..: Aktuality a články - ČR Olomoucký :..

464.202 , 5.6.2009 , Chropyně - Kojetín, foto: Petr Borženský Praha — V pondělí 30. 11. 2009 vyhlásilo Národní technické muzeum (NTM) a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku cílenou na opravu kotle legendární parní lokomotivy 464.202, vyrobeného v Plzni v polovině 20. století. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1956, a protože její nátěr má tmavě zelenou barvu, přezdívá se jí rosnička. Byl to tehdy poslední typ stroje určený pro Československé státní dráhy (ČSD), kterým se též uzavřelo rozsáhlé období provozu, vývoje a výroby dalších parních lokomotiv. Stroj se v současné době nachází v Depu kolejových vozidel Olomouc. V letošním roce mu propadla životnost kotle, proto je nezbytné obnovit jeho technický stav.

Železniční uzel Přerov se zaústěnými tratěmi, obrázek: SŽDC, s.o. & zirecek Přerov – Projekt „Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba“ patří do komplexu staveb modernizace železniční sítě ČR. Samotná uzlová stanice Přerov je součástí II. tranzitního koridoru, k němuž se v tomto místě připojuje větev Přerov – Česká Třebová a je zde zaústěna jednokolejná trať od Brna. Po opravě stanic Břeclav, Ostrava–Svinov či Bohumín zůstává ta přerovská jednou z posledních na II. koridoru, které podstoupí rekonstrukci v zájmu usnadnění průjezdu po hlavní trati s významným vnitrostátním i mezinárodním provozem. Staveniště bylo již předáno a my vás krátce seznámíme s tím, co stavebníky v následujících čtyřech letech čeká.

KŽM Přerov, Jívlová 1976, pozvánka, foto: Bertovec Přerov – Na začátku listopadu jsme v redakčních pozvánkách avizovali, že se během tohoto měsíce podíváme s magazínem ŽelPage do Přerova. Ve dnech 21., 22., 28. a 29. listopadu 2009 proběhne v klubovně modelářské skupiny KŽM Přerov tradiční výstava, letos však doplněná o výstavu historie 30letého provozu lokomotiv brejlovec, zejména řady 754. A co víc, roll–out modelu lokomotivy řady 754 od firmy Roco, na který mnozí netrpělivě čekají. Ten bude představen již v pátek 20. listopadu a k porovnání bude v pátek a první sobotu k dispozici i stroj skutečný – 754.020 z DKV Olomouc, jeden z původních „bleskových“ strojů plzeňského depa.

HraniceJmenuji se "nejzatíženější", jsem traťová kolej, prý nejzatíženější železniční kolej v České republice, po mně jezdí údajně nejvíce provozní zátěže v hrubých tunách. Možná si pamatuješ, že takto začínál můj minulý článek Nejzatíženější kolej v České republice, kde jsem se tu vychloubala, že jsem nejzatíženější kolejí na síti SŽDC. To sice platí i v čerstvých statistikách, kde sice nejsem úplně na prvním místě, ale z „čistých“ mezistaničních kolejí jsem první nadále. Dneska bych Ti ráda pověděla o tom, jak se kolej udržuje a které parametry se sledují, aby byla kolej považována za bezpečnou pro železniční provoz.

logo Železnice DesnáDesná/Nový Jičín — Ničivé povodně v roce 1997 velmi vážně poškodily trať 293 (Šumperk – Kouty nad Desnou/Sobotín). Ministerstvo dopravy a České dráhy označily tuto trať za neperspektivní a odmítaly provoz obnovit; provozu se na Železnici Desná, jejímž vlastníkem je Svazek obcí údolí Desné, ujala jako první společnost Stavební obnova železnic. V loňském roce oslavila Železnice Desná 10 let své existence a provozu v úseku Šumperk – Sobotín. V sobotu 12. září přišla na řadu druhá oslava 10 let provozu na trati 293, tentokrát v úseku Šumperk – Kouty nad Desnou. Podobný osud, jako před dvanácti lety trať ze Šumperka do Koutů a Sobotína, postihl v letošním červnu i trať 326 (Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží). O jejím osudu sice není ještě rozhodnuto, ale město Nový Jičín projevilo zájem o její znovuzprovoznění.

433.002 Nysa - I toto léto je kalendář nostalgických jízd nabitý a je z čeho vybírat. Pokud nemáte ještě v plánu, co podniknete o sobotách 1. a 8. srpna 2009, dovolte, abychom vám dali několik tipů na akce, které se v uvedených dnech uskuteční. První z nich nabídne nevšední možnost uvidět parní lokomotivu 433.0 „Matěj“ v polské Nyse na zvláštním osobním vlaku z Olomouce v rámci Dnů tvrze Nysa. Ty se uskuteční 1. a 2. srpna 2009 v polské Nyse v rámci každoročních oslav, připomínajících 114 dní trvající odpor pruských obránců pevnosti v roce 1807, kdy odolávali těžkému obléhání, vedenému napoleonskými vojsky. Po celou dobu byli ostřelováni z těžkých obléhacích děl a z původní zástavby zbylo jen asi 5 % domů. Obránci kapitulovali teprve poté, co jim došla munice a zásoby potravin.

Pendolino v ŽST Brandýs nad Orlicí čekající na volnost koleje do Ústí nad Orlicí, foto: zirecekČervenka - Vyšší rychlostí jezdí cestující spoji SuperCity Pendolino od pátku 27. června mezi stanicemi Hoštejn a Červenka na trati 270. Cestovní rychlost jednotek řady 680 je v tomto úseku od pátečního poledne nově o 20 procent vyšší než doposud, čímž vzniká větší rychlostní odstup oproti soupravám bez nuceného naklápění a pro pendolina znamená další drobné zkrácení jízdní doby v úseku Pardubice - Olomouc. Změna přichází v době komplikované situace na 3. tranzitním koridoru, jehož několik úseků se v těchto dnech potýká s výrazným omezením dopravní kapacity.

Kyvadlový vlak mezi Suchdolem nad Odrou a Bohumínem, foto: Samir LeparaOstrava, aktualizováno 26.6. 14:00 - Intenzivní srážky na Moravě zkomplikovaly provoz na železničních tratích a silnicích na střední a severní Moravě. Někde voda dosahuje až ke kolejím, někde už jsou tratě zaplavené. „V oblasti nad Beskydami spadlo opravdu drastické množství srážek – asi 80 milimetrů během dvou hodin. Vznikla vlna, která nabrala bahno z polí a přehnala se přes několik obcí. V podstatě se dá říct, že během okamžiku hladina stoupla na stoletou vodu. Zároveň přestalo pršet a voda v této chvíli postupně odchází pryč do širšího koryta, kde se bude transformovat na vodu dvacetiletou a už pravděpodobně nenapáchá další škody,“ uvedl pro Novinky.cz mluvčí Povodí Odry Čestmír Vlček.

Stav k 26.6.09 14:00

Nadále zůstávají mimo provoz 4 tratě regionálního charakteru na Novojičínsku a Valašskomeziříčsku. Na těchto tratích je zavedena náhradní autobusová doprava. Na hlavní koridorové trati do Ostravy je provoz obnoven pouze po jedné koleji, sníženou rychlostí a jen mezi jednotlivými stanicemi, tedy s většími intervaly mezi jednotlivými spoji. Proto může docházet k cca 15 minutovému zdržení vlaků a některé rychlíky daným místem zatím neprojedou. Cestující mohou využít ostatní spoje na této trati. Regionální osobní doprava je zatím stále nahrazena autobusy.

Ilustrační foto, foto: Louis ArmstrongŠumperk - Soukromá Železnice Desná, provozující trať 293 Šumperk - Kouty nad Desnou/Sobotín, se potýká s úbytkem cestujících a propadá se do ztráty. Hrozí dokonce zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Petrov nad Desnou a Sobotín. V okolí své provozy uzavřelo několik firem, které zajišťovaly pracovní místa pro tamní občany. Ti tak musejí zaměstnání hledat jinde. Zdali se uchytí plán na elektrifikaci a prodloužení tratě do sportovního areálu v Koutech a tím navýšení turismu, je zatím jen dohadem.

ŽST Hranice na Moravě - nákladní obvod, foto: zirecek Přerov - Na konci měsíce dubna vznikla další část centrálního dispečerského pracoviště dálkového řízení v Přerově. K současnému dálkově ovládanému úseku tratě 330 do Břeclavi tak přibyla severní část tratě 270 z Přerova do Hranic na Moravě. Do konce května se zároveň předpokládá prodloužení až do stanice Polanka nad Odrou. O zavedení "dálkoviny" v dalším úseku ve směru Ostrava se zatím neuvažuje z důvodu vyšší koncentrace navazujících stanic většího rozsahu, které jsou řízeny místně výpravčím.

Tunel ve Slavíči, foto: Josef Petrák Slavíč - Někdo tvrdí, že jím vlak nikdy neprojel. Někdo věří místní pověsti o marnivosti císaře Ferdinanda, který trať bez tunelu nepovažoval za pořádnou železnici a vymínil si jeden postavit. Mnoho místních doteď nevěří, že bývalý železniční tunel, situovaný přímo pod obcí Slavíč na Přerovsku, sloužil svému účelu plné půlstoletí. Vlaky tudy přestaly projíždět až 30. května 1895, kdy se do provozu dala druhá kolej na nově zbudovaném tělese železnice o několik desítek metrů jižněji. V následujících sto letech vystřídal 258,9 metrů dlouhý a přes 6 metrů vysoký podzemní průjezd několik úloh včetně skladiště brambor — v 60. letech 20. století se dokonce uvažovalo o jeho znovuzprovoznění vedením třetí koleje hlavní tratě. Život se však do slavíčského tunelu vrátil až začátkem května 2009, kdy se do tmavé díry v nevysokém kopci podívala postupně skupina závodníků na horských kolech, místní obyvatelé, zvědavci z okolí i dva redaktoři ŽelPage.

Tunel ve Slavíči, foto: Josef Petrák Slavíč - Jubilejní X. ročník cyklistického závodu Author Šela Marathon se pojede tuto sobotu, 2. května, v okolí Lipníka nad Bečvou na Přerovsku — a zaujme nejen příznivce cyklistiky. Vedle účasti vynálezce horského kola Garyho Fishera si letos organizátoři připravili ještě jednu zajímavost přímo na trase závodu, jež zajisté osloví nejen závodníky: o třech následujících víkendech bude pro veřejnost otevřen historický železniční tunel pod obcí Slavíč, přes kterou již v současnosti prochází koridorová trať č. 270 (úsek Přerov – Bohumín). Jak nám sdělil předseda osadního výboru Jiří Trna, tunel bude vybaven osvětlením a zpřístupněn nejen v době závodu a k návštěvě je zvána i široká veřejnost. Chcete-li tedy poznat malou část historie tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda, můžete o tomto a následujících dvou víkendech navštívit ve dne i v noci místo, kudy část původní stopy tratě Vídeň — Krakov v minulosti vedla.

Lokomotivy 230 ČD Cargo, Hradčany, 6.4.2006, foto: Václav RůžekŠumperk – Pars nova, součást skupiny Škoda Holding, provede hlavní opravu dalších 39 lokomotiv řad 230 a 240 pro společnost ČD Cargo. "Smlouva byla podepsána na základě vyhraného výběrového řízení, které Cargo vyhlásilo v létě loňského roku," uvádí k tomu obchodní ředitel Pars nova Vladimír Beránek. Je to v krátké době již druhý získaný kontrakt na opravu populárních "laminátek".

Sudoměřice, 13.1.2008, foto: Drážní inspekce ČR Sudoměřice, 13.1.2008, foto: Drážní inspekce ČR Táborsko, Přerovsko – Zatímco většina se do dnešního rána probudila s šokem a obavami, kdy se spustí generální stávka dopravních odborových svazů a doprava bude kolabovat, českou železniční síť postihly komplikace provozní. První z nich byla mimořádná událost ve stanici Sudoměřice u Tábora. Nákladní vlak, který ve stanici měl stát, částečně zasahoval do průjezdného profilu traťové koleje a následně došlo ke střetu posledního vozu s projíždějícím rychlíkem 632 do Prahy. Podle Drážní inspekce nedošlo k zraněním, ale poškození lokomotivy a pět vozů rychlíkové soupravy, poslední vůz nákladního vlaku vykolejil. Nehoda měla vliv na dopravu - generovaly se až hodinová zpoždění, a to včetně EuroCity do Salcburku. Doprava byla obnovena 5 minut před desátou hodinou dopolední. Přinášíme fotografie z místa nehody.

Lokalizace traťového úseku Hranice na Moravě - Prosenice, foto: ČD, a.s. & zirecek Hranice na Moravě - Jmenuji se "nejzatíženější", jsem traťová kolej, prý nejzatíženější železniční kolej v České republice, po mně jezdí údajně nejvíce provozní zátěže v hrubých tunách. Na jakém traťovém úseku to asi bude. Zkusíš hádat, už víš, tušíš? Názorů a tipů může být mnoho.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 ... 13 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:04
zapadá v 20:00