..: Aktuality a články :..

Pohled na výpravní budovu v Ústí nad Orlicí, foto: Radek Papež Ústí nad Orlicí — Když 1. září roku 1845 vyjely první pravidelné vlaky na Severní státní dráze z Olomouce do Prahy, dočkali se ocelového oře i obyvatelé jednoho městečka na soutoku Třebovky s Tichou Orlicí. Ano, tím městečkem bylo Ústí nad Orlicí, případně Uście nad Orlicą či Wildenschwert, chcete-li. Až donedávna přitom málokterý šotouš tušil, kde se toto okresní město nachází, a proto v železničních kruzích padl návrh, aby bylo přejmenováno na MuMuN. To se však neujalo. Ústí nad Orlicí vešlo ve známost přibližně před šesti lety, kdy se začalo diskutovat o projektu stavby Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí a s ním související demolicí stávající výpravní budovy.

Pohled na pragotron, Otrokovice, foto: Petr Borženský Praha — Seděli jsme v předvánočním čase v jedné žižkovské hospůdce. Den předtím tam sanitář vyčistil trubky, guláš byl dobrý a kupodivu i tlačenka na pražské restaurační poměry obsahovala maso (i když ta z domácí zabíjačky bývá samozřejmě daleko lepší). Jak to bývá zvykem, řeči se vedly o všem možném – od věcí železničních až snad po nesmrtelnost chrousta. Poklid večera byl ale přerušen dotazem muže sedícího už nějakou dobu u vedlejšího stolu: „Vy jste ze ŽelPage, že? Mohu si přisednout?“ A dříve, než jsme stačili zareagovat, že se jedná o uzavřenou společnost, si přisunul svou židli k našemu stolu. „Už vás nějakou dobu poslouchám a možná bych pro vás něco zajímavého měl. Když mne pozvete na pivo, tak vám dám jedno hodně zajímavé DVD.“ Nemáme ve zvyku zvát někoho zcela neznámého na pivo, ale na druhou stranu – nevypadal nijak ošuntěle, spíš by se dal popsat jako nenápadný muž, taková šedá myška, člověk, kterého byste v davu lehce přehlédli. Takže v čase předvánočním jsme udělali výjimku a za malou chvíli už předním stálo jedno orosené. Upil a z kapsy vytáhl DVD s tím, že se nám určitě bude líbit. Měl dobrý splávek, zbytek ze sklenice v něm rychle zmizel. A vzápětí zmizel i on – vlastně se ani nepředstavil.

Nový terminál v Náchodě, 4.7.2014, foto: Radek Papež Náchod — Obyvatelé města Náchoda a cestující, kteří právě přes Náchod směřují, se dočkali nového terminálu veřejné dopravy. Ten je umístěn v bezprostřední blízkosti železniční stanice Náchod a jeho slavnostní otevření proběhlo právě dnes, 4. července 2014 v 11 hodin, za účasti početné politické delegace v čele s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou, hejtmanem Královéhradeckého kraje Lubomírem Francem a starostou města Náchoda Janem Birke. Dočasná stanoviště autobusů v ulicích Raisova a Za Teplárnou zůstávají v provozu až do sobotních večerních hodin, neboť autobusy na nový terminál zamíří až v neděli ráno.

Motorová jednotka 813.1, foto: GW Train Regio, a.s. České Budějovice — Soukromý železniční dopravce GW Train Regio provozuje drážní dopravu na Karlovarsku, Trutnovsku, Bruntálsku a Tanvaldsku. Dosud jej vlastnila společnost IDS, nyní získal nového majitele. Tím se 22. května stal jihočeský autobusový dopravce ČSAD Jihotrans, který kromě regionální dopravy v okolí Českých Budějovic provozuje dálkové spoje do Prahy či Brna a též podniká v nákladní dopravě. Vlastní přibližně 150 autobusů, jejichž roční přepravní výkon ve veřejné linkové dopravě činí 5,1 milionu km. Podle Roberta Krigara, člena představenstva ČSAD Jihotrans, je železnice pro jejich společnost logickým doplňkem autobusové dopravy, jak uvedl pro iDNES.cz.

811.015-7 + 814.210-1, 1.3.2014, Vrbovce, foto: intelpetr Vrbovce — Dne 1. března 2014 proběhlo další rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), konkrétně na území Slovenské republiky. Integrace se týká vlakové linky S91 (trať 343 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce), která je nově prodloužena až do stanice Myjava. Nově vzniklé tarifní zóny zahrnují obce Vrbovce a Brestovec (zóna 965) a město Myjava (zóna 975), přičemž druhá číslice v označení zóny označuje tarifní vzdálenost (počet zón) z Hodonína (zóna 900). Dlužno dodat, že se prozatím nejedná o fyzické prodloužení spojů, ale buď ve Velké nad Veličkou nebo Vrbovcích je nutné přestoupit. Nicméně je možné, že v budoucnu budeme potkávat vlaky jedoucí v celé trase z Hodonína až do Nového Mesta nad Váhom.

809.398-1, Opava východ, foto: Payus Opava — Opava byla hlavním městem rakouského Slezska (po prohrané válce v r. 1742, kdy byla větší část Slezska postoupena Prusku). Až do vzniku země Moravskoslezské v roce 1928 byla sídlem zemských úřadů. Na přelomu 19. a 20. století se Opava stala významným železničním uzlem, byť jen lokálního významu. Trať z Ostravy do Opavy byla stavěna jako odbočná dráha společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda a byla oficiálně dána do provozu 17. prosince 1855. V roce 1892 přibyla trať do Horního Benešova. V roce 1895 došlo k propojení nádraží Opava východ a Opava západ – tam od roku 1872 končily vlaky z Krnova a Olomouce. Od roku 1895 byla zahájena doprava mezi Opavou západ a Kravařemi ve Slezsku, v roce 1913 byla trať prodloužena až do Hlučína a v závěru roku 1933 začaly vlaky z Hlučína zajíždět na nádraží Opava východ. V roce 1905 ještě přibyla trať do Hradce nad Moravicí. V současné době se začíná psát další kapitola – místo budování se bude možná rušit. Ve čtvrtek 13. února 2014 proběhlo jednání náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a životní prostředí Daniela Havlíka se starosty obcí ležících okolo železniční tratě 314 spojující Opavu s Jakartovicemi. Výsledkem tohoto jednání je pro některé poměrně smutná zpráva: pravidelné osobní vlaky se s největší pravděpodobností po 122 letech na tuto trať 6. dubna 2014 vydají naposledy.

30.7.2013 - 17:39 - Žaluda na postu šéfa ČD končí. Jeho židli znovu obsadí Zelený

Petr Žaluda, foto: ČD Praha — Aktualizováno 22.30 — Dozorčí rada ČD, kterou v poslední době postihly výrazné změny, odvolala šéfa společnosti Žaludu. Společně s ním ve své funkci končí i všichni členové představenstva společnosti. Petr Žaluda ve funkci předsedy představenstva působil od února 2008, kdy do Českých drah přešel z finanční skupiny AXA. Po uplynutí jeho funkčního období byl v únoru 2013 do funkce zvolen opětovně. Za dobu řízení drah „přežil“ sedm ministrů dopravy, jeho kariéru ukončil až ten osmý, Zdeněk Žák. Zda Petr Žaluda zůstane i nadále generálním ředitelem drah, rozhodne až nové představenstvo.

Dle vyjádření předsedy OSŽ a člena dozorčí rady ČD Jaroslava Pejšy pro ČTK bylo jmenováno nové představenstvo, v němž usednou Dalibor Zelený, Daniel Kurucz a Pavel Švagr. Ministr dopravy Zdeněk Žák dále potvrdil, že novým generálním ředitelem Českých drah bude právě Dalibor Zelený.

Zdroj: E15.cz, Finanční noviny

29.7.2013 - 9:00 - České dráhy převzaly 15 lokomotiv 109E. V pořádku ale nejsou

Škoda 109E / 380.003 na Žel–Rail 2009, Vrútky, foto: Josef Petrák Praha/Berlín — Aktualizováno ve 14.45 h — Čtyři roky uplynuly od doby, kdy mělo dojít k předání 20 lokomotiv Škoda 109E (řada 380) Českým drahám. Nyní se tak konečně stalo, i když dráhy převzaly pouze 15 lokomotiv - zbylé stroje získají v nejbližších dnech. Uzavření celé zakázky za 2,4 miliardy korun však ještě zdaleka není u konce. Nadále trvá spor o penále za pozdní dodání, dráhy požadují až 700 milionů Kč a dalších 200 milionů strhly škodovce z plateb. A vyřešené nejsou ani všechny závady, dráhy si stěžují na nižší výkon rekuperační brzdy, nefunkční napěťovou ochranu při údržbě stroje a problémy při přechodu na německý napájecí systém.

Dotazem u Deutsche Bahn redakce ŽelPage zjistila, že jednání se Škodou Transportation o dodávkách strojů 109E pokročila a příslušný odborný útvar přislíbil, nás bude vbrzku blíže informovat – pravděpodobně v příštím týdnu.

Zdroj: ČT 24, E15.cz

971.001 ZSSK, Žilina, 27. 5. 2010, foto: Josef Petrák Bratislava — Slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v páteční tiskové zprávě oznámilo posílení vlakové dopravy na území celého Slovenska. Podle ministra Jána Počiatka dojde v prosinci 2013 k navýšení ročního objemu objednávaných vlakových kilometrů o 480 tisíc; jedná se o první rozšíření ministerské objednávky po dlouhé době. Další dobrou zprávou je schválení finančního příspěvku ve výši 170 milionů eur na 29 nových klimatizovaných souprav, a to z Operačného programu Doprava.

Zdeněk Žák a Zbyněk Stanuja, Ministerstvo dopravy, foto: Josef Petrák Praha — Sotva se Zdeněk Žák ujal křesla ministra dopravy, začaly čistky nejprve v řídícím výboru Českých drah a posléze i v dozorčí radě společnosti. České dráhy jsou akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát. Ten svá práva akcionáře vykonává prostřednictvím řídícího výboru, ve kterém jsou zástupci jednotlivých ministerstev – tři pracovníci Ministerstva dopravy a po jednom pak z ministerstev financí, průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj a obrany. K 16. červnu byli z řídícího výboru odvoláni oba náměstci ministra dopravy – Miloslav Hala a Jiří Žák. Za finance výbor opustil Miloslav Miller a za obranu bývalý náměstek Michael Hrbata. Nahradila je tato čtveřice: ředitel kabinetu ministra dopravy Zbyněk Šolc, ředitel odboru infrastruktury Josef Kubovský, ředitelka kabinetu ministra financí Veronika Kramaříková a ředitel ekonomické sekce ministerstva obrany plukovník Richard Vítek.

Koleje, foto: Miloš Varšava — Konsorcium vedené společností Thales podepsalo s PKP PLK smlouvu na modernizaci tratě mezi stanicemi Warszawa-Okęcie a Radom. Vedoucím konsorcia je THALES Polska, dalšími účastníky pak THALES Transportation Systems a ostravská společnost TRAKCE. Smluvní cena je 316,725 milionů zlotých (asi 1,93 miliardy korun). Realizace musí být ukončena do 33 měsíců od podpisu smlouvy.

Železniční trať č. 605 mezi Radomí a Varšavou je přibližně 100 km dlouhá a denně ji využívá na cesty do práce několik tisíc lidí. Těmi je rekonstrukce toužebně očekávána, neboť cestování osobními vlaky Kolei Mazowieckich by se jim mělo zkrátit z dnešních dvou hodin na polovinu.

13.2.2013 - 11:43 - Tendr na krnovské rychlíky byl zrušen kvůli vyřazení Arrivy

Ministerstvo dopravy ČR, foto: MD ČRPraha — V prosinci 2014 měl provoz na dotované lince R27 (Olomouc - Krnov - Opava - Ostrava) převzít nový dopravce, vzešlý z veřejné soutěže. To se ale s velkou pravděpodobností nestane, neboť intenzivně sledovaný tendr na krnovské rychlíky byl dnes ministerstvem dopravy v souladu se zákony zrušen. Důvodem je setrvání pouze jediného účastníka výběrového řízení, společnosti Regiojet, zatímco konkurenční firma Arriva vlaky byla vyřazena kvůli nedodání podkladů o odborné způsobilosti zaměstnanců k provozování dopravy. Pokud Arriva nepodá odvolání proti tomuto rozhodnutí, dojde s největší pravděpodobností k vypsání nového výběrového řízení. Do hry se tak znovu dostanou České dráhy, které od účasti v soutěži upustily kvůli zrušenému výběrového řízení na dodávku nových vlaků pro tuto linku.

Zdroj: E15.cz

1.2.2013 - 18:00 - D1 Expressem opět jen ve špičce

D1 Express (fotomontáž), foto: Matouš VinšBrno — Oficiální termín změny jízdních řádů připadá sice až na 9. června 2013, České dráhy však k několika změnám přistupují právě dnes, tedy 1. února. Dnešek je díky tomu posledním dnem, kdy na svou 255 kilometrů dlouhou trasu vyrazí vlaky D1 Express Ex 575 a Ex 574. V provozu tak zůstávají v pracovní dny pouze dva páry spojů ráno z Brna do Prahy a večer opačným směrem, přičemž další dva páry jedoucí z Brna v neděli podvečer, se po příjezdu do hlavního města vracejí zpět.

Zdroj: České dráhy

Nový cyklus České televize Tajemství železnic, foto: Česká televize Praha — Poslední lednovou sobotu se na Dvojce České televize představil nový cyklus o železnici nazvaný Tajemství železnic. Pořadem provází známý herec a moderátor Martin Dejdar, se kterým se v každém z celkem devíti dílů vydáme na zajímavá místa, kde se psaly železniční dějiny. V tom prvním, který nese název Osudným tunelem Jana Pernera, navštívíme nejen východočeskou Choceň, jak již název napovídá, ale i zrušené nádraží Chrast u Chrudimi město; podíváme se na místo největší železniční tragédie u Stéblové i do podzemí dělostřelecké tvrze Bouda.

Nádraží Opava východ, foto: Payus Kopec Praha — Ve středu 12. prosince proběhlo v Hlavním sále Valdštejnského paláce Senátu ČR slavnostní vyhlášení již šestého ročníku soutěže o titul Nejkrásnější nádraží. Letošním vítězem se stalo slezské nádraží Opava východ, které je centrálním uzlem regionu - vychází odtud tratě do Ostravy-Svinova, Krnova, Jakartovic, Hradce nad Moravicí a trať do Hlučína s odbočkou do Chuchelné. Budova opavského východního nádraží byla dostavěna již roku 1851 v pozdně klasicistním slohu podle návrhu architekta Ernesta Ehrenhause a v letech 2004-2008 prošla nákladnou rekonstrukcí v souvislosti s elektrifikací a celkovou rekonstrukcí trati, při které byl kladen důraz na zachování původního rázu budovy včetně unikátních nástropních maleb. Zároveň také vznikla moderní nástupiště propojená podchodem a byl vytvořen terminál pro přestup na městskou i příměstskou autobusovou dopravu.

« Novšie správy | 1 2 3 4 5 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:08
zapadá v 19:57