..: Aktuality a články :..

DB Potsdamer Platz Berlín — Uplynulo již více než patnáct let od úpravy termínů pro změnu jízdních řádů z konce května na druhý prosincový víkend. Ačkoliv venkovní počasí chladnou a bílou zimu ještě ani zdaleka nepřipomíná, evropské železnice začínají už teď zveřejňovat první informace týkající se prosincových změn. Tradičně první je v tomto oboru německý státní dopravce Deutsche Bahn (DB). Ten zveřejnil oficiálně všechny detaily včera, 16. října, ačkoliv na internetu se dalo vše při troše snahy najít už v létě. V textu si tak představíme nejvýznamnější změny, kterých se díky otevření vysokorychlostní tratě VDE 8, spojující primárně Berlín s Mnichovem, událo více než dost.

13.10.2017 - 10:08 - Počet přepravených cestujících na Slovensku roste

ZSSK_logo Bratislava — Počet přepravených cestujících na slovenské železnici za uplynulých osm měsíců vzrostl o více než 10 %. Vychází to z tiskové zprávy společnosti ZSSK, která dále uvádí, že mimo IC vlaky přepravil státní dopravce 47 mil. cestujících. Tržby z přepravy ve vlacích vedených v závazku veřejné služby stouply o 7,32 %, avšak zásadním číslem je nárůst produktivity práce, která meziročně stoupla o 17 %. Úspora nákladů na osobokilometr pak ve stejném období představovala více než 10 %. ZSSK mimo jiné nedávno spustila kampaň zlepsujemesa.sk, která má za cíl cestujícím předvést pozitivní změny v železniční dopravě na Slovensku, které tento dopravce v uplynulých několika letech realizoval či se realizovat teprve chystá.

Zdroj: TZ ZSSK

362.121-6, Bohumín; R 202 Chopin, foto: Duhy Varšava — Již mnoho desítek let spojuje metropole Rakouska a Polska noční vlak Chopin, jezdící doposud ve stálé a neměnné trase Vídeň – Břeclav – Přerov – Bohumín – Katovice – Varšava. Postupné omezování noční dopravy, které probíhá každoročně už od počátku devadesátých let, se naštěstí tomuto tradičnímu vlaku stále vyhýbalo, avšak prosinec 2017 bude pro tento spoj přelomovým. Dojde ke zrušení větve tohoto vlaku, zvané Silesia, jež se od Chopina odděluje v Bohumíně a spolu s vozy z Prahy je spojuje s Krakovem. Do jeho trasy bude převeden právě zmiňovaný tradiční spoj Chopin. O spojení s Varšavou však cestující ochuzeni nebudou – z Krakova bude vlak dále veden po magistrále CMK do Varšavy. Příjezd do Varšavy se posune o dvě hodiny, naopak odjezd bude posunut pouze o hodinu, avšak přímé noční spojení s centry střední Evropy přijdou Katovice, které vlak „podjede“ po trati přes Čechovice-Dědice. Podstatným zhoršením pro polské cestující však bude převedení tohoto spoje do kategorie EIC, která je podstatně dražší, než současná kategorie TLK.

UZ WLABm_Praha, foto: Adam Vanting Varšava — Vyhodnocení spolupráce polských a ukrajinských železnic došlo k velmi „překvapivému“ zjištění – po snížení cen za jízdenku s rezervací v relaci Varšava – Kyjev – Varšava pod úroveň cen za letenku začal ještě dramatičtěji růst počet cestujících, který je ve zmiňované relaci oproti srpnu již dvojnásobný. Přeprava nočním vlakem v této relaci je zjevně nejatraktivnější, ačkoliv není tak levná, jak konkurenční autobusy a zároveň není tak rychlá, jako doprava letecká. Ačkoliv se píše rok 2017 a stále zajímavá noční doprava je pod silným nátlakem ekonomicky uvažujících evropských železnic stále více a více omezována, v relaci Polsko – Ukrajina se zřejmě bude naopak posilovat.

UŽ logo, foto: UŽ Kyjev — Ačkoliv je železnice na Ukrajině provozována na odlišném rozchodu kolejnic, ani to nebrání výraznému a extrémně rychle vzrůstajícímu počtu nově zavedených vlaků, jejímž cílem je jediné – spojit tuto zemi se západními sousedy. Průkopníkem toho všeho se stal vlak InterCity 705/706, který byl ze své pravidelné trasy Kyjev – Lvov prodloužen do nedalekého polského Przemyslu, kde navazuje na vlaky do polského vnitrozemí. Spojení se stalo velice oblíbeným, i přes existující a stále rozšiřovanější letecké spojení Kyjeva (například právě s Wrocławí) a především impulsem pro rozvoj železničního spojení Ukrajiny s okolními státy. V průběhu několika málo měsíců se tak začaly objevovat četné plány na zavádění nových spojů či přípojů a my se v následujícím textu podíváme na jednotlivé novinky v oblasti železničního spojení Ukrajiny s Evropou.

D1M CFM, foto: traffic.od.ua Oděsa — Nedávno obnovené spojení Oděsy a Kišiněva slaví úspěch. O jeho rozšíření a nasazení moderních vozidel rozhodli zástupci drah obou zemí za účasti předsedy oděské regionální správy Maksima Stepanova a zástupců EUBAM (mise EU pro rozvoj regionů na hranicích Moldávie a Ukrajiny). Pro začátek dojde pouze k nasazení moderní motorové jednotky moldavských železnic, v dlouhodobém horizontu (teoreticky už od příštího jízdního řádu) dojde i ke zvýšení frekvence tohoto spoje, který spojuje Kišiněv s významným ukrajinským letoviskem a přístavem doposud dvakrát až třikrát týdně. Motorová jednotka D1M byla z původního „Ganzu“ zásadně modernizována v roce 2012 v počtu 5 kusů pro moldavské železnice, které je využívají jak pro vnitrostátní dopravu, tak na mezinárodní spoj do rumunského Iasi. Tato čtyřidílná jednotka disponuje celkem 265 místy k sezení a kromě klimatizace a kamerového systému nabízí také wifi připojení k internetu.

TGV vozidlo Francie — Francouzský železniční dopravce SNCF se rozhodl koncem května přejmenovat desítky let zažité označení pro francouzské rychlovlaky, doposud označené zkratkou TGV (Train à Grande Vitesse). Nový název zní inOui (v překladu „neslýchaný“), přičemž toto označení vychází z názvu Ouigo, kterým SNCF označují již několik let existující nízkonákladovou verzi rychlovlaků TGV. V plánu je pod tímto označení provozovat všechny linky rychlovlaků TGV, přičemž jako první bude takto již od 2. června označena trasa z Paříže do Bordeaux, a to v souvislosti s otevřením vysokorychlostní tratě LGV Sud-Europe-Atlantique mezi Tours a Bordeaux.

Pesa Dart, foto: PESA Bydgoszcz Katowice — Polské železnice postupně rozvíjejí svou síť vlaků IC. Vedle dosavadních kategorií TLK a EIC představuje jakýsi střed, jenž nabízí vyšší komfort oproti "rychlíkům" TLK, avšak za mnohem nižší cenu, než u vyšší kategorie Ekspres InterCity (EIC). Zatímco pohodlí na palubě je s elitními vlaky EIC srovnatelné, opravdu viditelným rozdílem je vozový park: jako vlaky IC totiž jezdí elektrické jednotky ED 160 a ED 161, známé spíše pod typovými názvy FLIRT a DART. Prvně jmenované soupravy jezdí stabilně na prvotních vozebních ramenech (např. Ołsztyn - Warszawa - Kraków nebo Katowice - Łodź - Gdynia), jednotky Dart však letos kvůli rozsáhlé výluce na trati Warszawa - Lublin letos hledají jiné působiště. Objevila se tak příležitost využít "přebývající" soupravy na doplnění linky Katowice - Warszawa, která je dnes stále zčásti zajišťována klasickými soupravami, a navíc ještě prodloužit některý pár vlaků za jeho běžnou cílovou stanici. Od 11. června tak dochází k několika změnám: několika vlaků kategorie TLK bude přeznačeno na IC, ale hlavně se Darty objeví na dvou trasách, jež jsou zajímavé z pohledu českého a slovenského příhraničí.

27.5.2017 - 8:00 - Staň se na jeden den návěstním technikem

logo SŽDCHradec Králové — Český správce kolejí SŽDC hledá nové talenty. Na akci s poutavým názvem Staň se na jeden den návěstním technikem chce tuto profesi představit zájemcům o zaměstnání se specializací na zabezpečovací techniku, ať už v podobě klasických návěstidel, nebo přejezdových zabezpečovacích zařízení. Sraz proběhne v úterý 20. června 2017 na hlavním nádraží v Hradci Králové, kde bude zájemcům v expozici tamního muzea představeno fungování zabezpečovacích zařízení i jeho historický vývoj. Hlavním lákadlem však má být možnost vyzkoušet si obsluhu elektromechanického zabezpečovacího zařízení, rozebrat a složit výměnový zámek nebo zapojit podle schématu jednoduchý obvod reléového kmitače. Poté se program přesune k jednomu z přejezdů, kde bude vysvětleno jeho fungování, bude provedena preventivní údržba a účastníci si budou moci nacvičit další úkony, které návěstní technik během svého dne vykonává. Po obědě se skupina přesune do žst. Hořice v Podkrkonoší, kde nastane správná příležitost vyzkoušet si postavení vlakové cesty i další úkony související s řízením provozu. Akce je určena především studentům, přičemž přihlášku s motivačním textem, včetně uvedení školy, oboru a věku, je možno zasílat do 7. 6. 2017 na adresu studenti@szdc.cz.

Zdroj: tisková zpráva SŽDC

7.4.2017 - 6:00 - SŽDC i letos pořádá studentskou konferenci o železnici

logo SŽDC, správa železniční dopravní cesty, státní organizace, foto: www.szdc.cz Praha — Tak jako v již uplynulých letech, i letos pořádá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) studentskou konferenci, zaměřenou letos na téma Vize železniční dopravy. Konference proběhne v pražském hotelu Olšanka na Žižkově 19. dubna od 10:00 do 16:00 hodin. Pro letošní, již čtvrtý ročník, bylo připraveno několik novinek - každý student bude mít například v průběhu konference možnost připojit se svým zařízením na vnitřní síť a posílat své dotazy přímo přednášejícím a zároveň v průběhu dne plnit úkoly, které společně s přednášejícími SŽDC připravuje. Na závěr konference proběhne vyhodnocení, přičemž kdo získá plný počet ze zadaných úkolů, obdrží zajímavou cenu. Přednášet bude celkem šest osobností z dopravních kruhů, mimo jiné generální ředitel SŽDC Pavel Surý či ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy z Ministerstva dopravy Jindřich Kušnír. Více informací o této studentské konferenci a možnost podat elektronickou přihlášku naleznete na následujícím odkazu.

Zdroj: Tisková zpráva SŽDC

Vůz RegioJet low cost, foto: Juraj Kováč Praha — Leckdo rád Radimu Jančurovi připomíná vyhlášení z před mnoha let, kdy ve svých plánech na žluté vlaky mluvil o šesti vozových třídách. Nakonec to trvalo pět a půl roku od spuštění železničních spojů a vypadá to asi úplně jinak, než si majitel Student Agency představoval, ale RegioJet v únoru pozvolna skutečně do svého rezervačního systému zavedl šestou cestovní třídu. Je na hony vzdálená konceptu z roku 2013, kdy dopravce zdůrazňoval především palubní servis. V nové třídě Low Cost totiž cestující skoro nic nedostanou a ani nic nekoupí – vystačit si musí se sedadlem, vodou, novinami a wi-fi, výměnou za extrémně nízkou cenu jízdného. Nový produkt má dopravci pomoct s navýšením kapacity vlaků bez vyšších nároků na palubní personál a určitě nebude pro každého – i proto, že nepůjde rezervovat pro cesty delší než čtyři hodiny. Kdo se ale spokojí se sedadlem regionálního rázu a minimálním servisem, může třeba jet z Prahy do Ostravy už za 122 korun. Tato cenová politika s trhem každopádně zamává.

29.9.2016 - 18:53 - Tragická nehoda v New Jersey: Jeden mrtvý a přes sto zraněných

New Jersey — (Aktualizováno) Jednoho mrtvého a přibližně sto zraněných si vyžádala nehoda vlaku ve městě Hoboken v americkém státě New Jersey. Příčina nehody zatím není jasná, jisté však je, že vlak nezpomaloval a narazil přímo do zastřešené konstrukce. Nehoda se tak dá přirovnat k loňské nehodě na pražském Masarykově nádraží, avšak v mnohem větším měřítku. V současné době probíhá evakuace nádražní haly, která stále hrozí dalším zřícením. Bylo potvrzeno, že šlo o nehodu, nikoliv teroristický čin. Provoz na jednom z nejdůležitějších nádraží v celé oblasti je tak přerušen a není jisté, kdy bude opět obnoven.

Zdroje: CNN

1.2.2016 - 23:00 - V Haagu bylo otevřeno modernizované hlavní nádraží

Den Haag 2016, foto: ProRail Haag — Provoz na hlavním nádraží v nizozemském Den Haagu se dnes, 1. února, nesl v duchu oslav. Po čtyři roky trvající přestavbě a modernizaci bylo slavnostně otevřeno nové hlavní nádraží. Správce infrastruktury ProRail počítá s denním obratem až 270 tisíc cestujících. Dominantním prvkem nového nádraží je prosklená hala o velikosti dvou fotbalových hřišť. Modernizace komplexu byla zahájena v roce 2011 a cílem bylo nejen změnit jej na prostornější a světlejší stavbu, ale také přestavět část železničního uzlu v Haagu pro napojení na evropskou vysokorychlostní železniční síť - např. rychlovlaky Thalys zastavují na nedaleké stanici Den Haag HS. Terminál nabízí snadný přestup na tramvaje, které zastavují jak vedle budovy, tak přímo v hale v patře nad kolejemi. Na projektu pracovali architekti Ben van Berkel, Koen van Velzen a sdružení Benthem Crouwel Architects.

Zdroj: NLtimes

15.12.2015 - 6:00 - Náhradní soupravy u dopravce National Express v Německu

Náhradní souprava National Express Rail, RB48, foto: NX Rail DE Wuppertal — Soukromý dopravce National Express, který nově v jízdním řádu 2015/2016 zajišťuje dopravu na dvou železničních linkách v aglomeraci Severního Porýní-Vestfálska, se potýká s provozními problémy. Společnost má pro provoz na lince RE7, zvané Rhein-Münsterland-Express (Krefeld Hbf - Köln Hbf - Wuppertal Hbf - Hamm(Westf) - Münster(Westf) Hbf - Rheine), a na lince RB48, zvané Rhein-Wupper-Bahn (Bonn-Mehlem - Köln Hbf - Wuppertal-Oberbarmen), objednáno celkem 35 souprav Bombardier Talent 2. Jejich celkový dodaný počet však stále nedosáhl potřebného množství a dopravce se tak, stejně jako nemálo jiných soukromých dopravců v počátcích výraznějšího provozu, ve snaze vyhnout se problémům s kapacitou (což se mu první den provozu bohužel příliš nedařilo), uchýlil k zajištění některých spojů klasickou soupravou. Ta je tvořena několika vozy typu Halberstadt (obdoba našich vozů řady Bdmtee) a lokomotivou řady 182, známou též pod přezdívkou Taurus, k nahlédnutí je i její jízdní řád.

Zdroj: National Express

Nová podoba vlaků InterCity ZSSK - třídy 1plus a 2plus, foto: Železničná spoločnosť Slovensko Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.

« Novější zprávy | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 9 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:52
zapadá v 18:54
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...