..: Aktualności i artykuły :..

Výběr šotoklubu Ahoj všem galeristům i ostatním z řad čtenářů a příznivců mašinek. Uplynuly dva týdny od posledního výběru a tentokrát mě kolegové z redakce požádali, abych se ujal výběru toho nejzajímavějšího, co se (alespoň tedy pro mě) objevilo ve zdejší galerii za období od 16. do 29. října 2017. Barevná část podzimu se postupně chýlí ke konci, nastává čas dušiček, mnozí třeba ukládají svůj foto vercajk k zimnímu spánku, ale pojďme se alespoň prostřednictvím fotografií podívat o několik dní nebo a týdnů nazpět.

31.10.2017 - 16:00 - Atény – Pireas elektricky

OSE 460, foto: Atomista Atény — Elektrizace desetikilometrového úseku Atény – Pireas byla slavnostně ukončena. 27. října projel po takřka městské trati v aténské aglomeraci první elektrický vlak, jednalo se o elektrickou jednotku Siemens Desiro, kterých mají řecké železnice pro zajištění provozu v aglomeracích okolo Atén a Soluně celkem dvacet. Pravidelný elektrický provoz do jednoho z nejvýznamnějších řeckých přístavů bude zahájen od prosince letošního roku, kdy dojde k prodloužení současných spojů severojižní trasy příměstské železnice Chalkida – Inoi – Atény – Pireas a opačně. Stavební práce byly zahájeny v roce 2015 a součástí byla mimo jiné elektrizace hlavního nádraží v Aténách, k jejímu dokončení došlo v létě letošního roku.

Zdroj: RailJournal

121.012, EC 108 Comenius, foto: JohníkPraha — V novém jízdním řádu, platném od druhé prosincové neděle letošního roku, čeká cestující v denní mezinárodní přepravě nemálo pozitivních změn. Loni byl zahájen provoz rychlé linky Ex7, která měla za cíl spojit Prahu a České Budějovice se zastavením pouze v Táboře, jejíž součástí byly i spoje z a do Lince, čímž urychlila spojení mezi Prahou a Lincem o téměř hodinu. Letos dojde k zahájení provozu rychlé linky Ex6, která bude vedena z Prahy na západ Čech bez zastávky a v hodinovém intervalu propojí Prahu s Plzní, přičemž na střídačku budou vlaky dále pokračovat do Mnichova a Chebu, čímž se o téměř polovinu navýší počet vlaků mezi Prahou a Mnichovem. Výrazné redukce se pak dočká noční doprava, ačkoliv zájem o ni nijak neklesá.

240.145, R 374 Pannonia, Bratislava-Petržalka, foto: Josef Petrák Bratislava — V souvislosti s příchodem nového GVD v neděli 10. 12. 2017 se na slovensko-maďarský přechod Rusovce – Rajka vrací osobní doprava. Slovenský dopravce ZSSK bude ve spolupráci s maďarsko-rakouským dopravcem GySEV provozovat celkem šest párů osobních vlaků, v neděli pak o jeden méně. Vlaky pojedou v relaci Hegyeshalom – Bratislava-Petržalka a budou nasazena zelenožlutá vozidla maďarského dopravce. Budou využita vozidla, která již zajišťují vozbu do Rajky. 1. 8. 2017 již proběhla testovací jízda k zácviku strojvedoucích. Co se týče tarifu, nebyly dosud zveřejněny žádné informace.

Česko — Silné poryvy větru způsobovaly po celý včerejší den řadu mimořádných událostí, které měly různé vlivy na chod železniční dopravy v rámci Česka i Evropy. Zatímco někde se jednalo pouze o popadané stromy na trati, k jejichž uklizení došlo v průběhu několika hodin, jinde pády stromů na trať paralyzovaly veškerý provoz a spolu s poruchami trakčního vedení znemožnily jízdu vlaků na několika bodech tranzitních koridorů v ČR. Větrná smršť způsobila zastavení provozu na trati Praha - České Budějovice, kde popadané stromy v průběhu dne zcela znemožnily provozování drážní dopravy v úseku z Prahy do Veselí nad Lužnicí. Náhradní doprava za vlaky nebyla po velkou část dne zavedena, situace se zlepšila až ve večerních hodinách.

EN57 KM Sluneční Varšava — Po nedávném ohlášení nákupu 71 jednotek Stadler Flirt a s tím souvisejícího vyřazování nemodernizovaných jednotek řady EN57 začal polský dopravce Koleje Mazowieckie, operující v Mazovském vojvodství, nabízet první jednotky k prodeji. Prozatím se jedná o patnáct souprav – v případě čtrnácti jednotek se jedná o typ EN57-1900, tedy poslední sérii, která se vyznačuje především odlišným tvarem skříně, která je oproti předchozím sériím hranatá. Patnáctá souprava, určená k prodeji, pak nese označení EN57-1000, jedná se tedy o klasickou soupravu EN57, kterých vzniklo v letech 1962 až 1990 přes 1350. Inovované jednotky EN57-1900 byly vyrobeny v letech 1990 až 1992 a souprava EN57-1000 pochází z roku 1974. 

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ Praha — Postupně se na veřejnosti začínají objevovat první oficiální informace o grafikonu vlakové dopravy pro rok 2018, který začne platit druhou prosincovou neděli letošního roku. Ačkoliv například německé železnice přišly s kompletní zprávou o novinkách v dálkové dopravě o něco dříve, České dráhy s touto informací vyčkávají na přelom října a listopadu, s regionální dopravou dokonce až na přelom listopadu a prosince. První uveřejněná informace jsou však změny názvů vlaků, které jsou v příštím jízdním řádu poměrně rozsáhlé – dojde k jednotnému pojmenování celých linek.

27.10.2017 - 6:00 - SKM Varšava kupuje nové elektrické jednotky

Elf pro SKM Warszawa, foto: EveryPicture Varšava — Polský dopravce Szybka Kolej Miejska Varšava, zajišťující varšavskou městskou železnici, vypsal výběrové řízení na 13 nových elektrických jednotek. Tento dopravce se mj. může pyšnit jedním z nejmodernějších vozových parků v Polsku – k zajištění provozu na čtyřech linkách disponuje dvěma jednotkami Newag 14WE, čtyřmi jednotkami Newag 19WE, šesti jednotkami 27WE (známými pod obchodním názvem Pesa Elf) a devíti jednotkami 35WE (známými pod obchodním názvem Newag Impuls). Zmíněný vozový park doplní osm pětivozových a pět čtyřvozových souprav, termín dodání však zatím není znám. Jisté však je, že nabídky na dodávku vozidel lze podávat až do 30. listopadu letošního roku.

Zdroje: Rynek Kolejowy, Wikipedia

Štrba, R 423 Cassovia, foto: Josef Petrák Evropa — Vyjma Islandu, Ruska, Běloruska, části Grónska a dvou norských ostrovů se již několik desetiletí v rámci Evropy zavádí od konce března do konce října letní čas. Úprava času z letního na běžný středoevropský čas (GMT+1) probíhá poslední neděli v říjnu, kdy dochází k posunu času ve 3:00 o hodinu zpět. Zatímco na regionální vlaky v rámci Česka a Slovenska tato změna nemá vliv, protože v tomto časovém období, alespoň letos, žádný regionální vlak nejede, celkem sedm nočních vlaků v Česku a tři noční vlaky na Slovensku budou ve vybraných stanicích čekat na svůj pravidelný odjezd podle středoevropského času.

AT300, foto: Hitachi Londýn — Společnost Hitachi Rail Europe v březnu 2015 oznámila, že do roku 2019 dodá 29 bimodálních vlaků AT300 (s duálním elektrickým a dieselovým pohonem) pro společnost FirstGroup. Soupravy předpokládá First Great Western nasadit na linky vyjíždějící z londýnského nádraží Paddington do měst Plymouth a Penzance. Nové vlaky by měly nahradit 40 let staré vysokorychlostní vlaky Intercity 125 na klíčové trase na jihozápadě Británie. Objednáno bylo sedm devítivozových souprav a 22 pětivozových souprav, které mohou být provozovány i spojené jako desetivozová souprava. Ve smlouvě se počítá s opcí na dalších 30 souprav.

Coradia iLint, foto: Railway Gazette Hannover — Krajský koordinátor dopravního svazu Dolní Sasko (Landesnahverkergessellschaft Niedersachsen - LNVG) oznámil objednávku 14 vlakových jednotek s vodíkovým pohonem od společnosti Alstom. Součástí kontraktu je také opce na dalších 33 jednotek. Jednotky mají být nasazeny v okolí měst Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Jak již bylo zmíněno, kontrakt bude přidělen konsorciu společností Alstom a Linde, přičemž společnost Linde je dodavatelem vodíkového paliva. LNVG se rozhodl upřednostnit vodíkové soupravy před klasickými vlaky s motory na fosilní paliva. Tato skutečnost mu umožnila zakázku zadat přímo, jelikož zatím neexistuje jiný výrobce, který by byl schopen vyrobit podobnou vhodnou jednotku, která je plně využitelná pro přepravu osob.

25.10.2017 - 14:03 - Ostravanem letos naposled

Praha/Ostrava — Již tuto sobotu, tedy 28. října, se můžete svézt záOstravan, foto: Tomáš Křížžitkovým historickým vlakem Retro Ostravan. České dráhy jej vypraví letos již poněkolikáté, pro tento rok naposledy. Expres, který bude sestaven z historických vozů první třídy, druhé třídy a jídelního vozu pojede do stanice Ostrava střed, odkud se mohou cestující vydat na prohlídku industriálního areálu Dolních Vítkovic. Pro cestující z Ostravanu je připraveno zvýhodněné vstupné. V čele vlaku se objeví legendární elektrická lokomotiva E 499.004. Vlak odjíždí z pražského hlavního nádraží v 5.52 a do Ostravy na nádraží střed přijíždí v 9.50. Na zpáteční cestu se vydá devět minut po sedmnácté hodině a na pražské hlavní nádraží dorazí ve 21.09. Jízdné můžete zakoupit v předprodeji na pokladnách Českých drah.

Zdroj: Railpage; České dráhy

25.10.2017 - 6:00 - Druhá série litevských jednotek EJ575 je kompletní

Elektrická jednotka ř. 575 LG, foto: Škoda Vagonka Vilnius — Litevské železnice převzaly poslední dvoupodlažní jednotku řady 575 od výrobce Škoda Transportation. Ve dvou sériích zakoupily litevské železnice celkem třináct třívozových jednotek, podobajících se soupravám City Elefant (řada 471) Českých drah. Deset jednotek bylo dodáváno v průběhu let 2008 až 2013 a pro nově elektrifikovanou trať Vilnius - Minsk byly v roce 2014 objednány další tři třívozové soupravy. Ty jsou oproti předchozím jednotkám vybaveny novými komfortnějšími sedadly, prostorem pro objemná zavazadla či informačním systémem s monitory, na kterých může být zobrazena jak reklama, tak informace o jízdě vlaku. Velmi praktická je také možnost on-line sledovat různé údaje o stavu soupravy během jízdy. Poslední jednotka s označením EJ575-013 putovala do Vilniusu přes Ukrajinu a Bělorusko a aktuálně prochází nezbytnými zkouškami, aby byla předána do pravidelného provozu ještě před začátkem platnosti nového jízdního řádu.

Zdroj: TZ Škoda

 2640.003, 9.4.2017, Priština/Prishtinë, foto: Petr Jetelina Priština — Kosovo je jedním z nejmenších států Evropy nacházející se na Balkáně a zároveň i nejmladším, který vyhlásil svou jednostrannou nezávislost na Srbsku 17. února 2008. Do povědomí světa se země, bohužel, dostala kvůli krvavé nacionalistické válce plné nenávisti na obou válčících stranách. Přesto i zde po válce začala opět fungovat železniční doprava, která na tom v tomto roce není příliš dobře. Pokud jste pravidelnými čtenáři ŽelPage, jistě jste zahlédli cestopis Navštivte Kosovo, který popisoval aktuální situaci železniční dopravy v dubnu 2017. Od té doby však nastalo několik nepříliš radostných změn.

22.10.2017 - 13:13 - Výroba nových souprav pro berlínský S-Bahn zahájena

Stadler S-Bahn Berlin, foto: DB Berlín — První hotová skříň vozu řady 484, určeného pro berlínskou síť městské železnice (S-Bahn), dorazila do berlínských dílen výrobce Stadler, kde dojde k finální kompletaci. Hliníková skříň byla vyrobena v maďarském Szolnoku a jedná se o řídicí vůz čtyřvozové soupravy. Těch si, včetně vložených vozů, objednaly německé dráhy v rámcovém kontraktu až 1380, přičemž první objednávka čítá 382 vozů, ze kterých vznikne celkem 85 čtyřvozových souprav řady 484 a 21 dvouvozových souprav řady 483. Prvních deset předsériových vlaků bude uvedeno do provozu v lednu roku 2021 na lince S47, spojující po okružní trati Berliner Ringbahn stanice Südkreuz a Spindlersfeld. Dodávky dalších souprav by pak měly probíhat do konce roku 2023. Pro úplnost uveďme, že kontakt vyhrálo v prosinci 2015 konsorcium výrobců Stadler Pankow a Siemens.

Zdroj: RailJournal

« Nowsze wiadomości | 1 2 3 4 5 ... 498 | Starsze wiadomości »    
ŽelPage - elektroniczny magazyn kolejowy
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Publiczne używanie treści bez zgody autora nie jest dozwolone.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Logowanieopen/close
 
 
  
 
Zapomniane hasło   
Zarejestruj się   
:. Oferta eShopuopen/close
:. Położenie pociągów CZopen/close
Położenie pociągów CZ
 
:. Szukanieopen/close

 
   
 
 
   
 
» Dodaj link
:. Info dla fotografówopen/close
Przydatne informacje
dlafotografów (ČR)

Słońce
wschodzi o 07:17
zachodzi o 16:16

meteo meteo
:. Nowości na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Hromadná doprava ve městě Vinnica
Bezmála čtyřsettisícovým městem zhruba uprostřed Ukrajiny se prohánějí tramvaje i trolejbusy, a na rozdíl od jiných měst na východě tu můžeme mluvit o rozvoji hromadné dopravy. Nejen díky vozovému parku ...

Poslední příspěvek Elektrické lokomotivy na našich kolejích: řada 199
Stejně jako dvouzdrojové adélyřady 799 v České republice, ani akumulátorová kinderkařady 199 na Slovensku nejsou 'civilnímu' občanstvu příliš známa, protože na ně může běžně narazit jen při akci pro veřejnost, ...

Poslední příspěvek Za veřejnou dopravou do maďarské puszty (1. den - Miskolc, Debrecen)
Po delší odmlce, dané technickými problémy, otevíráte další cestopis z klávesnice pro tento web tradiční značky SZKV. Při této akci jsme navštívili slovenské jižní sousedy, přičemž obsahem programu bylo ...