..: Aktuality a články - ČR Pardubický :..

Česká Třebová, foto: AdysČeská Třebová — Již několik let slýcháváme téměř pravidelně od představitelů Pardubického kraje a zejména města Česká Třebová žádosti, aby na tamějším nádraží zastavovalo více vlaků vyšší kvality. Odůvodnění z úst politiků bývala různá — od účelnosti investice do nového dopravního terminálu před nádražím, přes důležitost města jako údajného spádového dopravního uzlu, až po nedostatečnou kvalitu vlaků nižších kategorií. (Připomeňme zdejší rozsáhlou debatu v nedávné minulosti či zamyšlení nad tím, že Česká Třebová nepotřebuje více vlaků.) Ať už však byly tyto argumenty pravdivé či nikoliv, zastavování vlaků vyšší kvality se v České Třebové s příchodem nového grafikonu opravdu s největší pravděpodobností rozšíří, a to dokonce i o vlaky soukromého dopravce.

10.8.2013 - 13:00 - Pozvánka: akce Lokálka 2013

810 444-0, foto: PřemaLitomyšl — Železniční akce nemusí vznikat vždy jen z iniciativy železničářů. Občanské sdružení Ryba řvoucí letos již podruhé pořádá v Litomyšli umělecké symposium, které s železnicí úzce souvisí. Během akce totiž vznikají land-artové objekty a další umělecké instalace v okolí železniční tratě z Litomyšle do Vysokého Mýta a ve dnech 14. až 17. srpna budou na této trati probíhat i akce pro veřejnost. Kromě prezentace land-artu a výstav se bude také hrát divadlo, proběhne několik koncertů a ve vybraných vlacích budou jezdit různá hudební tělesa a hrát pro cestující. Více informací a konkrétní časy naleznete na oficiálním webu pořadatele. Přijeďte se podívat, jak se dá oživit cestování po lokálních tratích!

Logo konference SPKV 2013 Česká Třebová — V termínu od 18. do 20. 9. 2013 se v Národním domě v České Třebové uskuteční již XXI. konference s mezinárodní účastí Současné problémy v kolejových vozidlech. Cílem této tradiční konference je seznámit účastníky s novými technickými poznatky ve výzkumu, vývoji, zkušebnictví, konstrukci, výrobě, provozu, údržbě a opravárenství kolejových vozidel. I letos na podzim jsou tedy do České Třebové opět srdečně zváni všichni zájemci o kolejovou techniku, zejména z řad odborné veřejnosti.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtPardubice – Psal se rok 2011, když ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nastaly zásadní změny. Do organizace provozu místo krajských úředníků odboru dopravy vstoupila společnost OREDO, která do té doby působila jako dopravní koordinátor na sousedním Královéhradecku. Tato firma, kterou nyní vlastní oba východočeské kraje napůl, provedla v Pardubickém kraji významnou optimalizaci dopravy. Ta na železnici spočívala v posílení páteřních linek na úkor menších tratí, kde byla doprava zastavena či výrazně zredukována. Naopak razantního posílení se dočkala doprava autobusová. Nový systém si ale zpočátku vyslechl hlavně mnoho kritiky a několikrát byl upraven. Když už se ale podstatná část změn ustálila, přišly krajské volby a veškeré dění pak nabralo zcela nový směr.

Hůrka lokomotiva ALD2, foto: Jakuza Králíky — Muzeum československého opevnění na dělostřelecké tvrzi Hůrka v Králíkách se po delší odmlce, způsobené přestavbou vstupních prostor, rozhodlo 9. března 2013 zorganizovat další prohlídky pro železniční nadšence zaměřené na tamní podzemní drážní dopravu. Ta hrála při přesunech materiálu v rozsáhlých prostorách tvrze hlavní úlohu a tvrz Hůrka je společně s nedalekou tvrzí Bouda jediným místem, kde lze tuto raritu zhlédnout. Součástí prohlídek by měl být i ukázkový lokomotivní posun v prostoru hlavního muničního skladiště.

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš DanielkaDolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.

Ilustrační obrázek, kontejnerový nákladní vlak, foto: Richard WeberPardubice — Šestnáct dnů, zhruba 11 tisíc kilometrů a 700 kilometrů denně. Takovou vzdálenost a čas musel na začátku listopadu překonat první přímý vlak z čínské provincie Chu-pej do Pardubic. Souprava složená z padesáti kontejnerů s komponenty pro výpočetní techniku z hlavního města provincie, Wu-Chan, vyrazila 24. října přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko dále Česka, kde z důvodu absence vlečky a logistického centra v blízkosti Pardubic, kam pro společnost Foxconn zásilka mířila, byl vlak trasován na překladiště u břehu Labe nedaleko od Mělníka, odkud byl náklad zpět přepraven kamiony. I přes tuto drobnou vadu na kráse souprava 9. listopadu dorazila na místo určení v porovnání s lodní přepravou o polovinu rychleji.

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1351, Velim, 12. 10. 2012, foto: Josef Petrák Velim/Lichkov — Básník by řekl, že černá šelma konečně opustila ohradu, mírně znalý kolemjdoucí by zase mohl usoudit, že nástup další železniční konkurence je na spadnutí. Faktem je, že řada 480 dopravce LEO Express včera v noci poprvé vlastní silou opustila pečlivě izolované prostředí zkušebního okruhu v Cerhenicích, a vydala se na první ze série testovacích jízd na tratích spravovaných SŽDC. Zatímco dopravce samotný již ve velkém stylu ohlásil zkušební jízdy Praha – Bohumín, skutečná premiéra FLIRTu mimo testovacího centra byla o něco skromnější – a o to exotičtější.

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.

Návrh realizace přeložky trati 238, foto: seznam.cz | david.chrudim Pardubice — Před nedávnou dobou jsem si přečetl článek s názvem „Zdvoukolejnění úseku Stéblová-Opatovice nad Labem“ v časopise Želeniční magazín 04/12. Ve zmíněném článku, který se věnuje problematice modernizace tratě 031 Pardubice - Hradec Králové, nalezneme také úvahy nad pokračováním dalších etap modernizace této tratě včetně výstavby tzv. „Medlešické spojky“ tratě 238. V článku se dočteme o faktickém zrušení zamýšlené výstavby Medlešické spojky pro její ekonomickou nevýhodnost. Nicméně doba je taková jaká je a příliš takovým projektům, tím více pokud se týkají železnice, nepřeje. Domníval jsem se, že jiné řešení je nasnadě - vybudování druhého mostu přes Labe. Nakonec jsem byl ale nemile překvapen, jaké překážky stojí v cestě. Problém je ve výšce mostu nad hladinou. Stále existují plány na zavážení uhlí do Opatovické elektrárny po řece a dále vybudování vodní cesty Labe – Dunaj. V takovém případě musí být most ve výšce minimálně 5,5 m (resp. 7 m u nové stavby) nad hladinou řeky, což téměř vylučuje vybudování druhého mostu.

M 131.1280, foto: Špáňa Pozvánka — Po mnoha velmi úspěšných jízdách, které jsme uspořádali, jsme se Vám rozhodli tradiční motorový vůz M 131.1441 představit v nové, netradiční roli. V sobotu 23. června vyjede v čele smíšeného fotovlaku z Jihlavy do Jaroměře. Cestou se podíváme na trať do Polné, Humpolce či Poličky, i na další zajímavá místa. V rámci mnoha fotozastávek budete mít možnost pořídit plno vzácných fotografií na velmi zajímavých místech. Ve vlaku je rozšířena přeprava spoluzavazadel včetně jízdních kol.

Krokodýlové v Kobylí, foto: Petr MajerníkBrno — Vážení kolegové fotografové, dovoluji si Vás pozvat na jízdu zvláštním vlakem pro fotografy, jehož cílem budou čerstvě „odepsané“ tratě v okolí Chornic. Jak jistě většina z Vás ví, příchodem jízdního řádu 2011/2012 byla na těchto tratích zastavena osobní železniční doprava a traťové úseky Velké Opatovice – Chornice, Chornice – Moravská Třebová a Chornice – Dzbel se tak rázem ocitly na seznamu tratí s nulovým provozem. Zároveň v současné době vstupují do historie poslední zástupci motorových vozů řad M286.0/850 a M286.1/851. Tyto dvě skutečnosti mě přiměly k uspořádání jízdy našeho fotovlaku.

Regionova 814.166 v novém kabátu, foto: Matouš DanielkaPardubice — Dne 7. března představily České dráhy a Pardubický kraj první realizace celoplošných polepů lokálních vlakových souprav s motivy regionu. Poutavé polepy mají zatraktivnit cestování vlakem a propagovat cestovní ruch na východě Čech. Mezi prvními se ho dočkaly dvě motorové jednotky regionova. 814.166 ještě do nedávna brázdila koleje v nezměněném „tradičním“ žlutozeleném nátěru od grafického studia Konting. Nyní nese celoplošný polep s motivem chrudimského loutkářství a její skříň zdobí vizualizace loutek z expozice místního Muzea loutkářských kultur. Druhá jednotka 814.177 byla nově zakoupena s podporou EU z Regionálního operačního programu. Její celoplošný polep představuje expozici muzea v Moravské Třebové – mumii princezny Hereret. Obě jednotky budou mít rozdílné územní oblasti své působnosti, ale každá v okolí svého prezentovaného muzea, respektive expozice. Princeznu Hereret můžeme potkat primárně na trati Česká Třebová - Moravská Třebová, Loutky pak mezi Pardubicemi a Chrudimí.

logo dfjp, foto: UPCEPardubice — Příznivci kolejové dopravy v České republice žijí na docela šťastném místě planety. Železnice je u nás nepostradatelným článkem dopravního systému a navíc v naší republice působí řada firem, které se zabývají drážní technikou od vývoje přes projekci, výrobu, servis až po provoz a to jak v národním, tak v celosvětovém měřítku. Široké spektrum aktivit v oblasti kolejové dopravy v ČR je podmíněno činností mnoha týmů kvalifikovaných odborníků a existencí zázemí pro přípravu specialistů v řadě technických oborů. Jedním z pracovišť, které připravuje odborníky pro oblast kolejové dopravy od etap výzkumu až po provoz je Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice.

M 131.1441 + M 131.1081 ve stanici Trutnov střed 20.11.2010, foto: Matouš Danielka Jaroměř — Rok se s rokem sešel a opět nastal čas oznámit světu, že i náš portál je o rok starší. Letošní výroční vlak nebude výjimkou a podívá se do míst, kde se už denně nejezdí. Jelikož díky optimalizaci dopravy v Pardubickém kraji byla zastavena pravidelná osobní doprava na několika tratích, rozhodli jsme se je alespoň na několik okamžiků oživit zvláštním fotovlakem. Jistě už správně tušíte, že zavítáme na trať z Dolní Lipky do Štítů a Hanušovic.

Staršie správy
« Novšie správy | 1 2 3 4 5 ... 16 | Staršie správy »    
ŽelPage - elektronický magazín o dráhach
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Verejné použitie obsahu bez výslovného súhlasu autora nie je dovolené.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Prihlásenieopen/close
 
 
  
 
Zabudnuté heslo   
Zaregistrovať sa   
:. Poloha vlakov CZopen/close
Poloha vlakov CZ
 
:. Vyhľadávanieopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pre fotografovopen/close
Informácie o podmíenkach
na fotenie v ČR

Slnko
vychádza v 06:02
zapadá v 20:01