..: All news and reports - ČR Praha :..

Trhání původní výhybky č. 3 strojem Valditera TLP 550, Poříčany, foto: Louis Armstrong Úvaly — Modernizace tranzitního koridoru mezi pražskými Běchovicemi a Úvaly může konečně začít. Po dvanácti letech totiž nečekaný zvrat vyřešil zdlouhavý spor mezi SŽDC a rodinou Brzákových, která nechtěla na svém pozemku připustit výstavbu betonové protihlukové zdi. Podle nejnovějšího posudku Agentury pro posuzování vlivů na životní prostředí přítomnost pětimetrové stěny nebude nutná, a rekonstrukce posledního zbývajícího traťového úseku mezi Prahou a Pardubicemi tak může začít již příští rok. Nejnovější vývoj by tak mohl být nejen zásadním precedentem pro další železniční stavby, ale také impulsem k zásadnímu přehodnocení postoje k protihlukovým opatřením, který v konečném důsledku může státu ušetřit ročně až miliardu korun za desítky kilometrů často nechtěných ochranných bariér.

Vlak na snímku míjí hradlo Kazín se blíží k zastávce Černošice-Mokropsy na trati 171, foto: Vítek_V Beroun — Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zanedlouho přistoupí k neodkladné opravě železničního svršku v úseku Praha–Radotín – Dobřichovice na trati 171. Právě tato trať a úsek je přitom již dlouho nechvalně proslulý svým neakceptovatelným stavem. Nepřetržitá výluka bude zahájena v pondělí 11. července a potrvá až do 5. srpna. Ve zmíněném období by mělo dojít k souvislé výměně pražců, kolejnic a v neposlední řadě také ke strojnímu čištění štěrkového lože včetně úpravy příkopů. V několika kilometrech trati bude položena také bezstyková kolej. Výluka na „berounské“ se dotkne také trati 173, kde bude několik spojů kvůli zavedeným odklonovým rychlíkům z Prahy odřeknuto nebo nahrazeno náhradní autobusovou dopravou. Souběžně proběhne také výluka na trati 200 v úseku Zdice – Březnice.

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Služba pražským cestujícím, ale také marketingový projekt společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux – tak je prezentována instalace bezplatné Wi-Fi sítě do dvou tramvají Škoda 15T ForCity, které budou brázdit pražské ulice. V současnosti tak lze, především na linkách 18 a 24, potkat vozy č. 9224 a 9225, nabízející bezdrátovou síť s názvem ForCity. Ty doplní podobně vybavenou tramvaj KT8D5.RN2P č. 9063, která bezdrátový internet dostala v březnu. V dohledné době přibude ještě vůz číslo 9226. Jak upřesnil Marek Herbst, ředitel full–servisu pro Prahu ve Škodě Transporation, Wi-Fi bude ve vozech testována do konce tohoto roku. Instalace technického vybavení do jedné z tramvají vyjde na 10 až 15 tisíc korun; náklady ovšem společně nesou Škoda a Rencar, zatímco pro DPP je investice nulová.

464.102 Žvahov, foto: Jakuza Pardubice/Praha — Aktualizováno 13. května v 8.30 - Národní technické muzeum (NTM) pořádá ve dnech 13. až 15. května oslavy 100 let prvního dálkového letu v Čechách. Ráno dne 13. května 1911 zdolal Ing. Jan Kašpar trasu z pardubického letiště na pražské chuchelské závodiště vzdálené přibližně 120 kilometrů za jednu hodinu a třicet dva minut s novým letounem Kašpar JK systému Blériot. Tento výkon se zařadil mezi nejlepší v Rakousku–Uhersku a použitý letoun věnoval následně do sbírek NTM přímo majitel Jan Kašpar. Program oslav započne v Pardubicích vzletem repliky letounu Blériot a podobně jako před sto lety poletí do Velké Chuchle, kde návštěvníky čeká další program. Stroj bude instalován před budovu NTM na Letné. Při letu se Jan Kašpar orientoval podle dnešní koridorové trati 010 Česká Třebová – Praha. Nejen proto bude následující den vypraven parní vlak z Masarykova nádraží v Praze do Pardubic. V čele bude lokomotiva 464.102 přezdívaná ušatá a v soupravě řazen salonní vůz Ferdinanda d'Este, který prošel renovací v Krnově. Po příjezdu vlaku se bude v Pardubicích konat Aviatický den Ing. Jana Kašpara na letišti Kunětice. Odpoledne se vlak vrátí zpět do Prahy. Po celý tento sobotní den akci rozšíří doprovodný program v prostorách NTM s leteckou tematiku, jehož část - program pro děti ve výtvarných dílnách proběhne také v neděli.

Škoda 15T ForCity, foto: Richard WeberPraha — Tramvaje Škoda 15T ForCity, které si pražský dopravní podnik objenal v počtu 250 kusů, zřejmě budou dodávány s klimatizací. DP Praha začal nedávno jednat o dosazení klimatizace s dodavatelem souprav, plzeňskou Škodou Transportation. Tramvaje 15T, které jezdí v lotyšské Rize, již klimatizaci mají a její dosazení do tramvají pro Prahu by nemělo být z technického hlediska problémem. V případě dohody by první klimatizované tramvaje vyrazily na pražské koleje v průběhu příštího roku.

2.5.2011 - 0:00 - České dráhy zřejmě získají potřebný mezinárodní rating

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Praha/Londýn — České dráhy již brzy mohou dosáhnout na dalších zdroje financování pro obnovu vozového parku. Podle informací Hospodářských novin dojde v tomto týdnu ke zveřejnění mezinárodního ratingu, který má vypracovat společnost Moody's. Dosažený rating má být na hodnotě Baa (BBB podle Standard & Poor's), tedy středně rizikové obligace, které by mohly mít i spekulativní charakter, jsou likvidní, ale hrozí zhoršení platebních možností. Stejné hodnocení již dříve získaly Ruské dráhy (RŽD), Litva a její státní dluhopisy, nebo dřív tuzemská společnost EŽ Praha, Železnice Slovenské republiky (ŽSR) měly v roce 2009 dokonce rating Aaa. Náměstek generálního ředitele drah Michal Nebeský odmítl HN informaci jakkoliv komentovat. Přesto generální ředitel Petr Žaluda cíl získat rating mnohokrát zmiňoval, a to i v souvislosti se záměrem akvizice neodebraných souprav Siemens Viaggio Comfort (railjet) od Rakouskách spolkových drah. Díky němu by mohly dráhy vydat dluhopisy v celkové hodnotě až 300 mil. eur (7,3 mld. korun) pro financování nových vozidel, stejně jako refinancování současných úvěrů. Proti zadlužování ČD se tvrdě stavěl minulý ministr dopravy Vít Bárta.

Zdroj: Hospodářské noviny, Moody's

854 031-2 v čele Os 9512, foto: Dušan Mazák Praha — Kromě dnešního vykolejení osobního vozu ve Stříbře na trati Plzeň – Cheb došlo v odpoledních hodinách v Praze k použití funkce generálního stopu mezi stanicemi Praha–Vysočany a Praha hl.n. na trati 231. Dle zatím kusých informací v 15.55 v tomto úseku jely po jedné koleji proti sobě vlaky R 852 z Trutnova do Prahy hl.n. a Os 9512 z Prahy–Vršovic do Mladé Boleslavi. Vyšetřování mimořádné události je v tuto chvíli v počátcích, podle Drážní inspekce nelze vyloučit ani selhání lidského faktoru. Vlivem této události byly vlaky R 859, R 961 a R 854 vedeny odklonem přes Poříčany; veškeré regionální spoje pak odkloněny přes Prahu Libeň, přičemž vlaky R 1145 a R 1147 mimo pražské hlavní nádraží. V tuto chvíli je provoz již plně obnoven. Jako předběžná příčina mimořádné události vyplývající ze šetření Drážní inspekce na místě bylo stanoveno selhání lidského faktoru při řízení provozu. Dle našich informací pochybil signalista z Vysočanského stavědla 2. O definitivním výsledku vyšetřování vás budeme informovat.

Preventivní vlak 2011, Praha-Radotín, foto: Vítek_VPraha/Plzeň — Zanedlouho na koleje vyjede tradiční Preventivní vlak, který veřejnosti a zejména žákům všech škol ukazuje následky nehod na přejezdech, srážky projíždějícím vlakem při nedovoleném přechodu přes koleje, smrt po zásahu elektrickým proudem, ale i jiná zranění způsobená vlastní vinou, neopatrností, pohodlností a v neposlední řadě také leností. Letos to bude již jeho sedmý ročník. Tato a další témata se budou v letošním preventivním vlaku řešit na plzeňském hlavním či pražském radotínském nádraží. Dle průzkumů tvoří nejvíce postiženou věkovou skupinu mladí lidé ve věku od třinácti do devatenácti let, pro něž je vlak po předchozí domluvě a rezervaci zejména určen. „Každý rok umírá nebo je zraněno při střetu automobilu s vlakem stále zbytečně mnoho lidí. I přes všechna technická opatření, informační kampaně i preventivní akce dopravní policie je toto číslo stále bohužel vysoké. Proto je pro nás potěšením opět spolupracovat s Českými dráhami formou Preventivního vlaku a intenzivně pracovat na snížení nepříznivých statistik,“ říká Ondřej Valenta z BESIP MDČR.

Praha hl.n. otevření haly, 14. 4. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Ve čtvrtek 14. dubna proběhlo slavnostní otevření nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Ačkoli hala samotná i nástupiště jsou už několik měsíců v plném provozu po modernizaci, zatímco plánovaná přestavba secesní Fantovy budovy ještě ani nezačala, ceremoniál se konal právě minulý týden za účasti prezidenta republiky Václava Klause a jeho italského protějška Giorgia Napolitana, který Česko oficiálně navštívil poprvé. Státníky doprovázeli představitelé Českých drah a divize Grandi Stationi italských státních železnic, která nádraží renovuje výměnou za třicetiletý pronájem. Investice v hodnotě přibližně 1,15 miliardy korun přinesla odbavovací hale kromě jiného slušně vypadající toalety, několik kavárenských zařízení, jídelnu, pivnici nebo knihkupectví; právě v den slavnostního převzetí zde ovšem otevřelo také prodejní místo soukromého dopravce. Vedle moderního ČD centra tak nově v dostatečně reprezentativních prostorách nabízí své služby i RegioJet ve strategické spolupráci s Deutsche Bahn.

Vůz Bvt, foto: KONTING Praha — Od soboty 2. dubna 2011 je ve všech vlacích zařazených do systému Pražské integrované dopravy (PID), které mají povolenou přepravu jízdních kol, zavedena bezplatná přeprava jízdních kol po území hlavního města Prahy. Nabídka platí v oblasti pásmech 0 a B ohraničené stanicemi Praha–Klánovice, Praha–Horní Počernice, Praha–Čakovice, Praha–Sedlec, Praha–Ryzuně, Praha–Řeporyje, Praha–Radotín, Praha–Zbraslav, Praha–Kolovraty a Praha–Řepy. Doposud byla přeprava jízdních kol ve vlacích v rámci PID formou spoluzavazadla zpoplatněna dle tarifu ČD částkou 25 korun za jeden vlak nebo 50 korun za celodenní jízdní doklad. Změnou tak dojde ke sjednocení podmínek přepravy jízdních kol v celé Praze (metro, tramvaje, lanová dráha, přívozy) a přeprava kola je v rámci Pražské integrované dopravy s jízdenkou PID bezplatná. Bezplatná přeprava kola je však pouze na území hlavního města Prahy. Při opuštění města je platný standardní ceník dle tarifu Českých drah.

nákladové nádraží ŽižkovPraha-Žižkov — Má historická budova nákladového nádraží, pro níž dnes není využití, být zbourána pro stavbu ulice, která nikam nevede a kterou už dnes nechce ani veřejnost, ani developer? Občané Prahy 3-Žižkova poukazují na paralely s nádražím Těšnov a další těžké rány, které tato městská část v posledních desítkách let prodělala — od asanace přes novou výstavbu nevzhledných budov, které stále zejí prázdnotou. Vlastní funkcionalistická budova nádraží — dílo architektů Cavaise a Weisse a železničního inženýra Chlumeckého z let 1931 – 1936 — již za památku prohlášena byla, ale ČD, developer Sekyra Group a městská část Praha 3 podali rozklad. Ministr kultury tak v dubnu prohlášení za památku potvrdí nebo zruší. Na podporu potvrzení prohlášení za památku se během akce organizovala petice, kterou účastníci houfně podepisovali. Samo sdružení nemá o využití budovy jasnou představu, nehodlá však strpět její zničení pro pochybný projekt Jarovské spojky, tranzitní silnice, která podle nich jen přivede další provoz na již dnes přeplněné Olšanské náměstí bez možnosti pokračovat do města, a která nemá potenciál vytvořit s Olšanskou ulicí slibovaný rušný bulvár, bez boje. Přesto po celou dobu diskuse nepadlo slovo o využití, které se sice přímo nabízí, je však v současných vlastnických poměrech již jen stěží představitelné — veřejné logistické centrum pro zásobování města.

Galileo – konverze Nákladového nádraží Žižkov, hala I, foto: Michal Dvořák Praha — Ministerstvo kultury v prosinci 2010 vyhlásilo jádro Nákladového nádraží Žižkov — tedy bývalé nákladové nádraží spolu s objekty oplocení a vrátnice — kulturní památkou. Vlastník pozemků — České dráhy — prostřednictvím developera podal proti tomuto rozhodnutí rozklad, je podporován i městskou částí Praha 3. Rozhodnutí o prohlášení kulturní památkou tak dosud není pravomocné. Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou založily Sekyra Group a České dráhy. Během přestavby by pak byla tato památka srovnána se zemí. Demolici snad i podporuje radnice Prahy 3, v jejímž katastru se areál nachází. Komerční využití je ale podle mluvčího městské části Praha 3 sporné. „Budova je velmi specifická a její ochrana de facto velmi ztěžuje jakékoliv komerční využití. Je třeba říci, že to je překladiště, které lze velmi těžko využít k něčemu, co by bylo finančně soběstačné a finančně návratné," vysvětluje Sotona. Někteří se ale se zbouráním památky nechtějí smířit. Občanské sdružení Tady není developerovo si Vás dovoluje pozvat na veřejnou debatu o Nákladovém nádraží Žižkov, která se uskuteční v pondělí 28. března od 13.30 do 17.30 hodin v kině Aero, Biskupcova 31, Praha 3. Debatu bude moderovat Jakub Železný.

Vlak+ Letiště, foto: České dráhy, a.s. Praha — Již delší dobu je provozována pražská autobusová linka Airport Express (AE) po trase Hlavní nádraží – Masarykovo nádraží (jen ve směru do centra) – Dejvická – Terminál 1 – Terminál 2 – Letiště Ruzyně (pouze konečná stanice). Dopravu zajišťují nízkopodlažní autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). V současné době je Airport Express (AE) využíván k mnoha nabídkám Českých drah i externích partnerů, které vyžadují splnění méně či více omezujících podmínek. Jedná se o nabídky Vlak+ Letiště Praha, Zájezd Praha Letiště, dále můžeme AE cestovat na jízdenky podle tarifu dopravce České dráhy a nakonec je zde možnost zakoupit si jednorázovou jízdenku v hodnotě 50 korun u řidiče. Jednorázové a předplatné kupony Pražské integrované dopravy nejsou akceptovány. Některé z těchto nabídek byly zavedeny poměrně nedávno.

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — V roce 2005 podepsala Škoda Transportation a Dopravní podnik hlavního města Prahy smlouvu na 250 plně nízkopodlažních tramvají. Do roku 2018 by měly nahradit zastaralé vozy T3, vyráběné dlouhá léta v ČKD Praha. V červnu 2009 dorazil do Prahy první kus a začátkem února letošního roku se nové tramvaje konečně dočkaly pravidelného nasazení. Zastupitel TOP 09 Tomáš Hudeček poukazuje na špatnou odolnost tramvají vůči nepříznivému počasí. Stejnou informaci sdělil ČTK i jeden pracovník Dopravního podniku. Oficiálně však informace o potížích nikdo nepotvrdil. I Škoda se hájí, že tramvajím by neměla dělat problémy ani šesticentimetrová vrstva sněhu či třícentimetrová vrstva vody. DPP přitom požadoval odolnost „pouze“ vůči pěti centimetrům sněhu a jednomu centimetru vody. Stejné parametry udává i norma ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky, kterým tramvaj 15T vyhovuje.

NTM, hlavní expozice, 15. 2. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Více jak čtyři roky byla pro veřejnost zavřená budova Národního technického muzea na pražské Letné. Ve středu 16. února se o 10. hodině dopolední opět otevře pro veřejnost. Během uplynulých let podstoupila důkladnou rekonstrukci a dostavbu, která sleduje původní plány a vzhled z roku 1941. Odstraněny byly zejména vestavby provedené okupační správou během II. světové války a po jejím skončení i dalšími institucemi.

Návštěvníci budou moci shlédnout pět nových a reinstalovaných expozic. V první dny po otevření jsou ve vstupní hale exkluzivně vystaveny i originály obou českých Nobelových cen udělených vědci Jaroslavu Heyrovskému za vynález polarografie a básníkovi Jaroslavu Seifertovi za celoživotní dílo. V expozici dopravy se nově objeví např. letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945 dříve vystavený v leteckém muzeu ve Kbelích. Železnici reprezentují čtyři vozidla – 252.008, 375.007, „Kladno“ 103 a salónní vůz Františka Josefa I. Další exponáty najdete ve volné expozici i vitrínách.

« Newer messages | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 31 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 06:02
sets at 20:01