..: Články :..

Kozí dráha, foto: Michal JarošÚstí nad Labem - 113, 132, 135 nebo 164 - to jsou čísla jen některých tratí v severních Čechách, na kterých byla kdysi většinou z úsporných důvodů zastavena či výrazně omezena pravidelná osobní doprava a zůstaly jen sezónní či víkendové spoje. Podobné tratě se nyní musí spoléhat pouze na podporu místních samospráv, dobrovolných spolků či menších soukromých dopravců. Na provoz výletních vlaků sice často přispívá i kraj, nicméně většinou se jedná o jednorázovou nesystémovou podporu bez hlubší koncepce, systematické propagace či navázání s dalšími typy dopravy. Odlišnou cestou se nyní rozhodl vyrazit Ústecký kraj, který připravuje novou koncepci provozu a podpory těchto drah a již zadal zpracovávání studie, která má možnosti a potenciál turistických železničních linek prověřit.

Motorový vůz na trati 036, foto: paolo3 Nová Ves nad Nisou - Letošní letní prázdniny se v Libereckém kraji odehrávají ve znamení zahájení dlouho očekávané rekonstrukce tratě 036 mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Na začátku srpna tak začala přibližně dvouměsíční nepřetržitá výluka v celém úseku mezi Jabloncem a Desnou, přičemž osobní vlaky Českých drah jsou nahrazovány autobusy až do Harrachova. Investice, kterou Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibuje již léta, přinese nejen zrychlení železniční dopravy a zvýšení komfortu pro cestující. Dojde i k (ze strany kraje dlouho požadovanému) zavedení taktového řádu osobních vlaků s intervalem 30 minut ve špičce, což dosud s ohledem na limity infrastruktury nebylo možné. Naopak se cestující zřejmě budou muset smířit s plánovaným zrušením železniční zastávky Nová Ves nad Nisou, která již není uvedena ani v návrzích nového grafikonu.

EN z Německa do Prahy, foto: Robert VelechovskýBerlín - Cestující, kteří využívají k cestování do západní Evropy noční spoje kategorie City Night Line, si budou od nového jízdního řádu muset zvyknout na nemalá omezení. Provozovatelé vlaků, německé dráhy Deutsche Bahn ve spolupráci s národními dopravci v jednotlivých zemích, totiž chystají zásadní redukci některých těchto vlaků. Škrtání se dotkne pravděpodobně nakonec i vlaků a přímých vozů, které vyjíždějí z Prahy. O plánovaných změnách informoval zahraniční server Railjournal.com.

Náhradní autobus ČD, foto: České dráhy Bar - Jak jste nejspíše postřehli z médií, na začátku léta postihly většinu jihoevropských států ničivé povodně, které se nevyhnuly ani oblasti Srbska a Černé Hory. Zde katastrofální záplavy mimo jiné poškodily také vícero železničních tratí. Jedním z důsledků je i nemožnost vedení plánovaného tradičního přímého vozu Praha - Bratislava - Subotica - Bar a zpět, který z Česka měl jezdit na vlaku EC 272/273 Avala. Jak už to na Balkáně bývá, tamější dopravce nezajišťuje pro cestující žádnou náhradní dopravu. Proto nakonec s řešením přišly samotné České dráhy, které pro zákazníky s lůžkovým příplatkem nabízejí alternativu v podobě náhradního autobusu z nádraží Subotica až do Baru.

Lehátkový vůz řady Bc, foto: Michal ŠimekPraha (aktualizováno 15. 7. 23.00) - Jsou tomu již bezmála čtyři desetiletí, kdy na české koleje vyjely první lehátkové vozy řady Bc z produkce firmy VEB Waggonbau Bautzen. Zatímco starší série s označením Bc842 již do pravidelného provozu s cestujícími až na výjimky nezasahuje, vozy Bc833, vyrobené později, zejména v roce 1984, stále vozí cestující v prakticky původní podobně na nočních vlacích mezi Prahou a Slovenskem. I jejich dny se však nyní pomalu blíží konci a čeká je nahrazení. České dráhy totiž v uplynulých měsících obdržely od Rakouských spolkových drah (ÖBB) devět novějších lehátkových vozů řady Bcmz834, které nyní postupně zařazují do provozu právě místo původních vozů Bc. Cestující tak mají nyní poslední možnost potkat starší řadu v pravidelném provozu, dále totiž bude řazena jen jako posila či při mimořádnostech.

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Oslavy v dopravně Bošice, foto: ROPID Plaňany – Je tomu více než rok, co Českou republiku postihly další ničivé povodně. Ty na železnici zasáhly výrazněji tři železniční tratě – trať 086 mezi Křižany a Rynolticemi, trať 097 mezi Lovosicemi a Radejčínem a trať 012, vedoucí z Peček do Kouřimi. Zatímco první jmenovaná dráha byla nedávno obnovena a s tou druhou to vypadá krajně nejistě, třetí z nich se plného obnovení dopravy dočkala před dvěma týdny, v sobotu 28. června. Při této příležitosti na trať navíc vyjelo několik nostalgických vlaků včetně doprovodných historických autobusů.

Jakartovice, foto: Jindřich Březina Jakartovice – Jsou tomu přibližně tři měsíce od doby, kdy Moravskoslezský kraj zastavil provoz osobních vlaků na trati 314 mezi nádražím Opava východ a Jakartovicemi. Důvody byly v podobných situacích obvyklé – malé vytížení spojů, dlouhé docházkové vzdálenosti od sídel, vysoká ekonomická náročnost provozu. Tématu jsme se ostatně věnovali i zde na ŽelPage. Nyní místní obce ve spolupráci s krajem vyšly vstříc alespoň občanům volajícím po víkendovém prázdninovém turistickém provozu a jeho zajištění finančně podpoří.

Jemnice, foto: Manil Moravské Budějovice – Přátelé železniční dopravy, turisté i místní obyvatelé mohou během letních prázdnin opět využít při svých cestách v okolí Moravských Budějovic a Jemnice vlaky. Ty vyjedou v sobotu 5. července a budou jezdit až do 31. srpna každou sobotu a neděli. Vlaky jsou zajišťovány za podpory měst Moravské Budějovice a Jemnice, která provoz financují. Na rozdíl od jiných krajů, které turistickou dopravu dotují, Vysočina na tyto výletní vlaky nepřispěla. Rozsah provozu bude podobný jako v minulých letech, zavedeny budou tři páry vlaků. Památkově chráněná trať číslo 243 tak na několik týdnů opět trochu ožije.

Kozí dráha, foto: Michal JarošTelnice – Stejně jako každým rokem, i letos se můžete o letních prázdninách dostat vlakem i na tratě, kde to v průběhu roku pravidelně nejde. Mezi ně patří i tři regionální dráhy na severu Čech: Kozí dráha, trať číslo 132 vedoucí z Děčína do Oldřichova u Duchcova; Doupovská dráha, jež má číslo 164 a spojuje Kadaň s Radonicemi nebo Krásným Dvorem; a konečně i Švestková dráha, trať 113, kterou naleznete mezi Lovosicemi a Mostem. Zatímco rozsah provozu zůstal podobný jako vloni, změny naopak nastaly v oblasti nasazovaných vozidel i časových poloh některých vlaků.

Desiro společnosti DB Erzgebirgsbahn na trati 137, foto: ExcelsiorVejprty — Železniční trať s číslem 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále vede do Německa, má období nejsilnějšího provozu již nepochybně za sebou. Nákladní doprava je prakticky nulová, tu osobní zajišťují dva páry osobních vlaků, které jezdí o víkendech a dalších jednotlivých dnech. Staniční budovy mají svá nejlepší léta již také za sebou, řada z nich byla v minulém desetiletí částečně či úplně stržena nebo poničena. Přesto má tato trať určité kouzlo, které jí zůstává dodnes a činí ji v mnoha ohledech zajímavou. Za minulostí i současností této tratě se můžete podívat v následujícím článku.

Souprava v Ronově nad Doubravou zastávce, foto: Vladislav PíšaKolín — ŽelPage, elektronický magazín o drahách, kde zároveň najdete i fotogalerii, řazení vlaků, kalendář železničních akcí a mnoho dalšího, oslavil letos své třinácté výročí. Jak je již několikaletou tradicí, uspořádali jsme u této příležitosti jízdu zvláštního vlaku. Ten se tentokrát vydal na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, kde jsme zavítali mimo jiné na trať Čáslav místní nádraží - Třemošnice a navštívili například vlečky Skovice - Vrdy-Bučice nebo tu na čáslavské vojenské letiště. Vlak byl po minulé jízdě, která byla zajišťována jednotkou 845.001 společnosti Arriva vlaky, sestaven z vozidel o poznání historičtějších - z motorové lokomotivy T 435.099 Hektor, motorového vozu M 131.1549 Hurvínek a malého Balmu.

Poškozená trať u Křižan, foto: Jindřich Berounský Liberec — Úsek trati 086 mezi stanicemi Liberec a Jablonné v Podještědí tuto neděli, 1. června, po téměř roce bez provozu opět přivítá pravidelnou osobní dopravu. Jako první na trať vyjedou rychlíky, které spojují Liberec s Českou Lípou, Děčínem a Ústím nad Labem, a které objednává Ministerstvo dopravy. Naopak na osobní vlaky objednávané krajem si zde ještě delší dobu počkáme, minimálně do konce roku budou nadále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Jejich další osud bude pak záviset na rozhodnutí Libereckého kraje, který se podobně jako další kraje potýká s omezeným rozpočtem a proto zřejmě uvažuje o trvalé náhradě těchto zastávkových vlaků autobusy. Neoficiálně se mluví v tomto ohledu o plánu společného konceptu zrychlených vlaků v režii kraje a Ministerstva dopravy.

Křižování v žel. st. Chornice, foto: Mathew Chornice — Jediná letošní plánovaná změna jízdního řádu SŽDC, která vstoupí v platnost v neděli 15. června, přinese novinky v železniční dopravě mimo jiné také v Pardubickém kraji. Zde od nástupu radního pro dopravu Jaromíra Duška nezůstal v dopravní oblasti s mírnou nadsázkou kámen na kameni a tento trend zřejmě bude dále pokračovat. Od 1. září letošního roku dojde k obnovení stejným krajem dříve zastavené osobní dopravy v úseku trati 017 Moravská Třebová - Chornice. Nově budou zavedeny dva páry osobních vlaků, které pojedou v pracovní dny, jak ostatně udává traťový jízdní řád platný od 15. června [PDF].

22.5.2014 - 11:00 - Jiří Kolář končí, SŽDC bude mít nového ředitele

Jiří Kolář, foto: CSPSVPraha — Personální změny na vedoucích pozicích po změně politického uspořádání se stávají tradicí už i v prostředí české železnice. Nyní dostihly i člověka, který na svém místě setrvával na naše poměry vcelku dlouhou dobu — ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřího Koláře. Toho na přelomu května a června vystřídá dosavadní ředitel oblastního ředitelství SŽDC v Brně Pavel Surý. Kolář byl odvolán ve středu 21. května správní radou, její důvody byly zřejmě ryze politického charakteru, avšak předseda rady Vladimír Novotný dodal: „Po rozsáhlé diskusi a s ohledem na očekávaný prodej části podniku ČD a jeho přechodem na SŽDC se Správní rada rozhodla na toto období obsadit tuto exponovanou pozici novým manažerem.“ Dosavadní šéf správy železnic ji vedl přibližně dva roky.

Zdroje: iDnes.cz, SŽDC

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 13 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:53
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Krátke novinky z Číny (3)
Doba pokročila, posledné správy z Ríše stredu som čitateľom pripravil pred 4 mesiacmi, novinky pribúdajú, tak sa pozrime na tie miestne. Bude to zo všetkých oblastí koľajovej dopravy (dokonca koľajová ...

Poslední příspěvek Z lovu na „Vectrony“ ČD
Na rozdíl od některých let minulých nebyl začátek platnosti nového jízdního řádu našeho národního železničního dopravce tentokrát spojen s nasazením nových osobních vozů či jednotek, ale lokomotiv. Když ...

Poslední příspěvek Detské (pionierske) úzkorozchodné železnice v Maďarsku I: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
V prvej polovici 19. storočia žil v kaštieli u obce Nagycenk neďaleko mesto Sopron významný uhorský gróf a politik Széchenyi István, ktorý navrhol položiť základy železnice v Uhorsku.