..: Aktualitások és cikkek :..

Premiéra LE - Ostrava hlavní nádraží, foto: Payus Praha — Je to jen pár dnů, co síť SŽDC křižují mezi Prahou a Bohumínem černozlaté „tramvaje“. Nový dopravce je další příjemnou změnou na našich tratích a doufejme, že bude ostatní dopravce nutit k postupnému zvyšování kvality. O záměrech tohoto dopravce se už popsalo nemálo stránek – připomeňme plány na linky z Prahy do Českých Budějovic, Plzně či Ústí nad Labem. V hledáčku je i třeba trasa z Prahy přes Brno do Vídně. A kromě zajišťování pravidelné osobní přepravy se připravuje i pool, který by měl jednotlivým dopravcům „zapůjčovat“ lokomotivy. Pojďme ale poodhalit ještě jeden z projektů této společnosti, o kterém se zatím nepsalo – získat dominanci na lokálních tratích. Neodpustíme si zdůraznit, že tyto informace víme jako první.

Nicholas Winton, Praha hlavní nádraží, foto: Johannes Schefer aka Dennis Hübsch Praha — Ležáky, Lidice – jména vesnic, která se nám v minulých dnech připomínala. Smutnými vzpomínkami na události, které se odehrály před sedmdesáti lety. Vyhlazení těchto dvou vesnic nebyly zdaleka jediné hrůzné příběhy 2. světové války, které se staly. Bylo jich nepočítaně. „Letos si připomínáme 70. výročí konference ve Wannsee, na které bylo přijato tzv. konečné řešení židovské otázky, poté následovaly transporty do vyhlazovacích táborů a tragická smrt šesti milionů Židů. Jako organizátor festivalu česko-německo-židovské kultury jsem se rozhodl pro uskutečnění projektu, který jistou mírou autenticity vtáhne návštěvníky do děje divadelní hry Arnošta Lustiga ´Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou´.“ To už jsou slova Pavla Chalupy, ředitele festivalu Devět bran. Představujeme vám projekt, který je úzce spjat s železnicí. 13. července 2012 vyjede poprvé Vlak Lustig aneb Vlak do nenávratna. Připomene jednu z obrovských tragédií poslední světové války – transport Židů do koncentračních táborů. „Na tragédii holokaustu nesmíme nikdy zapomenout, musíme novým generacím, které mají od 2. světové války velký odstup, připomínat, co se v minulosti dělo za hrůzy a varovat je tím před lhostejností, netolerancí a arogancí moci,“ řekl Pavel Chalupa.

681.004-8, Brandýs nad Orlicí - Bezpráví, foto: Tomáš Kubovec Praha — Aktualizováno 27. 3. 2012 v 18.00 h — České dráhy ohlásily, že v současné době dojde k omezení u některých vybraných spojů SC Pendolino. Spoje budou z provozních důvodů vedeny náhradní soupravou. Na tu budou nasazeny vozy klasické stavby, jak je znáte z vlaků EuroCity nebo InterCity - jeden vůz první třídy, restaurační vůz a tři vozy druhé třídy. Proto budou místenky do těchto povinně místenkových spojů vydávány za 0,– Kč. Cestující v 1. i 2. třídě obdrží zdarma (resp. v ceně jízdného) denní tisk, ve voze první třídy jim bude nabídnut teplý nápoj dle obvyklého výběru.

163.046-6, Bohumín, R 201 Silesia, foto: Duhy Praha — Každoročně v závěru března u nás dochází k posunu času středoevropského (SEČ) na čas letní středoevropský (SELČ), což pro všechny zúčastněné znamená, že si v noci ze soboty 24. března na neděli 25. března musí posunout své hodinky ve dvě hodiny ráno o hodinu kupředu — na hodinu třetí. Tou dobou křižuje síť Správy železniční dopravní cesty 14 osobních dálkových vlaků, u kterých proto můžete počítat až s hodinovým zpožděním. Ponechme stranou úvahy o tom, proč tento projekt sociálního inženýrství i nadále přežívá, jestli opravdu něco pozitivního přináší, zda opravdu šetří energie, ale seznamme ty, kteří v dané době budou na cestách, co je čeká a jak si mohou naplánovat přestupy.

460, Šenov - Havířov, foto: Lukess Praha/Havířov — Předchozí článek z pera (nebo spíše klávesnice) historika výtvarného umění vám představil historii havířovského nádraží, připomněl dobu, kdy vznikal projekt nádražní budovy, osvěžil v paměti, co to je bruselský styl. Zazněl v něm zásadní nesouhlas s demolicí nádražní budovy, kterou chystají České dráhy a byla vám nabídnuta možnost připojit svůj podpis k petici za záchranu stávajícího havířovského nádraží. Protože ŽelPage se snaží o vyrovnaný a vyvážený pohled, pojďte se podívat, co by, v případě, že bude stávající nádražní budova zbourána, mělo stávající objekt nahradit. Záměr „udělat něco“ s havířovským nádražím není nový – České dráhy se na havířovskou radnici obrátily už asi před deseti lety s vizí vybudovat u nádraží komplexní dopravní terminál. To by odstranilo stávající problém, kdy do Havířova přijedete vlakem a potřebujete pokračovat do blízkého okolí autobusem. Ale autobusové nádraží je v Havířově na opačném konci města a zdaleka ne všechny spoje zajíždějí k nádraží ČD. Bez místní dopravy se zpravidla neobejdete. A naopak – ti, kdo přijedou z blízkého okolí do Havířova autobusem, tak pak už raději dají přednost tomu jet dál opět autobusem, než se kodrcat na vlak přes celé město. Konečně se začíná něco dít.

218.445-5 + 218.416-6, Röthenbach (Allgäu) - Hergatz, foto: Josef Petrák Berlín — Platy manažerů jsou záležitost, která většinou vyvolá zájem alespoň části veřejnosti. U Českých drah se oficiálně nikde nedozvíte celkové roční odměny nejvyššího vedení, nenajdete je ani ve výroční zprávě. Pouze když uniknou některé informace, může se veřejnost divit, jak vysoký je plat ombudsmana a jeho odstupné, jak vysoký je základní plat předsedy představenstva, jaké je jeho dostupné v případě ukončení jeho smlouvy a celkový výčet benefitů možná ještě nebyl ani nikde uveden. Na západ od našich hranic se tyto údaje dají dohledat ve výročních zprávách. Takže je možno si najít, že předseda představenstva měl v roce 2010 příjem téměř 3 miliony eur, tři ředitelé koncernu Deutsche Bahn (DB) (pro personalistiku, dopravu a logistiku, a soukromí, právní a firemní bezpečnost) pak téměř 2 milióny eur každý. Pro srovnání: Frank Appel, ředitel Deutsche Post si vydělal 3,954 milionů eur, odměna Petera Löschnera, ředitele Siemensu, byla 8,982 milionů eur a šéf VW Martin Winterkorn si vydělal 9,3 milionu eur. Jenže u Deutsche Bahn by to do budoucna mělo být jinak.

Hlavní vchod do stanice Ostrava - Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Ostrava — Marketingové akce Českých drah týkající se realit vyvolávají zejména v poslední době ohlasy – tu větší, jako třeba v případě prodeje pozemků v bezprostředním okolí pražského Masarykova nádraží – tu menší, jako v případě ohlášení prodeje nepotřebného nemovitého majetku. Před časem Českými drahami halasně propagovaný projekt „Živá nádraží“ v tichosti zapadl, byly vyzobány jen rozinky. Nechceme klást otázky, proč ministerstvo dopravy konečně nedotáhlo rozdělení Českých drah do zdárného konce a nepřevedlo veškerou infrastrukturu potřebnou k provozu železnice, tedy i nádražní budovy, do majetku Správy železniční dopravní cesty, která by logicky měla s tímto majetkem nakládat a pokud by nebyl dostatečně využíván jak jí samotnou, tak dalšími dopravci, pak teprve by mohla nepotřebné nemovitosti nabízet k prodeji – a výnos z prodeje znovu vracet do údržby dopravní cesty. Majetek nyní prodávají České dráhy, bez ohledu na možné využití jinými dopravci, a vylepšují si tak své hospodaření. Chceme vám představit jedno nádraží, které si můžete od Českých drah koupit: nádraží Ostrava-Vítkovice.

749.250-7, Branná - Ostružná, foto: Pavel Martoch Rožnov pod Radhoštěm — Zdá se, že Valašsko je snad jediným regionem v Česku, který je přívětivý k železniční dopravě. Již v minulém roce jsme vás informovali o tom, že se připravuje pravidelné spojení mezi Valašským královstvím a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska s hodinovým intervalem. Nyní se nám podařilo získat podrobnosti o dalším železničním projektu, který se připravuje, a ŽelPage (na rozdíl od Rádia Impuls) vás o této události informuje opět jako první.

Nově vznikající společnost Forejtar Railways (FR) se připravuje na zahájení provozu. Na rozdíl od současných nováčků na trhu – RegioJetu a LEO Expressu – se nechce s Českými drahami přetahovat o cestující na údajně jediné ziskové lince mezi Ostravou a Prahou, ale své první linky nabídne na Valašsku a v jeho bezprostředním okolí. Inspirací pro trasování byla například stávající spojení: Rožnov pro Radhoštěm – Vsetín – Velké Karlovice nebo Bystřice pod Hostýnem – Vsetín – Bylnice. Pro pojmenování pak spěšné vlaky 1730 / 1731. (Naštěstí ČD nemají pojmenování těchto vlaků chráněno ochrannou známkou.) Pojďme tedy trošku poodhalit roušku tajemství.

M 262.1002, Červený Potok - Podlesí, foto: Jan MácaOlomouc — Doplňme seriál informací o změnách jízdních řádů pro období 2011 – 2012, které vstoupí v platnost 11. prosince 2011, o rekapitulaci, co vše čeká v regionální dopravě cestující v Olomouckém kraji. Největší změny pocítí uživatelé vlaků tam, kde tratě přecházejí z Olomouckého kraje do kraje Pardubického. Pardubický kraj výrazně změnil organizaci dopravy, objednal méně vlakových spojů, resp. nedošlo k dohodě mezi oběma kraji, takže provoz na trati 024 Štíty – Ústí nad Orlicí bude pouze po stanici Moravský Karlov (Pardubický kraj). Úsek Moravský Karlov – Štíty (Olomoucký kraj) zůstane bez železniční dopravy, stejně tak jako trať 025 Hanušovice – Dolní Lipka, kde kraji nebyla objednána žádna přeprava. Dopravu cestujících v těchto lokalitách plně převezmou autobusy. Obdobně bude doprava vedena jen po hranice Olomouckého kraje na trati 271 Prostějov 271 Prostějov - Chornice: všechny vlaky z Prostějova dojedou pouze do stanice Dzbel.

754.086-7, Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem, foto: Martin Grill Ostrava — Představme si změny v regionálních vlakových jízdních řádech pro následující období, které objednatelé a dopravci připravili v Moravskoslezském kraji. Regionální vlaky ujedou po kraji 6 960 171 vlakokilometrů a pro nejbližší období se nepočítá s žádnými dramatickými změnami. V pracovní dny České dráhy vypraví 15 spěšných vlaků a 686 osobních vlaků, o víkendech pak 17 spěšných a 563 osobních vlaků. VIAMONT Regio pak vypravuje 16 osobních vlaků v pracovní dny a 14 osobních vlaků o víkendech. Část vlakových linek je vedena jako „Esko“ a zapojena do integrovaného dopravního systému (ODIS).

151.007-2, Rokytnice u Přerova, foto: Johník Praha 13 - Horní Dolní — 21. březen 2011 – toto datum se výrazně zapíše do historie české železnice. Ptáte se proč? Ten den byla zveřejněna informace, že České dráhy v rámci obnovy svého vozového parku odkoupí od rakouské železniční společnosti Österrechische Bundesbahn 32 vyřazených rychlíkových vagonů vyrobených v letech 1980 až 82. Čekali jste 16 souprav railjet? Zapomeňte! České dráhy se rozhodly v rámci podpory značky jít zcela jinou cestou, než jdou evropské železniční společnosti. Čím jezdíme dnes? Řada 451/452 dnes už dosluhuje, nasazuje se čím dál tím méně. Zbývající provozované soupravy navíc jsou vyhrazeny pro rekonstrukce. Ale kdy byly vyrobeny? V letech 1964 až 1968 a 1972 až 1973. Podívejme se dál: řada 460/560 se vyráběla v letech 1971 až 1978. I ta se brzy dočká výrazné přestavby. S čím se potkáváme dále? Řada 810 se vyráběla v období od roku 1973 do 1982, její šumperské úpravy jsou jen kosmetické, šukafon prostě zůstane šukafonem, moderní motorovou jednotku z něho neuděláte, ani kdybyste se rozkrájeli. (Faktem ale je, že některé jiné zdroje, např. kniha Motorové vozy od hurvínka po Regionovu, kterou vydalo nakladatelství Gradis Bohemia, uvádějí, že se vyráběly až do narození Eighty Foura, později velkého milovníka šukafonů - tedy až do roku 1984.) Řada 854 je přestavbou z řady 853, která byla vyráběna v letech 1968 - 70. Ještě nám tu zbývá Pendolíno - ale to je svou koncepcí již tak zastaralé, že do konceptu Českých drah plně zapadá. A "sloníci"? Ty nejstarší čeká přestavba na jednotky ICE. Kdyby jen kolega JiříK tušil, že nepůjde o nové stroje, ale ČD zůstanou věrny svému osvědčenému standardu - přestavbě starého…

810.009, vlečka Gypstrendu, foto: fory Mimořádných a nepravidelných jízd se po Evropě pořádá nemálo. S mnoha z nich, naplánovaných po českých kolejích, se můžete s předstihem seznámit v našem Kalendáři akcí. Dominik Jaroš si navíc pravidelně dává práci s měsíčním přehledem. A stalo se už dobrým zvykem, že tu a tam je vypraven i vlak, jehož jízdu zorganizuje zdejší portál ŽelPage. V roce 2010 jste s námi mohli projet dva jihomoravské okruhy. Poslední únorový víkend vyjel Krokodýl v sobotu po trase Brno – Pohořelice – Hustopeče u Brna – Uhřice u Kyjova – Kyjov – Brno. Nedělní jízda vedla z Brna do Brna přes Moravské Bránice – Hrušovany nad Jevišovkou – Břeclav – Hodonín – Čejč – Uhřice u Kyjova a Zaječí. Druhou loňskou akcí, kterou také zorganizoval Samir Lepara, byla ŽP 810 Tour z Opavy do Svobodných Heřmanic a Kobeřic. A začátek zimy cestovatele, pod vedením Michala Šimka, zastihl při jízdách z Jaroměře do Otovic zastávky a Žacléře. Pojďme si trošku připomenut naši loňskou jízdu po Slezsku.

Kolumbie, foto: ALAMY Bogotá — Hovoří-li se o propojení dvou oceánů – Atlantického a Tichého – vybaví se většině lidí Panamský průplav. Stavební dílo, které stálo nemálo životů a které bylo slavnostně uvedeno do provozu 15. srpna 1914. Výrazně se tak zkrátila cesta lodím mezi východním a západním pobřežím Ameriky – dříve se musela obeplouvat celá jižní Amerika až k Hornovu mysu. Dnes si již nikdo nedokáže dopravu bez Panamského průplavu představit. Panamským průplavem propluje ročně zhruba 13 až 14 tisíc lodí, což představuje přepravu asi 5 % světového obchodu. Kapacita přestává stačit. Uvažovalo se o výstavbě nového kanálu – projekty jsou tu již z dob dřívějších. Jedna z cest mohla vést přes Nikaraguu, druhá jihem Mexika. Nakonec se v roce 2006 přikročilo k rozšíření a zkapacitnění průplavu. Stavba by měla být dokončena v roce 2015. Časem to ale nebude jediná spojnice dvou oceánů ve střední Americe. Juan Manuel Santos, prezident Kolumbie, potvrdil, že se vedou jednání mezi Kolumbií a Čínou o výstavbě nové železnice, která by měla propojit Atlantický a Tichý oceán.

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz Praha — České dráhy uzavřely výběrové řízení na dodávku 31 motorových jednotek. Alespoň tak zní informace iDnes, které předčasně odhalilo výsledky tendru na motorové vozy pro regionální dopravu. Předpokládaná cena zakázky je 2,6 miliardy korun, projekt je ale zhruba z jedné čtvrtiny kofinancován ze zdrojů Evropské unie. Účastníci soutěže byli dva – slovenská společnost ŽOS Vrútky svou nabídkou asi o 20 % překročila vyhlašovatelem kalkulovanou cenu. Naopak podle iDnes vítězná polská společnost PESA Bydgoszcz předložila nižší kalkulaci. Podrobnosti České dráhy zveřejní až po nabytí právní moci rozhodnutí o přidělení zakázky. Pokud nepřijde ze Slovenska námitka, můžeme čekat nejpozději v roce 2013 na našich kolejích polské motorové dvoučlánkové jednotky s kapacitou cca. 120 míst k sezení.

15.1.2011 - 10:00 - V Děčíně je pro rychlou lékařskou pomoc přistaven vlak

810.340-0, Jiříkov - Jiříkov-Filipov, foto: HANZ Děčín — Tající sníh a déšť způsobují zvednutí hladin nemalé části našich vodních toků. Většina majitelů nemovitostí blízko řek s obavami sleduje postupné zvyšování hladin řek. Na některých místech začíná být problém i na železnici. Na trati 140 Chomutov – Cheb v úseku Vojkovice nad Ohří – Stráž nad Ohří došlo k sesuvu zeminy na trať, probíhají odklízecí práce a provoz je veden jen po jedné koleji. Na trati 137 Chomutov – Vejprty je zastavena doprava; osobní vlaky tu sice jezdí jen ve víkendové dny, ale ty jsou právě před námi. Na trati 098 v úseku Děčín hlavní nádraží – Dolní Žleb je rovněž snížena rychlost a všechny vlaky mohou v tomto úseku nabrat zpoždění. Je zatopena přilehlá komunikace a dochází k evakuaci osob. To zcela znemožňuje i případný dojezd vozů záchranné služby do lokalit Dolní, Horní a Prostřední Žleb. Pro vysoký stav vody není možno použít ani člun. Z tohoto důvodu statutární město Děčín požádalo 14. ledna o pomoc České dráhy a od 13 hodin je k dispozici motorový vůz 810.340, který by do dané lokality v případě potřeby prioritně přepravil lékaře se sestrou. Je vidět, že šukafon je věru univerzální stroj – může nahradit i sanitku.

Zdroj: statutární město Děčín, České dráhy

« Újabb hírek | 1 ... 11 12 13 14 15 | Régebbi hírek »    
ŽelPage - az elektronikus vasutas magazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
A tartalom nyilvános használata kizárólag a szerző beleegyezésével lehetséges.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Bejelentkezésopen/close
 
 
  
 
Elfelejtett jelszó   
Regisztráció   
:. Vonatkésés Csehországopen/close
Vonatkésés Csehország
 
:. Keresésopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info fotósok számáraopen/close
Fotózási feltételek
Csehországban

Nap
kel: 06:08
nyugszik: 19:57