..: Aktuality a články :..

5.8.2013 - 13:00 - 62. Geomechanik Kolloquium, Salzburg

Salcburk, foto: Josef Petrák Salcburk — Projektanti dopravních staveb, nejen těch železničních, se občas neobejdou bez dobré znalosti geomechaniky. Proto tento předmět nechybí v osnovách takto odborně zaměřeného vysokoškolského studia. Jste-li studenty vysoké školy a geomechanika by mohla být tím, co vás bude živit, máte možnost se podívat na to, co se nyní řeší v praxi. V Salcburku se bude 10. a 11. října 2013 konat 63. Kolokvium geomechaniky, které pořádá Rakouská společnost pro geomechaniku. Nahlédněte do připraveného programu. Jednacími jazyky konference jsou němčina a angličtina, simultánní tlumočení je zajištěno. Studenti mladší 26 let, kteří nemají žádný pravidelný zdanitelný příjem, mají vstup volný za předpokladu, že se zaregistrují do 15. září 2013. Tyto cenové výhody neplatí pro doktorandy.

Zdroj: ÖGG

Warszawska Kolej Dojazdowa - EN97, foto: Warszawska Kolej Dojazdowa Varšava — Teploty o letošních prázdninách lámou jeden lokální rekord za druhým, mnozí hledají stín, klimatizovanou místnost či vodní plochu ke zchlazení. Prodavači dobře vychlazeného piva a zmrzliny mají žeň. Kolegové v galerii se vás snaží občas zchladit nějakou „ledovou“ zimní fotkou. Zkusíme to taky. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) se před časem stala základem pro nový „sport“. Pro lyžování. Když není k dispozici svah a nechce se zapojit síla paží, hledá se něco, co by mohlo lyžaře táhnout. Vyzkoušeli se psi, koně, sobi… Pak přišla na řadu technika: motocykly, sněžné skútry, auta, různé terénní čtyřkolky… Mladí Poláci to zkusili za vlakem. První pokusy byly učiněny v roce 2009; letos v zimě, kdy byl i v okolí Varšavy dostatek sněhu, si to zopakovali. Podívejte se. Ale my vás varujeme: nedělejte to, nezkoušejte to po nich, neopakujte to!

Dalibor Zelený, foto: ČT 24/ŽelPage Praha — Letošní léto přináší i na českých železnicích jednu změnu za druhou. Nový ministr dopravy, kompletní obměna řídícího výboru i dozorčí rady Českých drah – to už je (nedávná) minulost. Dalším krokem, který učinila nová dozorčí rada, bylo odvolání představenstva ČD, kde skončil jak předseda Ing. Petr Žaluda, tak i tři členové: Ing. Miroslav Šebeňa, Mgr. Roman Boček a Ctirad Nečas. Pět nových členů dozorčí rady a Josef Smýkal z ČSSD zvedli ruku pro konec starého představenstva. Proti byli tři zástupci odborů. Vzápětí bylo jmenováno představenstvo nové, tentokrát pouze tříčlenné. Kromě Dalibora Zeleného se funkce ujme výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální politiku Pavel Švagr. Nové představenstvo pak odvolalo stávajícího generálního ředitele Petra Žaludu z funkce generálního ředitele Českých drah. Jeho pozici přebírá Dalibor Zelený (nar. 2. června 1957).

30.7.2013 - 17:39 - Žaluda na postu šéfa ČD končí. Jeho židli znovu obsadí Zelený

Petr Žaluda, foto: ČD Praha — Aktualizováno 22.30 — Dozorčí rada ČD, kterou v poslední době postihly výrazné změny, odvolala šéfa společnosti Žaludu. Společně s ním ve své funkci končí i všichni členové představenstva společnosti. Petr Žaluda ve funkci předsedy představenstva působil od února 2008, kdy do Českých drah přešel z finanční skupiny AXA. Po uplynutí jeho funkčního období byl v únoru 2013 do funkce zvolen opětovně. Za dobu řízení drah „přežil“ sedm ministrů dopravy, jeho kariéru ukončil až ten osmý, Zdeněk Žák. Zda Petr Žaluda zůstane i nadále generálním ředitelem drah, rozhodne až nové představenstvo.

Dle vyjádření předsedy OSŽ a člena dozorčí rady ČD Jaroslava Pejšy pro ČTK bylo jmenováno nové představenstvo, v němž usednou Dalibor Zelený, Daniel Kurucz a Pavel Švagr. Ministr dopravy Zdeněk Žák dále potvrdil, že novým generálním ředitelem Českých drah bude právě Dalibor Zelený.

Zdroj: E15.cz, Finanční noviny

30.7.2013 - 7:34 - Ve Švýcarsku se čelně střetly regionální vlaky, 35 zraněných

Granges-pres-Marnand — Čelní střet dvou regionálních vlaků se stal v pondělí (29. července) v podvečer krátce před 19 hodinou v Granges-pres-Marnand v kantonu Vaud, asi 50 km jihozápadně od hlavního města Bern. Záchranářům se již podařilo oddělit od sebe obě lokomotivy, z vraku jedné z nich vyprostili i strojvedoucího, bohužel bez známek života. Druhý strojvedoucí je mezi zraněnými, kterých je 35, pět z nich je zraněno těžce. Jeden z vlaků měl Lausanne jako cílovou stanici, druhý z Lausanne vyjížděl směr Payerne. Vyšetřovatelé pátrají po příčinách nehody, je však zatím zcela předčasné dělat nějaké závěry. Na stránce Mail Online jsou k dispozici fotky i video z místa nehody.

Zdroje: BBC, Euronews, Reuters

Rychlokvašky, foto: Sanka Coffie Beroun — Říká se, že prázdniny bývají pro novináře zpravidla okurkovou sezónou. Zdá se, že jak pro které. Na železnici se pořád něco děje – ať už u nás, kousek za hranicemi nebo třeba na opačném konci světa. Pořád je o čem psát. A prázdniny jsou pro většinu z vás časem odpočinku od školy a práce, časem cestování, brigád ale třeba i lenošení. Pokud vám zbude chvilka volného času, nechtěli byste něčím přispět na náš web? Že jsme otevřeni fotografům a ti nabízejí své fotografie ke zveřejnění je všeobecně známo – však přes 18 tisíc fotografií už je pořádná fotogalerie. Ale podobně to funguje i v redakci. Ti, kdo připravují aktuality a články, nejsou jen redaktoři – přidat se může kdokoliv z vás. Pokud vás zaujme cokoliv z toho, co se děje kolem železnice a jste trošku „psavci“ – připravte tuto informaci k vydání a seznamte s ní širší okruh lidí.

two engines of the recently finished Taiwan High Speed Rail, foto: Yali Shi Tchaj-pej — Společnost Taiwan High Speed Rail Corporation (THSRC) uzavřela kontrakt s konsorciem firem Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a Toshiba na rozšíření své vysokorychlostní sítě. Ta bude prodloužena o 9,2 kilometru ze stanice Tchaj-pej do stanice Nan-kang. MHI bude odpovědné za zpracování projektu, železniční svršek, signalizaci, trakční vedení a systém přenosu dat. Toshiba bude řešit systém řízení vlaků a systém řízení údržby, napájení silové sítě, rádiovysílače a informační systémy pro cestující. Nezávislým pozorovatelem pro systém bezpečnosti byl jmenován Lloyds Register Rail. Zakázka v objemu 204 milionů amerických dolarů (v přepočtu 4 mld. Kč) by měla být dokončena do března 2016.

stanice Abbey Wood - vizualizace, foto: Crossrail Londýn — Britská železniční společnost Crossrail představila počátkem července veřejnosti projekt nové stanice Abbey Wood. Nechybělo ani veřejné slyšení, při kterém měli možnost se s návrhem řešení seznámit i občané a klást zástupcům investora dotazy týkající se stavby. Nyní mají projekt k projednání okresy Borough a Greenwich. Stanice Abbey Wood bude nová konečná pro vlaky na jihovýchodě Londýna. Crossrail se pustil do mohutné výstavby – jeho projekt by měl v roce 2018 propojit 37 stanic – Maidenhead na západě, s odbočkou na letiště Heathrow, s Canary Wharf (Docklands), Abbey Wood a Shenfieldem na východě. Projekt za 16 miliard liber šterlinků, který o 10 % zvýši kapacitu sítě v Londýně, je natolik zajímavý, že se k němu na ŽelPage určitě vrátíme. Ale začněme u stanice Abbey Wood – má zvláštní postavení: abecedně je to první stanice ve Velké Británii. (A těm, kdo mají rádi Beatles, se vybaví Abbey Road.)

Buenos Aires - panorama: On the left you can see the national congress and the river and skyscrappers far in the back of the panorama., foto: Luis Argerich Buenos Aires — Řekne-li se Argentina, mohli bychom dodat, že rozloha je 2.780.400 km² (pro srovnání Česko 78.866 km²), žije v ní 41,7 milionu obyvatel (10,4 milionu v ČR) a železniční síť má 38.743 km (9.458 km ve správě SŽDC). V Argentině najdete tratě pěti rozchodů: v indickém rozchodu 1676 mm je 24.481 km (indický proto, že je hlavně používán v Indii, Pákistánu a Bangladéši; v jižní Americe je užíván kromě Argentiny ještě v Chile a v San Francisku na něm jezdí BART), v normálním rozchodu 1435 mm je 2.765 km a v metrovém rozchodu 1 000 mm je 11.080 km tratí. 409 km je postaveno v úzkém rozchodu 750 mm a aby byl výčet úplný, tak ještě chybí 8 km na rozchodu 500 mm. V minulosti byla železniční síť ještě rozsáhlejší – měřila téměř 50 tisíc kilometrů, ale rozšiřující se síť dálnic a hospodářské problémy v závěru minulého století se výrazně podepsaly na snížení ziskovosti železnice a tedy i na zrušení provozu na části tratí. Přeprava osob zejména v příměstské části Buenos Aires je ale hodně závislá na železnici. V poslední době Argentina začíná výrazněji investovat do obnovy vozového parku. Tak si pojďme některé z projektů blíže představit.

SJ 2000, foto: SJ AB Stockholm — Představenstvo švédského železničního dopravce SJ rozhodlo o modernizaci souprav SJ 2000 (dříve X 2000). Všech 36 šestivozových jednotek projde rozsáhlou rekonstrukcí za několik miliard švédských korun, která prodlouží jejich životnost do roku 2035. Bude to největší investice SJ za poslední dobu. Plánovaná modernizace je rozsáhlá a zahrnuje výměnu pohonu i řídicího systému. Zvýšenou pozornost věnuje pohodlí cestujících a tedy i zásadní rekonstrukci interiéru. SJ nyní začnou vyjednávat s dodavateli. Předpokládá se, že celá flotila by měla projít obnovou v období tří let – 2016 až 2018 – a jednotlivé soupravy se po rekonstrukci okamžitě vrátí do provozu. Celá akce ale neznamená, že by SJ opustila výhled na novou vysokorychlostní železnici.

Děhylovský soumrak, foto: Payus Madison — Fotíte? A fotíte železnici a vše kolem ní? Pokud ano, je zde pro vás malá upoutávka. Wisconsinské Center for Railroad Photography & Art vyhlásilo 11. ročník fotografické soutěže. Mottem pro tento rok je „Kreativní obrazy“, nebo zobrazení, chcete-li. Organizátoři vyzývají autory, aby představili něco nezvyklého, neobvyklého, něco, co ještě neviděli. Všechny fotky se musí nějakým způsobem vztahovat k železniční dopravě. Fotky musí být pořízeny v rozmezí od ledna 2008 po dnešek. Pro autory tří nejlépe hodnocených fotek jsou připraveny finanční odměny (1000, 500 a 250 amerických dolarů) a věcné ceny, které věnovaly společnosti Canon a Lowepro. Uzávěrka je již 1. srpna, ale fotky můžete poslat mailem. Oceněné fotografie budou vystaveny v California State Railroad Museum v Sacramentu.

Zdeněk Žák a Zbyněk Stanuja, Ministerstvo dopravy, foto: Josef Petrák Praha — Sotva se Zdeněk Žák ujal křesla ministra dopravy, začaly čistky nejprve v řídícím výboru Českých drah a posléze i v dozorčí radě společnosti. České dráhy jsou akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát. Ten svá práva akcionáře vykonává prostřednictvím řídícího výboru, ve kterém jsou zástupci jednotlivých ministerstev – tři pracovníci Ministerstva dopravy a po jednom pak z ministerstev financí, průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj a obrany. K 16. červnu byli z řídícího výboru odvoláni oba náměstci ministra dopravy – Miloslav Hala a Jiří Žák. Za finance výbor opustil Miloslav Miller a za obranu bývalý náměstek Michael Hrbata. Nahradila je tato čtveřice: ředitel kabinetu ministra dopravy Zbyněk Šolc, ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, ředitelka kabinetu ministra financí Veronika Kramaříková a ředitel ekonomické sekce ministerstva obrany plukovník Richard Vítek.

Ferrocarril de Arica - La Paz, foto: FCALP Arica — Chilské státní dráhy (EFE) přehodnotily své plány a opět uvedly do provozu – v prvé fázi alespoň pro nákladní dopravu – horskou železnici z přístavního města Arica do La Pazu (FCALP). FCALP ukončila svou činnost v říjnu 2005 kvůli úpadku společnosti, která trať provozovala. Pak už se na ni jen sporadicky vypravilo několik výletních vlaků. Zastavení dopravy nelibě nesla Bolívie. Podle bolivijského ministerstva zahraničních věcí to znamenalo snížení obchodu a poškodilo rozvoj sousední země. Zastavení provozu bylo bolívijskou stranou bráno jako porušení smlouvy z roku 1904 a Bolívie uplatňovala své nároky až u mezinárodního soudu v Haagu. Chilské ministerstvo dopravy zadalo společnosti Comsa rekonstrukci tratě, která proběhla v letech 2010 až 2012 a stála 45 milionů amerických dolarů. O náročnosti prací vypovídají i sklonové poměry – na 43kilometrovém úseku železnice o rozchodu 1000 mm jsou stoupání až 60 promile.

Pendolino, foto: mattbuck Katovice/Varšava — Před časem se zdálo, že pořízení 20 jednotek pro dálkovou dopravu bude v Polsku nekonečný příběh. Dlouho se vybíralo, upravovaly se technické specifikace, hledaly se finanční zdroje. Nakonec byla v roce 2011 podepsána smlouva s francouzskou společností Alstom. Nové jednotky by měly první pasažéry svézt v pravidelném provozu v závěru roku 2014. Pendolina pojedou nanejvýš 250 km/h, poberou až 400 cestujících a obslouží rameno Gdyně – Varšava – Katovice/Krakov. Jedním ze zdrojů financování nákupu vozidel a servisního centra je i úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Dosud byla podepsána dohoda na výši 224 milionů eur, nedávno se polské straně podařilo dohodnout jeho zvýšení na 342 milionů eur.

Alstom Regiolis 84503, ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong Bordeaux — Přesto, že můžete v těchto dnech vidět francouzskou soupravu Coradia Polyvalent, jak krouží po zkušebním okruhu v Cerhenicích při závěrečných testech, odehrála se 4. července v Bordeaux malá slavnost. Za přítomnosti regionálního prezidenta Akvitánie Alaina Rousseta, generálního ředitele SNCF Guillauma Pepyho a prezidenta společnosti Alstom Transport Henriho Poupart-Lafarge byla představena první souprava v barvách francouzského dopravce SNCF. Akvitánie by měla být jedním z prvních regionů, v němž bude nová Coradia po schválení nasazena do pravidelného provozu na regionálních linkách.

« Novější zprávy | 1 ... 7 8 9 10 11 ... 15 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01