..: Aktuality a články :..

Integrální taktový grafikon - princip síťové dostupnosti, zdroj: Lichtenegger, M. (1990). Der Taktfahrplan. Dissertation, TU Graz, Graz, 1990 Komentář — Již více než deset let se na české železniční síti setkáváme s taktovým jízdním řádem. Cestující se za tu dobu mnohde naučili, že jim vlak jezdí každou hodinu nebo alespoň co dvě hodiny, a to vždy ve stejnou minutu. Bohužel ne všechny linky mají takto pěkný jízdní řád, některé vlaky během dne totiž v jízdním řádu vůbec nenajdete. Tomuto jevu, kdy se na dané lince jednou či dvakrát denně prodlouží doba taktu, obvykle říkáme díra v taktu, taktová díra či vynechávka. Motivací objednatelů pro vytváření děr v taktu je zcela jistě úspora finančních prostředků, které vynakládají na dopravní obslužnost. Je však tato úspora natolik významná, aby vyvážila všechny negativní efekty vynechaných spojů?

Výběr šotoklubu Je to už pěkných pár let, kdy jsem dal sbohem železnici jako zaměstnavateli. Byla to doba, kdy jsem ve volných chvílích velkou část svého času věnoval potulkám kolem kolejí a občas fotil, jak se říká vše, co se hnulo. Toulám se a fotím sice dál, hlavně krajinky, ale k nějakému většímu focení u kolejí se vrátím jednou dvakrát za rok. Železnice přesto zůstala mým koníčkem a proto, že sám toho moc nenafotím, tak vždy uvítám příležitost se pokochat pohledem na povedená fotodíla zveřejněná třeba právě ve fotogalerii ŽelPage. Pojďme se tedy podívat na můj výběr šotoklubu těch fotografií, které mě nějakým způsobem zaujaly.

Overhead line installation car in the east tube of the Gotthard Base Tunnel at Faido multifunction station, foto: Hannes Ortlieb Ostrava/Praha — Letošní první červnový den vstoupil do dějin nejen švýcarské, ale i evropské železnice. Toho dne byl otevřen Gotthardský úpatní tunel. Slavnostní otevření doprovázel i rituál zkrocení ďábla hory. Zájemci si již mohli o této stavbě na internetu leccos dohledat a přečíst. Nyní přinášíme pozvání na přednášky organizované švýcarským velvyslanectvím v Praze, Centrem pro efektivní dopravu a hostujícími univerzitami. Pan Charly Simmen ze společnosti Alp Transit, dceřiné společnosti švýcarských drah SBB, která byla za stavbu zodpovědná, nám jej podrobně představí. Přednášky se konají v pondělí 24. října v 15.00 v budově Stavební fakulty VŠB – TU Ostrava (Ludvíka Podéště 17, Ostrava – Poruba) a v úterý 25. října v 18.00 na Fakultě dopravní ČVUT (Konviktská 20, Praha 1). Místnosti, ve kterých se budou přednášky konat, budou vyznačeny. Jednacím jazykem bude angličtina, tlumočení nebude zajištěno. V závěru bude možné zhlédnout i film „Švýcarská veřejná doprava“.

Vážení přátelé, uživatelé fotogalerie, máme pro Vás takovou hračku. Totiž, abyste rozuměli: já takhle někam zajedu, nebo moji kamarádi, pak se večer sejdeme na internetu a bavíme se na téma "tak to do mě naper" neboli ukaž, co jsi kde nafotil. Občas se nám stalo, že jsme fotili na tratích, které kamarádi znají, často velmi dobře, ale povedlo se nám najít a vyfotit pohled, který jim na první pohled nic neříká. Takže nás napadlo, že bychom z toho mohli udělat hádankový seriál pro čtenáře.

Praha hlavní nádraží - sever po rekonstrukci, foto: Vítek_VPraha — Když získala italská společnost Grandi Stazioni (GS) v roce 2003 do nájmu prostory pražského hlavního nádraží, zavázala se do deseti let stanici kompletně zrekonstruovat. Opravy se však již v minulosti začaly dostávat do výrazných zpoždění a již v roce 2014 hrozilo, že bude smlouva s Grandi Stazioni vypovězena. Zatím však vždy došlo k dohodě a původní vlastník nádraží, tedy České dráhy, smlouvu s Grandi Stazioni několikrát prodlužoval. Zatím posledním termínem, do kdy měly být všechny práce hotovy, byl letošní říjen. Ani do té doby však investor nedokázal práce dokončit. Mezitím navíc nádraží přešlo z rukou Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta už dále smlouvu s Grandi Stazioni prodlužovat nechce. Italská firma tak musí k 16. říjnu, kdy smlouva vyprší, celou budovu předat do rukou SŽDC.

Motorový vlak na trati 113, foto: Jiří MorcheČížkovice — Je tomu teprve pár měsíců, co proběhla nejen dopravně zaměřenými médii zpráva o změně vlastníka dvou regionálních drah, které byly ve vlastnictví státu. Trať 063 z Dolního Bousova do Kopidlna na pomezí středních a východních Čech a trať 113 z Čížkovic do Obrnic na Ústecku se tehdy přesunuly pod křídla společnosti AŽD Praha (AŽD), která se jinak zabývá zejména výrobou železniční zabezpečovací a sdělovací techniky. Jak ale nyní informoval Drážní úřad i Ministerstvo dopravy ve svém Přepravním a tarifním věstníku, správa těchto tratí i nadále zůstává v rukách Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Důvody jsou zřejmě především legislativní: „Naše společnost nemá zatím splněny všechny kroky, které potřebuje k získání licence na provozování dráhy. Proto požádala o zajištění provozování dráhy na základě řádného smluvního vztahu a obvyklých podmínek do doby, než licenci získáme,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. SŽDC tak bude i nadále zajišťovat jak běžnou údržbu, tak například přidělování kapacity dráhy či řízení dopravy na trati, ačkoliv tak nyní bude činit za úplatu pro nového vlastníka.

Shrnující mapa 9. ročníku Křížem krážem republikou, foto: Křížem krážem republikouKrnov — Poslední zářijová sobota se již tradičně kromě oslav Dne železnice nesla také ve znamení největší cestovatelské železniční akce u nás — soutěže Křížem krážem republikou. Letošního již 9. ročníku se zúčastnilo rekordní množství soutěžících, kdy se vlaky prohánělo po celý den celých 117 týmů. Jejich cílem bylo nejen urazit co nejvíce kilometrů, ale také navštívit zajímavá místa či kulturní akce, poznat nové kamarády a získat nové a netradiční zážitky. Pro vítězství v závodu bylo třeba nasbírat nejvíce bodů za ujetou vzdálenost, dobyté bonusové stanice, splněné soutěžní úkoly a navštívené turistické atraktivity. A jak tedy cestovatelské snažení nejen skautských týmů dopadlo? Nejlepší schopnosti plánování prokázal skautský tým Skaláci z Brna, který získal 1982 bodů. Na druhém místě se umístil tým se zajímavým názvem Sudetenbergverband s 1908 body a na místě třetím pak tým Kapři na kolejích s 1864 body. Kompletní výsledky naleznete na tomto odkazu.

Výběr šotoklubu Upřímně nevím, jestli jsem sám, který doslova hltá výběry šotoklubu. Vždy se mi na tom líbí, jak můžu vidět, co si ostatní o fotce myslí a jak danou fotku hodnotí, protože hodnocení fotografie se bude u každého lišit a v tom je to kouzlo. Když jsem tedy taky dostal tu nabídku tento výběr napsat, neváhal jsem ani chvilku. V tomto krátkém článku Vám ukážu můj výběr tří, podle mě, nejhezčích, nebo nejzajímavějších fotek ze dvou předchozích týdnů podle mého oka.

681.001-4, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy Praha – Když jsme v červnu zveřejnili návrh jízdního řádu SŽDC pro rok 2017, jednalo se o první verzi před připomínkováním občany, obcemi či jinými institucemi. To proběhlo během léta, následně SŽDC zpracovala další verzi návrhu. Zatímco některé kraje výsledný dokument (resp. jeho část týkající se tratí na jejich území) zveřejnily, jiné doposud nikoliv. Abyste si mohli udělat přehled i o těch tratích, pro něž aktuální verze návrhu jízdního řádu není veřejně k dispozici, zažádali jsme o tento dokument přímo SŽDC a nyní vám jej v nezměněné podobě přinášíme. Pozor, přiložený návrh stále není konečným jízdním řádem, ten bude zveřejněn na webu SŽDC v řádu několika týdnů. Narazíte-li v návrhu na nějaké novinky či zajímavosti, neváhejte se o ně podělit v komentářích!

Talgo ŽFBH, foto: ŽFBHSarajevo — Dne 26. září 2016 byl po dlouhých letech odstavení nových netrakčních souprav Talgo Železnic federace Bosny a Hercegoviny (ŽFBH) konečně zahájen jejich provoz. Do čela soupravy se postavila lokomotiva řady 441, zástupkyně jedné z nejtypičtějších balkánských elektrických lokomotiv, která dostala nový lak přiléhající k Talgu. Spoje s těmito soupravami nesou označení „BH voz“. Prozatím jde o vnitrostátní relaci Sarajevo – Doboj po dosud nerekonstruované trati na vlacích 714 (Sarajevo 16.28, Doboj 19.35) a 715 (Doboj 3.49, Sarajevo 6.53) s mezilehlými zastávkami Visoko, Kakanj, Zenica, Žepče, Zavidovići, Maglaj a plánem prodloužení těchto spojů do Banje Luke, kde již trať prošla rekonstrukcí. Ceny jízdného jsou standardní, avšak s nutným příplatkem za povinnou rezervací místa, která stojí 3 konvertibilní marky, v přepočtu necelých 42 korun.

29.9.2016 - 18:53 - Tragická nehoda v New Jersey: Jeden mrtvý a přes sto zraněných

New Jersey — (Aktualizováno) Jednoho mrtvého a přibližně sto zraněných si vyžádala nehoda vlaku ve městě Hoboken v americkém státě New Jersey. Příčina nehody zatím není jasná, jisté však je, že vlak nezpomaloval a narazil přímo do zastřešené konstrukce. Nehoda se tak dá přirovnat k loňské nehodě na pražském Masarykově nádraží, avšak v mnohem větším měřítku. V současné době probíhá evakuace nádražní haly, která stále hrozí dalším zřícením. Bylo potvrzeno, že šlo o nehodu, nikoliv teroristický čin. Provoz na jednom z nejdůležitějších nádraží v celé oblasti je tak přerušen a není jisté, kdy bude opět obnoven.

Zdroje: CNN

Mapa nejkrásnějších nádraží 2016, foto: ŽelPage Praha — Již tradiční soutěž o nejkrásnější nádraží České republiky, ve které jménem cestujících vzdáváme hold těm, kteří se mnohdy nad rámec svých povinností a ze svého starají o zvelebení prostor železničních stanic, vstoupila do finále 10. ročníku. Na stránce s hlasováním najdete popis deseti finalistů, které jsme vybrali z několika desítek nominací. Vyberte si, prosím, z prezentovaných finalistů to nádraží, jehož příběh a výsledek Vás oslovil nejvíce. Hlasovat můžete až do 10. října. 11. listopadu pak zástupcům všech deseti finalistů poděkujeme za jejich činnost na půdě Senátu PČR v Praze. Děkujeme za pomoc s výběrem.

Piktogramy včetně piktogramu wi-fi sítě, foto: Matouš Danielka Praha — České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku a implementaci technologie pro bezdrátové připojení k internetu do celkem 89 osobních vozů. Dopravce pro tento vítaný upgrade vybral 62 vozů řady Bdpee231, 12 vozů řady ABmz346 a 15 vozů řady ABpee347, díky čemuž se cestující již v prvním pololetí příštího roku připojí k WiFi na dálkových linkách Praha – Tábor – České Budějovice – Linec, Praha – Plzeň – Cheb / Železná Ruda, Praha – Hradec Králové – Trutnov a Praha – Přerov – Otrokovice – Staré Město – Luhačovice. Na realizaci zakázky za bezmála 19 mil. Kč bez DPH (210 tis. Kč za 1 vůz) bude mít zhotovitel šest měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Součástí plnění je i poskytování servisu po dobu tří let od dodání technologie do posledního vozu.

27.9.2016 - 17:37 - LEO Express po letech kupuje vlaky – otevře Evropu Číně

Vizualizace jednotky CRRC ZELC pro LEO Express, foto: CRRC ZELC Vídeň/Praha — Čínský výrobce kolejových vozidel CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Company vstoupí na evropský trh železničních vozidel pro dálkovou dopravu. Firma, která dosud na evropský dodala jen několik regionálních jednotek makedonským železnicím, podepsala v pondělí smlouvu na celkem až 33 vlaků nového typu s českým dopravcem LEO Express. Tři elektrické jednotky téměř zdvojnásobí vozový park dopravce, který se z původních pěti jednotek Stadler Flirt od roku 2012 nerozrostl. Rámcová smlouva na zbývajících 30 kusů pak zajistí rozvoj komerční i objednávané dopravy v dalších letech. Vlaky mají být vícesystémové a dodávka prvního kusu se očekává v létě 2018. Leo jako první zákazník tohoto typu v Evropě pomůže čínskému výrobci v získání reference i schválení vozidla, i s ohledem na zájem LE provozovat vlaky Varšava – Praha. Výrobce v pondělí podepsal také smlouvu o spolupráci s technickou univerzitou v Grazu (TU Graz), která by se na vývoji jednotek mohla podílet.

Zdroj: CRRC ZELC, LEO Express, IRJ

Vysokorychlostní jednotka Stadler EC250, foto: Matouš DanielkaBerlín — Řada vystavených jednotek představuje oproti předchozím ročníkům obměnu pouze v rámci konfigurace pro daného zákazníka. Proto se v tomto pojednání zaměříme především na absolutní novinky a zásadnější inovace především z pohledu cestujících. Tou nejzásadnější novinkou v oblasti elektrických a motorových jednotek se bezesporu stala vysokorychlostí jednotka s nepříliš atraktivním názvem „EC250“ z produkce švýcarského výrobce Stadler. Číslo v názvu označuje maximální provozní rychlost jednotky a zároveň pro výrobce znamená faktický vstup do oblasti vysokorychlostních vozidel.

« Novější zprávy | 1 ... 7 8 9 10 11 ... 494 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:29
zapadá v 18:03

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Lokomotiva Bardotka se salonním vozem ukončí úspěšnou sezonu na Švestkové dráze
Na 28. a 29. října 2017 chystají společnost AŽD Praha a Ústecký kraj slavnostní jízdy netradičními soupravami na trase Středohorského motoráčku Lovosice-Most. Půjde o zakončení první úspěšné sezóny, kterou ...

Poslední příspěvek Telgártskou slučkou do raja
Nápad nakrútiť dokumenty o najkrajších tratiach na strednom Slovensku vznikol už niekedy pred 6 rokmi, keď som začal pravidelne cestovať vlakom do Žiliny na vysokú školu. Železnice ma vždy veľmi fascinovali ...

Poslední příspěvek Nová aplikace PID pro chytré telefony
V pondělí 16. října 2017 byla za účasti primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové, náměstka primátorky hl. m. Prahy a radního pro oblast dopravy Petra Dolínka a ředitele Ropidu Petra Tomčíka představena ...