..: Aktuality a články :..

obrazekTatry/Slovensko - Jak uvedl mluvčí Železniční společnosti Miloš Čikovský, Tatranské lanové dráhy (TLD) jsou v létě ziskové, v zimě naopak ztrátové a jejich celkový hospodářský výsledek v posledních letech nebyl příznivý. Podle jeho slov jsou TLD už delší dobu pod tlakem podnikatelské veřejnosti, ale i návštěvníků Tater, kteří se dožadují především vybudování zasněžovacích zařízení na jednotlivých tratích. ZSSK však nemá dostatek investic ani do osobní a nákladní dopravy, takže si nemůže dovolit investovat do zasněžování v Tatrách. Železnice však podle jeho slov nechtějí být překážkou rozvoje cestovního ruchu v Tatrách, proto se rozhodly TLD pronajmout. Pokud se najde investor, bude to podle Čikovského výhodné pro tatry i pro jejich návštěvníky. TLD provozují pozemní lanovou dráhu ze Starého Smokovce na Hrebienok, kabinkovou lanovou dráhu z Tatranské Lomnice na Skalnaté Pleso a visutou lanovou dráhu ze Skalnatého plesa na Lomnický Štít. Poslední významnou investicí byla kompletní výměna technologie kabinkové lanovky na Skalnaté Pleso.

bleskovkaRusko - Dnes v 7:42 moskevského času došlo k mohutné expozi ve druhém voze osobního vlaku, který směřoval z Jessentuki do Miněralnyje Vody v jižním Rusku. Šlo o teroristický útok, který mají pravděpodobně na svědomí tři ženy a jeden muž z čečenské separatistické organisace. Při ohromném výbuchu, který způsobilo 10kg trinitrotoluenu, bylo usmrceno nejméně 40 osob, dalších 170 bylo lehce či těžce zraněno. Jedná se převážne o mladé lidi ve věku 16-19 let, kteří ranním spojem cestovali do škol. Prezident Vladimir Putin se vyjádřil ve smyslu, že se jedná o další z mnoha pokusů destabilizovat zemi před nedělními parlamentními volbami. Na stejné trati došlo k teroristickému útoku rovněž v září. Zahynulo tehdy pět lidí a dalších 24 bylo zraněno.

informacePraha - CEVIS je Centrální vozový informační systém ČD. CEVIS trvale sleduje a eviduje vozy ČD a přechodně vozy cizích železničních správ, které vstoupily na síť ČD. Sleduje vybrané provozní události vozu a prostřednictvím pohybu vlaku, ke kterému je vůz přivěšen, jeho pohyb. Vzhledem k tomu, že není systémem sledována většina Mn a Pv vlaků, nelze přesně lokalizovat místo výskytu vozu v případě, že se vůz pohybuje na těchto vlacích.

informacePraha - V týdnu od 3.11. do 9.11. probíhaly volby tří zástupců zaměstnanců ČD do Dozorčí rady akciové společnosti České dráhy. Voleb se zúčastnilo 73, 11% oprávněných voličů, tj. 56 895 odevzdaných volebních lístků, z nichž bylo 17 neplatných. Na první pozici se umístil Jaroslav Dušek (předseda OSŽ) - 40484 hlasů, druhá příčka patří Kurtu Mužíkovi (1. místopředseda OSŽ) - 27166 hlasů a třetí místo uhájil Jiří Kratochvíl (místopředseda OSŽ) s počtem 24269 hlasů. Na dalších pozicích se umístili: Petr Čecháček (6811 hlasů), Petr Šťáhlavský (6802), Vladimír Mládek (5871), František Pospíšil (5117), Jiří Našinec (5107), Danuše Marušicová (4241), Luboš Hanák (3856), Jan Fridrich (2556), Milan Lokvenc (2406), Karel Otava (2032), František Pražan (1643), Vladimír Honzák (1525) a Josef Lopauer (1217). Všem zvoleným zástupcům gratulujeme.

bleskovkaSlaný - V úterý po devatenácté hodině večerní došlo k mimořádné údálosti na trati 110. Vše zapříčinil zjevně silně podnapilý muž, který si ustlal na trati u zast. Slaný - předměstí a byl zachycen projíždějícím vlakem MOs 9738. Muž středního věku může hovořit o obrovském štěstí, protože z nehody vyvázl jen s rozdrceným kotníkem. Celá událost měla neblahý vliv na sjízdnost tratě a tak měl MOs 9738 zpoždění 110 minut, R 713 95 minut, MOs 9707 45 minut a R714 přibližně půl hodiny. Kuriozitou je počínání policie, která po prošetření nehody odeslala motorový vůz řady 810 do cílové stanice, ale po několika minutách se dožadovala jeho návratu, protože si policejní fotograf zapomněl toto vozidlo na místě nehody zdokumentovat...

informaceBrno - V souvislosti s uvažovanou výstavbou nového osobního nádraží v Brně, které by mělo vzniknout cca 800 metrů jižně od dnešního hlavního nádraží, tedy v místech, kde dnes najdeme Brno - Dolní n., se uvažují způsoby zaustění jednak všech železničních tratí, ale zároveň i tras MHD. Brněnská radnice prosazuje cestu tzv. Severovýchodního diametru, což je podpovrchová tramvajová linka, která by odvezla cestující z nového nádraží do centra města. Objevila se však i alternativa železničního tunelového diametru, se kterou přišel p. Jiří Dukát, zástupce ČD pro Jihomoravský kraj. O co jde? Dosavadní železniční regionální doprava ze všech směrů (vyjma České Třebové) by přešla do podzemí a pokračovala by pod dnešním hlavním nádražím a Moravským náměstím (což jsou tradičně velké průsečíky MHD) dále k severu. Sám Dukát dodává, že se jedná o řešení sice finančně náročné, ale efektivní a zvládnutelné, neboť celý projekt může být financován nejen městem Brno, ale i ČD, SŽDC a Jihomoravským krajem. Vývoj sitace budeme nadále sledovat a objeví-li se nějaké nové zprávy, rádi se o ně s vámi podělíme.

obrazekLounsko - Dnešní ranní mlhy a mrholení způsobily komplikace v železničním provozu na několika tratích ČD. Vzdušná vlhkost spolu s nízkymi teplotami a prachem udělala z mnoha kolejí doslova kluziště, po kterém strojvedoucí jen steží vyjížděli některá stoupání. Například na trati 110ČD Most - Kralupy n. V. u zastávky Cítoliby nedaleko Loun dnes nabraly téměř všechny vlaky menší či větší zpoždění. Dle zpráv od strojvedoucích nepomáhalo ani pískování, a tak se stalo, že leckterá souprava vyjížděla tento úsek několikrát. Příkladem uvedu některá zpoždění: Sp 1711 35min., R715 45min, Os 9701 37min... většinou se ale výše zpoždění pohybovala kolem 25 minut. Vše se ustálilo až v odpoledních hodinách - problém vyřešil foukající vítr, který nesjízdnou trať vysušil...

V Přerově dne 15.9.2001 - Autor: David Maštalíř
Motorová lokomotiva T 499.0 (759) je nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivou jak na ČD, tak z celé série více než 12 000 motorových lokomotiv ČKD. Přesto, že zůstalo pouze u prototypů patří jí právem významné místo v historii motorových lokomotiv ČKD i ČD. O jejich osudech a konstrukci však není širší veřejnost příliš informována.

obrazekBrno - Ve čtvrtek 18.9.2003 jsem navštívil součást Mezinárodního strojírenského veletrhu - 2. ročník veletrhu Transport a Logistika, který se konal na brněnském výstavišti od 19.9. do 19.9. Přesto, že jsem věděl, že se na letošním ročníku nechystá žádné velké překvapení, bylo přeci jen pár věcí, na které jsem se těšil. Dlužno dodat, že co do kvality vystavovaných novinek nás jednoznačně předčili Slováci, což je opravdu smutné. Buď opravdu nemáme co nabídnout, nebo se s tím odmítáme prezentovat. Kdo ví?

Na doprovodném snímku motorový vůz 812 008 LUX, který vzbudil pozornost. Zajímavostí je, že sedačky dodala firma BORCAD a jsou velice podobné s těmi, které jsou v našem pendolinu.

obrazek Již včera, tedy 30.9.2003 ve 13:00 měla být ukončena série několikadenních výluk na trati 091 Praha - Kralupy n. V. v úseku Libčice nad Vltavou - Roztoky u Prahy. Hlavní náplní výluky byla oprava propustku, který poškodily loňské katastrofální povodně v úseku, který již prošel optimalizací v rámci výstavby I. tranzitního koridoru. Praxe byla taková, že ješte v podvečer si vlaky z této trati přivážely až padesátiminutová zpoždění, čímž byly logicky zpožděny i obraty těchto vlaků. Vyvrcholením všeho bylo odřeknutí vlaku Os 9636 (odj. Praha Mas. n. v 17:43) z provozních důvodů. Vlak R 778 (odj. Praha Mas. n. v 17:26) sice čekal až téměř do pravidelného odjezdu vlaku Os 9636, ale použít ho mohli pouze cestující do Kralup n. Vlt. Ostatní cestující na mezilehlých zastávkách měli smůlu a aniž by je kdokoliv informoval, museli vyčkat příjezdu následujícího vlaku (ten však jede až o hodinu později). Tímto opatřením byly logicky opožděny i návazné vlaky v žst. Kralupy n. Vlt. Dnes se zdálo, že je již vše v pořádku, takže výluky byly zřejmě definitivně ukončeny. Přejme tedy již kompletně dokončené severní větvi I. tranzitního koridoru mnoho šťěstí, bezproblémový provoz a tisíce vlaků plných spokojených cestujíchích.

obrazek Na nedobrovolné prodloužení cesty vlakem zřejmě ješte dlouho nezapomenou cestující, kteří dnes použili vlak Sp1712 a chtěli vystoupit v žst. Olovnice. Vlak Sp1712 jezdí z Prahy Masarykova nádraží do Mostu v sestavě 714 Btn Btn. A právě jeden z vozů Btn (053 018-8) se dnes postaral o mírné vzrušení všech cestujících. Pomineme fakt, že vozu nefungovala koncová světla, sedačky vypadaly, jako kdyby je někdo použil nejen k sezení, nelibá vůně ze záchodu se linula celým vozem a z 22 oken šly stáhnout pouhé 4... Horší bylo, že v Olovnici, kde chtěla z inkriminovaného vozu vystoupit skupinka pěti lidí, nešly otevřít dveře ani na jedné straně vozu!!! Než se zmatení lidé přesunuli přes celý vůz k druhým dveřím, výpravčí dala pokyn k odjezdu, a tak se tato skupina cestujících vydala na nedobrovolnou cestu do vedlejší zastávky, která je sice vzdálena jen 3 kilometry, ale věřím, že to byla v danou chvíli slabá útěcha... České dráhy se tak opět předvedly v tom nejlepším světle.

obrazekRozsáhlý lesní požár likvidovali v sobotu odpoledne hasiči u Staré Boleslavi u Prahy. Požár se rozšířil podél železniční trati v blízkosti obce Lhota. České dráhy musely na pokyn hasičů dočasně zastavit provoz vlaků. Vpodvečer se hasičům podařilo oheň uhasit, ale pracovat budou na místě podle jejich mluvčího Ladislava Křivana dlouho do noci. Oheň podle hrubých odhadů zasáhl asi deset hektarů vyschlého smíšeného lesa. Na místě zasahovalo až 18 hasičských jednotek, z toho devět profesionálních. Oheň zasáhl les podél trati mezi Starou Boleslaví a Lhotou do různé vzdálenosti. Někde to je dvacet metrů, někde až čtyři sta metrů od trati. Skutečný odhad zasažených ploch bude proto možné provést až v neděli, řekl Křivan. Není proto možné podle něj ani odhadnout způsobené škody. Požár podle něj mohla zažehnout jiskra ze zaseklé brzdy projíždějícího vlaku. Nelze ale vyloučit ani jiné příčiny, řekl mluvčí hasičů. České dráhy musely kvůli požáru ve 14:15 zastavit na frekventované trati veškerý provoz. Vlaky se postiženým úsekem mohly znovu rozjet po 18:00, řekl ČTK mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Uvedl, že některé osobní vlaky nabraly kvůli uzavřené trati 60 až 90 minut zpoždění, některé byly nahrazeny autobusy. Rychlíky byly odkloněny ze Všetat přes Prahu do Lysé nad Labem.ČTK

obrazekTrať 110 - Dne 21.8.2003 v 9:48 došlo k další vážné nehodě na železničním přejezdu. Tentokrát se situace odehrála na nechráněném přejezdu mezi žst. Olovnice a zast. Zeměchy v km 2, 978. Nepozorný řidič hnědého favoritu MEH 67-68 nedbal na zvukovou výstrahu, kterou dával strojvůdce prvního stroje (751.138) vlaku RusPn 65572. Tento vlak dopravuje sypký cement z Německa do Středokluk a jeho normativ zátěže často přesahuje 2000 tun. Souprava tedy jede na jeden kmenový, jeden přípřežní a dva postrkové stroje (obvykle 751 či 742). Je tedy s podivem, že po střetu s takovým kolosem, byl sice automobil de facto sešrotován, ale dvoučlenná posádka vyvázla jen s lehčími zraněními. Trať byla zprůjezdněna po dvou hodinách. Nicméně, tato nehoda budiž varováním pro všechny nepozorné řidiče. Příšte nemusíte mít takové štěstí. (dodávám, že snímek postiženého automobilu na inkriminovaném přejezdu dodal pan Pavel Novák - zaměstnanec žst. Slaný)

obrazekObnova úseku Moldava v Krušných horách - Holzhau byla hlavním tématem poslední schůzku představitelů euroregionu Krušnohoří. Z jejich závěrů vyplývá, že by se zde cestující mohli svézt již zhruba do pěti let. Nezbytností je položení 6km kolejí na německém území, což nyní zpracovává příslušná studie. Na české straně je nutné rekonstruovat mosty a tunely a celkovou revitalizací trati zvýšit zdejí traťovou rychlost. Na stavbu bude v první fázi poskytnuta dotace ve výši 2, 95 mil. eur z fondu PHARE (peníze jsou určené na sanaci tunelů a železničního svršku na českém území). Další prostředky by měti zástupci euroregionu získat ze Státního fondu rozvoje dopravy ČR. První vlaky by měly celý úsek projet v listopadu 2008.
Dolní Poustevnu by měla do tří let spojit trať do německého Sebnitz. Náklady na obnovu trati se odhadují na 50 mil. Kč a dalších třináct milionů by měla stát oprava dolnopoustevenského nádraží. Od zprovoznění trati si zástupci obcí ve šluknovském výbežku slibují nejen zrychlení dopravy do Děčína (bude časové výhodnější než cesta přes Rumburk, či Varnsdorf), ale především navýšení počtu německých turistů v této část naší republiky, což sebou logicky přinese další finanční prostředky.

obrazek Ohromná bouře, provázená větrnou smrští způsobila železničářům na Slánsku a Kralupsku nemalé potíže. Již před 17. hodinou byl ochromen provoz ze Slaného do Loun a dále do Mostu. Po 17. hodině dorazil vlak 9705 do Zvoleněvse, odkud však nemohl dále pokračovat, neboť prudký déšť, vítr a hlavně padající stromy zcela zatarasily trať. Stejný osud čekal i protijedoucí 9708 v žst. Olovnice. V obou vlacích museli cestující čekat více než 4 hodiny.Provoz se zastavil na trati Kralupy - Neratovice a Zlonice - Straškov. Pro názornost uvádím některá zpoždění: Os 9705, Os 9738 a Os 9742 zrušeny bez náhrady, Os 9708 230min., R 712 160min., R 713 130min., R 714 75min., Os 9724 55min., a tak bych mohl pokračovat dále. V úseku Neratovice - Kralupy byla zajištěna náhradní autobusová přeprava. Na trati Straškov - Zlonice zústal uvězněný vůz 809 před Tmání. Největší problémy způsobil výpadek proudu, protože záložní zdroje byly brzy vypotřebované. V mnoha stanicích přestala fungovat zabezpečovací zařízení... Je třeba dodat, že při odklízení následků pomáhal, kdo měl ruce, nohy. I sami cestující odstraňovali spolu s průvodčími napadané stromy. Provoz zatím zdaleka nebyl obnoven v plném rozsahu. Na ilustračním snímku vidíte St.1 v žst. Zvoleněves, kde spadlý strom prorazil střechu.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 4 5 6 7 8 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:50
zapadá v 20:11