..: Cikkek :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Osobní vlak na trati 076 před zastavením provozu, foto: BeanMšeno — Je tomu již více půl roku od doby, kdy po trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem projely poslední pravidelné osobní vlaky. Ty dočasně zastoupila náhradní autobusová doprava, ale zatímco prvotní odhady tehdy hovořily o zprovoznění železnice do letošních letních prázdnin, nakonec tomu tak zcela jistě nebude. Stavba totiž hned v začátcích nabrala skluz při přípravě projektové dokumentace, a to k velké nelibosti místních samospráv i některých podnikatelů v cestovním ruchu, kteří byli na přílivu turistů vlakem závislí. Správa železnic však na oplátku slibuje kompletní rekonstrukci tratě a zvýšení komfortu cestujících po jejím dokončení. Novým předpokládaným termínem zahájení obnoveného provozu je však až závěr tohoto roku.

PZZ, Cítov, foto: topičČervenka - Psal se 15. březen loňského roku, když se po silnici 3. třídy číslo 4496 blížil osobní automobil k železničnímu přejezdu P6520, který leží na hlavní železniční trati 270 poblíž stanice Červenka. Řidič místní soukromé taxislužby v obloucích před přejezdem ztratil nad vozidlem kontrolu a ve smyku s ním doklouzal až na železniční přejezd. Část auta se dostala mimo vozovku do kolejiště. Taxikář proto po zjištění, že auto z prostoru přejezdu nemůže sám vyprostit, začal volat linku 158 a doufal, že se podaří provoz na trati včas zastavit a nedojde k nehodě s vážnými následky. I přes to, že operační důstojník Policie ČR přejezd identifikoval, se během více než pěti minut od nahlášení nehody nepodařilo dopravu včas zastavit a do překážky na trati najel noční expres 444 Slovakia. Jaké jsou výsledky následného vyšetřování?

Praha hlavní nádraží, foto: AdysPraha — V pondělí 2. února vstoupila v platnost mimořádná změna železničního jízdního řádu, která přichází teprve necelé dva měsíce po začátku jeho platnosti. Důvodem je zejména zahájení dlouho očekávané rekonstrukce zastřešení historické haly pražského hlavního nádraží, která stojí nad nástupišti 1—4, a s tím související dopravní omezení. Stavba, jež si v osmi etapách vyžádá uzavření postupně většinou jednoho celého nástupiště, skončí až za více jak dva roky, v červenci roku 2017. Změny se dotknou dálkové i regionální dopravy, některým vlakům se změní cílové stanice či časy odjezdů, jiným pak například přímé vozy. Připomeňme, že podobná změna nastala již 25. ledna také v Plzni, kde expresní vlaky z Mnichova do Prahy v důsledku rekonstrukce směrem z Domažlic nově zastavují pro výměnu lokomotivy a přidání posilových vozů již v obvodu stanice Jižní Předměstí namísto hlavního nádraží, kde dochází k výraznému snížení propustnosti pražského zhlaví. Došlo tím k rozvázání některých přestupních vazeb.

Střet MV 810.563 se spadlou skálou na trati 042 u Poniklé (28.1.2015), foto: Drážní inspekce Poniklá — Středa 28. ledna 2015 nezačala pro některé zrovna příjemně. V ranních hodinách narazil na podkrkonošské trati 042 vlak do sesutého kamení. K nehodě podle informací Drážní inspekce došlo v 6.34 v úseku mezi dopravnami Poniklá a Hrabačov, konkrétně mezi Poniklou a zastávkou Horní Sytová. Jelikož se místo nehody nachází v oblouku a v zářezu, strojvedoucí spatřil překážku až na poslední chvíli a vlak tak již nestihl i přes okamžité použití rychlobrzdy zastavit ani opustit své stanoviště. Zraněno bylo celkem 7 cestujících, dále také vlakvedoucí a strojvedoucí osobního vlaku. Zranění strojvůdce byla klasifikována jako středně těžká a k jeho transportu byl nasazen vrtulník, zatímco ostatní byli po ošetření na místě či v nemocnici vesměs již propuštěni domů. Dotčeným vlakem byl spoj Os 15501, který jel z Jablonce nad Jizerou do Martinic v Krkonoších. Vlak je pravidelně veden motorovým vozem řady 810, dnes byl nasazen konkrétně vůz 810 563-7. Podle vyšetřovatelů je trať nyní zavalena skálou v rozsahu asi 3 metry na výšku, 4 metry na šířku a v délce až 30 metrů. Škoda byla prozatím vyčíslena na 1,5 mil. Kč, provoz by měl být podle informací SŽDC obnoven přibližně za týden.

Jídelní vůz, foto: Aleš PetrovskýPraha — Konec stálice jídelního lístku, guláše s knedlíkem, a další rozšíření sezónní nabídky. Tak by se dalo shrnout představení zimního menu, na kterém si mohou cestující od středy 14. ledna pochutnávat v jídelních a bistro vozech Českých drah se servisem JLV, známými v poslední době pod obchodní značkou ČD Restaurant. Právě zimu, období různých předsevzetí, vzal v potaz i šéfkuchař a autor receptů Jaroslav Sapík: „Hosté jídelních vozů, kteří chtějí po vánočních svátcích shodit nějaké to přebytečné kilo, se s novou nabídkou svému novoročnímu předsevzetí nezpronevěří. To ale vůbec neznamená, že si nepochutnají,“ dodal předseda představenstva Československého svazu kuchařů. Co nás tedy v jídelních vozech nově čeká?

Jednotka RegioPanter u Pardubic, foto: Louis ArmstrongPardubice — „Železniční nový rok“ začal již v neděli a s jeho příchodem se na některé tratě v České republice vrátila osobní doprava, která zde byla již dříve zastavena. Konkrétně se jedná o dvě tratě v Pardubickém kraji, který tak pokračuje ve své politice obnovování a posilování provozu právě na lokálních tratích. Paradoxní však je, že stejný kraj dříve ve spolupráci s koordinátorem dopravy, společností OREDO, sám provoz na těchto tratích zastavil. Mezi další změny v pardubickém regionu patří například také rozšíření zastavování na trati 261 na Svitavsku a Poličsku či různé odlišnosti v oblasti jednotlivých nasazovaných vozidel. Ostatní změny pak jsou již spíše kosmetického charakteru a obnášejí minutové časové rozdíly či datová omezení u některých spojů.

RegioSharky na trati Plzeň – Domažlice, foto: JirkaŠPlzeň - Nový jízdní řád, který vstoupí v platnost již tuto neděli, 14. prosince, přinese velké množství změn do železniční dopravy v Plzeňském kraji. Zcela nový dopravní koncept se zavádí na trati 170 mezi Plzní a Chebem, kde dochází v podstatné části trasy ke zrušení zastávkových osobních vlaků a jejich nahrazení zrychlenými spěšnými vlaky. Pozitivní změna jistě přichází pro cestující jezdící po lokálce do Bezdružic, kde budou nově téměř všechny vlaky vedeny jako přímé již z Plzně. Naopak na tratích Svojšín - Bor či Staňkov - Poběžovice bude provoz v některých dnech v týdnu výrazně či zcela utlumen. Celkově ujedou vlaky v Plzeňském kraji v příštím období o 4,8 procenta kilometrů méně, k podobné redukci přitom došlo i v loňském roce, kdy byly vlaky omezeny o 5,6 procenta.

CityElefant s NS a Vítkovem v pozadí, foto: Louis Armstrong Praha - Nadcházející neděle přinese mírné změny železničního jízdního řádu prakticky ve všech krajích České republiky a nejinak je tomu i ve Středočeském kraji a v Praze. Do provozu budou uvedeny postupně tři nové zastávky, naopak nová vozidla v okolí Prahy již přibývat zatím nebudou. Mezi nejvýraznější změny patří například rozšíření provozu přímé linky z Prahy do Milovic i na víkendové dny či prodloužení několika spojů linky S9 z pražských Horních Počernic ve směru od Strančic až do Čelákovic. Celkový rozsah provozu se opět o něco zvýší, v Praze to bude o 1,6 procenta, ve středních Čechách pak dokonce o více jak 2 %.

Námraza na troleji v Praze hl.n., foto: Aleš Petrovský Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.

Pendolino v Praze, foto: HonzinusKošice – Neděle 14. prosince bude prvním dnem, kdy na Slovensko naostro vyjedou najednou tři železniční dopravci. Každý z nich přitom na trase z Prahy přes Ostravsko do východoslovenských Košic sází na jinou kartu. Zatímco hlavními zbraněmi RegioJetu i LEO Expressu jsou hlavně nízké ceny v základní třídě a širší rozsah zastavování, České dráhy sází hlavně na rychlost a i pověst svého produktu SC Pendolino jako nejrychlejšího a kvalitního spojení. Právě vlaky SuperCity totiž od nového jízdního řádu nahradí současný expres Košičan, který nově pojede pouze jednou týdně v jiné časové poloze. Paradoxní však je, že zatímco soukromí dopravci budou vlaky po celé trase provozovat na vlastní komerční riziko, Pendolino pojede na Slovensku za úhradu prokazatelné ztráty od Slovenské republiky.

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

VRT Kolin - Ryn-Mohan, foto: Deutsche Bahn Praha — Výstavba vysokorychlostních tratí je v České republice tak trochu nekonečným tématem, které rozděluje i odbornou veřejnost. Stavět či nestavět vysokorychlostní tratě, případně v jakých trasách, v jakém rozsahu a hlavně kdy - to jsou jen některé z otázek, které v této souvislosti pravidelně vyplouvají na povrch. Po dlouhé době čekání se však letos rozhoupal i správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), a v květnu letošního roku vypsal výběrové řízení na strategickou zakázku Rychlá spojení - Studie příležitostí. Tato zakázka v předpokládané hodnotě 20 milionů korun však ještě před výběrem vítěze vzbuzuje pochyby. Kritici totiž poukazují na to, že je podle jejich názoru šita na míru jediné společnosti, kterou je SUDOP PRAHA. Celá věc se tak nyní dostala až na stůl Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). K tomu se odvolalo Centrum pro efektivní dopravu, které samo o zakázku ve spolupráci se zahraničním partnerem také usilovalo.

Generální inspektor DI ČR Roman Šigut, foto: Drážní inspekce ČR Praha — Uplynulo jen několik desítek hodin od odvolání předsedy představenstva Českých drah Daniela Kurucze a v drážním prostředí se již možná schyluje k další personální změně. V ohrožení se tentokrát nachází pozice prvního muže Drážní inspekce. Generální inspektor Roman Šigut přitom na svém postu působí – na poměry příbuzných organizací v Česku – snad až neobvykle dlouho, od roku 2006. O jeho odvolání se v minulosti hovořilo již několikrát, vždy si však svou pozici uhájil. Nyní však i podle vlastních slov pociťuje tlak ze strany ministra dopravy Antonína Prachaře na změnu ve vedení organizace, přičemž média spekulují o možném Šigutově nahrazení bývalým ředitelem ČD Carga Oldřichem Mazánkem. Důvodem mají být některé nesrovnalosti zjištěné při nedávné ministerské kontrole, a zejména nespolupráce s kontrolními orgány ze strany Inspekce. Samotný vnitřní audit však zatím ani nebyl řádně uzavřen.

10.11.2014 - 21:32 - Ředitel ČD Daniel Kurucz byl odvolán

Antonín Prachař, foto: Ministerstvo dopravy ČR Praha - Dozorčí rada Českých drah dnes krátce po poledni na svém zasedání odvolala z funkce předsedy představenstva dosavadního generálního ředitele ČD Daniela Kurucze. Ten ve své funkci v čele státního dopravce vydržel přibližně osm měsíců, do vedení společnosti nastoupil letos v březnu po odchodu Dalibora Zeleného. O změnách ve vedení společnosti informoval portál iDnes.cz. Oficiálním důvodem jeho konce je především údajná špatná komunikace s Ministerstvem dopravy, ministr Antonín Prachař se navíc dlouhodobě plány na jeho odvolání netajil - první spekulace o tomto kroku se objevovaly již v létě. Na Kuruczovo místo nastoupí dosavadní člen představenstva Pavel Krtek. Novými členem nejvyššího vedení společnosti pak bude Roman Štěrba, který doposud u dopravce pracoval v oblasti strategického controllingu, a také Ludvík Urban, dosavadní náměstek pro regionální integraci.

Zdroje: iDnes.cz, České dráhy

Régebbi hírek
« Újabb hírek | 1 2 3 4 5 6 ... 14 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:02
nyugszik: 20:01