidelným spojům hned několik novinek. Z Opole do Ostružné a zpět bude jezdit vlak denně vždy v období zimních a jarních prázdnin v Polsku (26.1. - 12.2. a 28.4. - 6.5.) a v létě od 15.6. do 15.9. Vlak bude vyjíždět z Opole v 7:50, v Ostružné bude v 11:05. Z Ostružné odjíždí v 16:46 a v Opole končí v 19:47 hodin. Další vlaky budou jezdit mezi Ostružnou a Nysou. Z Nysy vyjíždí v 5:50, v Ostružné bude v 9:40, z Ostružné se vrací v 17:12 a v Nyse končí ve 20:50 hod.

zdroj: MF DNES - střední Morava, foto: -zhm-

prostějovProstějov - Na železničním přejezdu na frekventované prostějovské ulici zemřelo už několik lidí. Ve středu tu vlak srazil dvě jedenáctileté dívky, jedna z nich nehodu nepřežila. Druhá dívka, kterou vlak neusmrtil, je na jednotce intenzivní péče na dětské klinice. České dráhy tvrdí, že za nic nemohou. "Výstražné signály byly v pořádku. Tato tragédie je výsledkem nepozornosti," řekl mluvčí železnice Aleš Ondrůj. Vrátit na přejezd závory není podle něj v kompetenci drah.

"Je to věc správy železniční cesty. Statistiky nehod na přechodech za poslední rok ale ukazují, že je úplně jedno, zda jsou tam pouze světla nebo závory. V Pardubicích byla například minulý týden havárie s vlakem na přejezdu i přesto, že závory byly dole. Neplatí, že světla a závory jsou něco jiného. Lidé porušují předpisy tak i tak," tvrdí Ondrůj. Podobný názor má i policie. "Přejezd v Olomoucké ulici je opatřen světly a zvukovým znamením. Takových železničních přejezdů je v Prostějově několik. Vždy jde bohužel o nepozornost nebo nekázeň lidí," řekl šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Jiří Procházka.

Železniční přejezd Fungují tu přece výstražná světla a zvukové znamení, shodují se úřady. Přesto si křížení vlaku s vytíženou silnicí a přechodem pro chodce za svou existenci vyžádalo už několik lidských životů a těžkých havárií. Nabízí se otázka, zda se poslední tragédii nedalo zabránit. Pamětníci vzpomínají na to, že za první republiky stával u přejezdu strážní domek. "Kdysi tam fungoval ajznboňák, který před každým průjezdem vlaku ručně stahoval závory," vzpomíná současný šéf dopravních policistů na Prostějovsku Jiří Procházka, který shodou okolností bydlí opodál. S následným nárůstem dopravy dráhy pochopitelně nemohly hlídat každý železniční přejezd. V Olomoucké ulici tedy začaly fungovat závory.

"Kdy zmizely, to si opravdu už nepamatuji. Bylo to někdy v sedmdesátých či osmdesátých letech. Tehdy jsme se tomu velmi divili. Od té doby je to čím dál tím horší," stěžuje si Bohumír Daneček, který bydlí přímo naproti přejezdu. Přes přejezd v Olomoucké se dnes musejí prodrat všechna auta, která z centra Prostějova směřují na Olomouc. Těch je několik tisíc denně. Za tratí je také rozlehlé sídliště. Každý den tak přes koleje tam a zpět musí přecházet stovky dětí, které směřují do škol v centru města. Prostějovská radnice ve čtvrtek oznámila, že se nebezpečnému přejezdu v Olomoucké ulici bude věnovat. "Starosta města bude iniciovat schůzku s Českými drahami ohledně této tragické události. V zájmu města je, aby všechny přejezdy ve městě, pokud možno, byly zabezpečeny závorami," uvedla mluvčí radnice Jana Gáborová.

zdroj: iDnes.cz, 2.11.2006

Ilustrační fotoOlomouc - V pondělí 6.11.2006 zahájí ČD a SŽDC provoz prodlouženého podchodu v žst. Olomouc hlavní nádraží, jehož výstavba byla zahájena 5.9.2005. Stavbu provádělo sdružení firem s názvem "Rekonstrukce kolejiště Olomouc, hlavní nádraží" ve složení ŽS Brno (nyní OHL ŽS), Firesta – Fišer, rekonstrukce, stavby a TOMI – REMONT Prostějov. Realizací této akce bylo zajištěno propojení přednádražního prostoru s městskou částí Hodolany pod kolejištěm železniční stanice. Prodloužení podchodu umožní cestující veřejnosti bezpečný přístup k autobusovému nádraží.

Prodloužení podchodu navazuje na nový staniční podchod v místě dnešního 4. nástupiště. Tubus podchodu je široký 4,5 m a dlouhý 65 m. Podchod je zabezpečen kamerovým systémem s výhledovým napojením na Městskou policii. Další významnou částí stavby jsou parkovací plochy v areálu ČD navazující na výstupní objekt podchodu. Jsou rovněž zřízena parkovací stání pro náhradní autobusovou dopravu. Vybudovaný podchod zároveň poslouží jako hlavní přístupová komunikace k plánovanému Železničnímu muzeu v Olomouci, které se zde zřizuje pod záštitou nadace Okřídlené kolo.

zdroj: Tisková zpráva ČD

814002Olomouc - Dvě jednotky řady 814-914 s pořadovými čísly 008 a 009 nasadily dnes České dráhy v Olomouckém kraji. Prezentační jízda se uskutečnila v úseku Olomouc hl. n. - Zábřeh na Moravě, kde byly jednotky symbolicky předány hejtmanovi Olomouckého kraje Ivanu Kosatíkovi. Při předávání byli přítomni generální ředitel ČD Josef Bazala, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář a ředitel společnosti Pars nova, která výrobu jednotek zajišťuje, Tomáš Ignačák. Obě jednotky v Olomouckém kraji budou nasazovány na tratích vedoucích ze Šumperka, a to do Zábřehu na Moravě a Uničova.

infoiDnes - Při prohlídce celé soupravy to ujistili drážní inspektoři. Nezjistili žádnou závadu. Vlak vyjel ze stanice se zavřenými dveřmi a pokud se otevřely, musel s nimi někdo vědomě manipulovat.

"Byla provedena prohlídka celé soupravy. Kontrolovali jsme zavírací mechanismus dveří a technická závada je vyloučená," řekl iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar a poté dodal: "Znamená to, že na vině není technická závada. Někdo musel s dveřmi vědomí manipulovat. " Podle něj se ještě čeká na výsledky vyšetřování policie. Ta má určit, zda byl chlapec schopný otevřít dveře sám. Police také vyslechne zaměstnance drah a cestující.

Převzato a zkráceno z iDnes.cz

iDnes - Pitva Matěje Chrásteckého, který byl nalezený mrtvý u tratě ze Zábřehu na Moravě do Olomouce, prokázala, že zemřel na následky pádu z vlaku. MF Dnes zjistila, že se dveře vlaku daly za jízdy otevřít. Cizí zavinění nebylo podle mluvčí olomoucké policie zjištěno.

Z nezodpovědnosti viní matku policie i České dráhy. Ta nechala pětileté dítě jít samotné na toaletu. Děti do šesti let věku mohou vlakem cestovat jen pod dozorem starší osoby. "Pokud se pětileté dítě ocitlo ve vlaku bez dozoru, je to porušení přepravních podmínek," sdělil mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Podle Ondrůje se měla ještě ve vlaku obrátit na personál a upozornit ho, že postrádá dítě. Průvodčí by na místě rozhodl, jestli se vlak má například okamžitě zastavit. "Pokud by matka kontaktovala vlakový personál neprodleně, vlak by byl odstaven ve stanici Olomouc a okamžitě by bylo zahájeno pátrání," řekl iDNES mluvčí drah Ondrůj. Matka se na policii obrátila až v 18 hodin.

zdroj: iDnes

prejezdPostřelmov - Jednadvacetiletý cyklista vjel v neděli večer pod vlak. Měl nasazená sluchátka a nejspíše přijíždějící vlak neslyšel. Smrtelným zraněním na místě podlehl.

Střet nastal na železničním přejezdu, který je vybaven světelným a zvukovým výstražným zařízením. V době, kdy se cyklista blížil k přejezdu ho zaregistroval strojvedoucí a ihned začal houkat, aby na nebezpečí upozornil.

"Mladík však na signál nereagoval a pozornost nevěnoval ani zapnutému výstražnému zařízení na přejezdu. Vjel na přejezd, kde byl zachycen vlakem. Mnohatunový kolos vlekl tělo muže desítky metrů, než se podařilo zastavit," uvedla policejní mluvčí Soňa Bradáčová.

Zdroj: Novinky

pozorLitovel - Jen těžko uvěřitelný pohled na muže, který seděl v okně jedoucího vlaku, se minulý čtvrtek odpoledne naskytl náhodným kolemjdoucím v okolí železniční trati v okrajové části Litovle. Silně opilý muž během jízdy řádil v jednom z kupé, nakonec vykopl sklo a zbytek cesty strávil v riskantní pozici v okně.
Výtržnosti podle policistů odstartoval osmadvacetiletý muž ve vlaku mezi Červenkou a Litovlí už během jízdy. „Před příjezdem do stanice Litovel předměstí silně opilý muž vykopl skleněnou výplň okna vagonu a ta vypadla ven z vlaku. Potom si za jízdy sedl do okna,“ popsala mluvčí olomoucké policie Jitka Dolejšová. Posádka vlaku na výtržníka upozornila ještě za jízdy policisty, kteří si na něj počkali v další stanici a zadrželi jej. „Jde o osmadvacetiletého muže ze Zábřehu. Policisté jej poté převezli do protialkoholní záchytné stanice ve Šternberku. Je podezřelý z výtržnictví,“ dodala policejní mluvčí.
S výtržnostmi ve vlacích se policisté setkávají pravidelně několikrát do roka. Nejčastěji však bývají spojené s hromadnými výjezdy fotbalových fanoušků na utkání a především s alkoholem. Ve zvláštních vlacích proto obvykle skupiny fandů doprovázejí i policisté, přesto České dráhy pokaždé raději na tyto „rizikové“ spoje nasazují starší vagony, aby minimalizovaly případné škody.

zdroj: Regionální mutace Mladá fronta DNES - Střední Morava

Vlak plný úsměvů 2003Vlak plný úsměvů 2006 - I letos, konkrétně 1.června, pojede do Zlína na mezinárodní filmový festival filmů pro děti a mládež "Vlak plný úsměvů", který je určen pro přepravu tělesně a mentálně postižených dětí. Letos budou dokonce dva vlaky plné úsměvů.
První pojede tradičně jednotka řady 471 z Pardubic hl.n. v 7:00 z 12.koleje jako 1.nsl.521 a zastaví pro nástup v Chocni, Ústí nad Orlicí město, České Třebové a Zábřehu na Moravě a dále jen z dopravních důvodů ve stanicích Olomouc hl.n., Přerov a pro přidání "brejlovce" na přípřež zastaví v Otrokovicích (9:45 - 10:00). Do Zlína přijede v 10:20.
Druhý vlak plný úsměvů pojede v řazení 843 + 043 z Olomouce (odj. 9:08) jako 2.nsl.521 pro nástup v Olomouci, Přerově a Otrokovicích. Z Otrokovic do Zlína-středu (příj. 10:32) bude souprava přivěšena na konci Os 14217.
Odpoledne pojedou vlaky plné úsměvů takto:
Vlak plný úsměvů do Pardubic v řazení 754 + 471 odjede ze Zlína v 17:23 a zastaví pro odpojení přípřeže v Otrokovicích (17:36 - 17:48), z dopravních důvodů zastaví v Přerově, Olomouci a Ústí nad Orlicí, pro výstup cestujících zastaví v Zábřehu na Moravě, v České Třebové, v Ústí nad Orlicí městě a v Chocni.
Druhý vlak plný úsměvů pojede ze Zlína v 17.40 na přípřeži vlaku 14244 do Otrokovic a dále do Přerova a do Olomouce.
Na snímku je Vlak plný úsměvů 27.5.2003, foto: Kubze

1.3.2006 - 12:31 - SC Pendolino za standardní cenu

SC PendolinoPraha - Od 1. března 2006 se jízdenky na vlaky SC Pendolino prodávají opět za standardní cenu podle ceníku jízdného SuperCity. Končí tak období, kdy byla cestujícím poskytována akviziční sleva 20 %. České dráhy ponechaly tuto slevu v platnosti po celý měsíc únor jako poděkování cestujicím za důvěru během období, kdy vinou výrobce nebylo možno poskytovat plnohodnotný servis ve vlacích SC Pendolino. Vlaky SC Pendolino jezdí jako zvláštní kategorie vlaků mezi Prahou a Ostravou. Podrobné informace o jízdném ve vlacích SC Pendolino a o způsobu odbavení naleznete na internetové stránce www.scpendolino.cz.

Zdroj : České dráhy, a.s.

Brodek 3.1.2006Brodek u Přerova - Aktualizace 21:45 - Dnes v 10.45 hod. vykolejila lokomotiva a první dva ze čtyř vozů osobního vlaku 3759 (Olomouc - Přerov) v Brodku u Přerova. Vlak odjížděl ze stanice a na přerovském zhlaví jel do odbočky, ale překročil povolenou rychlost o 70km/h. V současné době se šetří, zda selhala technika, či lidský faktor.
Lokomotiva vypadla úplně mimo koleje do svahu, kde se položila na bok. Oba strojvedoucí, vlakvedoucí a devět cestujících bylo ošetřeno s lehkým zraněním.
Na místě je poškozený svršek a trakční vedení. Výše škody na lokomotivě byla odhadnuta na 15 milionů, na osobních vozech 5 milionů a na trati 3,5 mil. Kč.
Vlaky SC PENDOLINO jsou v úseku Olomouc hl. n. - Přerov nahrazeny autobusy. Rychlíky jezdí odklonem přes Nezamyslice. Osobní vlaky nahrazují autobusy. Obnovení provozu v uvedeném úseku se předpokládá zítra dopoledne.
Na snímku je nehoda ze 3.1.2006. Tehdy vykolejil vlak ve směru na Olomouc, nyní v opačném směru.

Aktualizace 15.2. 8:36: V 5:21 byl obnoven provoz v elektrické trakci, SC Pendolino 502 již jede v celé trase.

stržené trakční vedeníPřerov - Vlaky na trase Olomouc - Ostrava jezdí po nehodě nákladního vlaku v Brodku u Přerova již podle jízdních řádů. Zpoždění dosahuje podle mluvčího Českých drah pouze několika minut. Železničáři i nadále pracují na opravě druhé koleje. Práce by měly být ukončeny na začátku příštího týdne.

Úterní nehoda, při které vykolejilo šest vozů nákladního vlaku, zatarasila na 36 hodin v Brodku u Přerova páteřní trať spojující Prahu s Ostravou. Způsobila škodu za 27 milionů korun. Železničářům se podařilo ve středu večer zprovoznit jednu kolej, po které jezdí vlaky se sníženou rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Nyní se pracuje na opravě druhé koleje.

stržené trakční vedeníPřerov - V úterý 3.1.2006 v 7.35 hodin v Brodku u Přerova vykolejil nákladní vlak Rn 51430 jedoucí z Valašského Meziříčí do Nymburka. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, předběžná škoda byla vyčíslena na 27 milionů korun (21 milionů na žel. svršku a trakčním vedení, 6 milionů na poškozených vozech.

Doprava na trati z Olomouce do Přerova byla přerušena až do 20.30 dne 4.1.2006. Podle předběžných závěrů může za nehodu technická závada na cisternovém voze.

sněhová fréza - ilustrační fotoSeverní Morava - aktualizováno 15:00 - V úterý 6.12.2005 odpoledne, jak předpověděli meteorologové, začalo silně sněžit. Již odpoledne a večer sníh velmi zkomplikoval dopravu na severní Moravě nejen na silnicích, ale také na železnici. Na několika tratích byl v noci na dnešek nebo ráno z důvodu sněhové kalamity, kdy na koleje spadlo velké množství stromů, přerušen železniční provoz. Pokud to dopravní situace na pozemních komunikacích dovoluje, organizují České dráhy náhradní autobusovou dopravu. Obnovování provozu komplikuje těžký mokrý sníh, nesjízdné pozemní komunikace a také výpadky elektřiny z veřejné rozvodné sítě.

8.12.2005 12:20
Podle iDnes byl obnoven provoz na všech dotčených regionálních tratích. Na mezinárodní trati mezi Třincem a Čadcou se stále jezdí po jedné koleji.

7.12.2005 15:50
Doprava na mezinárodní trati mezi Třincem a Čadcou byla obnovena ve 14.10 hod., jezdí se v elektrické trakci po jedné koleji.

stará_zast._TateniceZábřeh na Moravě - Mezi Českou Třebovou a Přerovem (část 3.koridoru) pokračuje rychlým tempem modernizace.

20.listopadu byl oficiálně otevřen modernizovaný úsek Česká Třebová - Krasíkov, poslední velké stavební práce byly ukončeny 18.10.2005 mezi Třebovicemi a Rudolticemi. Od tohoto data se konaly jen krátké výluky (případně bez vlivu na dopravu), během kterých se dolaďovaly poslední detaily. V současnosti by mělo být možné jezdit plnou traťovou rychlostí mezi stanicemi Rudoltice v Čechách - Krasíkov - bývalá odb. Tatenice. Zbývající úsek si ještě musí "sednout", poté bude následovat 3.podbití a zvýšení rychlosti na plnou traťovou - Třebovice - Rudoltice 140 km/h, Rudoltice - Krasíkov 160 km/h, Krasíkov 130 - 140 km/h.

Celkově již hotový úsek III.koridoru začíná před stanicí Třebovice v Čechách a končí stanicí Hoštejn. Nejnověji dokončený úsek leží mezi stanicemi Krasíkov a Hoštejn a vede novým tunelem Malá Huba (324m). První TK byla otevřena 31.10.2005 večer, druhá TK byla otevřena 16.11.2005 večer.

Úsek Hoštejn - Zábřeh na Moravě je rozpracovaný a dokončení odhaduji na první polovinu příštího roku. Úsek Hoštejn - odb. Lupěné bude začátkem roku "protažen" novými tunely Hněvkov I (180m) a Hněvkov II (462m), úsek odb. Lupěné - odb. Most je hotov zcela (včetně 3.podbití), úsek odb. Most - Zábřeh na Moravě je téměř hotov.

Další dokončený úsek resp. jen 2. traťová kolej  je mezi stanicemi Moravičany a Mohelnice, první traťová kolej bude realizována v příští roce.

Mezi stanicemi Moravičany - Červenka bude cca v km 60,5 zřízena dočasná odbočka Benkov. Důvodem je velká mezistaniční vzdálenost obou stanic (10 km) a s tím související vliv na vlakovou dopravu.

Výhybky budou vkládány během dvoudenních nepřetržitých výluk.

Předpoklad konání: 28. - 30.11. 1.TK - výhybky 2 a 3;  1. - 3.12. 2.TK (výhybky 1 a 4).

Úsek Červenka (mimo) - Olomouc (mimo) - Grygov (mimo) je hotov zcela (uzel Olomouc není součástí koridoru), úsek Grygov (včetně) - Brodek u Přerova (mimo) bude dokončen 2.12.2005 v 18.00, kdy končí výluka 2.TK + sudé skupiny v Grygově. Úsek Brodek u Přerova - výh. Dluhonice bude realizován zřejmě v příštím roce. Samotná výhybna Dluhonice patří již do uzlu Přerov.

Související články

« Novější zprávy | 1 ... 8 9 10 11 12 13 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01