..: Aktuality a články :..

Gdaňsk staré město, foto: Pjama Gdaňsk — Podél pláží Baltského moře, u ústí řeky Visly, se rozkládá Trojměstí – aglomerace tří velkých měst: Gdyně, Sopot a Gdaňsku. Posledně jmenované je z nich největší, do povědomí se mnohým vrylo svou loděnicí, kde v závěru minulého století působila Solidarność vedená pozdějším prezidentem Lechem Wałęsou. Trojměstí čekají v nejbližší době dvě železniční stavby – propojení s letištěm a zlepšení železničního přístupu do přístavu.

SunRail - bilboard, foto: SunRail Tallahassee — Bombardier získal na Floridě desetiletý kontrakt na údržbu tratí pro projekt SunRrail. Smlouva byla uzavřena se státem Florida. Kontrakt má hodnotu přibližně 195 milionů dolarů (149 milionů euro). Bombardier bude zajišťovat provoz, dohled (dispečerské služby), servis vozového parku, údržbu tratí a nástupišť, chybět nebude ani zákaznický servis. Činnost začne vykonávat na jaře roku 2014.

Novosibirsk, foto: Aladux Moskva — Evropská unie v současnosti bojuje s krizí, klesá poptávka, snižuje se objem přepravy – a to i na železnici. Už i ruská ekonomika tento stav začíná pociťovat, protože trasy z Moskvy na západ nejsou zdaleka tak vytíženy, jak byly dříve. Zhruba polovina ruského exportu směruje do Evropy, asi jedna čtvrtina pak do asijských zemí. Při posilující se ekonomické situaci v Číně a výhledu rozvoje Indie v průběhu příštích desetiletí začíná Rusko hledat nová odbytiště pro své výrobky, vytvářet nové obchodní vazby. Někteří ekonomové předpokládají, že se těžiště ekonomiky v 21. století postupně přesune z Evropy do Asie. Má-li být funkční výměna zboží, musí být k tomu odpovídající dopravní cesty. Pozornost se proto v současné době v Rusku znovu upírá ke dvěma stěžejním železničním trasám – Transsibiřské magistrále a k Bajkalsko-amurské magistrále.

Koleje, foto: Miloš Varšava — Konsorcium vedené společností Thales podepsalo s PKP PLK smlouvu na modernizaci tratě mezi stanicemi Warszawa-Okęcie a Radom. Vedoucím konsorcia je THALES Polska, dalšími účastníky pak THALES Transportation Systems a ostravská společnost TRAKCE. Smluvní cena je 316,725 milionů zlotých (asi 1,93 miliardy korun). Realizace musí být ukončena do 33 měsíců od podpisu smlouvy.

Železniční trať č. 605 mezi Radomí a Varšavou je přibližně 100 km dlouhá a denně ji využívá na cesty do práce několik tisíc lidí. Těmi je rekonstrukce toužebně očekávána, neboť cestování osobními vlaky Kolei Mazowieckich by se jim mělo zkrátit z dnešních dvou hodin na polovinu.

18.4.2013 - 7:00 - Francouzští železničáři ztratili 150 vagonů

La BB.26105 en tête d'un train de marchandise au nord de Lyon, foto: JulienSNCF Paříž — Francouzské dráhy (SNCF) oznámily, že ztratily desítky vagonů. Některé zdroje uvádějí počet až 150. Zmizení je tak velkolepé, že nikdo neví, zda byly vozy ukradeny a nebo se jen „zaběhly“ v nepořádku, který u SNCF panuje. Francouzští železničáři dostali seznam a nový úkol – hledat na 30 tisících kilometrech tratí ztracené vagony. Jde převážně o vagony nákladní. „Lov“ může probíhat i v pracovní době, pracovníci ale nesmí zanedbávat své denní služební povinnosti, za což by jim hrozil postih. Šedesát tisíc železničářů má nabídnutou prémii 80 eur za každý nalezený a vyfocený vagon. To ale není jediná ztráta se kterou se potýká francouzský dopravce. V poslední době se rozmáhají ztráty měděných kabelů na infrastruktuře, což je dáno vysokou výkupní cenou mědi. Škody za poslední dobu již přesáhly 30 milionů eur.

Zdroje: Fret SNCF, Kurier kolejowy, RTL, SNCF, Wikimedia Commons

40 - 0903-1, Brašov, foto: Michal Demčila Bukurešť — Rumunské ministerstvo dopravy oznámilo záměr prodat 51% podíl v tamějším nákladním dopravci Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă" S.A. Dokumentace pro 1. kolo soutěže je k dispozici od 9. dubna, předběžné a nezávazné nabídky by měly být předloženy do 23. dubna. Ti, kteří uspějí v předkvalifikačním řízení pak budou vyzváni k podání závazných nabídek, druhé kolo by mělo být uzavřeno 14. června.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Praha — Doba, kdy bylo možno na českých kolejích spatřit téměř výhradně jediného dopravce – České dráhy – je definitivně už nějaký čas za námi. V únoru registrovala Správa železniční dopravní cesty 82 dopravců působících na jejich síti, přitom 26 z nich může provozovat i osobní dopravu. Trh se postupně mění, pojďme se proto podívat na dvě nejdůležitější změny, které byly zveřejněny před nedávnem.

Čekání na vlak, foto: ŽelPage Praha – Závěrem měsíce února pronikla do některých médií zpráva o tom, že stát chce zrušit dotace na jízdné pro studenty. Některá média to podala tak dramaticky, že se z toho dal udělat závěr, že studenti budou muset jezdit za plné jízdné, protože se jejich jízdné už nebude dotovat. A když se nebude dotovat, tak proč by je někdo nabízel na úkor svého zisku… Některé studenty možná polila hrůza, protože dojíždět za studiem, zajistit si bydlení a vše co se studiem souvisí, není dnes už nic levného. Navíc když některé školy chtějí po svých studentech i nezákonné poplatky. Nic není ale tak horké, jaké se uvaří. Zkusíme trošku vysvětlit kroky Ministerstva dopravy a nabídneme vám i malý přehled slev, které mohou studenti dnes uplatnit.

2 062.108 + 2 062 xxx, Drniš-Žitnič, foto: zderem Záhřeb — Ministerstvo námořnictví, dopravy a infrastruktury Chorvatska vyzvalo 8. ledna zájemce k předložení nabídky na restrukturalizaci chorvatského nákladního železničního dopravce HŽ Cargo. Nabídky podalo sedm společností: DEAL; společně chorvatské fondy Nexus Private Equiti Partneri, Quaestus Private Equity a Đuro Đaković Holding, dále pak AT Kearney; Rail Cargo Austria; DB International; SC Grup Feroviar Roman a Advanced World Transport (AWT). Ministerstvo se již seznámilo s předloženými nabídkami a zve jednotlivé uchazeče, aby podrobněji představili své plány s HŽ Cargo. Záměrem je seznam redukovat. Postupující do užšího výběru pak budou mít možnost se důkladně seznámit s finančním stavem HŽ Cargo. Přesto, že si stát hodlá ponechat pouze 25% majetkový podíl, v rozhodovacích pravomocech by si přál zachovat rovnost – tedy poměr 50:50.

7.4.2013 - 7:00 - Pozvánka na mezinárodní konferenci Podzemní stavby Praha 2013

Praha (Midnight Train), foto: Honza Beránek / JTB Praha — Článek o tunelu Chotýčany byl jednou z prvních vlaštovek na našem webu. Oslovujeme specialisty – projektanty i investory – a postupně bychom vám chtěli častěji představovat jejich práci v oblasti železničních staveb. Publikace v novinách či na webu ale není to jediné, kde odborníci představují svou práci. Pro zájemce – zejména pro studentky a studenty technicky zaměřených škol – zde máme pozvánku na 13. mezinárodní konferenci „Podzemní stavby Praha 2013“, která se bude konat ve dnech 22. až 24. dubna 2013 v Clarion Congress Hotel Prague. Díky velmi vstřícnému přístupu organizátora – České tunelářské asociace ITA-AITES – mají po předložení dokladu o studiu studenti vstup zdarma. Z rozsáhlého odborného programu si jistě vyberou. Podmínkou je registrace, kterou můžete provést zde. Studujete-li školu zaměřenou tímto odborným způsobem a chcete-li se více dozvědět o tom, co vás pak v praxi čeká, určitě si najděte čas a přijďte. Nemusíte se účastnit celého programu, můžete si vybrat jen to, co vás zajímá.

363.084-5 , Třebovice v Čechách, foto: Johník Praha — Závěr Velikonoc bývá v posledních letech na prvním programu České televize pravidelně vyhrazen Koncertu pro Kuře – tedy benefici, která má přinést finanční příspěvky Nadaci rozvoje občanské společnosti (NROS), která pomáhá už dvacet let. Jedním z jejich projektů je i akce Pomozte dětem. Projekty jsou zaměřeny na pomoc ohroženým a znevýhodněným dětem do věku 18 let. Bohužel, ne všichni mohou prožít klidné a bezstarostné mládí jako většina z vás. Občas je třeba pomocné ruky. Pomoc je i na nás - pokud pomoci můžeme a chceme. Za dobu své činnosti NROS již podpořil více než 4 800 projektů částkou převyšující 1,7 miliardy korun. Milé čtenářky, vážení čtenáři ŽelPage, obracíme se na vás s prosbou, abyste se do projektu letos zapojili i vy.

M 290.001, Kopřivnice, foto: Martin Grill Komentář — Tatra Kopřivnice prodána v dražbě! Zpráva, které by snad nikdo ještě před pár lety nevěřil. Firma se stošedesátitříletou historií skončila v insolvenci a čelí exekuci. Faktem je, že když poskládám mozaiku zpráv z poslední doby, tak k tomu současní vlastníci asi nemálo pomohli. Jak psal Pavel Páral v Euru: „Tatra se v roce 1996 dostala do rukou megalomana a kontroverzního manažera Lubomíra Soudka, který v té době již poměrně úspěšně devastoval plzeňskou Škodu. A od té chvíle to šlo s kopřivnickým výrobcem z kopce.“ Přidejte k tomu podezření z korupce u českých vojenských zakázek, které stejně asi už nikdo nerozmotá a „vícenáklady“ zaplatíme my, daňoví poplatníci. Pokračovat se dá nestandardním přístupem při vývozu Tater do Indie, ať už to jsou dodávky přes prostředníky, kteří dodávali s vysokými maržemi, ale Tatra jim prodávala vozy údajně pod výrobními náklady. Dodávky pro tamější armádu skončily vyšetřováním indických generálů. 18. března 2013 převzal firmu zástupce nového majitele – a americko-indické vedení firmy tím skončilo.

Tunel, foto: Petr Lux Praha – Slova „tunel, tunelář, tunelovat“ si u nás získala v poslední době spíše negativní pohled. Ale není tunelář jako tunelář. To, co předvádějí tuneláři ve Švýcarsku, je hodno obdivu. Švýcarské velvyslanectví v Praze v rámci projektu Švýcarské jaro připravilo i lahůdku pro železniční fandy. Od 21. března do 5. dubna budete moci v Národní technické knihovně v Praze-Dejvicích (Technická 6, nedaleko metra A – Dejvická) zhlédnout výstavu Nový gotthardský patní tunel: celosvětově nejdelší železniční tunel a inovativní přínos do evropské železniční infrastruktury. Zahájení výstavy bude 21. března předcházet veřejnosti otevřená konference (zahájení ve 13.30 h), jejíž součástí bude i přednáška pana Renzo Simoniho a projekce krátkého filmu. Jednacími jazyky konference bude angličtina a čeština, simultánní tlumočení bude zajištěno. Není povinná akreditace, nevybírá se vložné, podmínkou je pouze registrace, pro kterou můžete využít on-line formulář.

Doprava - tiskový list, foto: Česká pošta Praha — Vlaky a známky; kombinace, která, jak se na první pohled zdá, nejde příliš k sobě. Ale opak je pravdou. Od doby, kdy se objevily první poštovní známky, se postupně, po portrétu panovníka, přidávaly různé motivy. A vlaky nebyly výjimkou. Česká pošta píše svou historii od ledna 1993. Pojďme tedy lehce zrekapitulovat, s čím jste se mohli setkat. Představíme si jednotlivé známky i obálky prvního dne (FDC). Obálky prvního dne vycházejí v den, kdy se vydává příslušná známka. Známka je na obálce nalepena a opatřena poštovním razítkem vytvořeným speciálně pro tuto příležitost a doplněna grafickým motivem vztahujícím se ke známce. Takovouto obálku můžete – i přesto, že známka už je orazítkovaná – použít a poslat do tří měsíců od data vydání.

An-26 Vzdušných sil Slovenské republiky, foto: IR Praha — Mnozí z čtenářů ŽelPage si jistě vybaví, jaké problémy na železnici přineslo před časem zjištění, že jsou povoleny matice přidržující kolejnice na trati mezi Vyškovem na Moravě a Nezamyslicemi. Vykolejení nákladního vlaku bylo sice nepříjemné, ale při představě, že by vykolejil třeba plně obsazený rychlík, až mrazí. Následovala kontrola železničního svršku na síti SŽDC. Projít pěšky nebo projet drezínou celou síť – to zabere spoustu času, musí být nasazeno mnoho lidí. Většina této kontrolní práce je závislá na mužích (předpisy Evropské unie zatím nařizují 40% zastoupení žen jen mezi řídícími pracovníky firem) – a muži jsou, jak známo, pohodlní. Než aby nějakou práci dělali hodinu, tak budou nejdříve 55 minut přemýšlet, jak ji udělat efektivněji a pak ji udělají ve zbývajících pěti minutách. Nebýt nich, nebylo by pokroku.

« Novější zprávy | 1 ... 10 11 12 13 14 15 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:02
zapadá v 20:01