..: Aktuality a články :..

Wien Praterstern (Nord), EC do Prahy, 1216.2 ÖBB, foto: Juraj Kováč Vídeň — Díky novostavbě vídeňského hlavního nádraží a jeho průjezdnosti budou od nového grafikonu vedeny některé dálkové vlaky přijíždějící do Vídně až na tamější letiště Schwechat. Od prosince 2014 tam budou prodlouženy všechny vlaky ICE směřující do Vídně od Norimberku, Frankfurtu nad Mohanem, Hamburku či z Porýní. Od prosince 2015 bude do stanice Flughafen Wien prodloužena navíc i IC linka Salzburg - Linz - Wien a linky Villach/Graz/Innsbruck - Wien, jejichž provoz zajišťují netrakční jednotky ÖBB railjet.

Osobní vůz 1. a 2. třídy ř. ABpee347 ČD, foto: Michal ŠimekPřerov — Zdá se, že problémy čerstvě modernizovaných vozů řady ABpee347, přestavěných v polské firmě PESA Bydgoszcz, konečně pominuly. Od včerejška je totiž v pravidelném provozu třetí vagon tohoto typu, zachycen naším redaktorem na vlaku R 811, ze kterého dále přecházel na R 804 do Brna. Dále by se měl vůz držet oběhu na lince Olomouc - Přerov - Staré Město u Uherského Hradiště - Břeclav - Brno. Řada ABpee347 tak moravským rychlíkům konečně poskytne 1. třídu adekvátního standardu. Zpočátku přitom polské přestavby provázely problémy se schvalovacím procesem, vycházející z nevhodné úpravy podvozků GP200.

SM42-3001 pro PKP Intercity, foto: Newag Varšava — Polský výrobce kolejových vozidel Newag, sídlící ve městě Nowy Sącz v Malopolském vojvodství, předal dopravci PKP Intercity první zmodernizovanou lokomotivu řady SM42. Tyto motorové lokomotivy byly vyráběny v letech 1965 - 1992 v lokomotivce Fablok Chrzanów a za celé období produkce bylo vyrobeno 1822 exemplářů této univerzální lokomotivy, jež našla uplatnění jak na průmyslových vlečkách, tak i v posunu či vozbě lehčích nákladních vlaků.

Celkový pohled na vůz Bmz 21-90 022-8., foto: Adam Vanting Bohumín — Poslední dobou hodně avizovaný nákup 80 ojetých vozů od Rakouských spolkových drah má konečně konkrétní dopad na zkvalitnění dopravy v Česku. S první sérií, čítající šest oddílových vozů řady Bmz 21-90 tak vybrané spoje přináší nebývalý komfort, na určitých vlacích převyšující i samotnou první třídu. Ačkoliv se s těmito vozy počítalo již v polovině léta roku 2013, do ČR fyzicky dorazily až na přelomu let 2013/2014. Navzdory předpokladu, že do ostrého provozu půjdou vozy až po přelakování do korporátních barev ČD, byly na lakování přistaveny zatím pouze čtyři vagony, zatímco zbylé dva již vozí cestující na vlacích IC 530/531 Helfštýn. Konečně se tak podobná úroveň cestování stává samozřejmostí i na spojích, kde dosud tvořily standard vozy řady B 20-41. V době jejich vzniku jen stěží někdo počítal, že za třicet let budou stále zachraňovat vlaky vyšší kvality. Přinášíme vám sérii dokumentačních fotografií nových vozů z druhého dne provozu.

ice v květinách Praha — Ke konci roku 2013 byla konečně schválena do provozu série šesnácti nových jednotek označených řadou 407 typu Velaro D. Tyto jednotky řadící se do třetí generace jednotek ICE tak umožní vyřadit nepotřebné jednotky ICE první generace, které budou tímto typem nahrazeny a o které velmi rychle projevily zájem makedonské a bosenské železnice a také České dráhy. Makedonské železnice ovšem svou nabídku z neznámých důvodů brzy stáhly a bosenský dopravce, který měl zájem zakoupené jednotky odstavit vedle souprav Talgo a rozšířit tak své „Muzeum moderního umění“, zjistil, že odstavné kolejiště bohužel nedisponuje potřebnou kapacitou.

20.12.2013 - 17:00 - Finské železnice objednaly Vectrony

Siemens opět přivezl Vectrona, foto: Matouš Danielka Helsinki — Finské železnice VR Group objednaly 80 nových elektrických lokomotiv produktové řady Vectron od výrobce Siemens Mobility. Hodnota tohoto největšího nákupu v historii VR i zároveň největší objednávky lokomotiv Vectron činí 300 milionů eur. Nákup zahrnuje také možnost opce na objednávku dalších 97 lokomotiv. Tyto lokomotivy s maximální rychlostí 200 km/h budou použity jak v osobní, tak i v nákladní přepravě na širokorozchodných tratích. Dohoda mezi VR Group a Siemensem bude dokončena počátkem roku 2014 a první lokomotiva dorazí do Finska v roce 2017. Rok poté začne výroba ve velkém měřítku a všech 80 lokomotiv bude dodáno do roku 2026 a postupně nahradí nejstarší sovětské lokomotivy, které jsou doposud v provozu. Součástí kontraktu je i 10letá údržba.

Zdroj: VR Group, Siemens, railcolor.net

9.12.2013 - 6:00 - ICx: Budoucnost dálkové dopravy v DB muzeu Norimberk

DB ICx, foto: Siemens Norimberk — Železniční muzeum Německých drah, nacházející se v bavorském Norimberku, vystavilo model jednotky jednotky ICx, která představuje budoucnost dálkové dopravy v Německu, v měřítku 1:1. Tato designová studie, skládající se z jednoho čelního a jednoho vloženého vozu, našla své místo v muzejním depu a nyní je jedním z mnoha exponátů, kterými toto rozsáhlé muzeum disponuje. Vlaky ICx nahradí postupně po roce 2017 flotilu nejstarších jednotek ICE a většiny souprav vlaků IC. Zakázka na výrobu 130 souprav, podepsaná v roce 2011 mezi Deutsche Bahn a společností Siemens, má společně s opcí na dalších 90 souprav, s termínem dodání do roku 2030, hodnotu okolo šesti miliard eur. Jedná se tak o největší zakázku DB a Siemensu ve své historii.

Zdroj: Deutsche Bahn

D-DB 61 80 84-94 016-1 Bpmbdz 294.0, foto: Christian Zell Neumünster — Železniční dílny v severoněmeckém Neumünsteru předaly koncem října 2013 dopravci DB Fernverkehr 250. vůz, který prošel modernizací interiéru, určený pro vlaky EC/IC. Jedná se o vůz s označením D-DB 61 80 84-94 016-1 Bpmbdz 294.0, tedy velkoprostorový vůz s místem pro invalidy a polovinou vozu vybavenou háky na kola. Vůz je, na rozdíl od ostatních modernizací, vyzdoben (nad červenou čárou typickou pro vozy DB) barvami Šlesvicko-Holštýnska a doplněn nápisem 250. Fahrzeug. V pruhu na bočnici se nachází nápis DB Werk Neumünster a logo města. Tuto rozsáhlou akci, která nemá v poslední době jinde v Evropě obdoby, zahájily DB před více než rokem a doposud touto modernizací prošlo celkem 387 vozů (stav k 11. listopadu 2013) z celkem plánovaného počtu 773. Na modernizacích se podílí více železničních dílen, nejen ty v Neumünsteru.

pragotron, foto: CSPSV Praha — Poslední říjnový víkend bude ve znamení konce letního času (SELČ), kdy se v neděli 27. října 2013 posune čas o hodinu zpátky ze 3.00 na 2.00. Tato změna bude mít vliv na pět párů nočních vlaků na území České republiky, které budou v noci čekat na pravidelný odjezd dle SEČ. Jedinou výjimkou bude EN 444 Slovakia v trase Košice – Praha, který na území ČR nestaví nikde pro nástup, takže do stanic Olomouc hl. n., Pardubice hl. n., Kolín a Praha hl. n. dorazí s náskokem cca 60 minut. Regionálních vlaků se tato změna netýká, neboť v době změny není žádný regionální vlak v provozu. České dráhy doporučují všem cestujícím, kteří se přes noc chystají cestovat, aby si aktuální odjezdy vlaků ověřili na infolince 840 112 113. Tato linka je k dispozici 24 hodin denně ve čtyřech jazycích.

16.9.2013 - 6:00 - Brejlovci Českých drah zamíří k polským PKP Intercity

754.086-7, Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem, foto: Martin Grill Varšava — PKP Intercity, polský dopravce provozující dálkové vlaky, se chystá si od Českých drah pronajmout několik lokomotiv řady 754 pro provoz vlaků na relacích Białystok – Šestokai a Ełk – Korsze. Toto řešení je dočasnou náhradou za 10 nových motorových lokomotiv pro PKP Intercity, na které bylo nedávno zrušeno výběrové řízení. Do Polska by měly zamířit tři lokomotivy, které by měly podstoupit homologační proces v březnu příštího roku. Tato smlouva byla dohodnuta v rámci vyrovnání výkonů a spolupráce mezi ČD a PKP Intercity. Procesem homologace již prošla jedna odnož „brejlovců“, nákladní řada 753.7, a to koncem května letošního roku.

Zdroj: Kurier Kolejowy

5.9.2013 - 6:00 - První "taury" pro české dopravce - AWT rozšiřuje flotilu

ES64U4 Taurus pro AWT, vizualizace, foto: Siemens Ostrava — Nadnárodní skupina Adwanced World Transport, která patří mezi významné soukromé nákladní železniční dopravce v ČR i Evropě, obdrží koncem letošního roku celkem tři lokomotivy Siemens ES64U4 EuroSprinter, známé pod jménem Taurus. Tyto stroje budou vybaveny národními vlakovými zabezpečovači LZB/PZB a MIREL a jsou schváleny pro provoz v Česku, Maďarsku, Německu a Rakousku. Tyto exempláře patří mezi poslední dostupné kusy na trhu, protože Siemens již přešel na výrobu nové produktové řady Vectron. Půjde ale již o druhou řadu lokomotiv provozovaých u společnosti AWT, pocházející od výrobce Siemens. Dopravce má dlouhodobě pronajaté dva stroje řady ES64F4 EuroSprinter z lokomotivního poolu MRCE Dispolok.

Zdroj: Siemens, AWT

4.9.2013 - 6:00 - ÖBB představily cityjet - detailní řešení jednotek Desiro ML

ÖBB cityjet, foto: ÖBB Vídeň — V lednu 2013 Rakouské spolkové dráhy potvrdily objednávku 100 jednotek Siemens Desiro Mainline určených pro regionální dopravu. Jako produktové jméno zvolily ÖBB název cityjet, který odvodily od jména railjet používaného pro vysokorychlostní jednotky Siemens Viaggio Comfort. Soupravy budou vybaveny sedadly Borcad Regio+ české výroby. Ty byly již dříve testovány v jedné jednotce Talent, souběžně s několika alternativními návrhy nového řešení interiérů regionálních vozidel. 30 jednotek bude určeno pro S-Bahn a zbylých 70 pro regionální vlaky, číselné označení těchto jednotek bude řada 4125 a jejich maximální rychlost činí 160 km/h. Tyto jednotky jsou dodávány na základě rámcové smlouvy na 200 jednotek v hodnotě 1 mld. eur podepsané mezi ÖBB a Siemens Mobility před třemi roky.

Interiér jednotky, foto: ÖBB Interiér jednotky podruhé, foto: ÖBB WC, foto: ÖBB

Zdroj: ÖBB prezentace, ÖBB tisková zpráva

Zahájení Czech Raildays 2013, foto: Matouš Danielka Ostrava — 18. června bylo velmi horké úterý a v Ostravě se otevřel veřejnosti 14. ročník železničního veletrhu Czech Raildays. Kdo by čekal nějaké převratné novinky, bude asi zklamán — České dráhy představily již prezentované vozy řady Bdmpee a Bbdgmee, stejně jako modernizovaný jídelní vůz WRmee816 v třetí inovované verzi designu interiéru. Do Ostravy se vydaly také jednotky RegioPanter (Škoda 7Ev) a RegioShark (Pesa LINK II), ale i ty již několik měsíců vozí cestující na pravidelných linkách. Z hlediska vozů pracovních zde byly zajímavé hlavně dva exponáty od Správy železniční dopravní cesty, konkrétně měřicí vůz a drezína pro údržbu trakčního vedení. Polská Pesa Bydgoszcz pro změnu ukázala krom zmiňovaného RegioSharku i elektrickou jednotku EN76 ELF pro Koleje Wielkopolskie.

9.6.2013 - 8:00 - Flotila Impulsů pro Koleje Dolnośląskie je kompletní

Impuls 31WE ve stanici Wrocław Główny, foto: Bartosz Dziwak Wrocław — Série pěti elektických jednotek polského výrobce Newag Nowy Sącz, označených jako 31WE s obchodním názvem Impuls, které si objednal dopravce Koleje Dolnośląskie zajišťující osobní dopravu v Dolnoslezkém vojvodství, je kompletní. Smlouva na dodání pěti jednotek byla podepsána 17. listopadu 2011 a poslední jednotka, označená jako 31WE-005, opustila výrobní halu přesně 17 měsíců od podpisu smlouvy, tedy 17. května 2013. Do provozu pak zasáhla o víkendu 25. a 26. května při příležitosti oslavy dodání posledního vozidla této objednávky. V rámci oslav jezdila tato jednotka zdarma na trati Wrocław – Jelenia Góra, přičemž v sobotu byla vystavena v Jeleniej Górze a v neděli ve Wałbrzychu. Do pravidelného provozu jednotka zasáhne od 8. června společně s ostatními Impulsy na lince Wrocław – Legnica – Węgliniec, kde nahradí nevyhovující motorové jednotky a využije svou konstrukční rychlost 160 km/h, přičemž o víkendech bude nasazena na lince Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra. Tyto čtyřvozové jednotky se shodují s šestivozovou verzí označenou jako 35WE, kterou v počtu šesti kusů odebral varšavský dopravce Szybka Kolej Miejska, jeden kus pak převzaly Koleje Śląskie. Impuls 31WE je vybaven 202 pevnými a 21 sklopnými sedačkami, celková obsaditelnost činí 458 míst a vozidlo je vybaveno Wi-Fi připojením a klimatizací. Při výstavě vozidla ve Wałbrzychu bylo navíc oznámeno, že Dolnoslezké vojvodství podepsalo smlouvu o dodání šesti dalších jednotek stejného typu, které budou obsluhovat linku Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra.

Zdroj: Stránky Přátel Železnic, Rynek kolejowy, Wikimedia Commons

Jadran, Odb.Lučební, foto: Duhy Praha/Bratislava/Vídeň/Berlín — Blížící se letní prázdniny jsou i letos impulzem pro cestování a dovolenou, které železniční společnosti pravidelně podporují různými tarifními nabídkami, ze kterých jsou jednoznačně nejvýhodnější síťové jízdenky. I letos majoritní dopravci České dráhy, ÖBB, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a DB nabízejí tyto jízdenky za velmi výhodné ceny. Ocení je zejména mladí cestující, kterým jsou většinou určeny.

Starší zprávy
« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:26
zapadá v 18:07

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Mašinky jako vyšité? Nejen jako! (3)
Milí čtenáři internetového magazínu VLAKY.NET! Po delší době je tu další volné pokračování článku o vyšitých mašinkách. V minulém díle jsem se zaměřil na dopravce AWT a teď pro změnu jsme se vrhli na něco ...

Poslední příspěvek Naše téma: Noční doprava na železnici
Ať chceme nebo ne, lůžkové a lehátkové vozy postupně mizí z evropské železnice. Deutsche Bahn je přestala provozovat loni v prosinci a letos se přidá maďarská Utasellátó. Proč se ubytovací vozy stávají ...

Poslední příspěvek Letní putování Čechami, Moravou a Slovenskem (2)
Na konci první části líčení mých zážitků z dovolenkového cestování po území někdejšího Československa (s malou odbočkou na polské území) jsme se rozloučili 16. srpna ve vlaku z Bratislavy do Břeclavi. ...