..: Aktuality a články :..

TE33A společnosti KTZ mezi stanicemi Aynabulak a Taurasy, foto: Kabelleger / David Guble Astana — Výrobce lokomotiv – Lokomotiv Kurastyru Zauyty – je dceřiná společnost národního podniku Kazakhstan Temir Zholy (KTZ – Kazachstánské dráhy). Matka LKZ uzavřela v roce 2006 s americkou společností GE Transportation Systems smlouvu na výrobu 310 lokomotiv Evolution, označených jako TE33A. Kromě dodávek pro domácí trh se lokomotivy i exportují a setkat se s nimi můžete na tratích v Kyrgyzstánu, Tádžikistánu nebo Estonsku. Na berlínském InnoTrans v roce 2012 byla uzavřena mezi KTZ a GE na dodávku dalších 110 lokomotiv, které budou využity pro vozbu osobních vlaků. Z tohoto důvodu bude jejich maximální rychlost upravena na 160 km/h. První lokomotivy z této série budou do pravidelného provozu nasazeny v průběhu roku 2014.

11.12.2013 - 13:00 - Novoročenky opět na ŽelPage

PF 2011, foto: Martin Grill Beroun — Stalo se již dobrým zvykem, že návštěvníci ŽP mohou vystavit své novoročenky na našich stránkách. Nejinak tomu bude i letos. Novoročenky, lidově nazývané „péefka“, v zemích českých mají většinou v textu PF, z francouzského Pour féliciter – pro štěstí, i když ve Francii se toto slovní spojení pro novoroční přání v současnosti už nepoužívá. Chcete-li představit své PF, stačí jej vložit. A popřát tak všem čtenářům štěstí.

Jednotka 170453 společnosti First ScotRail na stanici Waverley Station v Edinburghu, foto: Ad Meskens Edinburgh — Zlepšení železniční dopravy řeší program EGIP, který má přispět k dlouhodobé ekonomické udržitelnosti Skotska. Na přípravu a realizaci programu byla původně vyčleněna 1 miliarda liber šterlinků, po redukcích se zatím hovoří o 650 milionech liber. Zlepšení by se mělo dotknout všech tras mezi Edinburghem a Glasgow. Jestliže je dnes vypravováno pět až šest spojů za hodinu s dobou jízdy kolem 50 minut, v budoucnu po elektrizaci tratí by mohlo být v jízdním řádu ve špičkách nabízeno až 13 spojů za hodinu a jízdní doby na úseku cca 67 km (42 mil) by se mohly zkrátit na 35 minut. Přesto, že program byl představen veřejnosti v roce 2011, na jeho přípravě se pracovalo již od roku 2007. Realizace byla naplánována na období 2012 až 2016, ale program nabírá zpoždění. Jako reálný termín úplného dokončení se jeví rok 2022, zaznívají hlasy, které jej zpochybňují a uvažují o roce 2024. Realizaci zajišťuje Network Rail. Jedním z dílčích kroků je i to, že do konce roku 2013 na všech spojích mezi oběma největšími skotskými městy budou cestující mít možnost využít připojení wifi.

SD70ACe společnosti Ferromex. depo Tepi, foto: House Mexico City — Mexiko vynaloží v příštích pěti letech na infrastrukturní projekty 4 miliardy pesos (317 milionů amerických dolarů). Z toho by do dopravní infrastruktury mělo směřovat 1,3 miliardy pesos (103 milionů dolarů). Prezident Enrique Peña Nieto si vytkl za cíl obnovit v Mexiku osobní vlaky, které po privatizaci železnic v devadesátých letech téměř zcela vymizely. Mohlo by se zdát, že je Mexiko skoro bez železnice, ale není tomu tak. Historie železnice se začala psát v roce 1837 udělením koncese pro železnici, která propojila Veracruz v Mexickém zálivu s hlavním městem. V roce 1910 měla železniční síť délku přesahující 24.700 km. V devadesátých letech minulého století se dostala Ferrocarriles Nacionales de México (FNM) do finančních potíží. Vláda v roce 1995 ohlásila privatizaci ztrátové společnosti a sloučila ji s pěti existujícími společnostmi. Od roku 1997 se tak můžete po Mexiku svézt jen příměstskými vlaky v okolí hlavního města. Atrakcí zejména pro turisty jsou Tequila Express, který vás z Guadalajary zaveze do výrobny tequily v Amatitánu, a Torreon a Felipe Pescador, který jezdí přes Cooper Canyon.

Berlín/Praha/Varšava — Aktualizováno 6. 12. v 17.00 — Povětrnostní služba, veřejnoprávní i soukromá média podrobně informují o postupu orkánu Xaver k německému pobřeží Severního moře. Orkán Xaver má být nejsilnější v posledních desetiletích. Postupuje od Skotska k pobřeží Německa. Rychlost větru dosahuje přes 120 km/h, postupně dosáhne až 170 km/h. Před pobřežím se stočí k jihu a vítr o rychlosti zhruba 120 km/h udeří v podvečer v oblasti Hamburku proti ústí Labe za silného deště a pravděpodobně i sněhu. Očekává se vzedmutí Labe, voda již nyní dosáhla náplavek a v oblasti Hamburku je rychlost větru 70 km/h. Obava je, zda vydrží hráze a protipovodňová opatření. Vánoční trhy zůstávají zavřené a částečně se demontují – obava z následných škod v důsledku uvolněných poletujících předmětů. Společnost DB varuje před nepravidelností dopravy od odpoledních hodin vlivem povětří a padajících stromů na TV. Situaci sledujeme, o podstatném budeme informovat. Aktuální info poskytuje například ARD i na teletextu.

Jednotka série B (Transperth) na stanici Mclver, foto: DBZ2313 Perth — Příměstská železniční doprava v australském Perthu je posilována dodávkou nových vozů série B. Zakázka byla uzavřena v závěru roku 2012, kdy bylo objednáno 22 tříčlánkových souprav s termínem dodání od poloviny roku 2013 do roku 2016. Jedná se o investici za 243 milionů australských dolarů. Jde se o třetí dodávku vozů série B od roku 2004, kdy byl představen první koncept. Tím se počet vozů zajišťujících příměstskou dopravu dostane na 300 a bude se snažit držet krok s poptávkou, která se v posledních třech letech zvýšila asi o 15 %. Provozovat je bude dopravce Transperth, nasazeny budou na Clarkson rail line. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci společností Downer Rail (dříve EDI Rail) a Bombardier, z Queenslandu do Perthu jsou převáženy po vlastní ose po železniční síti a v Perthu se musí vyměnit podvozky za úzkorozchodné (1067 mm).

ABReh 150.204-2 ADLER, Oberried am Brienzersee - Niederried, foto: Filip Štajner Bern — SBB přijaly první bezpečnostní opatření po červencové srážce vlaků u Granges-près-Marnand. Tam jeden ze strojvedoucích projel červenou, strojvedoucí protijedoucí soupravy to odnesl životem a 20 cestujících bylo zraněno. Před 20 lety zavedly SBB systém, kdy odjezd ze stanice byl závislý jen na strojvedoucím. S účinností od 1. října 2013 začalo ve vybraných sedmi stanicích – Cugy (VD), Estavayer (FR), Yvonand (VD), Court (BE), Pruntrut (JU), Zweidlen (ZH) a Granges-près-Marnand (VD) – platit „pravidlo čtyř očí“, tedy k opuštění stanice musí vlakvedoucí dostat i souhlas dispečera. SBB naléhavým opatřením sází opět na lidský faktor. Na sedmi nádražích výpravčí, kteří pouze obsluhovali blok (panel elektronického řízení vlakové cesty) opět osobně na místě kontrolují odjezd vlaků. Výběr provedla interní pracovní skupina a zvolila ty stanice, kde dochází k mimořádným křižováním. Druhá skupina stanic, kde bude zavedeno obdobné opatření, bude vybrána do konce roku.

ICE 2, Garmisch-Partenkirchen - Oberau, foto: Tomáš Kubovec Hamburg — Německá společnost SCI Verkehr, která se specializuje na oblast železniční techniky a logistiky, představila před nedávnem novou studii Vysokorychlostní a meziměstská doprava – globální trendy na trhu. Podle studie se flotila vysokorychlostních vlaků v blízké budoucnosti ještě mírně rozroste, navýšení se očekává kolem 5 %. Po rekordních letech, kdy se uváděly do provozu nové tratě, zejména v Čině, a obnovoval se vozový park v Japonsku, dojde k výraznému propadu objednávek nových vozidel. Nicméně poptávka na zavedených trzích západní Evropy se očekává konstantní. Při započítání objednávek z posledních několika let, kdy jednotky teprve půjdou do výroby, a s výhledem na nové projekty, o kterých jednotliví dopravci jednají, se dá počítat s růstem trhu kolem 9 %.

Káva, foto: Martin Grill Bern — Švýcarské dráhy SBB otevřely 21. listopadu první kavárnu Starbucks na palubě patrového osobního vozu. Vyvrcholilo tak dvouleté společné úsilí obou společností. Poté, když americký řetězec otevřel před 11 lety svou první kavárnu v kontinentální Evropě, jedná se o první takovéto netradiční řešení. Na švýcarských kolejích to ale není až takové překvapení. V minulosti – počátkem 90. let – jste si mohli objednat hamburger u McDonald´s na kolejích. Fast food se ale neujal, jedním z důvodů byl i zápach z fritéz, který se šířil celým vlakem. Pokud se tentokrát bude vlakem šířit vůně kávy, nemělo by to být tak nepříjemné. Pro Starbucks to je celosvětově první „kavárna na kolečkách“. Nabídka je cílena na mladší hosty a obchodní cestující.

Sydney Harbour Bridge a Opera house, foto: Gaz Canberra — Australská vláda se zavázala, že částkou 52 milionů australských dolarů podpoří výstavbu první vysokorychlostní železniční trati, která spojí Sydney s Melbourne přes Canberru. Finance jsou prvotně určeny na ochranu preferované trasy. Dále se zřídil nový drážní úřad (HSRA), který bude dohlížet na rozvoj projektu. Příslušné australské státní instituce nyní budou prověřovat budoucí způsob financovaní výstavby i provozu, otevřena je i možnost zapojení soukromých investorů. První úsek mezi Melbourne a Sydney je předběžně odhadnut na 23 miliard dolarů, celá trasa až do Brisbane pak na 114 miliard dolarů. Z opozičních řad ale zazněla výtka, že se zatím obdobné projekty nikdy nepostavily v určeném čase a za původně kalkulované peníze. Výhledově se nicméně počítá s tím, že každý dolar vynaložený na stavbu přinese zpět 2,3 dolaru.

TGV, Port-La Nouvelle, foto: Tomáš Kubovec Paříž — Vedení společnosti Alstom překvapivě oznámilo svůj záměr prodat minoritní podíl ve své dopravní divizi. Finacial Times dokonce zprávu uvedly titulkem: „V Alstomu na prodej korunovační klenoty.“ Celý proces odstartovalo zveřejnění hospodářských výsledků společnosti za první pololetí (účetní období od dubna do září). Část podniku je tedy nabízena k prodeji buď průmyslovému partnerovi a nebo finančnímu investorovi. Alstom se také snaží zbavit nestrategických aktivit s cílem získat do prosince 2014 jednu až dvě miliardy eur. Je zde snaha o zvýšení finanční flexibility a strategické mobility.

Rio de Janeiro, Cristo Redentor socha na vrcholu Corcovado, foto: Klaus s K Brasília — Když před několika lety přidělila FIFA Brazílii pořádání mistrovství světa v kopané v roce 2014, zrodilo se velké množství plánů, co do té doby postavit či zrekonstruovat. Od fotbalových stadionů, přes ubytovací zázemí, až třeba po dopravní infrastrukturu. Jedním z takových projektů byl i plán výstavby vysokorychlostní tratě, která měla spojit dvě nejvýznamnější brazilská města: Rio de Janeiro a São Paulo.

Vlak dopravce Freightliner při dopravě uhlí, foto: Mr B Wilder Londýn — Britská společnost Freightliner, poskytující svým klientům intermodální dopravu, se opět více rozšířila po Evropě. Od společnosti ERS Railways, která byla klíčovým nákladním dopravcem v Nizozemsku, Německu, Švýcarsku a Itálii, převzala služby pro zákazníky Maersk Line. Finanční podrobnosti transakce nebyly zveřejněny. Obě společnosti, Freightliner ve Spojeném království a ERS na kontinentální Evropě, jsou poskytovateli služeb Maersk Line po více než 15 let. Tento vztah je posílen smlouvami, které má ERS uzavřeny s Maersk Line a které jsou součástí akvizice.

218.393-7 DB, Hergatz, foto: Josef Petrák Drážďany — Trať spojující LipskoChemnitz přes Bad Lausick k byla v letech 2004 až 2006 nákladem 100 milionů eur modernizována na rychlost 160 km/h. Přesto na ní zůstaly i jednokolejné úseky. DB se dohodly se Svobodným státem Sasko na dalších úpravách – dosud jednokolejné úseky budou zdvojkolejněny a 81kilometrová trať bude elektrizována. Na zpracování prvních fází projektové dokumentace včetně cenové kalkulace je vyhrazeno 2,5 milionu eur. Výstup by měl být k dispozici ve druhé polovině roku 2014. Termín vlastní realizace není dosud stanoven.

Historická záběr (1999) na mezinárodní spoj mezi Ammánem a Damaškem na nádraží v jordánsksém hlavním městě, foto: Johannes Gloeckner Ammán — Jordánsko nepatří mezi státy, o kterých by se v souvislosti se železnicí příliš hovořilo. Přesto, že je Jordánské hášimovské království svou rozlohou 89 342 km² 112. státem na světě (Česko je se svými 78 867 km² na 113. místě) a žije v něm přes 6,5 milionu obyvatel, je jeho železniční síť, ve srovnání s tou naší, velmi skromná – měla v roce 2000 jen 620 km o rozchodu 1050 mm.

« Novější zprávy | 1 ... 3 4 5 6 7 ... 14 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:53
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Krátke novinky z Číny (3)
Doba pokročila, posledné správy z Ríše stredu som čitateľom pripravil pred 4 mesiacmi, novinky pribúdajú, tak sa pozrime na tie miestne. Bude to zo všetkých oblastí koľajovej dopravy (dokonca koľajová ...

Poslední příspěvek Z lovu na „Vectrony“ ČD
Na rozdíl od některých let minulých nebyl začátek platnosti nového jízdního řádu našeho národního železničního dopravce tentokrát spojen s nasazením nových osobních vozů či jednotek, ale lokomotiv. Když ...

Poslední příspěvek Detské (pionierske) úzkorozchodné železnice v Maďarsku I: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
V prvej polovici 19. storočia žil v kaštieli u obce Nagycenk neďaleko mesto Sopron významný uhorský gróf a politik Széchenyi István, ktorý navrhol položiť základy železnice v Uhorsku.