..: Nachrichten und Artikel - ČR Jihomoravský :..

24.11.2010 - 18:00 - Zvláštní jízda do Koryčan a na Ždánickou lokálku

M286.1032, foto: Jiří Zedníček Brno/Koryčany — Po úspěšné jízdě do Malé Morávky si vás dovolujeme pozvat na další zvláštní jízdu. Tentokráte pojedeme na vlečku do Koryčan (ano, tato trať je skutečně vedena jako vlečka), dále pak na Mutěnickou spojku, pozůstatek někdejší trati do Kyjova, a Ždánickou lokálku, po které pojedeme pouze ve zbývajícím úseku Čejč – Uhřice u Kyjova. K této trati vede ministerstvo dopravy z podnětu SŽDC správní řízení o zrušení dráhy, poté bude možná i fyzicky zrušena. Proto také pořádáme zvláštní fotovlak. Jízda se bude konat dne 28. listopadu 2010 s historickým motorovým vozem M 286.1032. Na akci je třeba se předem přihlásit do pátku 26. listopadu 2010. Cena celodenní jízdenky je 420 korun. Bližší informace najdete v podrobnostech k akci.

754.021-4 Brno hl.n. Brno — Cestujícím v Jihomoravském kraji možná začíná svítat na lepší časy, pokud jde o kvalitu železničních vozidel v regionální dopravě. Pomoct by tomu měla výběrová řízení na dopravce na vybraných linkách IDS JMK, jež by se měla uskutečnit ještě před vypršením desetileté smlouvy s Českými drahami, podepsané v prosinci 2009. Jižní Morava byla doposud jediným krajem, který ani po podpisu dlouhodobého kontraktu s ČD neměl v horizontu dvou až tří let obdržet nová vozidla ani na jedné ze svých tratí. Důvodem byl především nákup tramvají pro brněnský dopravní podnik, jenž odčerpal podstatnou část peněz z dotačních fondů Evropské unie pro jihovýchodní část republiky. Zbylé peníze pak již nedostačovaly pro nákup potřebného počtu vlakových souprav, a tak došlo k jejich přesunu a využití v kraji Vysočina, kde bude provozováno 17 motorových vozů Stadler Regio-Shuttle RS1. První tendrované vlaky by na jihomoravské tratě mohly vyjet v roce 2016.

M 286.1032, Český Šternberk zastávka - Soběšín, foto: Chary Brno — Dovolujeme si vás pozvat na fotojízdu historickým motorovým vozem M 286.1032, přezdívaným „Krokodýl“, do Malé Morávky. Organizátorem je pan Martin Benáček. Jistě víte, nebo jste se dočetli, že tato trať patří do seznamu tratí, které by měly být z podnětu SŽDC zrušeny. Proto je pořádán tento fotovlak. Jízda se uskuteční v sobotu 13.  listopadu 2010 a trasa zvláštního historického vlaku bude následující: Brno - Olomouc - Bruntál - Malá Morávka - Bruntál - Brantice a zpět do Brna. Cena „lidová“: 550 korun. Pokud chcete jet, neváhejte a přihlaste se. Je taky možné, že tato fotojízda už bude možná poslední do Malé Morávky. Přihlásit se dá prostřednictvím e–mailu: telegrafstreet@seznam.cz nebo BenacekMartin@seznam.cz. Pak vám bude zpětně zasláno číslo účtu, na který vše zaplatíte, a samozřejmě i podrobné propozice cesty. Termín přihlášek je do 23. října 2010, zaplaceno musí být do konce měsíce října. Pro velký zájem se jízda opakuje v neděli 14. listopadu 2010 po stejné trasy a za stejných podmínek. V současné době jsou ale již obě jízdy beznadějně vyprodány.

20.8.2010 - 8:00 - DB Schenker otevřela v Brně nové logistické centrum

Překladiště, foto: DB Schenker Brno — V červnu tohoto roku zahájilo v Brně–Slatině provoz nové logistické centrum české pobočky německé společnosti DB Schenker. Rozloha terminálu, který je nyní mimo jiné prvním railportem společnosti v České republice, činí osm tisíc metrů čtverečních, z čehož více zhruba čtyři pětiny zabírá logistická hala, vybavená technickým zázemím, zbývající prostor je pak vyhrazen pro překládkové operace. Součástí je i železniční vlečka s 85 metrů dlouhou zastřešenou rampou. Mezi největší přednosti této nové stavby patří její poloha – nachází se totiž nejen nedaleko silničního uzlu, ale také v blízkosti mezinárodního železničního koridoru. Slouží jako překladové centrum mezi střední Evropou a Balkánem, jelikož DB Schenker nabízí své pravidelné linky na Balkán už jedenáct let prostřednictvím vlaků PowerRailer. Především jihomoravským podnikům tak nabízí atraktivní ekonomickou, a k životnímu prostředí šetrnější alternativu kamionové dopravy.

Zdroj: Dopravní noviny

754.023, Brno, foto: Puly Brno — Plán přestavby brněnského železničního uzlu včetně odsunu hlavního nádraží získal územní rozhodnutí. Vydal ho stavební úřad Brno–střed dne 2. července 2010 formou veřejné vyhlášky pod číslem jednacím STU/01/0502840/000/037. K nahlédnutí je na internetových stránkách městské části Brno–střed včetně přílohy. Účastníci řízení mají čas na odvolání do 9. srpna. Tato investice bezpochyby bude největší stavbou Brna za několik posledních desetiletí, avšak také kontroverzní, neboť ji lidé v několik let starém referendu odmítli. Nynější radniční koalice, vedená ČSSD, přesto stavbu podporuje s tím, že je rozpracovaná; s odsunem nádraží naopak nesouhlasí Strana Zelených. Projekt je značně zpožděn – územní řízení bylo původně zahájeno 9. prosince 2005 a trvá tak již pětapadesát měsíců. Zajímavostí je, že toto rozhodnutí je druhým v pořadí. První, vydané v listopadu 2006, nakonec zrušil o dva roky později krajský soud. V nynější žádosti uvedla Správa železniční dopravní cesty menší rozsah staveb – vypuštěny tak byly například objekty trakční napájecí stanice Černovice, nového areálu ČSAD či inženýrských sítí v Komárově.

830.018-8 Břeclav-Lednice Brno/Lednice — V rámci programu ČD Welness se v sobotu 19. června uskuteční jízda historickým vlakem z Brna do Lednice, kde cestující navštíví tamní lázně a budou moci podstoupit jednu z léčebných procedur. Na večer je připraven zábavný program s tanečním vystoupením skupiny E. M. DANCERS a opékáním selátka. Na závěr budou moci návštěvníci zhlédnout ohňovou show Komediantů na káře a taneční představení ve stylu Michaela Jacksona. Do Brna by se vlak měl vrátit nejpozději 20 minut po půlnoci tak, aby cestující stihli poslední regionální vlaky domů.

Motorová jednotka 642.331 Desiro, foto: JohníkTřebíč — Již čtrnáctým rokem se v Třebíči na Podzámecké nivě uskuteční tradiční festival Zámostí. Ten je pojmenován podle stejnojmenné čtvrti, zařazené na seznam UNESCO. Pro návštěvníky budou připraveny dvě rockové scény, kde vystoupí kapely Nightwork, Vypsaná Fixa, Mandrage a další. Partnerem akce se letos stala společnost Student Agency a její železniční divize RegioJet, která u této příležitosti vypraví zvláštní vlaky na trase Jihlava – Třebíč. Na rozdíl od prezentačních jízd však bude v těchto vlacích platit standardní tarif: plná jízdenka bude stát 54 Kč, držitelé kreditových karet Student Agency budou mít desetikorunovou slevu. Při využití skupinového jízdného třetí až desátý cestující pojede za poloviční jízdné.

Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčBrno — Zatímco z Olomouce do Uničova jezdí žluté Desiro své poslední jízdy, druhá jednotka ve své kampani pokračuje směrem na jih. Ani domovský kraj Student Agency – jižní Morava – se totiž k objednávce veřejné dopravy v prosinci loňského roku nezachoval zcela transparentně, a tak se i v městě pod Špilberkem roztáčí kolotoč propagačních jízd a žlutých letáků. Oproti předešlým dvěma regionům přitom cesta Regiojetu na jihomoravské koleje vypadala dlouhou dobu velice slibně: kraj si zde nabídku přímo vyžádal a koordinátor IDS JMK dokonce navrhovaný provozní koncept přivítal. V rozhodujícím okamžiku nicméně hejtman Michal Hašek couvl, a tak dnes i na nádraží pod Petrovem čekal žlutý motoráček na novináře, kterým RegioJet poprvé podrobněji popsal i tolik diskutované hybridní jednotky, které společně s firmou Siemens pro jihomoravské tratě navrhoval. V následujících dnech se ale Desirem cestující nesvezou pouze ze Skalice nad Svitavou do Šakvic, ale také v Zlínském kraji, kde dopravce o víkendu poskytne své vlaky pro tradiční Jízdu králů.

Uhřice u Kyjova, foto: Zelpage.cz Čejč — Výstavba jednokolejné tratě 256, spojující obce Čejč a Žďánice s maximálním sklonem 26 promile, byla zahájena v roce 1906. O dva roky poté již sloužila nákladní dopravě a na jaře roku 1909 i dopravě osobní. Hlavním důvodem pro stavbu byla přeprava řepy cukrovky. V sedmdesátých letech minulého století trať postihly sesuvy půdy, trať ale byla opravena. Osobní doprava byla postupně omezována až do 23. 5. 1998, kdy byla oficiálně zastavena a ukončením výroby zdejší šroubárny na trati zanikla v roce 2003 i doprava nákladní. Devítikilometrový úsek Uhřice u Kyjova – Ždánice byl úředně zrušen, trať tak v současné době končí v kilometru 16,46. O fyzické likvidaci bylo rozhodnuto již v červenci 2008, kdy Drážní úřad vyhověl žádosti SŽDC.

M 286.1032, Krumvíř, 27. 2. 2010, foto: Samir Lepara Pohořelice/Uhřice — Před devíti lety, 18. února 2001 se začala psát historie portálu ŽelPage. Ten každým rokem roste, ať už množstvím a kvalitou poskytovaných informací, tak množstvím lidí, kteří jej vytvářejí a podporují. I proto je vždy důvod si výročí připomenout, např. uspořádáním jízdy zvláštního vlaku. Zatímco před dvěma lety jsme projeli provozní i neprovozní lokální tratě nejen v Českém středohoří, letos jsme navštívili zejména Jihomoravský kraj. Cestující zvláštního vlaku tvořeného motorovými vozy místních spolků Hrbatá Máňa a KPKV Brno s námi navštívili Pohořelice, kam vlaky od prosince 2008 nezajíždí, stejně jako Uhřice, kde je regionální doprava zastavena již přes deset let. Pro široké publikum železničních fotografů jsme vyhlásili fotosoutěž o zachycení atmosféry narozeninové jízdy, jejíž výsledky již známe. S nimi, stejně jako se zážitky některých pořadatelů, vás tímto článkem rádi seznámíme.

Břeclav, foto: Richard Weber Břeclav — Z dostupných údajů o změnách tabulek poměrů na tratích 250, 330 a 901 (Břeclav – Vídeň) SŽDC vyplývá, že se od 1. dubna 2010 mění traťové rychlosti v modernizované části železničního uzlu Břeclav. Především mizí omezení na 40 km/h (resp. 30 km/h při jízdě do odbočky) v osobním nádraží a na jižním zhlaví stanice. Ve směru do Rakouska a na Slovensko se bude přímým směrem odjíždět od nástupišť a naopak u nich zastavovat rychlostí shodnou jako v navazujících traťových úsecích. Tedy 100 km/h z/do Hohenau, 85 km/h do Lanžhotu. Pouze ve směru od Bratislavy bude rychlost 80 km/h, neboť se jedná o oblouk menšího poloměru než u sousedící první traťové koleje. V přednádraží včetně severního zhlaví stanice se rychlost směrem do Brna i Přerova zvyšuje na 120 km/h. Mizí také omezení rychlosti na 100 km/h do výhybny Hrušky stejně jako nedávno dočasně zavedených 120 km/h směrem k Ladné. V obou navazujících tratích bude již od konce zhlaví povolena traťová rychlost 160 km/h. Ve směru do Znojma bychom se teoreticky mohli svézt osmdesátkou, tabulka ovšem uvádí odjezd rychlostí 50 km/h – patrně v důsledku uspořádání zhlaví.

Stahování kulatiny z vozů lesní dráhy na sklad před pilnicí (lokomotiva z r. 1929) Břeclav — To, že se dá v objektech československého pohraničního opevnění, v dělostřeleckých tvrzích, převážet vojenský materiál prostřednictvím úzkorozchodné železnice (600 mm) je zájemcům o pevnosti dostatečně známo. Že se při stavbě tvrzí používala dočasná polní dráha, vědí odborníci také. Ale o tom, že na našem území fungovala úzkorozchodná železnice, která v září 1938 navážela vojenský materiál a vojáky na lehké opevnění na jihu Moravy, jsem se poprvé dočetl v knížce, která s opevněním vůbec nesouvisí. Kniha se jmenuje „Putovanie za kúzlom lesných železníc – Vôňa dymu a ihličia“ a pojednává o zaniklých lesních železnicích na území Čech, Moravy a Slovenska. Napsal ji Jiří Junek, vydal Ústav pro výchovu a vzdělávání pracovníků lesního a vodního hospodářství SR v roce 2002 ve Zvoleně. V dalším pátrání o historii jihomoravské břeclavské úzkorozchodné lesní železnice mi pomohla kniha „Lužní les v Dyjsko-moravské nivě“ vydaná v Břeclavi roku 2004. Dokumentaci k této lesní železnici shromažďovali zejména prof. Jaroslav Školl († 2003) a ing. Ludvík Petrjánoš z Břeclavi, kteří poskytli nebo zpracovali materiály pro obě uvedené knihy.

Ježkův most, foto: Kolejová, o.s. Blansko — Díky nasazení železničních nadšenců z občanského sdružení Kolejová se podařilo zachránit historický železniční most v Blansku, zvaný též Ježkův most. Most, klenoucí se nad řekou Svitavou, byl již léta nevyužívaný, chátral a při loňské rekonstrukci říčního koryta mu hrozilo sešrotování. Přibližně 150 let starý most byl postaven v 19. století přes řeku Berounku na hlavní trati mezi Prahou a Plzní, později byl přestěhován do Blanska, kde sloužil jako vlečkový most přes řeku Svitavu do továrny K. a R. Ježek (pozdější ADAST Blansko). Členové sdružení po dlouhých jednáních se zainteresovanými stranami získali most do svého vlastnictví a v únoru letošního roku byl Ministerstvem kultury zařazen mezi technické kulturní památky. Spolek by chtěl most zrenovovat a vytvořit z něj malé železniční muzeum.

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj Kováč Vídeň — Stavební práce na novém nádraží Wien Hauptbahnhof si v období od 13. března do 12. dubna 2010 vyžádají odklonění českých vlaků EuroCity na trase Břeclav – Vídeň. Žádný ze spojů nebude zastavovat v železniční stanici Wien Simmering, budou odkláněny po tzv. Schnellbahn Stammstrecke, vídeňské městské dráze. Končit tak budou v nejnovější stanici regionální dopravy - Wien Praterstern(Nord), popř. pokračovat přes podzemní nástupiště bouraného nádraží Wien Südbf. na Wien Meidling. Vlaky budou ve stanici zastavovat dle níže uvedeného výlukového jízdního řádu.

Logo fotosoutěží Brno/Praha — Již za pár dní vyjedou opět narozeninové vlaky ŽelPage, letos se vydáme na jih Moravy, kde oslavíme již 9. narozeniny našeho portálu. Zájemce o svezení musíme bohužel zklamat – vlaky jsou již beznadějně vyprodané. Naopak potěšíme fotekchtivé fanoušky železnice, neboť jízdu doprovodíme fotosoutěží.

« Neuere Nachrichten | 1 2 3 4 5 6 ... 21 | Ältere Nachrichten »    
ŽelPage - Elektronisches Eisenbahnmagazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Anmeldenopen/close
 
 
  
 
Vergessenes Passwort   
Registrieren   
:. Aktuelle Zugposition CZopen/close
Aktuelle Zugposition CZ
 
:. Suchenopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info für Fotografenopen/close
Bedingungen zum Fotografieren
in der CZ

Sonne
geht auf um 06:02
geht unter um 20:01