..: Aktuality a články :..

Lanovka na lublaňský hrad, foto: Petr Šmídek Lublaň — Příhodnost místa si uvědomovali již Římané, na břehu řeky rozložili tábor s názvem Emona a z blízkého kopce sledovali dění na širé okolní planině. Ve středověku na kopci vyrostl hrad a obec pod ním již nesla název Lublaň. Město prošlo celou řadou proměn, avšak po ničivém zemětřesení v dubnu 1895, kdy byla poničena desetina všech lublaňských domů, nezůstal ušetřen ani hrad. Tragická katastrofa tak napomohla, aby se mohlo začít s rozsáhlou modernizací města podle Fabianiho urbanistických plánů do dnešní jedinečné podoby s Plečnikovým rukopisem.

Stavědlo Tábor, foto: Martin Řežábek Tábor — Objekt vznikl jako součást stavby „Modernizace trati Veselí nad Lužnicí - Tábor“. Předpokladem správné funkce stavědla je dobrý výhled. Tvar stavby je tímto požadavkem předurčen. Byl zvolen polokruhový půdorys se širokým panoramatickým oknem. Stavba je dřevěná na zděném 1,5 m vysokém soklu, s pultovou střechou. Barevnost je odvozena z přirozeného spektra barev železničních tratí. Odstín natření prkenné fasády splývá s rezavou barvou kolejiště. Zadní fasáda je neutrální šedá, pohyblivé výplně stavebních otvorů - dveře a větračky - jsou provedeny červeně. Vnitřní prostory stavědla jsou světlé, na stropě je osvětlení vějířovitě rozvité z geometrického středu stavby.

4024, Steyrling [3] - Hinterstoder [13], foto: Tomáš Kubovec Beroun — Ministerstvo dopravy plánuje zrušit pro studenty dotované jízdné – tato zpráva poněkud rozčeřila stojaté vody v oblasti drážní cenové politiky. Nad zdůvodněním – nutností šetřit 200 milionů korun ročně – se mnozí jen pousmáli. Šetření na ministerstvu dopravy přece není nic nového. Nový ministr dopravy Bárta již po volbách sliboval úspory na všech dopravních stavbách. Vydržel devět měsíců. Mezi tím se nám rozvlnil železniční koridor, ale i dálnice u Ostravy, na některých úsecích ujel svah. Jsou problémy s mosty na Pražském okruhu, který navíc cenově nabobtnal o více než 90 %, takže dotace z EU se rozplynuly v nenávratnu. Jasně, šetřit na dopravě se musí, když finance nedají. Nemají. Vždyť jen třeba zakázka na "státní pokladnu" je ve zpoždění přes tři roky a z původních 2,4 miliardy Kč zatím narostla na 4,8 miliardy korun. Jiné by asi napadlo, že se dá šetřit třeba na mzdových prostředcích úředníků ministerstev, když třeba náměstci mají větší příjem, než ministři. (Když tedy pracují tak dobře, neměli by být spíše ministry?) Ušetřit 200 milionů korun je přeci jednoduché – ministru vnitra na to stačí jeden podpis. Jiné zase může napadnout, jestli studentů není moc, vždyť těch soukromých škol přece za 20 let přibylo hodně. A studují vůbec to, co je potřeba? Není to jen studium pro studium, když teď už mají problém najít uplatnění i absolventi některých technických oborů? O ničem takovém ale psát nechceme. Připravili jsme malé srovnání, jak jsou na tom studenti v některých jiných zemích Evropy.

Čekání na vlak, foto: ŽelPage Praha – Závěrem měsíce února pronikla do některých médií zpráva o tom, že stát chce zrušit dotace na jízdné pro studenty. Některá média to podala tak dramaticky, že se z toho dal udělat závěr, že studenti budou muset jezdit za plné jízdné, protože se jejich jízdné už nebude dotovat. A když se nebude dotovat, tak proč by je někdo nabízel na úkor svého zisku… Některé studenty možná polila hrůza, protože dojíždět za studiem, zajistit si bydlení a vše co se studiem souvisí, není dnes už nic levného. Navíc když některé školy chtějí po svých studentech i nezákonné poplatky. Nic není ale tak horké, jaké se uvaří. Zkusíme trošku vysvětlit kroky Ministerstva dopravy a nabídneme vám i malý přehled slev, které mohou studenti dnes uplatnit.

Akita Shinkansen, foto: jpellge Akita — První březnový víkend přinesl pro severnější polovinu Japonska jeden další sněhový blizard. Letošní zima je rekordní, a tak byl i zlomen rekord ve výši naakumulovaného sněhu, naměřené na oficiálních hydrometeorologických stanicích. Došlo k tomu v onsenu, nebo-li letovisku s horkými minerálními prameny, jménem Sukayu v prefektuře Aomori koncem února, a úředně naměřena výška závějí byla 550 cm. V Japonských Alpách byly naměřeny i 11metrové závěje, ale tam už nejsou oficiální stanice. Onseny jsou jednou z rozkoší japonského života, stejně jako dary moře, zelený čaj, spolehliví úředníci či jízda neméně spolehlivým superexpresem Šinkansen.

FD ČVUT výuka, foto: Ondřej HábaPraha — V pátek 8. března od 13 do 19 h se na Fakultě dopravní ČVUT na Albertově (Horská 3, Praha 2) uskuteční první ročník Studentského dne spojený s Orientačním závodem s využitím linek Pražské integrované dopravy. Veřejnosti budou otevřené laboratoře (Dopravní sál s historickou i nejmodernější zabezpečovací technikou, Výzkumná laboratoř vozidel – simulátory, jednomístný simulátor letounu a další laboratoře Ústavu letecké dopravy) a jiná pracoviště fakulty: lokální knihovna, menza a další. Proběhne prezentace možností studia, prezentace klubů Studentské unie a studentských projektů projektové výuky, ve spolupráci s Drážní společností při FD budou probíhat tematické přednášky.

24.12.2012 - 17:00 - Veselé Vánoce a šťastný nový rok

Dobré ráno…; Kunčice pod Ondřejníkem - Frenštát pod Radhoštěm, foto: Martin GrillPraha — Milí kolegové, vážení čtenáři,
děkujeme vám za přízeň a důvěru projevenou v letošním roce.
Přejeme vám klidné prožití letošních svátků vánočních s vašimi blízkými, bohatou nadílku pod stromečkem a do nového roku 2013 splnění vašich – nejen drážních – snů.
Budeme rádi, pokud i vy připojíte svou zdravici do letošní galerie PF a pokud i nadále budete s námi.
Veselé Vánoce a šťastný nový rok!

26.10.2012 - 18:00 - Konference k obnově a využívání nádraží

Praha Těšnov, foto: Ivo ŠtechaPraha — Pátý ročník mezioborové konference PROPAMÁTKY proběhne v úterý 13. listopadu v kulturním sále pražského hlavního nádraží. Program bude věnován obnově a využívání historických nádražních budov. Ať už ztratily zcela svůj účel nebo nenaplňují dnešní potřeby, jsme v posledních letech svědky široké diskuse a řady diskutabilních rozhodnutí v otázce jejich památkové ochrany a budoucího využití. Naši čtenáři jistě už znají kauzy nádraží Praha-Těšnov, nákladového nádraží Žižkov, Ústí nad Orlicí, Brno hl.n. nebo Havířov. Komunikace ze strany vlastníků i ohlasy jasně ukazují, že veřejná diskuse na toto téma není uzavřena. Cílem konference je ukázat především domácí zkušenosti a dobré příklady obnovy a vhodného využití. Doprovodným programem konference bude projížďka zvláštním vlakem, při které budou představena vybraná pražská nádraží. Na akci se ještě můžete přihlásit, do 31. října s výraznou slevou.

ŽelPage je mediálním partnerem konference.

Zdroj: webové stránky konference, Jaká je budoucnost starých nádraží?

Celkový pohled na veletrh, foto: Matouš Danielka Ostrava — Zdravíme z letošního, již třináctého veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který dnes začal v Ostravě a bude probíhat následující dva dny. Začátek veletrhu doprovázely slavnostní ceremoniály s křty jak zcela nových, tak už i běžně provozovaných vozidel. Jedničkou letošního ročníku je jednoznačně českotřebovský výrobce CZ LOKO, který prezentuje jak nový design pro rekonstruované brejlovce, tak zcela nový produkt. Naše kroky sledujte na Twitteru a postupně exponáty představíme v následující živé reportáži.

Vyhlašujeme 6. ročník ankety o fotografii roku!, foto: Payus Beroun — Vážené dámy, vážení pánové. Uplynul rok a my si znovu dovolujeme vyhlásit další - už šestý - ročník ankety o fotografii a fotografa roku. Stejně jako v minulých ročnících budou vybírat nejlepší fotografie v jednotlivých kategoriích uživatelé ŽelPage. Paralelně bude probíhat soutěž o cenu odborné poroty. Mediálním partnerem letošního ročníku soutěže se stal časopis FotoVideo.

Nominovat své fotografie může každý galerista – snímek musí být schválen do galerie v roce 2011, ale pořízen může být kdykoliv. Nominovat můžete až do úterý 22. května 2012 do 23.59.

Stanice Měchenice, foto: Zdeněk MichlPraha — Jaro o sobě dává nebývale silně vědět a řada železničních stanic, jako například loňský finalista Měchenice, již brzy vykvete do nové sezony. A to je ten správný okamžik pro pozorné oči našich nominujících. Soutěž o titul Nejkrásnější nádraží ČR je prezentací dobrých příkladů v péči o prostředí železničních stanic a zastávek. Týká se budov, ostatních objektů i jejich okolí. Smyslem soutěže je upozornit veřejnost na stav našich nádraží, chválit dobrou práci lidí, kteří o svoje nádraží dobře pečují, a dát dobrým příkladem ostatním. V roce 2012 uspořádá Asociace Entente Florale CZ - Souznění, o.s. již šestý ročník tradiční soutěže o nejkrásnější nádraží ČR.

logo dfjp, foto: UPCEPardubice — Příznivci kolejové dopravy v České republice žijí na docela šťastném místě planety. Železnice je u nás nepostradatelným článkem dopravního systému a navíc v naší republice působí řada firem, které se zabývají drážní technikou od vývoje přes projekci, výrobu, servis až po provoz a to jak v národním, tak v celosvětovém měřítku. Široké spektrum aktivit v oblasti kolejové dopravy v ČR je podmíněno činností mnoha týmů kvalifikovaných odborníků a existencí zázemí pro přípravu specialistů v řadě technických oborů. Jedním z pracovišť, které připravuje odborníky pro oblast kolejové dopravy od etap výzkumu až po provoz je Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Pozor na vlak! (fotomontáž), foto: Petr Lux Praha – Aktualizováno 8. 1. 2012 ve 22.00 – Rok co rok stoupá počet nehod na železnici. K mnoha projektům, které mají upozornit účastníky silničního provozu na jejich nesprávné chování, se v současné době připojila i Nadace BESIP. Ta je hlavním organizátorem v současné době probíhající fotosoutěže zaměřené na bezpečnost silničního provozu. Že jsou podobné akce nutné, o tom svědčí i poslední případ z pondělí 2. ledna, kdy učitelka mateřské školy převáděla malé děti přes trať (Praha – Mělník) mimo přechod a v ten moment přijížděl vlak. Když strojvedoucí uviděl v kolejišti šest dětí a učitelku, začal okamžitě brzdit. Děti stačily v poslední chvíli utéct, jedno, které zakoplo a v kolejišti upadlo, naštěstí zachránila pohotová učitelka, takže hočička skončila jen s drobnými oděrkami.

1.1.2012 - 14:00 - Všechno nejlepší v roce 2012

Dobré ráno…; Kunčice pod Ondřejníkem - Frenštát pod Radhoštěm, foto: Martin Grill Beroun — Milé čtenářky, vážení čtenáři. Chtěli bychom Vám poděkovat za Vaši přízeň a Váš zájem, se kterým sledujete náš internetový magazín o drahách. V právě začínajícím roce Vám všem přejeme pevné zdraví, štěstí a úspěch ve všem, co budete činit. Ať neztrácíte optimismus a úsměv nemizí z Vašich tváří, ač tomu okolní dění někdy zrovna nepřihrává. Budeme se těšit, že se i v tomto roce budeme v tomto virtuálním prostoru potkávat.

Naše poděkování a přání všeho nejlepšího v novém roce patří i celému týmu, který se na chodu portálu podílel – a nebyli to zdaleka jen členové ŽelPage. Vám všem, kteří jste v minulém roce přiložili ruku k dílu, patří velký dík a budeme rádi, pokud si i letos na ŽelPage najdete chvíli času. Pokud byste i Vy ostatní chtěli pomoci, stačí, když se obrátíte na příslušné vedoucí skupin.

Na zdraví Vám připíjí tým redakce.

Jízdní řád 2012 přichází., foto: ŽelPage Beroun — 12.12.2011 0.00 — Vážení čtenáři, vážení kolegové, zazvonil zvonec a on–linu je konec. Během čtyřicet hodin dlouhého nepřetržitého zpravodajství nedošlo na síti SŽDC k žádným vážnějším komplikacím, přechod do nového jízdního řádu se až na drobnosti zdařil. Ze Žiliny vyjel historicky první mezistátní vlak InterCity mezi ČR a Slovenskem čistě v režii soukromého dopravce RegioJet. Všem, kteří se dočetli až sem na konec, děkuji za trpělivost a doufám, že jste byli s prací redakce spokojeni. Za spolupráci děkujeme diskuznímu portálu K-report.net a jeho přispěvatelům, provozovateli jedinečného projektu TV Choceň Ing. Jiřímu Bělohlávkovi, domácímu pivovaru Berounský medvěd za profesionální přístup, skvělé jídlo a WiFi připojení zdarma a v neposlední řadě především vám, vážení čtenáři. Děkujeme za všechny zaslané fotografie, videa a jiné materiály, které jsme v maximální možné míře využili. Těm, na které se nedostalo, se omlouváme. Všem cestujícím přejeme do nového GVD mnoho štěstí, spokojenosti a kilometrů bez nehod a zpoždění!

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 6 ... 9 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:49
zapadá v 16:39

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Ze semináře o motorových vozech ČSD v letech 1925 – 1939
Již jsme se na našich stránkách seznámili se dvěma semináři pořádanými na Vzdělávacím a informačním pracovišti Dopravní fakulty Jana Pernera v Praze. 10. ledna tohoto roku jsem navštívil další, který tentokrát ...

Poslední příspěvek Naše téma: Bezplatná přeprava studentů a seniorů na české železnici?
Zaslouží si to. Tak okomentoval vládou chystané opatření ministr dopravy Dan Ťok. Zaslouží si to ale platící cestující? Jaký dopad by měla bezplatná přeprava na pohodlí přepravy, přeplněnost vlaků, nabízené ...

Poslední příspěvek K minulosti a súčasnosti trate Dessau - Wörlitz
22. septembra roku 1894 bola v Sasku-Anhaltsku otvorená súkromná trať Dessau – Wörlitz, ktorú 7.10.1934 predĺžili ďalej do Gohrau-Rehsen. Okrem toho zo stanice Oranienbaum odbočovala dnes už úplne zaniknutá ...